Mikä mun äitiäni vaivaa =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Äitisi pitää toimittaa tutkimuksiin. Kerro siskolle huolesi ja toimikaa yhdessä. Ei kai sisko sinulle suutu jos kerrot miten huono tilanne vanhemmillasi on. Toinen vihtoehto on että sinä otat yhteyttä terveyskeskukseen. Jun äitisi on menossa tutkimuksiin, huolehdi, että sinun kokemuksesi ja havaintosi tulevat hoitotahon tietoon. Varsinkin jos isäsi ei ole asioita kertomassa. On todella tärkeää, että he tietävät kaikki ruokailusta, käyttäytymisestä, unohtelusta ym. Kuulostaa, että äidilläsi voisi olla Alzheimerin tauti kuten isälläni on. Voimia!

en jaksa lukea kaikkia viestiä, mutta mun vanhemmalla on Alzheimer alkanut 56-vuotiaana. Tai siis hän sai diagnoosin. Äitisi pitäisi saada nopeasti lääkäriin, koska vielä lääkitys hidastaisi mahdollista muisti- tms sairautta! Ymmärrän valitettavasti täysin ettei se ole helppoa, mutta voin ikän kyllä kertoa että hankalia asioita tulee vielä muitakin. jos on esim Alzheimer, niin pahin vaihe minusta on juuri se, kun toisella on vielä sairaudentuntoa jäljellä. Jos lohduttaa, niin äitisi ei välttämättä muista haukkuneensa sinua koskaan, eikä varsinkaan ole sitä tarkoittanut! Hämmennys tekee usein agressiiviseksi. Halit!

Äidiltäni ei ole testattu kilppari arvoja.. mulla itselläkin on käynyt mielessä, voisko kyse olla vajaatoiminnasta.. mulla itselläni oli se ja ennen kun sain lääkityksen, kärsin masennuksesta, itkukohtauksista ja lihoin todella paljon..

Joku mainisit tuossa että voisin mennä isäni kanssa ilman äitiäni puhumaan lääkärille asiasta.. mitenköhän se onnistuisi, tarkoitan siis että jos soitan terveyskeskukseen ja sanon että epäilen äidilläni olevan muistihäiriö mutta hän ei suostu tutkimuksiin niin ottaako lääkäri sitten minut vastaan?

Puhuin tänään isäni kanssa ja hän sanoi että ensi viikolla kun tulee kotiin, soitamme lääkäriin ja varaamme ajan verikokeisiin, vaikka väkisin. Eli siis jos noissa verikokeissa ei näy mitään niin voimmeko puhua tästä muistiongelmista, persoonan muuttumisesta ilman äitiäni sillä tiedän että jos verikokeet on ok hän sanoo että tiesi olevansa kunnossa.

Varaat ajan äidillesi, että hän saa lähetteet verikokeisiin. Samalla varaat ajan itsellesi sitä varten, että voitte käydä juttelemassa äidistäsi lääkärille. Kerrot siinä aikaa varatessasi äitisi tilanteesta, että saat ajan. Voisi olla hyvä käydä ensin itse juttelemassa ennen äidin käyntiä, jolloin lääkärillä on valmiiksi taustatiedot ja hän voi tutkia äitiäsi sillä silmällä ja määräillä niitä verikokeita, missä voi sulkea kaikkia muuta tuonhon muistin heittämiseen liittyviä juttuja sen sijaan, että vain jotain kilppariarvoja mittailtaisiin.

http://www.katsomo.fi/?progId=384208

Mitä lääkkeitä hänellä on ollut käytössä?

Hei!
En löydä mobiiliversiota tuosta uutisesta. Sehän tuli eilen aamulla, mut eipä tullut enää illalla, vaikka on todella tärkeä aihe kaikille katsoa. Täytyisi valittaa tiedon pimittämisestä. Tuolta en löytänyt:
MTV - Uutiset

Laita linkki, jos on siellä. Kiitos!

Soita sinne terveyskeskukseen ja kysy, osaavat kyllä neuvoa miten teidän kunnassa on tapana toimia. Et ole ensimmäinen tai viimeinen tällä asialla oleva epätietoinen omainen...

Muistisairauden etenemistä pystytään nykyään hidastamaan, JOS se havaitaan ja hoito aloitetaan ajoissa. Te ette sitä ole valitettavasti tehnyt. Missä ihmeen umpiossa oikein olette eläneet. Väkivalta on jo merkki pitkälle edenneestä muistisairaudesta. Omituista välinpitämättömyyttä omaisilta. Minä olisin pakottanut oman äitini lääkäriin jo ajat sitten, varsinkin kuin tiedossa on, että suvussa on muistisairautta.

Verikokeet eivät ole riittävä tutkimus, vaan pää pitää kuvata. Vain siten selviää todellinen tila.

kylläpä saat tylyjä vastauksia. Itse en usko noihin mihinkään vitamiiniasioihin. Olen itse monella palstalla jotka liittyy muistisairauksiin, ja tämä vitamiinien kauppaaja ilmaantuu aina paikalle.

[QUOTE="mari";30239934]kylläpä saat tylyjä vastauksia. Itse en usko noihin mihinkään vitamiiniasioihin. Olen itse monella palstalla jotka liittyy muistisairauksiin, ja tämä vitamiinien kauppaaja ilmaantuu aina paikalle.[/QUOTE]

Joo, huokaus. Sillä taitaakin olla monia ongelmia, jotka eivät liity karrageeniin tai alumiiniin ollenkaan.... :(

Isälläni on todettu otsalohkodementia, se harvinaisempi muoto. Huvittaa joidenkin naiivit vastaukset täällä. Ekaksi, sitä muistisairasta voi olla todella vaikea saada lääkäriin. Tiedän, isää koitin saada tutkimuksiin 2 vuotta ennen kuin meni. Toiseksi, ambulanssi ei voi viedä väkivaltaisesti käyttäytyvää ihmistä väkisin hoitoon. Silloin pitää soittaa poliisit. Kolmanneksi, kaikkiin muistisairauksiin ei ole lääkkeitä. Esim. isäni sairauteen ei.

Ap, ota yhteys paikkakuntasi muistihoitajaan ja selitä tilanne. Hän osaa neuvoa, miten asiassa edetä. Jotain rauhoittavaa lääkitystä äitisi ainakin pitäisi saada, mutta muista ettei kaikki rauhoittavat (esim. Diapam) käy dementikolle (jos sairaus olisi se). Voin kertoa, että omaisten pitää itse olla tiukkoina ja ottaa kaikista asioista selvää. Ja pitää uskaltaa korottaa äänensä ja vaatia.

Meillä tilanne meni siihen, että vein isän terveyskeskuksen päivystykseen ja sanoin, jotta olkaa hyvä. Kotiin isää ei enää oteta, jos ette ota hoitoon niin heitteille jää. Kuulostaa kamalalta, mutta oikeasti muuta keinoa ei enää ollut. Sitten alkoikin tapahtua ja hän pääsi laitoshoitoon. Toivon, ettei ap:n perheen tarvitse mennä tähän.

No ihan ekaksi ei kuvatakaan, mutta kuvataan kyllä, mieluiten MRI:lla. Sen lisäksi että haetaan diagnoosia (Mb Alz, Lewy vai vaskulaarinen) pitää myös poissulkea aivokasvaimet jne. oireiden taustalla.

Joku muukin tätä ehdotti; veikkaan otsalohkorappeumasta johtuvaa muistisairautta eli frontotemporaalista degeneraatiota. Oirekuva sopisi paremmin kuin Alzheimeriin tai muuhun. Ja siihen sopisi myös tuo, että on ollut mummollakin, periytymistaipumus sillä kun on.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin minä tekisin;30240751:
Itse aloittaisin ruokavaliomuutoksella. Karppausta, MCT runsaasti, viljat pois. Mikäli käyttää statiineja niin ne jättäisin pois.

Ja höps! Noin pahat oireet, heti vaan lääkärin tutkimuksiin. Aika selkeät muistisairausoireet on. Ruokavaliomuutoksen vaikutuksiin menee aikaa, jos mitään vaikutuksia edes tulee.

[QUOTE="vierailijana";30240827]Ja höps! Noin pahat oireet, heti vaan lääkärin tutkimuksiin. Aika selkeät muistisairausoireet on. Ruokavaliomuutoksen vaikutuksiin menee aikaa, jos mitään vaikutuksia edes tulee.[/QUOTE]

Ja höps itsellesi. Tietenkin pitää mennä lääkäriin. Pidin sitä itsestään selvyytenä. Mutta sen lisäksi tekisin em muutokset. Ne voi tehdä heti. Lääkärille mennään sitten kun saadaan aika.

Hieman harvinaisempi sairaus: creutzfeldt-jacobin tauti? Sekoitetaan usein alzheimeriin, hyvin harvinainen, mutta tuli tämä mieleen, sillä tutulla todettu sairaudesta se periytyvä malli. Väkivallan puuskia ja todellisuuden vääristymistä. Oireet ilmenevät yleensä nuorempana mitä alzheimer tapauksissa keskimäärin.

Pakko sanoa että masennuin noista viesteistä, joissa minua ja isääni haukuttiin välinpitämättömiksi kun ettemme ole saaneet äitiäni hoitoon.. olemme taas yrittäneet, viimeksi tänään isäni oli jo tillamassa aikaa kun äitini alkoi huutamaan että hänen veressään ei ole mitään vikaa ja mitään kokeita ei tarvita ja soittaa itkien siskolleni että pakotamme häntä hoitoon. Pistin tästä siskolleni viestiä ja hän lupasi soittaa äidilleni ja yrittää puhua hänelle järkeä. Nyt vaan tuntuu siltä, että en tunne muuta kuin vihaa äitiäni kohtaan, tekisi mieli haukkua hänet pystyyn ja sanoa miten ilkeä ja itsekäs hän on mutta ei se mitään auta.

Haluaisin katkaista välit äitiini mutta isäni takia en tee sitä. Isäni sanoi minulle eilen, että häntä on taas sattunut keuhkoihin ja varasi lääkäriajan ( isäni on 76 ja hänellä on keuhkoahtautuma) haluaisin kertoa siskolleni huoleni siitä, jättääkö hän minut hoitamaan äidin asioita (kaupassa käynnit, laskut jne) jos isälleni käy jotain. Pelkään että siskoni suuttuu tästä ja minulle menee välit myös häneen, emme me nyt kauhea läheisiä ole muutekaan mutta silti.

Anteeksi vain mutta tuntuu että täällä oli pakko avautua, tuntemattomille puhuminen ja avautuminen tuntuu paljon helpommalta kuin ystävälleni tai työkavereilleni kertominen..

Ette te voi muistisairasta mairitella hoitoon. Joko viette "huijaamalla" tai kutsutte ambulanssin. SIINÄ te olette välinpitämättömiä, kun ette hoida tätä asiaa kunnolla, vaan vetkuttelette noilla toimimattomilla tavoilla vuosikausia. Ette uskalla toimia niinkuin olisi pakko.

Koko ajan äitisi tilanne pahenee. Häntä pitää käsitellä nyt isona lapsena, joka ei tajua parastaan. Ei sairaan lapsenkaan kanssa neuvotella että mennäänkö lääkäriin vai ei.

Yhteistyössä