Perunankuorinnasta..minkä ikäsen pitää osata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pottuilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pottuilija

Vieras
Niin kuoriiko teillä lapset itse pottunsa? Jos kuorii niin minkä ikäset? Mun tyttö on 8 vee,kuorii kyllä itse mutta hirveellä valituksella ja hiiiiitaaaaasti. Osaako edes nykyään lapset kuoria perunoita kun kaikki on valmiina kaupassa ja koulussakin? Minkä ikäsen pitää teiän mielestä tää taito osata? Vai pitääkö ollenkaan,kuoritteko niille ne potut kunnes muuttavat kotoa?
Tällästä kysyn..;)

Mää kyllä kuorin jo ennen kun menin kouluun: mamma opetti, kun siellä olin hoidossa. Osasin myös sitoa kengännauhani ihan pikkuisena, muutaman vuoden iässä. Vähänkö sitten ihmettelin, kun ei jotkut osanneet MITÄÄN siellä koulussa :kieh:
Perunat on ihan hyvä osata kuoria, kun kuitenkin kuorimattomiin törmää useammin kuin kerran elämässään, ei mene sitten sormi ja pottu kuorineen suuhun. Ja kehittyyhän siinä käsien motoriikkakin ihan toisella tavalla kun pleikkaria pelatessa (Miks tommonen taito sitten pitää osata jo aivan skidinä... prkl mitään elämässä hyödytä).

Muistelisin että alaluokilla (1-2) alettiin itse kuoria perunat..
Tosin tiedän yhden tapauksen jonka äitinsä syöttääkin viel kotona ollessa ja ikää on 10v. En sitten tiiä miten saa koulussa syötyä.

Tämäkin vielä.
Kai se on kohta ruvettava keittämään perunat kuorineen, että esikoinen oppii.

Mä vaan ite inhoan kuoria keitettyjä pottuja, ja siksi kuorin ne jo ennen keittämistä.
(Joo tiedän, vitamiinit ja muut diipadaapat, mutta kun se kuoriminen on niin ärsyttävää kun ne on jo keitetty...)

Onko sitä mitenkään kirjoissa määritelty? Ja miten tuo oikeastaan liittyy koulun käyntiin? Joo ja meillä ei osaa enkä ole nähnyt tarpeelliseksi opettaaa, kyllä se taito jossain vaiheessa opitaan jos ei opita niin syövät perunat kuorineen tai eivät syö ollenkaan :D

Mä ajattelisin, että ainakin kouluun mentäessä tulee osata. Meillä tyttö vasta vajaa neljä vuotta ja ei oo vielä kuorinu. Musta tuntuu, että hirveen monet nykyään keittää potut kuorettomana ja siks lapset ei opi kuorimaan.

Yhteistyössä