perhetyöntekijä ei tee mitään..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnnaManna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eihän tossa oo järkee. Jos toi vielä maksaa sulle että tarjoot tätille kahvit ja se on sulle pelkkä rasite, niin hanki mieluummin siivoja käymään vaikka joka viikko, siitä ois isompi apu sulle.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaManna:
mä sain perhetyöntekijän ehkäisemään väsymystä ja uupumusta ja nimen omaan ehkäisemään uutta synnytyksen jälkeistä masennusta..

no tämä perhetyöntekijä on nyt käynyt muutaman viikon 2-3krt/vk ja musta tuntuu ettei se oikein muuta tee ku istuu kahvilla meillä. me maksetaan kuitenkin täys hinta joka kerta ja mä en oikeastaan saa siltä mitään konkreettista apua. eniten apua tarviisin lastenhoidossa (noiden isompien ) ja ehkä hieman helppiä siivouksessa. eniten auttaisi jos pääsisin irtautumaan kotoa hetkeksi aina. no eilen päätinkin sit lähtee kävelylle (en siis kysynyt lupaa, vaan ilmoitin lähteväni vaan ja meninkin ) ja kun tulin takaisin niin tää perhetyöntekijä sanoi mulle ettei mielellään kenenkään puolesta hoitaisi lapsia, kun ei se kuulu hänen tehtäviinsä. siis lastenhoito ei kuulu hänen tehtäviinsä eikä myöskään siivous..

enhän mä saa hältä sit mitään apua. hän on itsekin sanonut etten tarvitse opastusta ja neuvoja lastenhoitoon, kaikki näyttää hänen mielestään sujuvan niin kuin pitääkin. ainoa ongelmani on väsymys ja uupumus.. mutta eihän se auta mitenkään jos hän vaan katsoo vierestä ku mä kuitenkin teen kaikki yksin?

mitenkäs muilla?

Kyllä se kuuluu toimenkuvaan hoitaa lapsia. Otappa yhteys sinne toimistoon.

Ei kaupungin/kunnan perhetyöntekijöiden toimenkuvaan kuulu lastenhoito tai siivous.He antaa keskusteluapua ja ohjaavat/tukevat vanhempia.
Yksityisten tahojen perhetyöntekijöiden toimenkuvaan kuuluu lastenhoito mutta ei siivous ja tietty tukeminen ja ohjaaminen kuuluu tehtäviin.

Kyl miellä päin ainakin kuuluu lastenhoito, siivous apu, ruuanlaitto. Vähän mikä kenenkin perheen kohalla on tarpeellista. JA jos on väsyneestä äidistä kyse, niin silloin nimen omaan kuuluu nuo edellä mainitut asiat! Soitappa ap rohkeesti työntekijän pomolle ja kysy mitä toimenkuvaan kuuluu ja kerro mistä sulle ois hyötyä.

Meillä perhetyöntekijä useimmiten hoitaa lapsia, kun itse teen kotitöitä, lähden lenkille tai kauppaan. Joskus ovat myös imuroineet, laittaneet ruokaa ja viikanneet pyykkejä lastenhoidon ohessa. Muutaman kerran olemme istuneet yhdessä kahvikupin ääressä ja jutelleet surut ja murheet pois, kun lapset ovat nukkuneet. Korvaamattomia ihmisiä.

Ei kaupungin/kunnan perhetyöntekijöiden toimenkuvaan kuulu lastenhoito tai siivous.He antaa keskusteluapua ja ohjaavat/tukevat vanhempia.
Yksityisten tahojen perhetyöntekijöiden toimenkuvaan kuuluu lastenhoito mutta ei siivous ja tietty tukeminen ja ohjaaminen kuuluu tehtäviin.[/quote]

Juuri näin!

Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:

Yksityisten tahojen perhetyöntekijöiden toimenkuvaan kuuluu lastenhoito mutta ei siivous ja tietty tukeminen ja ohjaaminen kuuluu tehtäviin.

Juuri näin!

[/quote]

Taitaa olla kaupunkikohtaista.

Vaikka kyllä Turussa ainakin kaupungin perhetyöntekijät myös lapsia kattoivat välillä ja siivosvat, jos se oli perheen edun mukaista ja välttämätöntä. Siis lasten kaitseminen tapahtui esim niin, että äiti vei vanhemman lapsen tarhaan ja perhetyöntekijä ulkoilutti nuorempaa pihalla sen aikaa. Ja siivous tapahtui lähinnä silloin kun havaittiin, että sen avulla saataisiin vanhempien ja lasten mieliala kohoamaan ja kun vanhemmat olivat syystä tai toisesta siinä kunnossa etteivät kyenneet siivoamaan..Mutta lähinnähän se on sellaista vanhemmuudessa tukemista ja arkisten asioiden selvittelyä, esim etuusasioiden hoitamisessa auttamista, harrastuksen pariin ohjaamista..tms.

Juuri näin!

[/quote]

jaa kyllä mulle kunnan soskusta tarjottiin perhetyöntekijää lapsihoitamaan että pääsisin hoitamaan asioitani

Siinä vasta on helppo työ, mitä nyt mä olen niistä kuullut. :headwall: Erään tutun luona kävi perhetyöntekijä, kuulemma istui vaan sohvalla ja möllötti. Katsoi miten lapsenhoito ja kotityöt sujui, ehkä kyseli kuulumisia jos sitäkään. Kaikesta sitä palkkaa saakin! :o

Vielä viitisen vuotta sitten yhdellä kaverilla kävi kodinhoitaja, joka tosiaan siivosi, käytti lasta puistossa ja milloin mitäkin... Tää kaveri sai sen ajan tehdä mitä halusi. Kai nää kodinhoitajat työskentelee sit nykyään sen "perhetyöntekijä"-nimikkeen alla.

Alkuperäinen kirjoittaja Karussa:
Siinä vasta on helppo työ, mitä nyt mä olen niistä kuullut. :headwall: Erään tutun luona kävi perhetyöntekijä, kuulemma istui vaan sohvalla ja möllötti. Katsoi miten lapsenhoito ja kotityöt sujui, ehkä kyseli kuulumisia jos sitäkään. Kaikesta sitä palkkaa saakin! :o

Vielä viitisen vuotta sitten yhdellä kaverilla kävi kodinhoitaja, joka tosiaan siivosi, käytti lasta puistossa ja milloin mitäkin... Tää kaveri sai sen ajan tehdä mitä halusi. Kai nää kodinhoitajat työskentelee sit nykyään sen "perhetyöntekijä"-nimikkeen alla.

Kodinhoitaja eri asia kuin perhetyöntekijä.Täällä perhis hoitaa nimenomaan lapsia sekä tilanteen mukaan siivousta...yms.Riippuu tarpeesta...

No mulla kun on aikoinaan ollu, kaupungilta, niin kyllä vaan se täti laitto hihat heilumaan niin siivotessa kuin lastenkin parissa. Joskus pakotti menee ihan nukkumaan muutamaksi tunniksi. Tarjosi vielä lisäapu kanavia, koska päiväkotipaikkoja isommille lapsille ei ollut tarjolla. Ja pahimman ajan yli mentyä eipä tarvinnut enään perhetyöntekijää eikä niitä paikkojakaan kun apu tuli tarvittaessa ja tehokkaasti.

Jos ite oisin ptt siinä vaikka yhdessä keittiössä puuhatessa luotevammin keskustelu vaikeistakin asioista sujuu ja luottamus asiakkaan kanssa syntyy nopeemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mammuliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Karussa:

Kodinhoitaja eri asia kuin perhetyöntekijä.Täällä perhis hoitaa nimenomaan lapsia sekä tilanteen mukaan siivousta...yms.Riippuu tarpeesta...

Juu, no tässä kunnassa ainakin saa nykyään ainoastaan perhetyöntekijöitä. Kodinhoitajan saa jos haluaa kokonaan hoitaa kulut itse. :whistle:

Ei se perhetyöntekijän homma nyt pelkkää kahvittelua ole. Henkisesti raskasta työtä kun selvittelee ihmisten ongelmia ja siihen työhön pitää antaa itsensä kokonaan. Perhetyöntekijät reissaavat myös autola/bussilla useita kertoja päivän aikana perheestä toiseen. Resurssit ovat vähäiset ja perheiden ongelmat isoja. Mulla ainakin oli stressiä kun olin työharjoittelussa perhetyössä.Ne perheiden asiat vaivasivat kotonakin, kaikki mitä ihmiset ovat joutuneet kokemaan ja sitä mietti vaan että miten voisi parhaiten auttaa heitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli soitappa sinne sosiaalipuolelle ja sano että tarvit kotiapulaisen etkä mitään perhetyöntekijää.

Kaikki on perhetyöntekijöitä nykyään.

Joo ollaan sen verran hyvin hoidettu asiat, että tuollaisesta kotiapulaisnimikkeestä on päästy eroon. Kaikki vain perhetyöntekijöiksi ja toimenkuva sellaiseksi, että saa vain käydä kahvittelemassa ja juttelemassa mukavia toisten ihmisten kustannuksella. Kaikillahan ei ole nettiäkään, jotta keskustelupalstoilla voisi aikaansa kuluttaa. Palkka pitää toki juosta kokoaajan sitähän me neuvotelaankin kokoajan vain paremmaksi. sa(i)han paoeriliittolaisestkin kovaa palkkaa vain lähinä päätteen tuijottelemisesta ja keskenään mukavien juttelusta. Tasa-arvoa pitääedes vähän olla ja saavuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tarjottiin mut en ottanut vastaan:
Meille ehdotettiin juuri perhetyöntekijää neuvolasta kun kuopuksen synnyttyä oli esikoisen kanssa vaikeaa ja itse ihan poikki. Nimenomaan painotettiin että hän voisi lähteä esikoisen kanssa ulos tai hoitaa vauvaa sen aikaan kun itse olen esikoisen kanssa ulkona. Päätin kuitenkin etten tarvitse ketään omaan arkeeni "avuksi". Mulle tuli jotenkin heti sellainen olo että tulee vaan kuitenkin tänne kahville ja olen vielä enemmän stressaantumpi kuin ennen häntä :/

Ne on vaan sossun lähettämiä kyttääjiä,voivat kerta mitä vaan valheita perheestä ja lopulta jopa huostaanotto mahdollinen.Ei kannata päästää sisälle!

Surullisen tutulta kluulostavia tarinoita. :/ Suoraan sanottuna en vieläkään ymmärrä miksi perhetyöntekijää tarjotaan tilanteisiin joissa kaivattava apu olisi ihan muuta. Ihan ok nuo on esimerkiksi äidin luona jolla kodin- ja lastenhoitoon tarvittavat taidot puuttuvat, mutta jos siis apua tarvitaan koska äidin terveys tai kunto ei kestä tuota lasten ja kodinhoidon fyysista puolta niin ei voi kuin ihmetellä... Tai jos äitiä uhkaa uupuminen töiden alle niin ei siinäkään yksi ylimääräinen kahvitettava ja passattava helpota yhtään. :/

Luulisi jo tulevan kunnillekin halvemmaksi tarjota asukkaille näissä tilanteissa ihan konkreettista lastenhoito- ja siivousapua. Kulut voisivat olla pienemmät ja tulokset paremmat.

Meille tarjottiin jo yli vuosi sitten jotain tuollaista esikoisen vammasta johtuen (tietty varmaan vaikutti myös toinen lapsi lyhyellä ikäerolla, tuttavaperhe jonka lapsella on sama vamma ja ovat hakeneet tuota apua eivät sitä saaneet). Luvattiin että tämä ihminen kävisi meillä juuri esikoisen takia, leikkimässä hänen aknssaan, viemässä ulos vaikka puistoon tai uimaan jne. Niin että saisin tuon ajan keskittyä kuopukseen ja kotiin tai ihan vain levätä. Mutta osin näiden juttujenn perusteella en uskaltanut/halunnut tuohon ryhtyä kun kuitenkin vielä jaksetaan eteenpäin. Olen sitten käytänyt päiväkotia toisinaan hyväksi tältä pohjalta, eli laittanut lapsen/lapset hoitoon vaikka vapaapäivänäni tai antanut olla viimeisen yövuoron jälkeisenä päivänä vähän pidempään jotta saan rauhassa levätä, siivota tai käydä asioilla. Tuosta on varmasti ollut suuri apu jaksamisen suhteen. =)

Juuri näin!

[/quote]

Tuokin kyllä on jännää kun meillekin sossussa (lastenvalvoja ja joku toinen lapsi-ihminen siellä ) just noihin hommin ne annettiin! Eli oli sovittu että ne siivoaa ja ulkoiluttaa lapsia ja tekee ruokaa. Ja just siksi perhetyöntekijät koska täällä ei kunnalla ollut tarjota kodinhoitajaa.
Sanoin sitten muutaman kerran jälkeen sossuun että juu en tarvii enää sohvalla istujia meille. Oli vähän ihmeissään ja totes että jos siltä tuntuu niin ne ei tuu enää.

Jos luvataan että ne tekee sitä ja tätä ja tuotakin niin miksi ei sitten tee mitään??

Ja alunperin sossusta pyysin kodinhoitoapua mikä sisältää, siivousta, pyykkäystä, ruuanlaittoa ym.ym.

Ei se perhetyöntekijän homma nyt pelkkää kahvittelua ole. Henkisesti raskasta työtä kun selvittelee ihmisten ongelmia ja siihen työhön pitää antaa itsensä kokonaan. Perhetyöntekijät reissaavat myös autola/bussilla useita kertoja päivän aikana perheestä toiseen. Resurssit ovat vähäiset ja perheiden ongelmat isoja. Mulla ainakin oli stressiä kun olin työharjoittelussa perhetyössä.Ne perheiden asiat vaivasivat kotonakin, kaikki mitä ihmiset ovat joutuneet kokemaan ja sitä mietti vaan että miten voisi parhaiten auttaa heitä.

Ymmärrän tuon ja koen että onnistuessaan tuosta pelkästä keskustelustakin on paljon apua. Kyllä minua varmaan olisi helpottanut ihan nuo kahvitteluhetket erilaisten raskaiden tapahtumien jälkeen (esikoisen syntymä ja vamman selviäminen, arjen raskaus ja sekavat tunteet kuopuksen synnyttyä vuotta myöhemmin, pikkuveljen itsemurha jne) jos siinä olisi saanut rehellisesti istua alas ja purkaa mieltään. Mutta jos perhetyöntekijän kanssa ei synny mitään kontaktia, toinen istuu vain tympääntyneen näköisenä passattavana ja kärsii lasten leikeistä ja melusta, niin siitä ei enää ole mitään apua.

Tietty tarinoiss on kaksi puolta ja aina yhteyttä ei vain synny. uskon kuitenkin että myös perhetyöntekijöissä, kuin hoitajissakin, riittää niitä jostka eivät edes viitsi laittaa itseään peliin luodakseen aidon kontaktin. Keskittyvät vain siihen mikä ei kuulu heidän tehtäviinsä. Aina ei vika ole pelkästyään asiakkaassa.

Juuri näin!

[/quote]

Näinhän se on..
Jos tarviit ihan konkreettista apua arkeen, niin sinuna palkkaisin siivoojan käymään vaikka kerran viikossa! Paljonko maksatte tuosta perhetyöntekijästä?

Alkuperäinen kirjoittaja AnnaManna:
mä sain perhetyöntekijän ehkäisemään väsymystä ja uupumusta ja nimen omaan ehkäisemään uutta synnytyksen jälkeistä masennusta..

no tämä perhetyöntekijä on nyt käynyt muutaman viikon 2-3krt/vk ja musta tuntuu ettei se oikein muuta tee ku istuu kahvilla meillä. me maksetaan kuitenkin täys hinta joka kerta ja mä en oikeastaan saa siltä mitään konkreettista apua. eniten apua tarviisin lastenhoidossa (noiden isompien ) ja ehkä hieman helppiä siivouksessa. eniten auttaisi jos pääsisin irtautumaan kotoa hetkeksi aina. no eilen päätinkin sit lähtee kävelylle (en siis kysynyt lupaa, vaan ilmoitin lähteväni vaan ja meninkin ) ja kun tulin takaisin niin tää perhetyöntekijä sanoi mulle ettei mielellään kenenkään puolesta hoitaisi lapsia, kun ei se kuulu hänen tehtäviinsä. siis lastenhoito ei kuulu hänen tehtäviinsä eikä myöskään siivous..

enhän mä saa hältä sit mitään apua. hän on itsekin sanonut etten tarvitse opastusta ja neuvoja lastenhoitoon, kaikki näyttää hänen mielestään sujuvan niin kuin pitääkin. ainoa ongelmani on väsymys ja uupumus.. mutta eihän se auta mitenkään jos hän vaan katsoo vierestä ku mä kuitenkin teen kaikki yksin?

mitenkäs muilla?

miksi et pistä kahta vanhempaa lasta päiväkotiin niin että esim. ovat siellä 10pvä/kk. lapset ovat sen ikäisiä jo että varmasti tykkäsiivät olla ja saisivat siellä mielek'ästä tekemistä ja kavereista sie puolestaan voisit olla vauvan kanssa ja jaksaisit varmasti arkea paremmin!!

Meille ehdotettiin juuri perhetyöntekijää neuvolasta kun kuopuksen synnyttyä oli esikoisen kanssa vaikeaa ja itse ihan poikki. Nimenomaan painotettiin että hän voisi lähteä esikoisen kanssa ulos tai hoitaa vauvaa sen aikaan kun itse olen esikoisen kanssa ulkona. Päätin kuitenkin etten tarvitse ketään omaan arkeeni "avuksi". Mulle tuli jotenkin heti sellainen olo että tulee vaan kuitenkin tänne kahville ja olen vielä enemmän stressaantumpi kuin ennen häntä :/

Ne on vaan sossun lähettämiä kyttääjiä,voivat kerta mitä vaan valheita perheestä ja lopulta jopa huostaanotto mahdollinen.Ei kannata päästää sisälle!

Tämä ei muuten pidä paikkansa.Totta ett ptt joutuu raportoimaan sosiaalitoimeen tekemistään huomioista, mutta valehdella ei.
Tämä on ensiarvoisen tärkeätä perheellekkin että saavat jatkossa oikeanlaista apua

Tämä ei muuten pidä paikkansa.Totta ett ptt joutuu raportoimaan sosiaalitoimeen tekemistään huomioista, mutta valehdella ei.
Tämä on ensiarvoisen tärkeätä perheellekkin että saavat jatkossa oikeanlaista apua

Totuus on tarua ihmeellisempää.Periaatteessa eivät saa valehdella,mutta käytäntö on jo toinen juttu...

Alkuperäinen kirjoittaja Levoton tuhkimo:

Totuus on tarua ihmeellisempää.Periaatteessa eivät saa valehdella,mutta käytäntö on jo toinen juttu...

Kaikki perheet eivät kestä että asiat tulevat päivänvaloon, monesti väitetään että valehdellaan kun ovat liian arkoja asioita perheelle. Nämä puhutaan neuvotteluissa ns. auki, jotta perhekkin ymmärtää että ei tässä mikään ajojahti oo vaan yritetään auttaa perhettä selviytymään omin voimin jatkossa.

riippuu ihan siitä, millanen sopimus ja suunnitelma perhetyöstä on tehty. mihin perhetyöllä on tarkotus vaikuttaa yms. monesti perhetyöntekijän sa vain lastensuojelullisin perustein ja todellakaan lastenhoito tai siivous ei kuuluu ptt:lle. erikseen on sitten lastenhoitopalvelut ja siivousavut, mutta perhetyötä ne ei ole.

Yhteistyössä