Perhepeti ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei laitoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
perhepeti?
Ranskalaisissa ohjeissa neuvotaan ettei lapsen tulisi nukkua vanhempien kanssa samassa sängyssä. Perhepeti lienee kuitenkin tavallisimpia nukkumisjärjestelyjä ympäri maailman. On myös tutkijoita joiden mielestä kätkytkuolemariski vähenee perhepedissä. Äiti on lähellä ja pystyy nopeastikin reagoimaan esim. vauvan mahdolliseen hengityskatkokseen. "In Japan, for example, where co-sleeping is the norm, SIDS rates are among the lowest in the world, which suggests that this arrangement may actually help to prevent SIDS." (Dr James J. McKenna, World Health 1996.) Jos nukutte perhepedissä ja pelkäät että vauva joutuu peittosi alle voit nostaa vauvan syötön jälkeen pääsi korkeudelle ja pitää peittoasi hieman alempana ja/tai vauvalla voi olla oma pienempi peitto, tai voit käyttää vauvalla unipussia. Perhepedissä nukkumisesta voi olla myös se hyöty että vauva syö öisin useammin ja tämäkin näyttää vähentävän kätkytkuolemariskiä. Myös Ruotsissa ollaan tultu siihen tulokseen että imetyksellä on kätkytkuolemien kannalta jonkinlainen suojaava vaikutus. Imetä siis jos voit.

www.babyidea.fi

Alkuperäinen kirjoittaja ninnu:
Minua kiinnostaisi lukea tutkimuksia, joissa perhepetiä pidetään hyvänä vaihtoehtona. Siis ihan tieteellisiä tutkimuksia. Minkä tieteen piirissä niitä on tehty? Ei varmaankaan ainakaan lääketieteen, siellähän tällaiset pehmoasiat eivät ole merkittäviä. Mutta toisaan haluaisin TIETOA aivan kuten tuolla oli joku oikein isoin kirjaimin kirjoittanut. Mielenkiinnosta ihan haluaisin asiallista informaatiota enkä emotionaalisesti latautuneita palopuheita.
Minun puolestani vanhemmat saavat nukkua lapsineen perhepedissä, jos se heille sopii. Itselleni se ei sovi. Olen huono nukkumaan ja jos korvani vieressä tuhisee ja sätkii pieni vaikkakin niin ihana käärö, niin en nuku hyvin. Äidin jaksamisen kannalta on parempi, että lapsi nukkuu omassa sängyssä. Näin itsekäs olen, mutta toisaalta on lapsenkin etu, etten kulje sitten päivät silmät ristissä. MInusta on myös ihana herätä yöllä imettämään, nostaa hänet viereeni ja ihailla häntä. Ja sitten pieni takaisin omaan petiin! Nukkuu siellä todella hyvin yönsä, on nukkunut syntymästä lähtien. Joskus yöllä herään kauhuun ja tulee tunne, että en ole muistanut nostaa lasta omaan vuoteeseen, säikähdän, että olen kierähtänyt hänen päälleen. Kamala tunne! Välttääkseni edes ajattelemasta moista, vältän perhepetiä. Mutta kuten sanottu kukin tavallaan.
Niin, laittakaapa TIETOA niistä tutkimuksista! Kiinnostaa kovasti.

Samoilla linjoilla. En ehkä osannut esittää asiaani ihan yhtä hyvin, kun Sanni veti omenat sieraimiin. Hengitä vähän...
Joo, nuo jutut tuosta pelkäämisestä oli minun omia pelkojani, silloin kun joskus yritettiin nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ymmärrä:
Minua kiinnostaisi lukea tutkimuksia, joissa perhepetiä pidetään hyvänä vaihtoehtona. Siis ihan tieteellisiä tutkimuksia. Minkä tieteen piirissä niitä on tehty? Ei varmaankaan ainakaan lääketieteen, siellähän tällaiset pehmoasiat eivät ole merkittäviä. Mutta toisaan haluaisin TIETOA aivan kuten tuolla oli joku oikein isoin kirjaimin kirjoittanut. Mielenkiinnosta ihan haluaisin asiallista informaatiota enkä emotionaalisesti latautuneita palopuheita.
Minun puolestani vanhemmat saavat nukkua lapsineen perhepedissä, jos se heille sopii. Itselleni se ei sovi. Olen huono nukkumaan ja jos korvani vieressä tuhisee ja sätkii pieni vaikkakin niin ihana käärö, niin en nuku hyvin. Äidin jaksamisen kannalta on parempi, että lapsi nukkuu omassa sängyssä. Näin itsekäs olen, mutta toisaalta on lapsenkin etu, etten kulje sitten päivät silmät ristissä. MInusta on myös ihana herätä yöllä imettämään, nostaa hänet viereeni ja ihailla häntä. Ja sitten pieni takaisin omaan petiin! Nukkuu siellä todella hyvin yönsä, on nukkunut syntymästä lähtien. Joskus yöllä herään kauhuun ja tulee tunne, että en ole muistanut nostaa lasta omaan vuoteeseen, säikähdän, että olen kierähtänyt hänen päälleen. Kamala tunne! Välttääkseni edes ajattelemasta moista, vältän perhepetiä. Mutta kuten sanottu kukin tavallaan.
Niin, laittakaapa TIETOA niistä tutkimuksista! Kiinnostaa kovasti.

Samoilla linjoilla. En ehkä osannut esittää asiaani ihan yhtä hyvin, kun Sanni veti omenat sieraimiin. Hengitä vähän...
Joo, nuo jutut tuosta pelkäämisestä oli minun omia pelkojani, silloin kun joskus yritettiin nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä.

en ole vetänyt yhtään mitään sieraimiini, voisit vaan hiukka itsekin miettiä miten asiat ilmaiset...
Ninnulla oli kuitenkin asiallisesti kirjoitettu mielipide / kommentti asiasta, sinä taas sanot että perhepetiläiset täällä vikisee ja hoitaa asiat vaikean kaavan kautta, vaikka nyt selvisikin että kyse olikin vain sinun omista peloistasi ja tuntemuksistasi.
Vaikka Ninnunkin tekstissä oli tuo ärsyttävä yleistys, että kaikki perhepetiläiset olisivat väsyneitä.
Ninnulle myös sen verran, että itse en noista tutkimuksista tiedä, ja nyt ei ole aikaa asiaan perehtyä,mutta olen lukenut saman kuin aamu, eli että tutkimusten mukaan kätkyt-kuoleman riski olisi pienempi vieressä nukkkuvilla, kuin toisessa huoneessa nukkujilla. Voin myöhemmin yrittää etsiä mistä tämän tiedon luin.
Mutta muuten olen samaa mieltä, että tehkööt kukin niinkuin itselle parhaimmaksi sopii. En vaan ymmärrä järjetöntä yleistämistä ja solvaamista jos asiat tekee eri tavalla kuin itse. Tässäkin ketjussa omassa sängyssä nukuttavat ovat aika rankasti mollanneet meitä perhepetiläisia. En ymmärrä miksi tänne piti tulla vouhkaamaan jos ei itse perhepedissä nuku, ja ap kuitenkin pyysi apua nimenomaan perhepeti-asiaansa. Tietty mielipiteensä saa ilmaista, mutta onko aina pakko. Meillä ei esim ole ikinä ollut tuttia käytössä, niin en näe mitään tarvetta mennä tuttia koskeviin aloituksiin päivittelemään miksi toisilla on....

Hui kamalaa...
Minä vain kysyin jelppiä SELLAISILTA jotka nukkuvat itsekin perhepedissä...

Iloksenne ja suruksenne(joidenkin) ilmoitan että olemme nyt viikon nukkuneet "jalattomassa" perhepedissä..ja hyvin sujuu.
Päätyyn laitoin lakanan alle täkin rullalle joten sieltä ei pääse tippumaan ja toisella reunalla tyynyjä ym. sen aikaa ennen kuin itse menen nukkumaan.

Eli kiitos kaikille jotka kirjoittivat positiivisessa mielessä.
Erityisesti Sannille, onneksi on muitakin "tyhmiä" jotka perhepetiä käyttävät, vaikkakin seksielämä kärsii...hah, hah.
No voin sanoa, että meillä on muitakin paikkoja asunnossa kuin sänky ;)

Sori vaan mutta tämä on aika pitkä teksti vaikka halusin ottaa mukaan vain muutaman asian ( moni muu perhepedin etuhan on jo aiemmin tullut ilmi.)
Ja näinhän se on kun kerran TIETOA pyydettiin niin kovin lyhyesti ei voi sanoa. Alla on muutamia lähteitä joista saa asiasta lisätietoa.
Mutta tasapuolisuuden nimissä minusta olisi myös mukava saada TIETOA niistä hyödyistä joita seuraa siitä, että vauva nukkuu eri huoneessa kuin äiti. En kaipaa perhekohtaista mutua koska sitä on jo paljon luettavissa.

"Äidin ja lapsen erillään nukkuminen on uusi länsimainen tapa. Edelleenkin suurimmassa osassa maailmaa lapset nukkuvat äitiensä tai perheittensä kanssa yhdessä. Länsimaissa erillään nukkuminen yleistyi 1800-luvulla ja aluksi vain ylemmissä sosiaaliluokissa. Erillään nukkuminen on ennen kaikkea sosiaalinen tapa, joka ei pohjaudu ihmisen biologisiin tarpeisiin. Muihin nisäkkäisiin verrattuna ihmisvauva on neurologisesti kypsymätön, ja siksi jatkuva läheisyys äidin kanssa päivin ja öin on tarpeen maksimoimaan eloonjäämisen ja hyvinvoinnin. Vauvan kevyempi uni, lyhyemmät unisyklit ja tiheämmät heräämiset palvelevat kaikki näitä tarpeita. Äidin läheisyys ja välitön tarpeidentyydytys niinikään turvaavat elämän alkutaivalta.

Äidin jatkuvan läheisyyden ja ympärivuorokautisen hoivan merkitys on alettu ymmärtää pikkuhiljaa myös lääketieteen piirissä. Synnytyssairaalat rakentavat kiireesti perhehuoneita, joissa myös isät voivat viettää vauvan elämän ensimmäiset päivät yhdessä perheensä kanssa. Synnyttäneiden osastoilla vauvat ovat äidin hoidossa alusta saakka. Edistyksellisimmät sairaalat suosittelevat, että vauva myös nukkuisi äidin vieressä ja pahoittelevat sairaalan sänkyjen kapeutta. Tällä tavoin pyritään turvaamaan myös imetyksen alkuun saattaminen ja onnistuminen.

Antropologi, filosofian tohtori James McKenna on tutkinut äidin ja vauvan yhdessä nukkumista. Kalifornian yliopiston neurologian laitoksen unihäiriökeskuksessa 3 kk ikäiset vauvat äiteineen nukkuivat laboratoriossa muutamia öitä. Äiti-vauva -parit oli jaettu etukäteen kahteen ryhmään sen mukaan, nukkuivatko he kotioloissa yhdessä vai erikseen. Laboratoriossa he nukkuivat 2 yötä tottumaansa tapaan ja yhden yön päinvastoin. Nukkumista kuvattiin videolle ja elintoimintoja monitoroitiin. Tulosten mukaan yhdessä nukkuminen lisäsi kokonaisunimäärää riippumatta siitä, oliko siihen aikaisempaa tottumusta vai ei. Yhdessä nukkuminen pidensi imetysaikaa ja -tiheyttä, ja vauva ilmaisi itkien nälkäänsä vain erikseen nukkuessa. Yhdessä nukkuminen lisäsi äidin ja vauvan unen samanasteisuutta ja hereillä oloa yhtä aikaa. Yhdessä nukkuessa vauva nukkui harvemmin vatsallaan, mitä pidettiin hyvänä asiana. Yhdessä nukuttiin hyvin lähekkäin, kasvokkain, mikä lisäsi vauvan saamaa sensorista stimulaatiota. Äidit myös valvoivat lapsensa unta myös nukkuessaan. Riippumatta aikaisemmista nukkumistavoista kaikki siis hyötyivät yhdessä nukkumisesta."

LÄHTEITÄ: Sears, W. (1985). Nighttime Parenting: How to get your baby and child to sleep. McKenna, J. (1995). California SIDS Program. Horizons, Vol 1, No 4. Kaartinen, J. (2000). Uni ja vireystila ihmisen elämänkaaressa. Luentosarja, Jyväskylän Yliopisto, Psykologian laitos.

"Varhaislapsuudessa maksimaalisesti vanhempiensa lähellä ollut lapsi on kolme-, neljävuotiaana erittäin kyvykäs suuntautumaan ulkomaailmaan", kertoo Jukka Mäkelä kiinnittymistutkimukseen viitaten. Aikuisen läheisyys auttaa lapsen epäkypsää hermostoa itsesäätelyyn unen aikana. Se voi jopa vähentää kätkytkuoleman riskiä estämällä lasta vaipumasta liian syvään uneen Vanhemman hengitys myös rytmittää lapsen hengitystä. Jukka Mäkelä toteaakin: "Perhepeti on ehdottomasti ihmisen psykobiologian kannalta perusmalli." Tämä aivojen ja hermoston nopea kypsyminen vauvaiässä vaatii runsaasti energiaa. Suurimmalle osalle, jopa 90 %:lle maailman ihmisistä perhepeti on itsestään selvä osa vauvaperheen elämää. Perhepeti nähdään myös imetystä tukevana toimintamallina. Äidinmaito sulaa nopeasti ainutlaatuisen koostumuksensa takia. Siksi rintaruokitut vauvat tarvitsevat ruokaa usein, joten äidin on pysyttävä vauvan lähellä päivin ja öin. Yösyötöt saattavat olla yksi luonnon mekanismeista suojata vauvaa liian syvältä ja liian pitkältä unelta, josta vielä kehittymättömät säätelymekanismit eivät saa vauvaa hereille. Jos vauva nukkuu yksin omassa sängyssään, mahdollisesti jopa omassa huoneessaan, hän ei välttämättä heräile yhtä helposti.
Tähänastiset tutkimukset eivät todista, että perhepedissä nukkuminen olisi itsessään vaarallista. Perhepeti on turvallinen, jos vanhemmat eivät tupakoi tai käytä alkoholia tai lääkkeitä, patja on kiinteä eivätkä vuodevaatteet ole liian upottavat. Kannattaa tarkistaa, ettei mihinkään sänkyjen väliin tai seinän ja patjan väliin jää koloja, joihin vauva voi juuttua tai tukehtua."

Lastenpsykiatri Jukka Mäkelä

Niin, tarkoitin kyllä kirjoituksessani, että minun lapseni on parempi nukkua omassa sängyssä, koska tämä äiti, siis minä, olen silmät ristissä seuraavana päivän, jos nukumme vierekkäin. En siis tarkoittanut yleistää. Todennäköisesti ne äidit, joille perhepeti sopii, ovat aivan virkeitä päivällä.
Mielenkiintinen tuo McKennan tutkimus. Voisin hyvinkin allekirjoittaa tuon. Silti olen omalla kohdalla sitä mieltä, että meille parempi vaihtoehto on nukkua eri sängyissä juuri siksi, että itse pelkään unissani kierähtäväni lapsen päälle. Kun hän on omassa sängyssä, kuulen kyllä hänen hengityksensä ja voin jopa kurkottautua kädellä koskettamaan häntä. Meillä siis tämä linja ja meille hyvä. Nuo suomalaiset viitteethän eivät ole muuten ole mitään tutkimuksia, vaan tutkijoiden ja asiantuntijoiden mielipiteitä.

Toivottavasti tuo tekstini nyt kuitenkin valaisi hieman niitä tutkittuja perhepedin etuja. Ninnu, vaikutat sen verran älykkäältä henkilöltä, että jos sinua aihe kiinnostaa niin löydät varmasti itsekin aiheesta tietoa esim. yliopistojen kirjastoista. Joku taisi kysellä siitä mitä mieltä miehet ovat perhepedistä. Itseasiassa juuri tänään tapasin ystäväni jolla on samanikäinen vauva (9kk) ja joka nukkuu tällä hetkellä parisängyn vieressä sivuvaunussa (kuten meilläkin). Keskustelimme heidän uudesta lastenhuoneestaan ja hän vain mainitsi ohimennen, että huoneen remontoimisella ole niin kiire kun hänen miehensä ei haluasi tyttöä vielä yksin sinne siirtää. Minun miehelläni on myös aivan sama kanta asiaan.

Hienoa ap, että jaksat nähdä vaivaa tämän asian eteen sillä tiedät mikä lapsellesi on parasta.

Niin, tarkoitin kyllä kirjoituksessani, että minun lapseni on parempi nukkua omassa sängyssä, koska tämä äiti, siis minä, olen silmät ristissä seuraavana päivän, jos nukumme vierekkäin.

Aivan, ja näinhän sen pitää ollakin, että tehdään niinkuin kummallekin on hyvästä. :)
Täällä vaan niin usein teilataan ihmiset jotka toimii eri tavalla kuin itse.

Minulla kokemusta molemmista tavoista. Esikoisen kanssa toimittiin hyvin musta-valkoisesti. Nukutettiin pinniksessa, 4-5 kk:n iästä omassa huoneessa. Se olikin sitten yhtä rumbaa, kun monta kertaa sai yöllä käydä juottamassa, tuttia laittamassa, tai muuten paijaamassa, kun tyttö siellä kiljui...Ja mitä isommaksi tuli sitä levottomammaksi kävi. Olin aivan näännyksissä siinä vaiheessa, kun tyttö oli 1-2 vuotias. Avioerokin tuli, mutten käy siitä nyt pinniksessä nukuttamista syyttämään...

Pikkuisen iltatähtivauvelini kanssa olen tehnyt sitten kaiken toisin: alusta asti perhepedissä. Yöimetys sujui tosi lempeästi ja vauva nukkui syöttöjen välillä tosi levollisesti, samoin minä. Perhepedissä meni 7 kuukauteen asti. Meillä tosin toimittiin niin, että vauveli laitettiin illalla nukkumaan pinnikseen, joka sängyn päädyssä ja ekalla syötöllä nostin viereen. Nyt kun yösyötöt ovat jääneet, jotkut yöt menee kokonaan pinniksessä. Toisinaan nostan viereen, jos meno käy kovin levottomaksi.

Joku mainitsi, että pinnis on ainoa turvallinen paikka. No, en tiedä siitä. Kun vauveli joskus yöllä meuhkaa, pyörii ja hyörii pinniksessä ympäriinsä, nousee istumaan, kaatuu, nousee seisomaan, kaatuu. Kyllä siinä itse ihan kauhuissaan kuuntelee, että miten tässä nyt vielä käy. Kun levottoman vauvelin nostan viereeni lämpöiseen, se rauhoittuu saman tien, tarkistaa välillä olenko siinä ja alkaa tuhista tyytyväisenä...ja mikä parasta, nukkuu aamuun asti... Eli meille tämä sopii ja itse nukun paljon paremmin näin.

Niin...tuosta esikoisesta, jota pienestä asti yritettiin itsenäistää nukkumaan omassa huoneessa. Kun tuli tarpeeksi vanhaksi, alkoi itse tulla yöllä viereeni. Tiukkapipoisena tietenkin vein johdonmukaisesti takaisin...ettei vaan pääse oppimaan huonoille tavoilla. Vaan fiksuna tyttönä oppi hiipimään lopulta viereeni niin, etten herännyt siihen. Ja loppupelissä taisi yöllä mönkiä viereen 10-vuotiaaksi asti....

Parasta tässä ketjussa on se, että jokaisen mielipide on se ainoa oikea!
:D

No, tulipahan luettua läpi, ja melkoisen kiivaaksihan meno välillä yltyi.
Eiköhän jokainen perhe valitse sen itselleen parhaiten sopivan nukkumistavan, oli se mikä tahansa. Lapsiakin on niin erilaisia, kelle sopii mikäkin.
Ei edes neljän lapsen kokemuksella voi yleistää, että lapsi oppii nukkumaan sängyssään kun teet noin ja näin.
Eikä kaikille lapsille sovi perhepeti, toisille ei käy oma huone tms.

Minä en henk.koht. voisi vauvaa nukuttaa eri huoneeseen, koska, vaikka olen herkkäuninen, alitajuisesti (toisessa huoneessa nukkuessani) kuulostelen koko ajan vauvan äännähdyksiä, josko sillä vaikka onkin jokin hätä.
-itse asiassa me koitettiinkin tuota erihuoneissa nukkumista, vauva kyllä nukkui hyvn, mutta äiti ei.

Eli myös me aikuiset ollaan erilaisia, -ja hyvä niin.

Laitettiin kuitenkin "seksisänky" toiseen huoneeseen, niin saadaan rauhassa rakastella, ilman pelkoa, että vauva herää. (alkaa usein unissaan ähistä ja pyöriä, ns. heräillä.)
Joten seksielämäkään ei ole kärsinyt.

Mutta jokainen tavallaan, ei vain pitäisi omien olosuhteiden ja elämäntavan pohjalta tuomita toisia niin jyrkästi.

Ap.:lle...
Hyvä että löysit noin nopeasti ratkaisun tuohon perhepetiongelmaan :)
Toi jalkojen pois ottaminen oli tosi hyvä keksintö...
Hyviä unia pikkuiselle ja sinulle.

Huvitti muuten tuo yh-juttu (siis ettei ole seksielämää)... Koska kyllä parilla minun tuntemalla yh:lla on aika vilkasta silläkin saralla.

Yhteistyössä