Pidätkö sinä lapsellesi rajat vai kurin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Rajat = lapselle kerrotaan mitkä säännöt ovat ja mikä on hyväksyttävää käytöstä

Kuri = lapselle kerrotaan miten tulee käyttäytyä ja tarvittaessa myös pakotetaan toimimaan niin jos lapsi ei muutoin halua totella

En oikein pidä kumpaakaan. Kerron miten ollaan ihmisiksi, ja miksi asioita tehdään kuten tehdään. Oma esimerkki ohjaa pitkälle lapsen käytöstä.
On vain hyvin harvoja asioita jotka ovat ehdottomia. Asioissa ja tilanteissa kun on paljon harmaan sävyjä. On tärkeämpää, että lapsen tilannetaju ja arkijärki kehittyy, kuin että lapsi opetetaan tuijottamaan sokeasti sitä mitä saa ja mitä ei saa tehdä koska aikuinen näin sanoo.
Yritän panostaa empatian kehittämiseen, tunnetaitoihin ja maailman ymmärtämiseen, että lapsi tajuaisi mitä milloinkin tapahtuu. Osaa sitten käyttäytyä sen mukaan.

Rajat tietenkin. Enhän halua, että leimaannumme julmiksi alistajavanhemmiksi, jotka pyrkivät kitkemään lapsesta tämän oman tahdon. Nykyään kannattaa huomioida sekin, että on iso riski, että joku (esim. tarha tai neuvola) tekee ls-ilmon jos huomaavat perheen vetävän jotain 50-lukulaista linjaa kasvatuksessa.

Tietyt jutut on sovittu. Mä en koskaan oo rankassu tuplaa et jos ne on saanu rangaistuksen muualta niin se on sit siinä ja mä oon niitten puolella sillon. Kotona on sitte omat säännöt ja siellä mä ratksen. Mut mä oon aina ollu kaveri äiti ja enemmän se on sellasta että mä voin huutaa että vittu kun täällä on niin paskasta ja sotkusta ja mitään et löydä ja kukaan ei tee mitään. Siihen se sitten yleensä jää et jokanen on valittanu mut ei olla saatu aikaan. Sillon kun kaikki asu viel kotona niin riideltiin kuka tiskaa ja kuka vie roskat ja kuka menee kauppaan ja kuka hakee jotain. Sitten tietenki tavaroista ja onks joku ottanu toiselta. Just eilen oli kauhee tappelu kun toi 1 oli pöllinyt toiselta napit kuulokkeet kun sen omat oli hajonnu. Tolla on kumma luonne kun se ei ikinä suostuis ostaa mitään mut ottaa sitten muilta jos hajoaa.No nyt ne kuulokkeet on sillä kenen ne on ja ne toimii vaikka toi heitteli niitä kun vaadittiin siltä. Tai sitten joku on menny toisen kätkölle tai mun kätkölle ja ottanu sieltä ja sitten alkaa raivoominen ja rotan ettiminen. Tois hauskaa ja kivaa on silti aina ollu.

En oikein pidä kumpaakaan. Kerron miten ollaan ihmisiksi, ja miksi asioita tehdään kuten tehdään. Oma esimerkki ohjaa pitkälle lapsen käytöstä.
On vain hyvin harvoja asioita jotka ovat ehdottomia. Asioissa ja tilanteissa kun on paljon harmaan sävyjä. On tärkeämpää, että lapsen tilannetaju ja arkijärki kehittyy, kuin että lapsi opetetaan tuijottamaan sokeasti sitä mitä saa ja mitä ei saa tehdä koska aikuinen näin sanoo.
Yritän panostaa empatian kehittämiseen, tunnetaitoihin ja maailman ymmärtämiseen, että lapsi tajuaisi mitä milloinkin tapahtuu. Osaa sitten käyttäytyä sen mukaan.

Toivottavasti lapsi on oppinut nämä asiat kun menee kouluun. Muuten tulee rajat ja kuri vastaan ammattikasvattajien taholta.

Toivottavasti lapsi on oppinut nämä asiat kun menee kouluun. Muuten tulee rajat ja kuri vastaan ammattikasvattajien taholta.

Kiitos vaan huolenpidosta. Lapseni käyttäytyvät hyvin, koulu sujuu hyvin, he hoitavat mukisematta omat osansa kotitöistä, eikä heidän kanssaan ole koskaan mitään ongelmaa.
Ei elämä oikeasti ole kaikkien lasten kohdalla hankalaa ja jatkuvaa säätämistä, rajoittamista ja kyttäämistä. Jotkut ihmiset ovat luonnostaan joustavia ja sopeutuvaisia, jo ihan lapsinakin.
Jokainen perhe osaa kasvattaa lapsensa kuten parhaaksi näkee, samassa perheessäkin voi olla erilaisia lapsia jotka tarvitsevat erilaista kohtelua. Jotkut tarvitsevat tiukempaa kasvatusta, mutta jotkut eivät tarvitse.

Eiks järkevintä olis periaate?

Rajat ja rakkautta?

Selkee järjestys ja kuri, et asiat tehdään näin ja piste. Lapselle saa korottaa ääntä ja lasta saa ja kuuluukin komentaa :barefoot:

Kukaan ei kestä sellasta kusipäämulkvistikakaraa.

Parempi että lapsi tietää alusta asti et kotona ja ulkopuolisessa maailmassa on säännöt ja säännöt on tehty noudatettaviksi ja sääntörikkomuksista seuraa rangaistus.

Lapsen ollessa pieni rangaistukseksi riittää nurkkaus tai arestipenkki, isommalla sitten luuri pois, vaikka täysi-ikäisenäkin. Niin kauan kuin puhelinliittymässä vanhemmat maksaa niin vanhemmilla on oikeus ottaa pois :barefoot:

Yhteistyössä