K
"keijuliini"
Vieras
Minulla todettiin tämän viikon keskiviikkona suunympärysihottuma eli perioraalidermatiitti. Minulla oli aiemmin muutama vähän finnin oloinen näppylä huulen alapuolella ja laitoin niihin välillä kortisonivoidetta. (Kun eivät kuitenkaan olleet mielestäni finnejä.) Keskiviikko-aamuna peiliin katsoessani kauhistuin. Näppylät olivat levinneet koko leukaan ja vähän nenän pieliinkin! Soitin lääkäriin ja sain ajan onneksi heti. Lääkäri totesi heti että kyseessä on suunympärysihottuma eli POD ja kysyi että mitä rasvaa olin laittanut näppyihin. No, sitä kortisoniahan EI SAA missään tapauksessa laittaa, se vain pahentaa tilannetta... Mutta mistäpä olisin tiennyt. Eli se kortisoni oli minun tapauksessani ilmeisesti aiheuttanut ihottuman leviämisen näin pahaksi. Sain melkein kahden kuukauden pituisen antibioottikuurin. (Apocyclin 500mg).
Mutta nyt kysyisinkin, että jos täällä on "kohtalotovereita", niin mitä kasvojenpuhdistusainetta kannattaisi kokeilla, ettei ihottuma pahene entisestään? Löysin netistä sellaisen sarjan kuin Weleda, olen siitä kuullut ennenkin, mutta olisikohan se hyvä?!
Sitten ajattelin, että kun ihottuma parantuu, niin mikäköhän peitepuikko/puuteri olisi hyvä? Laittakaa muitakin hyviä vinkkejä/omakohtaisia kokemuksia POD-ihon hoitoon! Kiitos etukäteen jos viitsitte vastailla!!
P.s. Miten kauan teillä muilla on kestänyt ennen kuin antibiootti alkaa auttaa. Minusta tuntuu että on nyt lääkekuurin alkuvaiheessa ihottuma on vähän pahentunut..
Mutta nyt kysyisinkin, että jos täällä on "kohtalotovereita", niin mitä kasvojenpuhdistusainetta kannattaisi kokeilla, ettei ihottuma pahene entisestään? Löysin netistä sellaisen sarjan kuin Weleda, olen siitä kuullut ennenkin, mutta olisikohan se hyvä?!
Sitten ajattelin, että kun ihottuma parantuu, niin mikäköhän peitepuikko/puuteri olisi hyvä? Laittakaa muitakin hyviä vinkkejä/omakohtaisia kokemuksia POD-ihon hoitoon! Kiitos etukäteen jos viitsitte vastailla!!
P.s. Miten kauan teillä muilla on kestänyt ennen kuin antibiootti alkaa auttaa. Minusta tuntuu että on nyt lääkekuurin alkuvaiheessa ihottuma on vähän pahentunut..