Perhetyöntekijä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kysyjä"

Vieras
Onko kellään kokemusta perhetyöntekijästä?

Yritin tänään saada neuvolantätiä kiinni, mutta en saanut. Huomenna uusi yritys. Jotain ulkopuolista keskusteluapua pitäisi kai saada. Esikoinen 5-v on alkanut puhua päivittäin, ettei päiväkotiin halua mennä. Mies sairasteli kuukausi sitten vakavasti ja siitä lähtien pojalla on ollut vatsa kipeänä, päivittäin lievästi. Talven aikana aikaisemminkin silloin tällöin on valittanut, että mahaan sattuu, mutta miehen sairastelun jälkeen se on ollut päivittäistä. Kaikki oleellisimmat mahakivun aiheuttajat on suljettu pois, keliakiat, laktoosi-intoleranssit ja yleisimmät allergian aiheuttajat. Yksi lääkekokeilu on menossa, jolla ei tunnu olevan mitään vaikutusta. Mahakipu on todellinen, sen uskon. Se ei ole kuitenkaan kovin "vakavaa", koska yöt poika nukkuu hyvin ja heräämättä. Mutta aamulla ensimmäiseksi mainitsee vatsakivun ja päivän aikana kerran-pari. Muun välin leikkii normaalisti ja on normaalisti.

Päiväkodin työntekijän kanssa olen puhellut. Mitään kovin kummoista ei ole havaittu päiväkodissa, vaikka hoitaja sanoi, että heidän täytyy miettiä, onko jotain mitä he eivät huomaa. Pojalta kun kyselee, mainitsee aina yhden pojan niin kuin aina ennenkin, että tämä kiusaa. Silti mitä olen syrjäsilmillä seurannut, mielestäni poika leikkii tämän "kiusaajan" kanssa yhtä lailla ja sanoo heipat jne. Ja jotenkin musta tuntuu, että nyt ei olla varsinaisessa syyssä kiinni. Pari kertaa kun ollaan yritetty "väkisin" kysellä, on sanonut, että kun on äitiä ja isää ikävä hoidossa. Jonkin verran mietityttää, onko vatsakipu jotain henkistä, kun isä ei ole täysin kunnossa ollut. Silti ei se täysin henkistä voi olla, koska autonkyydissä joskus valittaa, että älä aja töyssyjen päältä, kun se sattuu.

On niin turhauttavaa, kun ei tiedä, mitä pitäisi tehdä. Yksityisellä ei tehdä näin pienille mahatähystyksiä, olisin pojan jo sinne vienyt. Pitää pitemmän kaavan mukaan terveyskeskuksen kautta mennä. Kuinka herkästi mahtavat mahatähystyksiä tehdä, kun vatsakipu on "lievää" vaikkakin jokapäiväistä. Ainakin tuo lääkekuuri on katsottava loppuun, mutta odottavan aika on pitkä...
Joka aamu poika kysyy, että eihän ole hoitopäivä, eihän tarvitse mennä hoitoon, entä jos hänen mahaansa sattuu. Pari kertaa olen pojan jättänyt kotiin, kun on itkenyt mahdottomasti, ettei hoitoon halua ja mahaankin sattuu. Sitten päivä onkin mennyt oikein iloisesti eikä vatsakaan ole vaivannut... :roll: Ei oikein huvikseenkaan voisi lapsia kotona pitää.

Juuri tuo, että saisiko joku ulkopuolinen paremmin lapsesta irti, mikä on hätänä? Jos asia on jotain, mitä "ei voi" vanhemmille kertoa?

itse oireilin 7veenä kurkkukivulla johon ei löytynyt koskaan mitään fyysistä syytä. se vaivasi minua koko alaasteen ajan. minulle kipu oli täysin todellinen! muistan sen vieläkin. lopetin syömisen sen takia. minä pääsin sairaalaan lapsipsykologille ja sen jälkeen lapsiin erikoistuneelle terapeutille tietääkseni kelan korvaamana. Ota yhteyttä kaupunkisi psykologiin, neuvolaan tai terkkariin.. tai yksityiselle jos varaa. Yksityinen lastenpsykiatrikin voi tehdä b-lausunnon jonka kanssa voi hakea kelalta korvausta yksityiseen terapiaan. Pidä puolesi. Perhetyöntekijäkin on jees, mutta ei terapeutti. Kuulostaa siltä että lapsesi on terapeuttisen työskentelyn tarpeessa. terveisin, perhetyöntekijä :)

Mutta ensin tosiaan pitää selvittää ettei kyse ole varmasti fyysisestä syystä! Lapsi voi hakea sinulta syystä tai toisesta huomiota kivullaan. Minun kohdallani arvailtiin että voisi olla kyse mustasukkaisuudesta koska perheeseemme syntyi vauva ja aloin oireilemaan. Itse en pysty muistamaan tai käsittelemään kaipasinko huomiota enemmän tms. koska minulle kipu oli vain fyysinen joka oli ja vaivasi vuosia ja katosi. En osaa sanoa vaatiiko tilanne enemmän huomiotasi vai käänteisesti niin ettet enää antaisi huomiotasi asialle. Vaan jämäkästi viet pojan hoitoon ja koitat järjestelmällisesti olla ylireakoimatta kipuun. Sen vuoksi ajattelen että psykologin tai psykiatrin vastaanotto olisi paras paikka mihin mennä. En usko perhetyöntekijälle välttämättä olevan vastauksia tähän.

Vaikea sanoa mutta kannattaa kyllä suhtautua vakavasti jos lapsi puhuu kiusaamisesta eikä painaa sitä villaisella vain koska sinusta näyttää että on kiusaajan kanssa hyvissä väleissä! Oletko kysellyt tarkemmin tästä kiusaamisesta? Kuulostaa vahvasti siltä että on joko fyysinen vaiva tai sitten oikeesti päiväkodissa on jotain pielessä.

Mulla oli pienenä aamuisin maha aivan kamalan kipeä ja sekaisin kun stressasin kouluun menoa enkä viihtynyt siellä, samaa ongelmaa edelleen silloin kun on mentävä johonkin minne en haluaisi mennä..

Mitä tarkoittaa, että isä sairasteli vakavasti? Onko isä kotona? Jos poika on huolissaan isästään, hän haluaisi olla mahdollisimman lähellä tätä? Tuon ikäinen ei välttämättä kai oikein oivalla, että vaikka isä olisi jo töissäkin, hänen tarhassa olonsa ei vie häntä isästä sen kauemmas. Onko kysymyksessä kenties ihan menettämisen pelko? Sellainen varmasti voi oireilla vatsakipuna, eiks jeh?