Perhepeti on ihan perseestä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piina

Aktiivinen jäsen
13.08.2008
14 952
1
36
Mä en ymmärrä perhepedin puolesta puhujia. Viimeyö oli taas yksi niistä, joiden vuoksi ihmettelen suuresti miten toiset väheksyvät "häkkisänkyjä".

Meillä ollut tilanne se, että toi vauva jo ennen joulua meinasi, että hän nukkuu ainoastaan mun vierellä. Eihän siitä mitään tullut, kun milloin itse potkasin vauvan hereille ja milloin mitäkin. Noh, mä sain vauvan pienellä painostuksella nukahtamaan sänkyynsä ja öisinkin imetin istuen ja nostin sänkyyn ainakin alkuyöstä..., mutta sitten tammikussa iski useampi tauti niin vauvalle kuin itsellenikin ja taas vauva hilautui kummasti viereeni. Nukahtaa illalla sänkyynsä, mutta pian nostan tissille...

Mutta viimeyönä kolmelta, mä menin vauvan kanssa sinne häkkisänkyyn, kun vauva oli kertaalleen tipahtanut sängystä ja kertaalleen tiputtanut mun puhelimen (joka toimii herätyskellona).

Siis mun mielestä yöt on nukkumista varten, eikä sitä, että mä valvon ja katson, että vauva nukkuu vierelläni |O

Miksi et ymmärrä? Mikä vaikeus on ymmärtää, että mikä ei toimi teillä, voi vallan hienosti toimia jollain muulla?

Kyllä mä ihan ymmärrän jos joku haluaa/jonkun tarvitsee/joillekin vaan sopii paremmin vauvan nukuttaminen omaan sänkyynsä.
Me nukutaan silti meilellään kaikki yhes koos, koska koko kööri nukkuu paremmin, ja vähemmillä yöheräilyillä.

Suunnittelin jo tässä jossain vaiheessa tekeväni vähän uudelleen järjestelyjä tuon nukkumisasian suhteen, että kaikki halukkaat mahtuu sekaan sittenkin, kun seuraava syntyy. Pitäis vaan saada aikaiseksi hankittua kolme 90-senttistä patjaa jostain...

Meillä tyttö on nukkunut aina omassa sängyssään ja oli 4kk kun siirrettiin omaan huoneeseen.
Oon tyytyväinen ratkaisuuni, vaikka kuka sanois mitä :)
Kaikki nukutaan nyt tosi hyvin, ja varsinkin miehellä tärkeetä saada nukkua hyvin, kun aamuyöstä herää töihin.
Ja 160cm sänky on melkein liian pieni kahdellekkin :)

Vauva vanhempien keskelle, tai seinän ja vanhemman väliin, niin ei tipu. Ellei sitten jo ryömi.

Itelle perhepeti sopi hyvin, kaksostenkin kanssa. Kahden ekan kanssa imetys meni kätevästi, kuulemma nukuin samalla kun kaivoin tissin esiin ja imetin. Oli hyvät, katkottomat yöt useimmiten. Ja nukuin vauva vierellä hyvin muutenkin, oli vaikea nukkua perhepetiajan loputtua. :D

Mulla ei ole koskaan varsinaisesti nukkuneet samassa pedissä, mutta jokusen kerran olen nukahtanut tyyliin vauvalla tissi suussa, mutta kyllä mä aina olen pitänyt vauvan sänkyä ihan oman vieressä. En vaan uskalla nukkua toinen kainalossa.

Kukin tyylillään, joaka asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä tyttö on nukkunut aina omassa sängyssään ja oli 4kk kun siirrettiin omaan huoneeseen.
Kaikki nukutaan nyt tosi hyvin, ja varsinkin miehellä tärkeetä saada nukkua hyvin, kun aamuyöstä herää töihin.

Kuinka isoja te oikein olette? Hyvin mahtu itellä aikoinaan 2 aikuista ja kaksoset. :o

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Miksi et ymmärrä? Mikä vaikeus on ymmärtää, että mikä ei toimi teillä, voi vallan hienosti toimia jollain muulla?

Mä en ymmärrä, että miten ne vauvat pysyy sielä sängyssä? Ja liikkuvana nukkujana mun on vaikea ymmärtää, miten toiset aikuiset voivat nukkua niin paikoillaan, ettei öisin herättele vauvojaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kuinka isoja te oikein olette? Hyvin mahtu itellä aikoinaan 2 aikuista ja kaksoset. :o

Eikö mene jakeluun: ihmiset on erilaisia. Erikokoisia, erilaisia nukkujia jne.

Meillä nukutaan normaalisti kaikki omissa sängyissä.
Viime yö oli taas ns. poikkeus, kun nuorin aloitti yöhuudon ja keskimmäinen tuli vatsakipuja itkien viereeni. Elikkä kun lapset on kipeinä niin parhaiten kaikki saa nukuttua perhepedissä, koska ei me aikuiset ainakaan jaksata koko yötä ravata sairaan lapsen huoneessa tai sängyn vieressä. Helpompi lohduttaa lasta ja olla tukena, kun nukkuu jomman kumman aikuisen kainalossa.

Ei meillä kyllä ollut tollaisia ongelmia pikkuvauva-aikaan :/
Perhepeti toi rauhaisamman unen vauvalle :)
Nykyään vauva 1v2kk nukkuu yönsä pinnasängyssä ellei ole tosi sairas tai peloissaan jostakin niin saa olla meidänkin välissä ainakin nukahtamiseen asti.

mä olisin tullut hulluksi ilman perhepetiä, koska mulle on yö unet niin tärkeät ja perhepedin ansiosta en ole lasten vauva aikana joutunut heräilemään yösin vaan olen unissani vaan kaivanu tissin esiin heti kun vauva on vähänkin inahtanu...

Mutta se riippuu paljon perheestä ja pedistä kuinka se toimii..

Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Minä taas en ymmärrä, miten joku voi nukkua ilman pikkusiaan. ;)

T. perhepedissä äiti, isi ja lapset 3vk ja 1v7kk.

Munkin mielestä on kiva nukkua vauva kainalossa, mutta ei ole kiva herätä siihen, että on juuri potkaissut vauvaa tai vauva on tippunut lattialle.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Mä en ymmärrä, että miten ne vauvat pysyy sielä sängyssä? Ja liikkuvana nukkujana mun on vaikea ymmärtää, miten toiset aikuiset voivat nukkua niin paikoillaan, ettei öisin herättele vauvojaan.

meillä on pysynyt ihan nätist tyttö siin keskellä, niinkuin me vanhemmatkin; välillä kylkeä käännetään kukin vuorollaan.. meistä ei kai kukaan ole sorttia "liikkuva nukkuja" :)

joo meillä 5,5v tuli viime su aamuyöllä viereen ( :o ) nukkumaan eli meil nukuttiin perhepedissä ekaa kertaa sit siitä ku likka oli ihan vauva.

voin sanoo et juu ei kiitos. en saanu nukuttua silmäystäkään, koska pelkäsin et likka putoo ja asentokaan ei se paras mahdollinen ollut.

jos olis väliin tullu nii meist ei olis nukkunu kumpikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tytyx:

meillä on pysynyt ihan nätist tyttö siin keskellä, niinkuin me vanhemmatkin; välillä kylkeä käännetään kukin vuorollaan.. meistä ei kai kukaan ole sorttia "liikkuva nukkuja" :)

siis me vanhemmat ollaan sivupaikoilla, toisaalta sängyn voi laittaa myös seinän viereen, jolloin lapselle on myös seinäpaikka mahdollinen/turvallinen.

Meillä ne on pysyneet ihan hyvin.
Lisäksi kumpikaan meistä miehen kanssa ei kovasti touhua ja häärää unissaan.
Meillä on siis toiminut paremmin kuin hyvin.

Nyt vaan tosiaan suunnittelen jo, että jos ottais ton vieraashuoneen omaksi makkariksi ja vetäis lattian käytännössä täyteen patjoja.
Kun kesällä meitä on kuitenkin 6 ihmistä (esikoinen tosin nykyään useimmiten nukkuu itsekseen), ja noi kissatkin aika usein ilmaantuu polvitaipeisiin...
Mahduttais paremmin, kukaan ei ainakaan pääse putoamaan sängystä ja jäisi tuo nykyinen makkari sitten vieras-/työhuoneeksi.

Mutta kyllä mä silti ymmärrän, että jotkut pyörii ja hyörii enemmän, niin lapset kuin aikuisetkin.
Silloin joku muu käytäntö varmaan on parempi, eikä se mun napaa mitenkään kaivele :D

Kyllä mä ihan ymmärrän jos joku haluaa/jonkun tarvitsee/joillekin vaan sopii paremmin vauvan nukuttaminen omaan sänkyynsä.
Me nukutaan silti meilellään kaikki yhes koos, koska koko kööri nukkuu paremmin, ja vähemmillä yöheräilyillä.

Suunnittelin jo tässä jossain vaiheessa tekeväni vähän uudelleen järjestelyjä tuon nukkumisasian suhteen, että kaikki halukkaat mahtuu sekaan sittenkin, kun seuraava syntyy. Pitäis vaan saada aikaiseksi hankittua kolme 90-senttistä patjaa jostain...

Täyspeesi!

Meille ei ikinä esim. esikoinen nukkunut pinnasängyssä, koska siitä ei tullut yhtikäs mitään.

Kaikki kolme lasta nukkuneet meidän kanssamme vauvana, eikä mitään moitteen sanaa.
Kaksi vanhempaa (pojat pian pian 6v ja 3,5v) nukkuvat nyt omissa sängyissään meidän makkarissa ja tyttö (2v) nukkuu välissämme. Ei yöheräilyjä, kaikki nukkuvat yöt sikeästi läpeensä.

Meillä vauvat ovat nukkuneet keskellämme ja ei kyllä ikinä olla potkittu tai tönitty vauvaa hereille ja minusta liikuskelenkin aika paljon öisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Monni:
Mä en uskaltaisi edes nukkua vauva vieressä..Jos pyörähtäs päälle . En siis kannata koko juttua.

Mä en usko että yksikään selvinpäin oleva vanhempi pyörähtäisi nukkuessaan tahattomasti vauvan päälle. Sukupolvesta toiseen vieressä nukuttamisesta varoitellaan ja tiedetään vauvojen tukehtuneen nukkuessaan äitiensä vieressä, mutta valitettavasti näiden tapahtumien taustalla on usein ollut tahallinen kuolemantuottamus. Kun taloon syntyi ns. ylimääräinen suu syötettäväksi, ei "kuoliaaksi makaaminen" ollut Suomessakaan ennen tavatonta. Vauvan kuolema oli myös helppo selittää sillä, että lapsi nukkui vieressä ja äiti tai isä unissaan tukehdutti lapsen.

Lapsen läheisyyden tiedostaa syvimmänkin unen läpi. Suurin osa maailman vauvoista nukkuu äitinsä kainalossa

Meillä on ollut molemmat tavat käytössä. Yksi lapsista nukkui loistavasti pinniksessä. Söi kerran yössä tosi nopeasti, joten syötin sängyn vieressä tuolilla. Muutoinkin tykkäsi todella paljon omasta sängystään ja omasta ajastaan sängyssä aamulla herättyään tai illalla ennen nukahtamista. Heräsin siis usein siihen, että vauva jokelteli omassa sängyssään ja vasta vartin päästä vaati mut paikalle :) Yksi lapsista kaipasi alusta asti vierelle. Piti omassa sängyssään (jossa siis nukkui päikkäreitä) öisin ininää, jolloin mä en voinut nukkua. Mun vieressä ei inahdustakaan. Ko. lapsi söi öisin usein ja pitkään, joten siinäkin mielessä vierekkäin nukkuminen oli hyvä ratkaisu. Vuoden vanhana siirtyi vähitellen omaan sänkyyn. Lapset on erilaisia kuten aikuisetkin. Pääasia, oikeasti, on se, että kaikki nukkuu. Muuten kellään ei ole kivaa, ei yöllä eikä päivällä.

heh, meil 180cm levee sänky ja reilu 2m pitkä, jos lapsukaisia sängyssä enempi, nukutaan poikittain. Vauvankohdalle tyynyt jalko-ja pääpäässä ettei tipu... tai herään jos lähtee möyrimään, tyynyt vähän hidastaa... meil ei ole viel kukaan tippunu sängyst

Yhteistyössä