perusrasva???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja atoopikon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

atoopikon äiti

Vieras
Minulla 5kk maitoallerginen ja atooppinen poika. Kohta 2kk ollaan painiskeltu pahojen iho-ongelmien kanssa. Nyt maito ei enää aiheuta iho-oireita, mutta pojan iho ei silti ole pysyt hyvänä ilman kortisonia. Aina kortisoni jakson loputtua iho alkaa oireilla viim. kolmantena päivänä. Nyt päättelin, että ihottuman aiheuttaja saattaakin olla punainen Apobase, jota olen käyttänyt.

Tämän oivalluksen tehtyäni, olen rasvannut pojan Ceridal-öljyllä,poika on nimittäin kuiva kuin korppu. Iho onkin jo nyt paremmassa kunnossa kuin koskaan mutta mitäs perusvoidetta seuraavaksi kannattaisi kokeilla? Onko kenelläkään kokemuksia, että punainen Apobase olisi aiheuttanut totaalisen ihon kuivumisen? Jos on, niin mikä perusrasva teille on käynyt?

Kävin apteekissa kyselemässä mutta enpä siellä paljoa viisastunut. Essexin tuotteet ovat kuulemma erityyppisiä kuin Apobase? Ilmeisesti vain kokeilemalla selviää mutta ajattelin, että jos jollain on samanlaisia kokemuksia, olisi kiva tietää mikä rasva on teille ollut hyvä.

Olisi tärkeää löytää hyvät rasvat ja saada iho oireettomaksi, sillä poika alkaa olla kovasti nälkäinen ja kiinteitä pitäisi päästä kokeilemaan. Tällä hetkellä poika syö vain Almiron peptidiä.

meillä kans toi punainen apobase pahensi vaan punottavia poskia! nyt ollaan pari viikkoa rasvailtu aqualan L:llä ja se on toiminut ainakin meillä hyvin! välillä oon laittanu siihen rasvan alle aqualan öljyä ja päälle sit rasvaa! kannattaa kokeilla! rasvoja saa ihan apteekista!

meillä kans toi punainen apobase pahensi vaan punottavia poskia! nyt ollaan pari viikkoa rasvailtu aqualan L:llä ja se on toiminut ainakin meillä hyvin! välillä oon laittanu siihen rasvan alle aqualan öljyä ja päälle sit rasvaa! kannattaa kokeilla! rasvoja saa ihan apteekista!

voimia rasvojen kokeiluun! :hug:

Hei!

Kuulostaapa tutulta.. Jatkuvien iho-oireiden taustalla voi olla allergiat, mutta myös käytössä oleva rasva, kuten ounastelitkin. Meillä pojalla iho oireili todella pahasti vuosi sitten (alkoi siis noin kolmikuisena) ennen kuin löytyi allergiat. Sitten testeissä näkyi maito, vehnä, kananmuna, soija ja pähkinä ja kun ne jätin pois ruokavaliostani, niin pojun iho parani huomattavasti ja varsinkin yöt rauhoittuivat, mutta iho oli silti huonossa kunnossa. Mä rasvasin myös alkujaan tuolla punaisella Apobasella ns. lumiukkorasvauksia, mutta ihotautilääkäri kehoitti jättämään sen pois, koska hänen mutu-tuntumansa oli se, että se joillakin pahentaa ihottumaa. Ja kun sen tein, niin se sitten alkoi parantua se pojan iho.. Ongelma vaan olikin sitten se, että ilmeisesti tuo Apobase oli kyllästänyt pojan ihon niin, että kaikki perusrasvat tekivät ihottumaa viimeistään toisena käyttöpäivänä. Rasvaamattakaan pojun iho ei kestänyt olla, kun sitten se kuivui korpuksi. Keväällä kokeilin sitten Ceridalin lipogeeliä, joka on siis tosi paksu rasva, mutta simppeli koostumukseltaan ja sitä ollaan käytetty siitä asti ohuen ohuena kerroksena. Ja se sopii edelleen. Pojun iho on pikku hiljaa vahvistunut muutenkin, sillä alkujaan ihottumaa teki myös huuhteluaineet, tummat värit yms.

Niin ja muistathan kylvettää tai mieluummin suihkuttaa vauvan joka päivä! Se on ehdottoman tärkeää noiden rasvausten yhteydessä.

Ja kannattaa muistaa myös se, että atooppinen iho saattaa leimahtaa, vaikka kuinka hyvin hoitaisit. Meillä kortisonia jouduttiin silloin tällöin käyttämään heinäkuulle asti, sen jälkeen olen kerran joutunut poskiin sivelemään. Ja se oli silloin, kun oli ne ensimmäiset (ja melkein ainoat) kovat pakkaset. Lisäksi sairastelun aikaan pojan iho tahtoo mennä huonoon kuntoon, kuten atoopikoilla monesti tekee.

Jaksamista!

Aqualan on meille pojalle sopinut.
on myöskin atooppisen ihon omaava.

Itselläni on myös atooppinen iho,
itse rasvaan locobase nimisellä rasvalla.
sitä en ole vielä pojalle kokeillut,
mutta tulevaisuudessa ehkä, jos aqualan
ei enää jostain syystä auta.

Itse epäilin aluksi myös tuota Almironia mutta kun iho nyt selkeästi parempi kun olen ukkoa öljynnyt, olen ajatellut ettei se sitten kuitenkaan se ole. Jotta lääkäri toteaisi Almironin epäsopivaksi, eikö oireita pitäisi tulla kortisonikuurinkin aikana? Pojan ihon saa lähes priimaksi kortisonilla.

Meidän pojalle parasta on ollut Ceralan. On aika kallista, mutta suositellaan nimenomaan atoopikoille. Myös ihotautilääkäri suositteli tätä.

Atoopikon pitää myös vaihtaa rasvamerkkiä tietyin väliajoin. Muuten iho tottuu yhteen ja samaan rasvaan eikä enää autakkaan.

Meidän pikkumiehelle tulee kans kaameat raapimiskohtaukset tuosta punasesta apobasesta, ceralania on käytetty jo pitemmän aikaa ja se on osoittautunut hyväksi =) Tosta kylpemisestäkin on varmaan yhtä monta mielipidettä, kun on kertojaakin... Meille neuvottiin niin, että kun kylvetään niin kylvetään sitte kunnolla, eli sielä vedessä pitäis tosiaan istua ja viihtyä pitemmän aikaa että vesi kerkeis vähän "imeytymään", eikä mitään pikasia suihkuja. Ja kylvyn jälkeen rasva märälle iholle.

Hei

Meillä myös tyttö todettiin atooppiseksi iholtaan n. 2 kk ikäisenä - aivan punainen, kuiva ja hilseilevä iho koko kehossa. Ei mitään allergioita prick-testillä tai maitoaltistuksessa.

Sairaalassa saimme ohjeita kortisoninvoiteiden käyttöön -- viikko kortisonivoidetta 2 kertaa päivässä ja sitten perusvoiteita vähintään viikko ennen seuraavaa kortisonikuuria.

Itse testailimme useita apteekin perusvoiteita - punainen Apobase ei todellkaan hyvä lapsellemme, pahensi vain punotusta ja hilseilyä iholla.

Tuolla joku kirjoittikin aiemmin Ceridal lipogeeli -voiteesta, se on ollut meillä myös toisinaan käytössä. Se on paksu ja rasvainen ja jättää ihoon kosteutta sitovan kerroksen.

Toinen rasvaismmista voiteista, jota useammin käytämme (iltaisin nukkumaan mennessä) tytöllä on Essexsin voide (valkoinen tuubi ja vihrät tekstit!).

Ja aamulla/päivällä kevyempi voiden meillä on Essexin voide (lila purkki/tuubi).

Toivottavasti saat vauvasi ihon vähitellen parempaan kuntoon, muistan hyvin sen huolen ja stessin aluksi. Meillä tyttö nyt reilu 2 vuotta ja edelleen silloin tällöin joudumme laittamaan kortisonivoidekuuri, mutta pääasiassa pärjäämme noilla ym. perusvoiteilla.

Hyvää jatkoa teille :hug:

Pyydä lääkäriltä resepti perusvoiteisiin, niin saat pumppupullon halvemmalla. Toki kannattaa kokeilla ensiksi pienemmillä pakkauksilla.
Meillä atooppinen tyttö ja käytössä lääkärin suosittelemat Essex Plus ja Ceralan. Essex Plus on noista parempi.
Esim. Novalan, Apobase jne aiheuttivat kirvelyä ihottumiin, joten eivät sopineet ollenkaan tytölle.

Meidän atoopikolle ei käy kuin lipolan ja essex ja mielestäni essex on noista parempi. Apobase lisäsi punoitusta ja Caralanilla ei ollut mitään vaikutusta. Iho ei tosin koskaan näin talvella ole kovin hyvä...

Kiitos lukuisisita vastauksista ja kannustuksista :flower:

Pojan iho tällä hetkellä tuolla Ceridalin öljyllä tosi hyvä,toki kuivan karhea vielä mutta ei ärtynyt.Ollaan oltu jo viikko ilman korisonia eikä nyt ainakaan näytä siltä, että kuurille edes olisi tarvetta, jess!!Tälläistä tilannetta ei ole ollutkaan sen jälkeen kun iho-oireet alkoivat. Meillä ollaan kyllä päästy huonon ihon ajoistakin suht helpolla, sillä poika on pääosin yhtä hymyä, on iho missä kunnossa tahansa. Mutta tiedän, että mitä enemmän ikää tulee, se alkaa varmasti myös poikaa haittaamaan, joten jos nyt löytyisi hyvät rasvat, säästyisi poika pahimmilta tuskanoloilta.

Läääkärit niin terv.kesk. kuin iho-ja allergiasairaalan lääkärit ovat auliisti kirjoittaneet rasvareseptejä ja varmasti jatkossakin kirjoittavat kunhan hyvät rasvat löytyvät.

Toistaiseksi taidan jatkaa öljyämistä, sillä näyttää toimivan ja kun ollaan testattu pystyykö poika syömään maissia taidan noita Essexin plussaa ja salvaa kokeilla. Pojan reaktiot ovat vaan niin vaikeita tulkittavia kun iho-oireet tulevat3-4päivän viiveellä, joten maltti on valttia.

Otan edelleen mielelläni vastaan hyviä vinkkejä, hyvää talven jatkoja kaikille! Toivotaan,että sää pysyy leutona, niin pakkanen ei ole rasittamassa atoopikkojen ihoa.

Mitä pesuainetta käytätte? Suosittelen Allegroa. Sitä saa netistä tilattua! Ja on aikas edullinenkin. Se iso pakkaus kestää pitkän aikaa.

Ei pidä pelkästään hoitaa oireita vaan poistaa myös niiden aiheuttajat, muuten tekee turhaa työtä! Pelkän pesuaineen vaihto voi olla merkittävä tekijä!!! Ruokavalio pitää myös saada kuntoon..

Pojallani oli jo vauvana tosin läiskikäs ja karhea iho lähes joka puolelta. Allergioita ei löytynyt, mutta sairaalan allergiaosastolla kehottivat käyttämään Lipolania, jonka koostumus on kuulemma tarpeeksi paksu talvikuukausina. Ja kuulemma voi rasvata ihan "lumiukoksi".

Nyt poika on 2 v ja 2 kk ja iho on vieläkin melko hankala, varsinkin talvikuukausina. Lipolan pitää sen ihan selvästi kunnossa. Kun oltiin mummulassa kyläilemässä joulun aikaaa, ja rasvaukset jäivät vähän vähemmälle, muuttui iho korpuksi ja haavojakin tuli. Muutaman päivän tehorasvauksen jälkeen päästiin taas hyvään olotilaan.

Viimeksi kun kävin apteekissa, kysyin farmaseutilta eroa Ceralanin ja Lipolanin välillä. Ajattelin, että voisi välillä käyttää toistakin perusvoidetta. Farmaseutti suositteli kuitenkin Lipolanin käyttöä, joka on tarpeeksi paksua atoopikoille.

Meillä näin. Onneksi olemme löytäneet meille sopivan perusvoiteen. Meillä on onneksi vakuutus, joten olemme pyytäneet välillä lääkärin reseptin siihen, ja saaneet vakuutuksesta rahat pois.

Itse kärsin atooppisesta ihosta ja orionin sekä leiraksen kaikki voiteet kieltolistalla. Jopa tavallisesta rasvamaisesta kortisonista menee iho karrelle ja käytän välillä geelimäistä kortisonia kun apolar voide kuuri on turhan tehokas. (geelimäinen kirvelee jos iho on rikki sillä sisältää alakomahoolia)

Ehdoton ykkönen on ASTELLAKSEN LOCOBASE/rasvainen emulsiovoide. Valkonen pakkaus jossa keltainen kuvio.

Iso purkki 350g maksoi mulle 16.90? reseptillä.On inhottavan tahmainen mutta imeytyessään ehdottomasti vaivan arvoinen.
Täytyy myös muistaa vaihtaa perusvoidetta noin 2kk välein niin tehoaa paremmin.
LOCOBASE ON EHDOTON YKKÖNEN!.Sillä olen paikannut vereslihalle halkeilleen ihonkin. :attn: :attn: :attn: :attn:

Itselläni on atopiaan Essex hydrogeeli ja 1 v tytöllä Ceralan.
Kokeiltiin myös muita mutta Ceralan ollut paras. Sibicort kuuri jos tosi pahaksi menee.
Allegrolla pestään vaatteet ja oliiviöljyä ruokaan niin tulee sisäistä voitelua.

Apobaselle olin itse lapsena hyvin allerginen enkä suostunut sitä omalle lapselle edes kokeilemaan.

Yhteistyössä