Pidätkö yhteyttä serkkuihisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nelda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nelda

Jäsen
06.06.2016
453
18
18
Havahduin tähän, kun teinipoika rupesi kyselemään pikkuserkuistaan.

Minulla on 24- (en tiedä serkkujeni todellista määrää, mutta ainakin tämän verran) serkkuja, niistä muutamaan, viisi niistä on Fb-kavereina, mutta niitäkään en ole nähnyt 20 vuoteen (poislukien ne pari serkkua, joista toista en edes muista minkä näköinen hän oli pikkulapsena, mutta pyysi minua kuitenkin Fb-kaveriksi (enkä sen jälkeen ole nähnyt) ja toista, jonka kanssa näimme viimeksi teini-ikäisinä. Olen siis päälle 5-kymppinen.

Äidin puolen lähimpiin serkkuihin pidettiin IRL yhteyttä vielä 3-kymppisinä. Isä onnistui sössimään välinsä viiteen sisarukseensa, kun osti vanhempiensa kotitalon meidän mökiksi, jota siis kukaan muu sisaruksista "ei halunnut", mutta jälkeenpäin sitten pistivät vihaksi, kun isä sen osti.

Muodollisesti pidän - joulukorttien kautta; Mutta ikäeroa minun ja serkkujen välillä on aika tavalla, ja melkeinpä kaikki heistä ovat noin 15 vuotta vanhempia, joten pidän heitä enemmän setinä ja täteinä.
Pikkuserkut ovat samoja ikiä kanssani, mutta heillekin lähetän ainoastaa joulukortteja. Seuraan heitä netin kautta joskus, kun mieleen juolahtaa; ja varmaan hekin seuraavat minua. Mutta that´s all.
Etäisyydet välillämme ovat pitkiä jo maantieteellisesti. Osa pikkuserkuista asuu Ruotsissa, yksi Englannissa, yksi Sveitsissä, yksi lähti duuniin Malesiaan. Suomen pikkuserkut asuvat pitkin Suomea..Pohjanmaalla, Keski-Suomessa, ja heistä vain yksi asuu täällä lähempänä, tuossa viereisessä kaupungissa.Hesassa, mutta ei olla vieläkään tavattu face2face, vaikka tarkoitus on ollut. Ja huh.. kaikillahan meistä on vielä omia lapsia.. jotka eivät tiedä toisistaan juuri mitään.

Mulla on 3 serkkupuolta äidin puolelta. Olen tavannut heidät lapsena pari kertaa. En tunne heitä joten ei olla oltu yhteydessä. Isän sukulaisista ei ole mitään tietoa.

lähimpiin kahteen lapsuusajan kaveri serkkuihin olen jonkin verran yhteyksissä.Joista toinen asuu samalla paikkakunnalla,ja toinen helsingissä jota tapaan melkein aina kesälomien aikana.Muitakin serkkuja on mutta niiden kanssa en juurikaan ole yhteyksissä.

Mulla on kaksi serkkua jotka tunnen. Näemme suvun juhlissa noin kerran vuodessa. Facebookin taas auttaa yhteydenpidossa muutoin.

Nuorimman serkkuni olen tavannut kerran eikä hän asu suomessa saati puhu suomea.

Itse en pidä juurikaan yhteyttä sukulaisiin, paitsi äitiin, isään ja pikkuveljeen. Muita sukulaisia satun joskus näkemään, kun äiti pitää heihin yhteyttä. En ole koskaan ollut erityisen läheinen kenenkään sukulaisen kanssa, vaikka omat vanhemmat ovat olleet heidän kanssa paljon ja ovat vieläkin. Minusta on jotenkin outoa että minun pitäisi rakastaa /välittää jostain jota en oikesti tunne edes kunnolla. Ymmärrän tavallaan ajatuksen, että jos muut jättää niin suku on turvana, mutta koen jotenkin ettei se ainakaan enää nykyisin päde.

Muutenkin tosi outoa että pitäisi hädän hetkellä turvautua tätiin, jolla on täysin erilaiset mielipiteet minun kanssani ja jonka kanssa en koskaan keksi juteltavaa, vain siksi että hän on äitini sisko.