peruna-porkkana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mariskooli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mariskooli

Vieras
Peruna-porkkana sose maistuu hyvin, mutta mitä voisi tähän seokseen ottaa lisäksi - uudeksi mauksi? Voisiko ajatella purjoa, vai onko liian voimakas maultaan 5kk ikäiselle vauvalle? Kukkakaali ja parsa perunan seassa ei maistunut.

Kesäkurpitsaa saa kotimaisena ja on mietoa maultaan. Sitten olen keittänyt esim. pari perunaa ja soseuttanut sekaan valmiin maissisoseen. (Varsinaista maissisosetta ei viitsi itse tehdä, kun tässä iässä pitäisi sihdata kuoret vielä pois.) Viiden kuukauden iässä voi myös aloittaa lihan (ja kanan yms.) Mausteena olen käyttänyt yrttejä esim. persiljaa ja basilikaa.
Parsakaali ei täälläkään oikein kaksosille ole maistunut, mutta kukkakaalin makuun tottuivat muutaman maistelun jälkeen. Se sopii hyvin vaikka tuon maissi-perunasoseen jatkoksi.

Kokeile sekoittaa siihen peruna-porkkana soseeseen vaikka t-lusikallinen sitä kukka- tai parsakaalta. Sen verran meillä laitetaan vieläkin joko pelkän potun tai sitten potun ja porkkanan kanssa (ja tietty välillä lihan). Ja bataatti potun kanssa on oikein suurta herkkua!

Esittäisin jatkokysymyksen, eli mitä kaikkia vihanneksia olette tarjoillet itsetehtyinä lapsillenne? Minä olen antanut perunaa, porkkanaa, bataattia, maissia, kesäkurpitsaa, kukka- ja parsakaalia (ja lihaa tietysti), mutta nyt tuntuu että voisi taas jotain uutta lisätä. Pinaatti eikös ollut ainakin vuoden ikään kiellettyjen listalla vai oleko väärässä..?

Yhteistyössä