Perhepäivähoito vai tarha, puolesta ja vastaan?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja takaisin töihin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No tosta olen Silvia L:n kanssa samaa mieltä ettei koulutus takaa sitä että on hyvä hoitaja. Kyllähän se on sisäsyntyistä kuka niiden lasten kanssa tulee juttuun ja kuka ei. Ei siihen koulutuksella vaikuteta!

Mutta kyllä musta sen verran koulutusta tarvittaisiin ennenkun pph:ksi pääsee, että haltsaa ensiavut, ymmärtää lasten allergioiden perusasiat ym. tällaiset elintärkeät jutut. Näiden jälkeen mullekin kyllä riittää tollainen "synnynnäisesti" hyvä hoitaja :)

Mitä ns. hälyttäviä asioita, vois nähdä hoitajasta/hoitopaikasta? 1,5 vuotias täälläkin menossa hoitoon ja pph ollaan ajateltu. Tutustumassa käydään ens viikolla ja mulla huolettaa tosi paljon.

No meillä ovat just ryhmiksessä ja olen ollut tyytyväinen. Välillä tietty paljon lapsia ja meno varmaan melkosta mutta en ainakaan lapsista ole huomannut et eivät viihtyisi. Joukossa näyttää olevan ihan pieniäkin ja sit ihan eskari-ikäsiä. Ainakin meillä järjestävät isommille eri ohjelmaa kuin ihan niille pienille. Paljon askartelevat, ulkoilevat, jne... eli varmaan ihan yhtä paljon tekevät kaikkea kuin mitä tarhassakin. Itse pidän hyvänä puolena just sitä et on useampi hoitaja (jos yhden kanssa ei just niin hyvin käy juttuun) ja se et ei tartte erikseen viedä varahoitopaikkaan vaan paikka on aina sama vaikka tuliskin hoitajille sairastumisia. Pph:n huonona puolena minusta on just se et jos tulee paljon sairaslomia niin joutuu viemään sit varahoitopaikkaan.

Juu tottakai itsekin valitsisin mieluummin luontaisesti hyvän hoitajan, eikä siinä koulutus paina, mutta kun en tunne itse yhtään. Ja muksut on niin sopeutuvaisia ja vietävissä, että tuskin osaavat itse kauheasti arvioida hoidon tasoa. On tää kaameta ku pitää tästäkin asiasta tehdä niin vaikeeta, mutta minkäs teet ku on esikoinen kyseessä :)

Omat lapset oli ryhmiksessä aikoinaan (alta 10v sitten)ja en koskaan enää sellaseen omiani laittaisi. Päiväkoti ok, mut toki pienen on parempi olla pph:lla kun on vähän lapsia ja kodinomaista.

Toki hoitajissa eroja! Mutta tässä kaupungissa tarkkaa. pph ohjaajat käy n.2 kertaa vuodessa kotikäynnillä ja ns.syynää paikat.
Kun aloitin tän työn niin kävivät ja kyselivät tosi tarkasti miten ja millälailla aion hoitaa lapset.

Mulla on mennyt hoitolasten kanssa tosi hyvin. Vanhempien kanssa olen ystävystynyt ja pidämme yht.mm.lomienkin aikaan.

Olen ottanut tavaksi selvän päivärytmin, se auttaa tosi paljon.
Meillä ei katsota videoita, silloin vain jos ei ulos pääse.
Paljon on ns. askartelua, satuhetkiä. Sitten käymme n.2-3krt viikossa leikkipuistossa jossa näkee muita pph lapsineen.
Muuten olemme meidän pihalla.
Viime kesänäkin teimme kasvimaan ja syksyn tullen lapset saivat viedä kotiin itse kasvatettuja porkkanoita, herneitä, salaattia.
Joka vuosi myös poimimme omenat ja teemme hilloa tai mehua.

Aika raskas tämä työ totta totisesti on! Mutta kun aamuisin huomaa että lasten on kiva tulla hoitoon niin se palkitsee.

Mun hoitolapset on tällä hetkellä 9kk, 2v ja 3v.
Omat lapset eka ja toka luokalla. Joten en enmpää hoitolapsia ottanut sen takia.

Kannatta miettiä ja puntaroida mihin vie. Meitä pph on myös sekä ns. huonoja ja tosi hyviä. Yleensä ne huonot kyllä tulee pian julki eivätkä saa jatkaa ko.työssä.

Minä itse olen ammatiltani lähihoitaja ja kehitysvammahoitaja.

Jatkan vielä työssäni varmaan aika pitkään!

Alkuperäinen kirjoittaja Nunneliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Päiväkoti. Sillä siellä on ensinnäkin vähemmän lapsia per hoitaja mitä perhepäivähoidossa. Enemmän silmäpareja katsomassa paitsi lasten, myös hoitajien perään: kukaan ei voi tietää, miten pph hoitolapsia kohtelee kun kukaan ei ole näkemässä. Jos päiväkoti on joskus kiinni ja lapset joutuu varahoitoon, niin siellä on silti tutut hoitajat ja hoitokamut mukana. Näin ainakin meidän pojan pk:ssa. Lisäksi päiväkoti ja sen piha on nimenomaan lasten tarpeisiin suunniteltu, toisin kuin pph:n koti ja piha.

kyllä lapsesta näkee onko kaikki ok hoitopaikassa. tai mä ainakin näen omastani.

Juu, mutta silti jotain on jo ehtinyt tapahtua ennen kun näet omastasi onko kaikki kunnossa vai ei. Päiväkodissa on useampia aikuisia, ja on vaikea uskoa että he kaikki olisivat sadistisia kusipäitä, eli jos yksi kohtelee lapsia huonosti niin muut puuttuu asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja täti74:
Paljon on ns. askartelua, satuhetkiä. Sitten käymme n.2-3krt viikossa leikkipuistossa jossa näkee muita pph lapsineen.
Viime kesänäkin teimme kasvimaan ja syksyn tullen lapset saivat viedä kotiin itse kasvatettuja porkkanoita, herneitä, salaattia.

Kuulostaa ihanalta! Jos löytäisin sinunlaisesi hoitajan niin hyvillä mielin menisin töihin.

Perhepäivähoitajaksi ei voi ryhtyä kuka vaan! Koulutusta vaaditaan ja myös työn ohella on velvollisuus osallistua koulutuksiin. Perhepäivähoitajat ovat todella tarkan syynin alla moneltakin suunnalta eli eivät kyllä pysty puuhailemaan mitä vaan lasten kanssa. Mutta missään tapauksessa ei lasta pidä viedä pph:n, jos iso lapsiryhmä ja pari aikuista siellä tuntuu turvallisemmalta!

Omat lapset oli ryhmiksessä aikoinaan (alta 10v sitten)ja en koskaan enää sellaseen omiani laittaisi. Päiväkoti ok, mut toki pienen on parempi olla pph:lla kun on vähän lapsia ja kodinomaista.

Aika raskas tämä työ totta totisesti on! Mutta kun aamuisin huomaa että lasten on kiva tulla hoitoon niin se palkitsee.

Jatkan vielä työssäni varmaan aika pitkään!

Sinähän olet unelmahoitaja! Mäkin voisin heti tuoda lapseni sulle tai vastaavalle kun vaan löytäsin. Mutta eipä sinunlaisia puussa taida kasvaa :(

Miksi sinulla on ryhmiksestä noin huonot kokemukset?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pph:n yksi huono puoli on se, että lapset voi yhtäkkiä joutua varahoitoon, kun hoitaja tai hänen oma pieni lapsensa sairastuu. Tuntuisi pahalta viedä joku aamu pieni lapsi täysin vieraaseen paikkaan, joten se on yksi syy miksi haluan viedä omat lapseni päiväkotiin.

Meillä täällä on varahoitosysteemi siis kun hoitaja sairastuu, on joka lapselle nimetty oma varahoitaja jolle lapsi viedään kun oma hoitaja kipeä.
Ja se on sitten vanhemmista kiinni ovatko käyneet etukäteen varahoitajaan tutustumassa ettei aamutuimaan tartte ventovieraalle kuskata hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Onni:
Perhepäivähoitajaksi ei voi ryhtyä kuka vaan! Koulutusta vaaditaan ja myös työn ohella on velvollisuus osallistua koulutuksiin. Perhepäivähoitajat ovat todella tarkan syynin alla moneltakin suunnalta eli eivät kyllä pysty puuhailemaan mitä vaan lasten kanssa. Mutta missään tapauksessa ei lasta pidä viedä pph:n, jos iso lapsiryhmä ja pari aikuista siellä tuntuu turvallisemmalta!

Minä tunnen niin kamalan pph:n että on tosi vaikea kuvitella että hän olisi tarkan syynin alla miltään suunnalta :/ . Kiroilee lapsille, puhuu näiden perheasioista p*skaa kaikille naapureilleen ja tuttavilleen, uhkailee lapsille että jättää ne ojan pohjalle yksin jos lapset (2-vuotiaat) kiukuttelee kun eivät jaksa kävellä kilometrin matkaa, jne. En todellakaan toivo kenenkään lapselle tuollaista hoitajaa. Mun lapsuusajan pph:n mies oli änkyräkännissä hoitopäiviemme aikana...
Mitä isoon lapsiryhmään tulee, niin esim. mun pojan päiväkotiryhmässä on 14 lasta ja 4-6 aikuista. Lapsia on aniharvoin paikalla koko tusinaa, joskus heitä on vain viisi, tänään taisi olla yhdeksän kappaletta. Eli syliä on tarjolla enemmän kuin perhepäivähoidossa; pph:llahan on enemmän lapsia per aikuinen (tuntemani pph hoitaa joskus jopa seitsemää lasta yksin) ja lisäksi pph hoitaa ruokapuolen ja vaatehuollon, päiväkodissa nuo hommat tekee laitosapulainen ja keittiöhenkilökunta. =)

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pph:n yksi huono puoli on se, että lapset voi yhtäkkiä joutua varahoitoon, kun hoitaja tai hänen oma pieni lapsensa sairastuu. Tuntuisi pahalta viedä joku aamu pieni lapsi täysin vieraaseen paikkaan, joten se on yksi syy miksi haluan viedä omat lapseni päiväkotiin.

Meillä täällä on varahoitosysteemi siis kun hoitaja sairastuu, on joka lapselle nimetty oma varahoitaja jolle lapsi viedään kun oma hoitaja kipeä.
Ja se on sitten vanhemmista kiinni ovatko käyneet etukäteen varahoitajaan tutustumassa ettei aamutuimaan tartte ventovieraalle kuskata hoitoon.

Siellä hyvin on asiat. Täällä meillä maalla kaikki ph asiat tuntuvat olevan rempallaan alkaen ihan liian suurista lapsiryhmistä perhepäivähoitajilla. Eikä puhettakaan mistään "kiinteästä" varahoitopaikasta. Sinne viet mihin sinä aamuna käsketään :(

Multa lähtee 2v ja 3v muuton takia pois maaliskuussa, nyyh.

Uusia ois ja on tulossa varmasti paljon, sillä nyt on kova pula perhepäivähoitajista.

Minä hoidan lapset niin hyvin kun voin, sillä se on mun työtä. ja haluan luvata vanhemmille että lapset ovat hyvässä ja turvallisessa paikassa sillä välin kun vanhemmat ovat töissä.

Se on tärkeää että tietää oman lapsensa asiat olevan hyvin!

Nyt tällä viikolla meillä on taas touhujen viikko.
On askarreltu lumiukkoja. opeteltu talvisia lauluja (soitan pianoa), Huomenna teemme taikataikinaa ja to menemme katsomaan nukketeatteria. Pe otamme rauhallisesti ja ulkoille paljon jos säät sallii.

Teen noin kahden viikon "lukujärjestyksen". Silloin vanhemmatkin tietävät mitä on hoidossa tekeillä. Mutta panostan myös siihen rauhalliseen oloon, normaaliin leikkiin. Ei aina tarvi olla niin paljon tekemistä ja ohjelmaa. Lapset kun viihtyy tosi kivasti myös ihan ns.tavallisessa arjessa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Siellä hyvin on asiat. Täällä meillä maalla kaikki ph asiat tuntuvat olevan rempallaan alkaen ihan liian suurista lapsiryhmistä perhepäivähoitajilla. Eikä puhettakaan mistään "kiinteästä" varahoitopaikasta. Sinne viet mihin sinä aamuna käsketään :(

Turussakin kaverin pph:lla oleva lapsi oli kahden kuukauden sisään neljässä eri varahoitopaikassa, kun oma hoitaja oli sairaana tai sairaan lapsensa kanssa kotona :/ . Eli ei ole pelkästään maaseudun ongelma. Lapsi on alle 2 v ja oli juuri aloittanut hoidossa. Pari viikkoa itki aamuisin pph:n luona ennen kun tottui, ja kun oli tottunut niin alkoi pompottelu varahoitajalta toiselle.
Mun pojan tarharyhmässä on yksi uusi poika, joka oli pph:lla ja niin usein varahoidossa päiväkodissa että äiti katsoi parhaaksi siirtää pojan kokonaan päiväkotiin, siellähän hän aina kuitenkin oli :D.

Ehdottomasti päiväkotiin! Ammattitaitoisia työntekijöitä ja toiminta on suunniteltua, tehdään kasvatussuunnitelmat jne. Lisäksi kun hoitajia on muutama (ainakaan meidän pkssa ne eivät ole vaihtuneet ja kiintymyssuhde syntyy vallan mainiosti) jonkun kanssa aina kemiat synkkaa paremmin. Olen ollut erittäin tyytyväinen meidän päiväkotiin, enkä tajua miksi päiväkoteja tällä palstalla niin haukutaan. Tai ehkä meidän pk on sitten poikkeus.

Multa lähtee 2v ja 3v muuton takia pois maaliskuussa, nyyh.

Uusia ois ja on tulossa varmasti paljon, sillä nyt on kova pula perhepäivähoitajista.

Minä hoidan lapset niin hyvin kun voin, sillä se on mun työtä. ja haluan luvata vanhemmille että lapset ovat hyvässä ja turvallisessa paikassa sillä välin kun vanhemmat ovat töissä.

Se on tärkeää että tietää oman lapsensa asiat olevan hyvin!

Nyt tällä viikolla meillä on taas touhujen viikko.
On askarreltu lumiukkoja. opeteltu talvisia lauluja (soitan pianoa), Huomenna teemme taikataikinaa ja to menemme katsomaan nukketeatteria. Pe otamme rauhallisesti ja ulkoille paljon jos säät sallii.

Teen noin kahden viikon "lukujärjestyksen". Silloin vanhemmatkin tietävät mitä on hoidossa tekeillä. Mutta panostan myös siihen rauhalliseen oloon, normaaliin leikkiin. Ei aina tarvi olla niin paljon tekemistä ja ohjelmaa. Lapset kun viihtyy tosi kivasti myös ihan ns.tavallisessa arjessa. =)

Missä asut?

hei kyllä koulutetutkin voi tehdä typeryyksiä ja olla omituisia, haloo, kauheata yleistystä.. älkää luottako sokeasti koulutukseen, voi koitua kohtalokkaaksi virheeksi. Jos koulutetulla on outoja kasvatusmetodeja, hän uskoo niihin usein pysyvämmin kun vähemmän koulutettu.. oli sitten koulutettu tai ei niin voi olla hyvä tai huono, samassa hoitajassa onkin yleensä molempia puolia ja keskustelemalla asiallisesti saa useimmat asiat selvitettyä. Selän takana jauhamalla ja valittamalla tekee hallaa omalle lapselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja Onni:

Minä tunnen niin kamalan pph:n että on tosi vaikea kuvitella että hän olisi tarkan syynin alla miltään suunnalta :/ . Kiroilee lapsille, puhuu näiden perheasioista p*skaa kaikille naapureilleen ja tuttavilleen, uhkailee lapsille että jättää ne ojan pohjalle yksin jos lapset (2-vuotiaat) kiukuttelee kun eivät jaksa kävellä kilometrin matkaa, jne. En todellakaan toivo kenenkään lapselle tuollaista hoitajaa. Mun lapsuusajan pph:n mies oli änkyräkännissä hoitopäiviemme aikana...
Mitä isoon lapsiryhmään tulee, niin esim. mun pojan päiväkotiryhmässä on 14 lasta ja 4-6 aikuista. Lapsia on aniharvoin paikalla koko tusinaa, joskus heitä on vain viisi, tänään taisi olla yhdeksän kappaletta. Eli syliä on tarjolla enemmän kuin perhepäivähoidossa; pph:llahan on enemmän lapsia per aikuinen (tuntemani pph hoitaa joskus jopa seitsemää lasta yksin) ja lisäksi pph hoitaa ruokapuolen ja vaatehuollon, päiväkodissa nuo hommat tekee laitosapulainen ja keittiöhenkilökunta. =)

Missäs kunnassa noin paljon hoitajia ryhmässä? Ei täällä ole.

No mulla on niin painajaismaiset ennakkoluulot jo sekä pph:jaa että päiväkoteja kohtaan että mulle on sama kumpi on kyseessä, kun pelkään pahinta :D Molemmista kuullut niin kamalia juttuja ja täällä vielä lisää. Toki sitten oon kuullut hyviäkin juttuja... Mutta uskoisin kunnallisen pph:n olevan hyvä, koska kuitenkin säännöllisesti tekemisissä viranomaisten kanssa. Ja niinkuin joku kirjoitti, luulisin että omasta lapsesta kyllä näkee onko kaikki hyvin. Yhtälailla lasta voi ikätoverit kiusata tarhassa kuin pph:ssa esimerkiksi. tai hoitajat. Me ollaan huomenna menossa tutustumaan yhteen pph:jaan, kyllä jännittää niin et on vatsa kuralla :x

tarha,

pojan ollessa käytiin kattomassa yhtä pph:ta ja sille en jois jättäny hetkeksikään...

Muok* alotti heti tutustumiskäynnillä neuvomaan kuinka lapsen kans pitää olla ja miten kuuluu toimia jne |O

Yhteistyössä