Peseekö kukaan pyykkiä täysin ilman pyykinpesuainetta tai tosi pienellä määrällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kokeileva pyykkääjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kokeileva pyykkääjä

Vieras
Törmäsin tänään juttuun, jossa oli, että pyykkiä voisi ihan hyvin pestä ilman pesuainettakin; peseytyy, kun kone pyörittää ja vesi on lämmintä. Tai ainakin pesuaineen määrää voisi vähentää huomattavasti suosituksista. Kokeilin sitten huvikseni tänään pestä kaksi koneellista pyykkiä, joihin kumpaankin käytin suunnilleen 1/3 osa pesuainetta suositusmäärästä. Ihan puhtailta pyykki näyttää ja hyvältä tuoksuukin. Kai ne sitten puhtaita on...?

muista kuin ekologisista syistä pesin jonkun aikaa ilman pesuainetta. osan puhdisti osan ei, lopulta alkoi haista jotkut pyykit.
Siis yleensäkinhän vähempi määrä pesee paremmin kuin jos pesuainetta on liikaa.

Mun mielestäni kans on tosi isoja ne annostusohjeet nykyajan pesuainepaketeissa, vaikka kyseessähän on TIIVISTE! Meille joskus kotitalouden opettaja opetti, että jo ruokalusikallinen riittää. Jos ei riitä, ei ole laadukas pesuaine. Riippuu tietysti ehkä koneen koosta? :D

Mä pesen normaalin arkipyykin, joka ei ole erityisen likaista, pienellä määrällä pesuainetta.
Sitten jos on erityisen likaista niin laitan vähän enemmän.

Ihan puhdasta on tullut :)

Mä laitan puoli pesupallollista hajusteetonta Erisania täyteen koneelliseen, vajaa puolet jos on vajaa kone. Tilkka, jos pitää pestä vain pari vaatetta. En sen kummemmin mittaile. Mutta vaatteisiin pitää käyttää jotain pesuainetta, vaikka sitten pesupähkinöitä, ne eivät ilman pesuainetta puhdistu kunnolla. Pitää tulla vaahtoa, joka poistaa lian, rasvan yms.

Laitan aina vähemmän kuin suositellaan. Meidän pyykki (tytön ja minun) ei ole koskaan kovin likaista, ei tahroja paljoa mitään. Ihan ilman pesuainetta en kyllä pesisi, mutta pienemmällä määrällä on ihan ok.

meillä on niin hikisiä vaatteita, että se pinttyy äkkiä kainalokohtiin, jos ei käytä tarpeeksi pesuainetta ja tarpeeksi lämmintä vettä. lasten pyykki peseytyy vähemmällä.

Yhteistyössä