Perioraalidermatiitti eli POD

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "keijuliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"keijuliini"

Vieras
Minulla todettiin tämän viikon keskiviikkona suunympärysihottuma eli perioraalidermatiitti. Minulla oli aiemmin muutama vähän finnin oloinen näppylä huulen alapuolella ja laitoin niihin välillä kortisonivoidetta. (Kun eivät kuitenkaan olleet mielestäni finnejä.) Keskiviikko-aamuna peiliin katsoessani kauhistuin. Näppylät olivat levinneet koko leukaan ja vähän nenän pieliinkin! Soitin lääkäriin ja sain ajan onneksi heti. Lääkäri totesi heti että kyseessä on suunympärysihottuma eli POD ja kysyi että mitä rasvaa olin laittanut näppyihin. No, sitä kortisoniahan EI SAA missään tapauksessa laittaa, se vain pahentaa tilannetta... Mutta mistäpä olisin tiennyt. Eli se kortisoni oli minun tapauksessani ilmeisesti aiheuttanut ihottuman leviämisen näin pahaksi. Sain melkein kahden kuukauden pituisen antibioottikuurin. (Apocyclin 500mg).
Mutta nyt kysyisinkin, että jos täällä on "kohtalotovereita", niin mitä kasvojenpuhdistusainetta kannattaisi kokeilla, ettei ihottuma pahene entisestään? Löysin netistä sellaisen sarjan kuin Weleda, olen siitä kuullut ennenkin, mutta olisikohan se hyvä?!
Sitten ajattelin, että kun ihottuma parantuu, niin mikäköhän peitepuikko/puuteri olisi hyvä? Laittakaa muitakin hyviä vinkkejä/omakohtaisia kokemuksia POD-ihon hoitoon! Kiitos etukäteen jos viitsitte vastailla!! :)
P.s. Miten kauan teillä muilla on kestänyt ennen kuin antibiootti alkaa auttaa. Minusta tuntuu että on nyt lääkekuurin alkuvaiheessa ihottuma on vähän pahentunut.. :(

Olen kärsinyt tästä sairaudesta 2 vuotta. Antibioottien jälkeen tulee aina takaisin ja kaikki rasvat mitä ihotautilääkärit ovat määränneet ovat huonontaneet.

Tällä hetkellä vältän kaikkea kosmetiikkaa, fluorihammastahnaa, pesen kasvoni vain vedellä, en käytä edes meikkiä.

Meikkivoiteet ja puuterit ovat pahimipia tälle ihottumalle.

Olen pahoillani näin vaikeasta diagnoosista, mutta toivoakin on. Lääkkeet voivat tehota sinulle. En kuitenkaan käyttäisi mitään tuotteita joissa on harjusteita, väriaineita, säilöntäaineita, sulfaatteja, parabeeneja. Tämä rajaa jo aika paljon kosmetiikkaa pois. Vältä stressiä, ulkoile, syö terveellisesti.

Ja kofeiini, alkoholi, sauna, pakkanen, aurinko, suojavoiteet, mausteinen ruoka pahentavat.

Voimia ja paranemistoivoa.

Kokeileppa laittaa kunnon kerros Sinkkivoidetta! Omenaviinietikalla putsailu pari kertaa päivässä on kuulemma joitakin auttanut myös. Minä aion sitä seuraavaksi kokeilla. Myös aloe vera rasvaa aion hankkia. Siihen vielä tiukka karppaus niin pitäisi lähteä :)

Itsellänikin on ollut tämä kyseinen perioraalidermatriitti muutaman vuoden. Itselläni sairaus on lieventynyt huomattavasti, kun olen alkanut välttää kaikkea turhien kemikaalien käyttöä, niin hygieniatuotteissa, kuin myös ruuassakin. Meikkausta ja kasvojen ylenpalttista pesua ja rasvausta kannattaa välttää. yleensa kasvojen puhdistukseen riittää pelkkä vesi, mutta suosittelen pesemaan kasvot ainakin muutamia kertoja viikossa myös jollakin puhdistusaineella tai saippualla. Kannattaa pyrkiä syömään mahdollisimman terveellisesti ja vähintääkin välttämään kaikenmaailma lisä- ja säilöntäaineita! Kasvorasvan käytöstä kannattaa luopua kokonaan. Jos iho oikein kuivuu ja kutisee suosittelen sivelemään siihen hivenen kookosöljyä.

Minä luin netistä amerikkalaisilta sivuilta, että omenaviinietikka voisi auttaa. Siellä siitä pn paljonkin juttua, mutta suomessa en ole kuullutkaan. Noin viikon etikalla hoitamisen jälkeen iho on 70 % kirkas. Ja mulla ehti siis mennä tosi pahaksi ja ihan silmienkin ympäri.

Eli aamuin illoin omenaviinietikkaa pumpulituppoon kostutettuna ja suoraan ihottuma-alueelle. Kirvelee, mutta muutaman päivän päästä helpottaa. Kostuttanut olen apteekista saadulla aloe vera voiteella ja vauvaöljyllä. Yöksi laitoin sinkkipastaa joka on oiva apu punaisuuteen ja kuivattaa myös!
Välillä olen laittanut myös Tea Tree öljyä. Taisteluuni kuului myös kova karppaus, maitohappobakteerit, omega3 kapselit ja c-vitamiini. Kaikki keinot siis käytössä, että ei tarvitsisi syödä pitkää kuuria antibioottia, kun tehostakaan ei näytä olevan takeita.

Suosittelen!

Minulle palasi vuoden tauon jälkeen takaisin. Ihoni on muuten hyvä, mutta kuiva.
Lääkärissä kävin jo kerran, antoi sieni-ihottumaan rasvaa...nyt levisi sitten ihottuma myös toiselle puolelle naamaa.
Inhottava tauti, varsinkin kun pakko joskus meikatakkin. Arkipäivisin en käytä meikkejä, kosteusvoidetta kylläkin. Kiitos hyvistä vinkeistä.
Kai tämäkin on pakko kestää, onkohan se periytyvää?

Täällä myös saatiin tänään pod diagnoosi. Lääkäri oli vahvasti sitä mieltä, että johtuu alunperin jostain ruokateollisuuden lisäämästä ainesosasta, jolle ihmiset sitten herkistyy. Tautia ei kuulemma ollut 50 luvulla ollenkaan. Pitää siis varmasti alkaa katsomaan entistä tarkemmin kaikki E-koodit kaikista paketeista ja kesällä teen kyllä sellaisen ryytimaan, että oksat pois.

Itse aloitin e-pillerit tuossa taannoin, jolloin parin päivän jälkeen alkoi tulla tuota ihottumaa. Sain saman tien siihen perään antibioottikuurin, joka vasta nyt viiden viikon jälkeen näyttää tehoamisen merkkejä. Tosin lopetin pillerit vähän aika sitten, että voi parantumisen merkit myös ehkä siitä johtua.
Olen lukenut että tämä ihottuma johtuisi kemikaaleista tai sitten hormoneista. Kummastelen tätä kyllä, sillä olen aina käyttänyt hajusteettomia ja väriaineettomia tuotteita, sillä minulla on niin herkkä iho. Josko se olisi sitten noista pillereistä puhjennut, who knows...

Kuitenkin olen kokeillut ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä. Kaapit ovat pulloillaan kaikenlaisia ihonhoitotuotteita, joista yhdestäkään ei ole ollut merkittävää apua. Tosin olen ollut ehkä myös kärsimätön, jollei tuote ole parissa päivässä tehonnut millään tavalla olen lopettanut sen käytön. Olen kokeillut esim. aknevoidetta, ihan tavallista kosteusvoidetta (hajusteeton, väriaineeton), sieni-voidetta (mikonatsolia sisältävä), omenaviinietikkaa, teepuuöljyä.... Lopulta päätin etten laita naamalleni mitään ihonhoitotuotteita tai muita myrkkyjä, mutta meikkiä joudun käyttämään päivittäin sillä ihottuma näyttää todella pahalta. Kyllä tuntuu että tässä asiassa on aivan toimeeton, kun ei mikään auta. Kaipa se ajan kanssa rauhoittuu, kun saa tuon antibioottikuurinkin loppuun...

Mitenkä teillä on antibiootit tehonnut? Jos on tehonnut antibiootit tai jokin muu konsti, niin ovatko näpyt pysyneet poissa, ja kuinka usein niitä puhkeilee jos puhkeilee? Miten ihottuma ja antibioottihoito reagoivat aurinkoon? Paheneeko ihottuma?

Ja joku kyseli siellä periytyykö tämä, niin luulisin ettei periydy, jos kerran on jostakin kemikaalien/hormonien käytöstä johtuvaa. Mutta taas ihon laatu (kuiva, herkkä iho) varmaan jollakin tapaa voisi olla periytyvää tai sitten "vastustuskyky" noille kemikaaleille... En tiedä todellakaan varmaksi mutta voisin ainakin luulla näin.

Minulla ei toiminut tetrasykliini ollenkaan (4 kk kuuri), sitten kokeilin Elidel-voidetta 2 krt päivässä ja muutamassa päivässä ihottuma oli poissa, nyt olen siirtynyt Skinoren-voiteeseen kun se ei vahingoita ihoa ollenkaan ja laitan sitä vain kerran päivässä, ja ihottuma pysyy poissa. Ihottuma tuli yhtäkkiä ulkomaanmatkalla 2 v sitten.

Yhteistyössä