PERIMISJÄRJESTYS?? Isäni meni kihloihin naisen kanssa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten on

Vieras
Aikovat naimisiin ja tuskin tekevät avioehtoa. Äitini ja isäni siis eronneet, olen ainoa lapsi. Isäni sairastaa tautia johon mahdollisesti saattaa pian kuolla :( ja silti on tuolla naisella kova kiire naimisiin...

nyt mietinkin, että kuka isäni perii? Minä vaiko uusi vaimo?

Suoraan kuin Austenin ajoilta.

Tai mihinkä sitä ihminen muuttuisi tai rahahuolet häviäisi.

Mutta oletettavasti molemmat perivät jotakin, mutta rintaperillisenä sulla on aina oma osuutesi, eli ei se kiireinen morsian kaikkea vie.

Vaimo saa puolet ja loput tulevat lapsille tasan jaettavaksi. Jos isälläsi on perittyä omaisuutta, jonka antaja on rajannut niin, ettei puolisolla ole siihen oikeutta, niin se tulee kokonaisuudessaan sinulle, jos ainokainen kerta olet.

eli tuo uusi vaimo saa suurimman osan isän omaisuudesta? Voihan vee. Ei sillä että itselleni kaiken haluaisin, tuo nainen on vaan niin epäluotettavan oloinen....juuri ovat tavanneet ja heti menivät kihloihin. Naisella 3 ex-miestä ennestään. Isäni on varakas. Miks mulla on niin huono kutina siitä naisesta. Isääni viedään kuin pässiä narussa :(

Eli esim. 100 000 euron omaisuudesta minä perin 25 000 euroa ja uusi vaimo 75 000 ??

Jos isäsi kuolee ennen uutta vaimoa, eikä avioehtoa tai testamenttia ole. Heidän omaisuudelleen tehdään ositus, jossa vaimon osuudeksi tulee puolet pesän osuudesta. Ja toisen puolen perit sinä. Jos perimässäsi omaisuudessa on puolisoiden yhteisenä kotina käyttämä asunto, tätä ei kuitenkaan saa myydä.

Testamentilla voidaan muuttaa tätä tilannetta, lapsella on kuitenkin aina oikeus lakiosuuteen, mikä on puolet normaalista perinnöstäsi.

Puoliso ei peri, jos on olemassa lapsia. Hän saa oman puolikkaansa puolisoiden yhteenlasketusta omaisuudesta, jonka jälkeen lapset saavat lopun 50%. Tämä siis, jos isäsi ei tee testamenttia vaimonsa eduksi, jolloin lakiosaksi jää tuo 25%.

Korjaus edelliseen, taitaa kuitenkin mennä puoliksi omaisuus. Eli molemmille yhtä suuri osuus. Tosin esim. kiinteän omaisuuden myynti saattaa olla hankalaa, jos leskelle on annettu oikeus asua asunnossa niin kauan kuin haluaa.

Leskellä on avio-oikeus puoleen omaisuudesta. Jos ei ole testamenttiä, niin rintaperillinen eli ap saa puolet eli isänsä osuuden. Leski ei peri mitään, vaan saa avio-oikeuden perusteella. Jos avioehto, niin leskellä silti oikeus asua yhteisessä asunnossa vaikkei sitä omistaisikaan. Luulisin, että lesken oikeutta asuntoon ei voi kumota edes testamentilla. Jos avioliitto ei ole kestänyt kovin kauan, niin voi olla vähän kyseenalaista tuon avio-oikeuden syntymisen kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eli tuo uusi vaimo saa suurimman osan isän omaisuudesta? Voihan vee. Ei sillä että itselleni kaiken haluaisin, tuo nainen on vaan niin epäluotettavan oloinen....juuri ovat tavanneet ja heti menivät kihloihin. Naisella 3 ex-miestä ennestään. Isäni on varakas. Miks mulla on niin huono kutina siitä naisesta. Isääni viedään kuin pässiä narussa :(

Eli esim. 100 000 euron omaisuudesta minä perin 25 000 euroa ja uusi vaimo 75 000 ??

Ymmärtääkseni niin,että molemmat peritte puolet -sulle 50000 ja vaimolle 50000, jos sinun osuuttasi ei ole rajattu vain lakiosuuteen (tuskin tällaista tehdään kuin poikkeustilanteissa) ja siis isälläsi ei ole avioehtoa.

voi että tuntuu hullulta, että jos isäni nyt kuolisi, niin tuo ihan tuntematon nainen saisi puolet isän isosta omaisuudesta jota hän on kerännyt koko ikänsä. Äitini kanssa rakentamasta kodista saadut rahat ja kaikki isän säästöt. En voi käsittää miten isäni voi olla noin sokeasti rakastunut, ettei näe naisen läpi....isäni tavattua tuon naisen lopetti isäni mm. maksamasta lapseni vakuutusmaksuja. Ei kertonut syytä mutta veikkaan että tuo nainen on kieltänyt isää maksamasta "kalliita maksuja". :/

Eikö sun kannattaisi ottaa asia puheeksi isäsi kanssa. Tuskin hän siitä loukkaantuu, vaikka tietysti hänellä on oikeus tehdä omaisuudellaan sen mitä haluaa. Jos liitto on kestänyt vähän aikaa & solmittu nopeasti ja kävisi noin kuin epäilet,niin kuvittelisin tuomioistuimen kanteesta kohtuullistuttavan uuden vaimon osuutta,kun heillä ei ole yhteisiä lapsiakaan. Muistelen, että tästä on ainakin avioliittolaissa erotilanteessa jonkunlainen klausuuli.

mikä on klausuuli? Eli me omaiset voidaan kyseenalaistaa jotenkin tuo, isäni kuoltua? Suhde on tuore, 3 kk olleet yhdessä. Kihloihin 2 vkoa tuntemisesta ja ilm. kesähäät tulossa.

Mua häiritsee nämä "perii puolet" -jutut. Puoliso ei peri mitään, ellei ole testamenttia. Jos ei ole avioehtoa, tehdään OSITUS, jossa puolisoiden omaisuudet lasketaan YHTEEN ja se könttä jaetaan puoliksi.

Alkuperäinen kirjoittaja desfd:
Mua häiritsee nämä "perii puolet" -jutut. Puoliso ei peri mitään, ellei ole testamenttia. Jos ei ole avioehtoa, tehdään OSITUS, jossa puolisoiden omaisuudet lasketaan YHTEEN ja se könttä jaetaan puoliksi.
Moni tuntuu ajattelevan, että se yhteinen omaisuus (ei tässä tapauksessa, kun on tuore suhde, mutta vaikka vuosikymmenten avioliiton jälkeen ) onkin kokonaan tämän kuolleen puolison ja siitä sitten jälkeenjäänyt perisi osansa. Ajatusvirhe tavallaan.

Siis nyt mä putosin kärryiltä. Siis sanot ettei uusi vaimo perikään mitään? Mistähän sitä saisi nyt oikean vastauksen tähän. :(

Olen yrittänyt jutella isäni kanssa, mutta ei ryhdy puhelimessa puhumaan näistä asioista ja mihinkään tapaamisiin ei tule ilman uutta naista!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Siis nyt mä putosin kärryiltä. Siis sanot ettei uusi vaimo perikään mitään? Mistähän sitä saisi nyt oikean vastauksen tähän. :(

Olen yrittänyt jutella isäni kanssa, mutta ei ryhdy puhelimessa puhumaan näistä asioista ja mihinkään tapaamisiin ei tule ilman uutta naista!

No asiahjan ei itseasiassa sulle kuulu.

Yhteistyössä