Peukalon imemisestä (n.8kk vauva)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenniii90
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jenniii90

Jäsen
05.12.2011
281
0
16
Tampere
Moi!

Olisko kellään vinkkejä, miten vierottaa vauva peukalosta? Tuttia neiti ei ole suostunut syömään muutamaan kuukauteen enkä sitä mielellään lähtis takas antamaan. Itse ajattelin, että olisin ensin yrittänyt ottaa peukaloa pois päikkäreiltä niin, että tumput käteen, mutta äsken kun kokeilin niin huuto kesti melkein putkeen 30 min ja oli sellasta paniikinomaista ja hiljeni vain hetkeksi kun yritin vieressä laulaa. Lopulta luovutin kun enää pystynyt kuuntelemaan pienen itkua ja otin tumput pois, nukahti samantien peukku suussa. Neuvolassa viimeksi (6kk) sanoivat että pitäis päästä eroon peukalosta, mutta onko se nyt tässä vaiheessa vielä niin kamalaa jos vauva sitä syö (ainoastaan sillon kun menee nukkumaan)? Hampaita tulee kyllä (6 jo puhejnnut), toki mietityttää juurikin hampaiden takia, että mikä vaikutus sillä peukalon imemisellä mahtaa olla..

Meillä melkein saman ikäinen ja peukku menee nukahtaessa suuhun tai sitten jossain jännittävässä tilanteessa väsyneenä. En jaksa stressata tosta. Esikoinen oli myös peukunimijä vauvana (vieroksui tuttia) mutta tapa jäi itsestään kun oli yli vuoden vanha. Sitten kun lapsi on vähän isompi, voi helpommin huijata peukun pois suusta (ainakin meillä).

Mä hoidin pienellä peukalon imemisen niin, että otin sen aina lempeästi pois suusta, kun näin. Toi auttoi aika hitaasti mut auttoi kuitenkin ja siitä ei tullut itkua ja pahaa mieltä, koska en pakottanut lasta olemaan ilman, kun "tarvitsi" vaan estin vain ettei imemisestä tullut tapaa. Oletko kokeillut ottaa varovaisesti nukkuessa sormen pois suusta?

[QUOTE="vieras";27432554]Meillä melkein saman ikäinen ja peukku menee nukahtaessa suuhun tai sitten jossain jännittävässä tilanteessa väsyneenä. En jaksa stressata tosta. Esikoinen oli myös peukunimijä vauvana (vieroksui tuttia) mutta tapa jäi itsestään kun oli yli vuoden vanha. Sitten kun lapsi on vähän isompi, voi helpommin huijata peukun pois suusta (ainakin meillä).[/QUOTE]

Kiitos, kiva kuulla, ettei hätää vielä tässä vaiheessa ole! Ei millään haluais itkettää vauvaa tollasen asian takia, kun peukalo on selvästikin tärkee pienelle tällä hetkellä

[QUOTE="vieras";27432579]Mä hoidin pienellä peukalon imemisen niin, että otin sen aina lempeästi pois suusta, kun näin. Toi auttoi aika hitaasti mut auttoi kuitenkin ja siitä ei tullut itkua ja pahaa mieltä, koska en pakottanut lasta olemaan ilman, kun "tarvitsi" vaan estin vain ettei imemisestä tullut tapaa. Oletko kokeillut ottaa varovaisesti nukkuessa sormen pois suusta?[/QUOTE]

Hereilä ollessa olen tätä tehnyt välillä, kun väsyneenä peukalo mennyt suuhun, mutta mulla on tapana laittaa vauva nukkuun niin, että laitan sänkyyn ja lähden pois eli en jää paikalle, koska muuten vauva itkee kun halua pois sängystä kun näkee mun olevan lähellä. Kun on jo nukahtanut, niin ei niin kauheesti se peukalo enää ole suussa vaan "valuu" pois

Meillä likka 15v. imee edelleen peukaloa nukkuessaan... Jos olisin tän tienny niin olisin sen väkisin pitäny vauvana eros peukusta. Mutta sillon ajattelin että eihän se haittaa ku se vaan nukkues sitä imee ja kai se loppuu kun kasvaa vaan eipä sit käyny niin.

Meidän tyttö söi peukalonsa tosi pahoille haavaumille ja rakoille asti, ja vaikka verta vuosi oli pakko imeä.
Me alotettiin sinnikkäästi vaihtamaan peukaloa tuttiin, aina, koko ajan, heti kun toinen peukalon laitto suuhunsa tungettiin tutti tilalle. Se oli oikeasti raivostuttavaa ja puuduttavaa ekat pari viikkoa, välillä luovutinkin ja annoin toisen imeä sitä peukkua kun ei tutti vaan millään kelvannut.
Joskus öisin pidettiin tumppuja kädessä, ommeltiin ne yöhaalariin parilla pistolla kiinni,
mutta ei se auttanut kun tyttö söi tumpun läpikin sitä peukaloa :(
Olin välillä ihan epätoivon partaalla ja varma että likalla on vielä kouluun mennessä rakkulaiset ja syödyt peukalot...

Melkein kuukauden päivät mentiin tuota tuttirumbaa, kokeiltiin eri mallisia ja kokosia, ja pikkuhiljaa se tutti alko pysymään kauemmin ja kauemmin suussa. Lopulta (en muista enää edes missä vaiheessa) huomattiin ettei tyttö ole syönyt päiviin peukaloaan, eikä ole sen jälkeen uudelleen aloittanut :)
Kyllä se sinnikkyys vaan palkittiin! Vaikka epätoivoselta alkuun tuntuikin.
Tutti on vieläkin käytössä 14 kk iässä, mutta ei tarvitse sitä kuin öisin, en pidä mitään kiirettä vieroittamisen kanssa, ei viitsi ottaa riskiä

Meillä likka 15v. imee edelleen peukaloa nukkuessaan... Jos olisin tän tienny niin olisin sen väkisin pitäny vauvana eros peukusta. Mutta sillon ajattelin että eihän se haittaa ku se vaan nukkues sitä imee ja kai se loppuu kun kasvaa vaan eipä sit käyny niin.

Oikeastiko? Mitä tyttö ite siitä on mieltä? Meneekö siis jo nukahdettuaan automaattisesti suuhun vai alkaako imemään nukahtamismielessä tiedostaen peukkuaan?

[QUOTE="vieras";27433553]Oikeastiko? Mitä tyttö ite siitä on mieltä? Meneekö siis jo nukahdettuaan automaattisesti suuhun vai alkaako imemään nukahtamismielessä tiedostaen peukkuaan?[/QUOTE]

Sit ku on nukahtanu niin peukku menee suuhun. Kaikenlaisia "esteitä" on kokeiltu mutta se repii ne unissaan pois. Kynnelillä ei ollu mitään tehoa...

Yhteistyössä