Pettääkö vaimo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja petetty mies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin no alkoholistin kanssa se on vähän niin, että mikään määrä hoitoa ja pelastamista ei riitä jos ei se ihminen itse halua parantua. Ei voi pelastaa jos ei toinen halua tulla pelastetuksi. :)

Teillä on ihan selvä alkoholisti-alkoholistin läheinen-kuvio meneillään, eikä se ole oikein hyväksi kummallekaan. Se on oravanpyörä joka ei koskaan lopu. Toinen haluaa olla ja kenties onkin kunnollinen puoliso, yrittää kaikin voimin auttaa ja pelastaa sitä juovaa puolisoa. Kenties samalla kyttää juomista, laskee juomia, pohtii normaalin määrettä, nalkuttaa juomisesta, piilottaa juomia, kaataa niitä viemäriin, hyvittelee kun toinen ei juo jne jne.. Ja se toinen.. no se sitten juo. Viittaa kintaalla puolisonsa hyvinvoinnille, kohtelee kaltoin henkisesti, rikkoo kaikki pariuhteen raja-aidat..

Voi olla -sillä erotuksella, että asumme eri paikkakunnilla enkä pysty kyttäämään hänen tekemisiään. Hän ei piilottele juomia. Juo ja käy ostamassa kaupasta lisää. Sillä tavalla en ole voinut "turmella" hänen juomistaan, kaataa esimerkiksi viemäristä viinoja alas. Tiedän myös riidan, minkä se aiheuttaisi. Tutuilta ja sukulaisilta olen sen sijaan häntä suojellut. Tai hänen sukulaisiltaan. Oma lapsuudenperheeni tietää hänen alkoholismistaan -meillä on ollut aina lämpimät ja luottavaiset välit vanhempieni ja sisarusteni kesken. He ovat tukeneet minua ja ratkaisuani pysyä tässä suhteessa. Tietysti he olisivat toivoneet minulle paljon parempaa. Äitini on jopa vaimoni kanssa läheisempi kuin yksikään vaimoni oma sukulainen. Ei äitini tietenkään silti hyväksy vaimoni käytöstä.

[QUOTE="vieras";24902718]Ensinnäkin, olette mies ja vaimo, teillä pitäisi olla yhteinen koti. Nykyinen tilanteenne vaikuttaa ehkä joltain tapailulta. Miksi ette voi asua yhdessä? Miten kauan tätä on kestänyt ja miten kauan aiotte jatkaa? Jos teillä ei suju yhdessä asuminen, niin ei silloin avioliittokaan.[/QUOTE]

Meillä oli neljä vuotta. Siitä kaksi ensimmäistä vuotta kävin töissä ja vaimoni hoiti kotia. Silloin elämämme oli vielä suht tasapainoista. Sen jälkeen minun eteeni pamahti työttömyys. Yhtäkkiä olimme molemmat päivät kotona. Työttömyyttäni jatkui kaksi vuotta, sitten tarjoutui hyvä työtarjous toiselta paikkakunnalta. Otin sen vastaan, mielenterveyteni kaipasi mielekästä työntekoa. Vaimoni ei halunnut muuttaa perässäni -hän tuntuu viihtyvän isommalla paikkakunnalla. Tarkoituksena on toki ollut, että vaimoni muuttaisi tänne. Mutta nyt tätä on jatkunut vuoden näin, että asumme eri kodeissa. Vaimo on taas kerran koettanut aloittaa opintojaan vanhalla kotipaikkakunnallani ja vetoaa myös niihin, ettei pääse muuttamaan perässäni. Tiedän, ettei hänen opintonsa edisty.

Omien vanhempieni parisuhde on ollut aina esikuvanani. Myönnettäköön, että he ovat sopineet paljon paremmin minua ja vaimoani yhteen - olleet molemmat tervehenkisiä ja sosiaalisia kasvatusalan ammattilaisia. Keskustelutaitoisia, lujatahtoisia, elämänmyönteisiä ja tasa-arvoisia toisiinsa nähden. He eivät piilotelleet koskaan tunteitaan. Sain kuulla riitoja, mutta enemmän sain kuulla sopimisia ja onnellisia tunteita. Koskaan heidän riidelleessään ei tarvinnut pelätä, etteikö tilanne tasapainoittuisi. He ilmaisivat vain omaa tahtoaan ja tempperamenttiaan, terveellä tavalla. Heillä oli kaikki tunteet käytössä. He ovat yhä onnellisia yhdessä, vanhenevat yhdessä. Sisarusteni lapset ovat heidän elämänpilke. Vanhempieni kestävä parisuhde on ehkä tahtomattaan laittanut minun parisuhteelleni liian korkeita vaatimuksia. He ovat selvinneet kriiseistään, jos heillä nyt sellaisia on ollut. Minun kriisini taitavatkin olla sellaisia joista ei noin vain selvitä.

Olenko raukka mieheksi, mutta minä myönnän pelkääväni myös sitä, että vaimoni muutoksen sysäisi käyntiin meidän eromme. Ja se parisuhde, jonka minä olisin halunnut, saisikin joku toinen mies... Tietysti minulla olisi varmasti siinä vaiheessa jo oma parisuhteeni, jota pitäisin varmasti tätä entistä parempana.

Rehellinen olet paremminkin kuin raukka. On luonnollista tuntea surua joutuessaan toteamaan, ettei yhteinen elämä ollutkaan sellaista, millaiseksi sen toivoi. Ja silti sitä yrittää toivoa, että siitä tulisi vielä sellaista kuin haluaisi. Toivon lisäksi myös rakkaus on hidas kuolemaan.

Ei muuten ole sanottua, etteikö sinulla voisi vielä olla hyvä elämä tämän nykyisen rakastamasi naisen kanssa. Kaikki on mahdollista, jos molemmat sitä haluavat. Mutta oma halusi ei siihen yksin riitä.

Sinuna ottaisin tilanteen vakavasti puheeksi vaimosi kanssa ja kertoisit mitä yhteiseltä elämältänne toivot ja odotat. Jos hän ei kykene vastaamaan pyytämääsi, sinun on tehtävä tietoinen ratkaisu; jäät ja tyydyt saamaasi tai eroat.

Voihan olla, että eronne jälkeen päädytte vielä yhteen, jos se on tarvittava sykäys vaimosi muuttumiselle.

• Tykkää
Reactions: petetty mies
[QUOTE="vieras";24902784]Rehellinen olet paremminkin kuin raukka. On luonnollista tuntea surua joutuessaan toteamaan, ettei yhteinen elämä ollutkaan sellaista, millaiseksi sen toivoi. Ja silti sitä yrittää toivoa, että siitä tulisi vielä sellaista kuin haluaisi. Toivon lisäksi myös rakkaus on hidas kuolemaan.

Ei muuten ole sanottua, etteikö sinulla voisi vielä olla hyvä elämä tämän nykyisen rakastamasi naisen kanssa. Kaikki on mahdollista, jos molemmat sitä haluavat. Mutta oma halusi ei siihen yksin riitä.

Sinuna ottaisin tilanteen vakavasti puheeksi vaimosi kanssa ja kertoisit mitä yhteiseltä elämältänne toivot ja odotat. Jos hän ei kykene vastaamaan pyytämääsi, sinun on tehtävä tietoinen ratkaisu; jäät ja tyydyt saamaasi tai eroat.

Voihan olla, että eronne jälkeen päädytte vielä yhteen, jos se on tarvittava sykäys vaimosi muuttumiselle.[/QUOTE]

Näin se on minunkin mielestäni, että pitäisi puhua. Häntä ei vaan saa puhumaan. Yritän aloittaa keskustelun varovasti, mutta hyvin pian vaimoni alkaa raivoamaan "Ei sun ole pakko olla mun kanssa!". Se on hyvin lapsellista ja vain yksi esimerkki hänen lukuisista syytöksistään. Hän ei kuuntele minua.

Näin se on minunkin mielestäni, että pitäisi puhua. Häntä ei vaan saa puhumaan. Yritän aloittaa keskustelun varovasti, mutta hyvin pian vaimoni alkaa raivoamaan "Ei sun ole pakko olla mun kanssa!". Se on hyvin lapsellista ja vain yksi esimerkki hänen lukuisista syytöksistään. Hän ei kuuntele minua.

Eli vaimosi ei ole kiinnostunut tunteistasi, tarpeistasi, toiveistasi, mielipiteistäsi... Lisäksi hän on erittäin oikeassa siinä, "ettei sun ole pakko olla hänen kanssa". Sinun ei todellakaan tarvitse. Ansaitset tasavertaisempaa rakkautta. Onko vaimosi rakkaus sinua kohtaan rakkautta? Tunnetko itsesi rakastetuksi?

Nyt voimaannut tilanteessasi ja puhut vaimosi raivoamisesta huolimatta asiasi. Ole ensin sellaisessa tahtotilassa, että olet varma asiastasi, olet peloton ja rauhallinen. Pelaat tuplaa tai kuittia, mutta olet siihen valmis. Vaimosi oma asia on kuunteleeko hän tai ottaako puheesi onkeensa. Siihen sinä et taas voi vaikuttaa. Mutta yrittää voit.

Kerrot vain kiihtymättä tunteesi ja toiveesi ja kysyt vieläkö hän tahtoo jakaa ne. Rakkaus on tahdon asia. Avioon mennessä tahdotaan. Vieläkö tahdotte, ehdoilla vai ehdoitta?

Omasta onnestaan kohtuuttomasti tinkimään joutuneet muuttuvat jossain vaiheessa elämää katkeriksi ihmisiksi. Miten sinä tulet onnelliseksi?

Oikeastaan haluaisin varmaksi tietää sen, että hän on mennyt loppuun asti vieraitten miesten kanssa. Sen hän kieltää, vaikka minun epäilykseni sanovat toista.

Ei sillä ole oikeasti mitään väliä,vaan sillä ettei vaimosi kunniota sinua ja teidän yhteistä suhdetta jos hän käyttäytyy noin sinua kohtaan. Kannattaako tuollaista edes miettiä,kun kokonaisuus on jo valmiiksi tuo? Mieti mielummin,mitä on jäljellä parisuhteesta vai onko mitään ? Vaika vaimosi ei olisi pettänyt,luottaisitko häneen yhtään enempää? Onko paluuta normaaliin yhteiseloon?

[QUOTE="vieras";24902989]No se ei ole niin paha, kuin että jatkasit taistelua turhaan vielä seuraavat 5v. Ja jää siitä käteen hyvä oppimiskokemus. osaat varoa ikäviä suhteita ensi kerralla ja et jää suhteeseen, jolla ei ole toivoa.[/QUOTE]
(En kyllä tiedä mistä keksin tuon 5 vuotta.)

[QUOTE="vieras";24902989]No se ei ole niin paha, kuin että jatkasit taistelua turhaan vielä seuraavat 5v. Ja jää siitä käteen hyvä oppimiskokemus. osaat varoa ikäviä suhteita ensi kerralla ja et jää suhteeseen, jolla ei ole toivoa.[/QUOTE]

Jos olisimme nuorempia, niin viisi vuotta ei olisi aika eikä mikään odottaa. Olen jo 32-vuotias. Aion hankkia lapsia mahdollisimman pian. 50-vuotiaana en enää kakkavaippoja vaihtele, jos se työ ensinnäkään osakseni lankeaa.

[QUOTE="vieras";24902971]Ei sillä ole oikeasti mitään väliä,vaan sillä ettei vaimosi kunniota sinua ja teidän yhteistä suhdetta jos hän käyttäytyy noin sinua kohtaan. Kannattaako tuollaista edes miettiä,kun kokonaisuus on jo valmiiksi tuo? Mieti mielummin,mitä on jäljellä parisuhteesta vai onko mitään ? Vaika vaimosi ei olisi pettänyt,luottaisitko häneen yhtään enempää? Onko paluuta normaaliin yhteiseloon?[/QUOTE]

Kyllä minulla ja vaimollani oli hyvät aikamme, hyvät päivämme. Yhteiset unelmamme.
Minä kaipaan niitä.

meillä on myös ongelma, muttei aivan samanlainen. vaimollani on nimittäin anoreksia ja yritin ymmärtää ja kuunnella, kunnes sanoin että se on joko sairaala tai ero. en uhkaillut vaimoani vaan tavallaan pakotin hänet hoitoon. nyt meillä menee jo vähän paremmin mutta suosittelen sinullekin että raahaat vaimosi vaikka väkisin hoitoon. paranee kaikki asiat. tsemppiä! :)

meillä on myös ongelma, muttei aivan samanlainen. vaimollani on nimittäin anoreksia ja yritin ymmärtää ja kuunnella, kunnes sanoin että se on joko sairaala tai ero. en uhkaillut vaimoani vaan tavallaan pakotin hänet hoitoon. nyt meillä menee jo vähän paremmin mutta suosittelen sinullekin että raahaat vaimosi vaikka väkisin hoitoon. paranee kaikki asiat. tsemppiä! :)

joko olet päättänyt mitä aiot tehdä? oletko puhunut asiasta vaimosi kanssa?

Yhteistyössä