Perinnöttömäksi tekeminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jen

Vieras
Onko kellään tietoa, voiko isäni tehdä minut perinnöttömäksi? Heillä on äidin kanssa avioehto, mutta äiti on oikeustoimikelvoton ja laitoshoidossa. Minulla on sisko, hänellä 2 lasta ja minulla 1. Rintaperillistähän ei voi kokonaan tehdä perinnöttömäksi, mutta voiko ehkä piruuttaan siirtää suoraan minun osani pienelle pojalleni? Jos äiti kuolee ennen häntä, puolet omaisuudesta pitäisi siirtyä minulle ja siskolleni eikä kokonaan hänelle, niin kuin hän luulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Jen:
Onko kellään tietoa, voiko isäni tehdä minut perinnöttömäksi? Heillä on äidin kanssa avioehto, mutta äiti on oikeustoimikelvoton ja laitoshoidossa. Minulla on sisko, hänellä 2 lasta ja minulla 1. Rintaperillistähän ei voi kokonaan tehdä perinnöttömäksi, mutta voiko ehkä piruuttaan siirtää suoraan minun osani pienelle pojalleni? Jos äiti kuolee ennen häntä, puolet omaisuudesta pitäisi siirtyä minulle ja siskolleni eikä kokonaan hänelle, niin kuin hän luulee.

ei kai se ihan perinnöttömäksi voi tehdä,
eikä se saa sitä äitis omaisuutta kokonaan.

Ei voi siirtää sun osaasi pojallesi ilman sun lupaa! Eli ekaks tuut sinä rintaperillisenä! Ja kun sun äiti kuolee, niin peritte siskos kans puoliks äitinne osuuden ja isälläs on hallinta oikeus vain asuntoon, vaik se äitis nimis oliskin, mut ei saa myydä sitä ja ku kuolee niin saatte sen asunnon sit...

Isä pitää miestäni ja minua orjatyöläisinä, joilla voi teettää ilmaiseksi kaikkea, mitä huvittaa. Toki autammekin, mutta emme asu lähellä ja myös miehen vanhemmat tarvitsevat paljon apua. En vaan enää jaksa isän uhkailua tästä asiasta. Tähän asti oollaan tehty kaikki mukisematta, mutta joku raja sentään...

Lahjoittaa voi vaikka koko omaisuutensa pois ennen kuolemaansa, jos haluaa. Samoin voi tehdä testamentin, jolla testamenttaa koko omaisuutensa vaikka kodittomille kissoille. Testamentin kohdalla rintaperillinen voi kuitenkin vaatia lakiosansa, joka on puolet siitä, mitä ilman testamenttia perisi. Jos sitä ei vaadi, silloin sitä ei myöskään saa ts tyytyy testamenttiin ja perintö menee kissoille. Perimysjärjestyksessä sua ei voi ohittaa, mutta isäsi voi siirtää omaisuuttaan sun pojallesi, jolloin perittävää ei jää kenties lainkaan...riippuu paljonko lahjoittaa.

Hänelle on tärkeää, että vanha (ränsistynyt) sukutila säilyisi. Siis suvun parissa. Siskoani ja hänen aikuisia poikiaan tila ei kiinnosta. Isä sanoi testamenttaavansa talon suoraan lapselleni ja siskolleni saman verran muuta omaisuutta. Vähän hankalaa...Olen aina ollut äidin tyttö ja nyt kun äiti ei ole enää täysijärkinen (aivoverenvuoto), isä on siirtänyt kiukuttelunsa minuun. Oli myös väkivaltainen äidille,

Kahtokeepa tätä:

Perintökaari 1965/40:
" 2 LUKU
Sukulaisten perintöoikeudesta
1 §

Lähinnä saavat perinnön rintaperilliset.

Kukin lapsista saa yhtä suuren osan perinnöstä. Milloin lapsi on kuollut, tulevat lapsen jälkeläiset hänen sijaansa, ja joka haara saa yhtä suuren osan."

Ja tosta lisää:
" 7 LUKU
Lakiosasta
5 § (11.10.2002/843)

Testamentti on perillistä kohtaan tehoton siltä osin kuin se estää häntä saamasta lakiosaansa jäämistöstä tai rajoittaa hänen oikeuttaan määrätä lakiosana tulevasta omaisuudesta."

Yhteistyössä