Perjantai 13.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katsura
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Katsura

Aktiivinen jäsen
26.05.2008
1 142
0
36
Perjantai 13. päivä on yleisen taikauskoisen käsityksen mukaan epäonnen päivä. Erään tarinan mukaan päivä on saanut merkityksensä kun Ranskan kuningas Filip IV Kaunis vangitutti Temppeliherrain ritarikunnan jäsenet. Kuningas oli lähettänyt kaikkiin kaupunkeihin, joissa temppeliherroja oleskeli, kirjeen, joka oli luvallista avata vasta 13. lokakuuta 1307. Kirjeessä kuningas syytti temppeliherroja saatananpalvonnasta. Temppeliherrat vangittiin ja poltettiin roviolla.

Mainittu epäonnen päivä oli perjantai 13. lokakuuta juliaanisen kalenterin mukaan. Jos gregoriaaninen kalenteri olisi jo silloin ollut käytössä, sama päivä olisi ollut perjantai 21. lokakuuta, sillä ero olisi tuolloin ollut 8 päivää (1500-luvulla, kun siirtyminen tapahtui, hypättiin 10 päivän yli, mutta sillä välin oli ollut jo kaksi sellaista vuosisadanvaihdetta, jolloin gregoriaanisessa kalenterissa olisi jätetty karkauspäivä pois ja ero täten kasvanut päivän verran.). Viikonpäivä olisi silti ollut perjantai, sillä gregoriaaniseen kalenteriin siirryttäessä ei hypätty viikonpäivien yli.

Ranskassa päivää ei pidetä huonon onnen päivänä kuten monissa muissa Euroopan maissa. Joissakin maissa uskomus epäonnenlukuun 13 puolestaan on niin vahva, ettei kerrostaloihin tai hotelleihin rakenneta kuin 12 kerrosta taikka 12:nnesta seuraava kerros nimetään 13:nnen sijasta 14:nneksi, ja jatketaan siitä edelleen ylöspäin.

terv. Vikipedia

Alkuperäinen kirjoittaja g:
Alkuperäinen kirjoittaja Katsura:
Joops näemmä. Pelastautukoon ken voi. :D

pitäsköhän ottaa saikkua ja muurautua kotiin, istuis vaan hiljaa paikallaan koko päivän... mun tuurilla lamppu putoo sitten päähän tai jotain vastaavaa... :D

Niin, ei tässä taida nyt mikään oikein olla takuuvarmaa. Auttaiskohan jos löisi itseään jo ennakkoon jollain... tylpällä esineellä. :xmas:

jotkuthan sanoo että kaksi pahaa kumoaa toisensa eli ei se niin paha olekaan.
mutta jännää miten nykymaailmassa taikausko vaikuttaa. lentokoneessa kerran totesin että ei ole 13. penkkiriviä (kun meillä oli perheen kanssa peräkkäiset rivit ja ne oli 12 ja 14). pitää seuraavan kerran hotellissa tarkistaa onko huonetta 13 ja jos riittävän korkea talo että puuttuuko tosiaan kerros 13. kadunnumeroissa sentään lienee 13 olemassa.... ja onhan lotossakin numero 13 ja kai se joskus miljoonankin on tuonut =)

Alkuperäinen kirjoittaja g:
Joops näemmä. Pelastautukoon ken voi. :D

pitäsköhän ottaa saikkua ja muurautua kotiin, istuis vaan hiljaa paikallaan koko päivän... mun tuurilla lamppu putoo sitten päähän tai jotain vastaavaa... :D

Niin, ei tässä taida nyt mikään oikein olla takuuvarmaa. Auttaiskohan jos löisi itseään jo ennakkoon jollain... tylpällä esineellä. :xmas:

:laugh: vois olla...

ehkä mä lähen kuitenkin uhmaamaan, tulen illalla kertomaan (jos olen vielä hengissä) jos tapahtu jotain epätavallista... :D

hyvät päivänjatkot! :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
jotkuthan sanoo että kaksi pahaa kumoaa toisensa eli ei se niin paha olekaan.
mutta jännää miten nykymaailmassa taikausko vaikuttaa. lentokoneessa kerran totesin että ei ole 13. penkkiriviä (kun meillä oli perheen kanssa peräkkäiset rivit ja ne oli 12 ja 14). pitää seuraavan kerran hotellissa tarkistaa onko huonetta 13 ja jos riittävän korkea talo että puuttuuko tosiaan kerros 13. kadunnumeroissa sentään lienee 13 olemassa.... ja onhan lotossakin numero 13 ja kai se joskus miljoonankin on tuonut =)

Olen kyllä muistaakseni joskus ollut hotellissa jossa ei ollut 13. kerrosta. Mielenkiintoisia uskomuksia.

Undulaatti säikähti imuria ja lensi häkin seinään. Henki lähti. En uskonu silmiäni. Ketuttaa niin vietävästi. Ovat asuneet meillä jo vuoden eivätkä todellakaan ole säikkyjä :(

Alkuperäinen kirjoittaja Mutteri:
Tänään on tasan 11 kk siitä kun meidän juniori syntyi :heart: silloinkin oli perjantai ja 13 päivä.. :)

:) Mun isä on kans syntynyt perjantai 13 pv. Yhtenä syntymäpäivänään isukki meni ostamaan ässä-arvan ja voitti 10 000 mk. Ties vaikka teidänkin pojalla on hyvä tuuri mainion syntymäajan johdosta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutteri:
Tänään on tasan 11 kk siitä kun meidän juniori syntyi :heart: silloinkin oli perjantai ja 13 päivä.. :)

:) Mun isä on kans syntynyt perjantai 13 pv. Yhtenä syntymäpäivänään isukki meni ostamaan ässä-arvan ja voitti 10 000 mk. Ties vaikka teidänkin pojalla on hyvä tuuri mainion syntymäajan johdosta.

jaahas, jaahas.. tänään sit käydään ostamassa arpa :D poitsu saa valita :D

Yhteistyössä