perushernekeiton ohjetta kellään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiiteli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tiiteli

Jäsen
05.06.2007
517
0
16
Eilen ostin pussillisen herneitä ja laitoin likoon vaan tyhmyyksissäni panin pussin roskiin ja siinä oli se ohje! Olisko kellään antaa ihan perusohjetta.
Lihana käytän jauhelihaa.
En oo ikinä ennen tehnyt, joten en pärjää ilman ohjetta.

Alkuperäinen kirjoittaja maariankämmekkä:
Eilen ostin pussillisen herneitä ja laitoin likoon vaan tyhmyyksissäni panin pussin roskiin ja siinä oli se ohje! Olisko kellään antaa ihan perusohjetta.
Lihana käytän jauhelihaa.
En oo ikinä ennen tehnyt, joten en pärjää ilman ohjetta.
Uusavuton edes googlettamaan?

http://www.google.fi/search?hl=fi&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=hernekeitto&spell=1

anna liota mielellään yön yli, keitä hiljalleen vähintään 2 tuntia. mitä kauemmin sen parempaa. lisää ruskistettu jauheliha ja mausta suolalla, valkopippurilla, meiramilla. jos on liian paksua voit lisätä vettä.
niin ja liotusvettä niin että kaikki herneet peittyy

Keität siinä liotus vedessä tunti. Lisäät lihan ja keität toinen tunti. Tässä tapauksessa kun sulla jauhelihaa, niin keitä eka herneitä 1.5 h ja lisää ruskistettu jauheliha ja keitä 30 min. mausta suolalla ja meiramilla.

Ei VOI olla noin vaikeeta! Kyllä pitää tosiaan olla avuton, jos ei osaa levyä vääntää päälle ja paistaa jauhelihaa... :headwall: Kehottaisin ostamaan valmiin keiton... Jaa mut sekin pitää osata lämmittää...

Alkuperäinen kirjoittaja mam-ma:
miten minä olen kuullut semmosen että herneitä ei saisi enää liottaa yön yli!? joskus "ehkä" joku ravintola-alan ihmisiä on sanonut mulle tuon! olenkohan ihan hakoteillä? :wave:

meillä ainakin liotetaan yön yli, muuten ei aamulla saisi ehdittyä sitä sataa litraa keitellä valmiiksi 3,5h. tuossa liotuksessa on vaarana että herneet alkaa käydä jos laittaa hiukankin lämmintä vettä, eli kylmä vesi ja yön yli

Uusimmat

Yhteistyössä