Petolliset pikkujoulut: Alkoholi ja juhlinta altistavat syrjähypyille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hyvää pikkujoulua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hyvää pikkujoulua!

Vieras
- Ne ovat kuin jokin suomalaiskansallinen tilaisuus, joissa tehdään mitä sattuu. Kumppanin pettäminen ja loukkaaminen selitetään tyypillisesti sillä, että oltiin niin humalassa, kuvailee parisuhde- ja erityistason seksuaaliterapeutti Teija-Liisa Ranta.

Terapeutti muistuttaa, että aikuinen ihminen on vastuussa teoistaan, oli kännissä tai ei.

- Humala ei ole syy, jolla saa petoksen anteeksi. Liiallista juomista kannattaa välttää, koska pettämisen seuraukset voivat olla suuret. Pettäminen on kipeä loukkaus kumppani kohtaan.

Loukkaa naiseutta ja miehisyyyttä

Parisuhde- ja seksuaaliterapeutti Teija-Liisa Ranta kertoo, että pettämisen aiheuttama kipu näkyy hänen vastaanotollaan valitettavan usein:

- Se voi tuntua siltä kuin kaikki romahtaisi. Kumppanin syrjähyppy loukkaa syvästi petetyn naiseutta tai miehisyyttä; sekä miehet että naiset pettävät.

Pikkujoulujen alkoholinkäyttökulttuuri on omiaan lisäämään syrjähyppyjen mahdollisuutta.

- Pikkujouluissa alkoholi on usein ilmaista ja suomalaisten suhtautuminen ilmaiseen viinaan on tunnettu tosiasia. Moni tulee ottaneeksi liikaa. Osa ihmisistä on yksistään helpommin vietävissä alkoholin vaikutuksen alaisena kuin selvänä.

Alkoholi herättää halun

Pikkujouluja usein odotetaan, niihin valmistaudutaan ja juhlapäivänä laittaudutaan. Ja kun virittyneeseen tunnelmaan yhdistyy liika alkoholi, saatetaan olla huomaamatta vaarallisilla vesillä.

Alkoholi saa monella seksuaaliset halut heräämään, koska haluun liittyvän testosteroni-hormonin määrä elimistössä kasvaa. Aivan liian suuri määrä alkoholia tosin saa sen aikaan, että vaikka halu nousee, kyky seksuaaliseen kanssakäymiseen ja siitä nauttimiseen laskee.

- Eli helposti sählätään hetken mielijohteesta, eikä edes nautita. Toki taustalla voi olla jotain parisuhteen pitempiaikaista ongelmaa, joka sitten vain purkautuu tilaisuuden tullen. Kaikesta huolimatta painotan sitä, että aikuinen on vastuussa itsestään. Vastuullisuus on muun muassa sitä, että tietää rajansa alkoholin suhteen, toteaa terapeutti Ranta.

Mulla on semmonen biologinen vika että halut vähenee alkoholin vaikutuksen alaisena. Niinpä uskallan turvallisin mielin ottaa "muutamat" duunin pikkujouluissa tänäiltana.

Mäkään en ihan ymmärrä että miks jotkut firmat laittaa pikkujoulut toiselle paikkakunnalle ja avec ei saa olla mukana. Että ihan vaaditaan että lähtö omalla porukalla, ei akkoja eikä ukkoja kellekään, haukutaan pomot ja tapellaan työriidat siellä pikkujouluissa ja sit jokainen tekee loppuillan mitä huvittaa.
Riitaa akan / ukon kanssa ensin lähdöstä ja sitten pomojen klanssa pikkujoulussa ja siitä onkin hyvä lähteä hakemaan lohduttajaa.

Tosin voihan tota tapahtua ilman pikkujouluakin.

Mäkään en ihan ymmärrä että miks jotkut firmat laittaa pikkujoulut toiselle paikkakunnalle ja avec ei saa olla mukana. Että ihan vaaditaan että lähtö omalla porukalla, ei akkoja eikä ukkoja kellekään, haukutaan pomot ja tapellaan työriidat siellä pikkujouluissa ja sit jokainen tekee loppuillan mitä huvittaa.
Riitaa akan / ukon kanssa ensin lähdöstä ja sitten pomojen klanssa pikkujoulussa ja siitä onkin hyvä lähteä hakemaan lohduttajaa.

Tosin voihan tota tapahtua ilman pikkujouluakin.

Voisko yksi syy olla se, että jos ollaan hotellissa yötä, ei tarvitse vilkuilla kelloa? Ja toi avecien mukana oleminen on varmaan ihan rahakysymys.

Mua on aina huvittanut tuo "olin kännissä eli en ole vastuussa teoistani". Nii-in.. Jokaisen sopisi miettiä kohdallaan että kun aikuinen ihminen oletettavasti tietää miten viinaa kestää, niin kannattaako sitä sitten kaksin käsin kiskoa kun seuraukset on mitä on. Mutta mikäs siinä kumppania loukatessa kun on itse saanut kivasti vierasta pesää tai munaa, mistä ei välttämättä jälkikäteen paljoa muista. Käteen jää se kohtuullinen vitutus mikä oletettavasti asian paljastuessa seuraa ja hyvällä tuurilla kotiinviemisiksi joku hyppykuppa.

[QUOTE="temppu";22540964]Eiköhän ne ihmiset petä muuallakin jos kerta on pettääkseen.[/QUOTE]

PEESI!!!

ihan sama meneekö ukko pikkujouluihin vai ei, mut on jo petetty.....

Mäkään en ihan ymmärrä että miks jotkut firmat laittaa pikkujoulut toiselle paikkakunnalle ja avec ei saa olla mukana.

Mä en ainakaan haluaisi mennä mieheni työporukan pikkujouluihin, ei ne siellä muuta tee kun puhuu rakentamisesta. Ja juu, en ole ollut pikkujouluissa mutta saman porukan kanssa muissa illanvietoissa. Enkä kyllä haluaisi omaa miestä meidän firman pikkujouluihin. Ideana on kohottaa oman porukan yhteishenkeä ja sitä ei edesauta jos pariskunnat nyhjää omissa porukoissaan. Ne juhlat on sitten ihan erikseen. Ja molempien pikkujouluissa on läsnä sekä miehiä että naisia eikä kummallakaan ole ollut ongelmia laskea toista omiin pippaloihin. On kyllä elämä vaikeaa jos ei voi omaan elämänkumppaniinsa luottaa tuon vertaa, miten niitä uskaltaa töihinkään laskea.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22541023:
Voisko yksi syy olla se, että jos ollaan hotellissa yötä, ei tarvitse vilkuilla kelloa? Ja toi avecien mukana oleminen on varmaan ihan rahakysymys.

siis sillon kun ei ees oo hotelliyötä vaan kuljetukset

[QUOTE="heh";22541135]Mä en ainakaan haluaisi mennä mieheni työporukan pikkujouluihin, ei ne siellä muuta tee kun puhuu rakentamisesta. Ja juu, en ole ollut pikkujouluissa mutta saman porukan kanssa muissa illanvietoissa. Enkä kyllä haluaisi omaa miestä meidän firman pikkujouluihin. Ideana on kohottaa oman porukan yhteishenkeä ja sitä ei edesauta jos pariskunnat nyhjää omissa porukoissaan. Ne juhlat on sitten ihan erikseen. Ja molempien pikkujouluissa on läsnä sekä miehiä että naisia eikä kummallakaan ole ollut ongelmia laskea toista omiin pippaloihin. On kyllä elämä vaikeaa jos ei voi omaan elämänkumppaniinsa luottaa tuon vertaa, miten niitä uskaltaa töihinkään laskea.[/QUOTE]

Tää oli ihan yleistys mitä tarkotin, mun mies saa kyllä ihan vapaasti mennä mihin juhliin haluaa ja ilman mua tai mun kanssa. Ei oo ongelmaa juhlia miehen kanssa eikä ilman.

Musta olis kiva päästä mukaan, samalla tutustuis ihmisiin joiden kanssa puoliso viettää suuren osan päivästään. Ja eihän niiden sinne olis pakko mennä, jotka ei halua.

Joissain juhlissa on avecin mukanaolo sallittua ja olen itsekin ollut tuollaisissa. Oli mukavat juhlat, ei liian työpainotteiset ja oli mukava tavata sekä työporukkaa että heidän puolisoita.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22541304:
Porukka lähtee silti samaan aikaan. Ei vaan, en mä tiedä. Itse en pahemmin välitä mistään työn puolesta riekkujaisista ja eri paikkakunnalla kaikista vähiten.

ainakin on taattua että suurin osa jättää lähtemättä. Yksi firma, kaksi toimipistettä ja toisen toimipisteen pikkujoulujuhlareissua on useampi sata kilometriä, toisella sitten vaan reilu sata. Kuka jaksaa istua siinä bussissa sitten eestaas...