Pidättekö suurperheiden vanhempia tervejärkisinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huhhhuhhuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huhhhuhhuh

Vieras
Tuli tämä kysymys mieleen, kun tv:ssä juuri sarja jossa 19 lapsinen perhe.

Itse en pidä noita aikuisia järkevinä, enkä oikein kovin älykkäinäkään. Väistämättä lapset jäävät vanhemmille etäisiksi, jos vertaa "normaalikokosiin" perheisiin (sanotaanko nyt vaikka 1-5 lasta). Onhan se sanomattakin selvää. Eletään kuin laitoksessa että homma pysyis hanskassa.
Puhumattakaan siitä kuka kaiken kustantaa. Tuossa ohjelmassakin eukko on kotona, isä tekee jotain puunkatkomishommia, eli eivät kaiketi miljonäärejä ole. kustantaako joku uskonlahko noiden elämän ja lasten opiskelut, vai mistä tulee rahat kaikkeen.

Sitten pitäs minusta miettiä vähän sitäkin, että minne iso lapsikatras joutuisi jos jompikumpi vanhemmista kuolisi, tai vaikka molemmat. Joutuisko vanhimmat lapset jotenkin pienempien huoltajiksi vai ripoteltaisko kaikki pitklin maata eri sijaisperheisiin. Eikö kannattais lisääntyessä vähän miettiä asioita, eikä vain levittää haaroja naama pepsodenthymyssä.

Anteeksi mutta tollaset lisääntymisholtittomat ihmiset saa ärsyyntymään ja säälittää ne pienimmät lapset vielä kaikenpäälle.

Jos lapsia tuollainen määrä ja väkisinkin sit tosi pienillä ikäeroilla niin ei minusta siihen olisi, toisten tervejärkisyyteen en nyt puutu mutta jokainen lapsi ansaitsisi olla haluttu (ettei vaan vakaumuksen takia pakko synnyttää jatkuvasti) ja lapset pitäisi pystyä elättämään.
5-10 lasta muutaman vuoden ikäeroilla ei kuulosta yhtään hullulta sen sijaan.

Älykäs ihminen voi olla vaikka kuinka epäkäytännöllinen, hajamielinen, laiska yms. Tarkoitat varmaan viisas? No en pidä minäkään kovin fiksuna saatikka viisaana ihmistä, joka hankkii yli 6 lasta juurikin tuon takia, ettei lapsille ole riittävästi vanhemman aikaa.

Tunnen älykkäät suurperheen vanhemmat (lapsia yli kymmenen). Myös perheen lapset ovat melkoisen fiksuja.

Enkä oikein allekirjoita sitäkään, että lapset jäisivät isossa perheessä vanhemmilleen etäisiksi. Yhteys perheeseen ja sukuun ei ole perheen/suvun jäsenten lukumäärään korreloiva.

Mutta toivon, että jokainen saa valita itse.

En mä kenenkään tervejärkisyyttä ala päättelemään vain tuon perusteella. Mulla on seitsemän sisarusta eikä meillä kukaan ole kokenut jäävänsä etäiseksi ja ulkopuoliseksi. Ja edelleenkin ollaan läheisiä kaikkien kanssa. Joten pidän meitä kyllä täyspäisinä, vaikka monista on hullua hankkia kahdeksan lasta. Mutta tiedän myös perheitä joissa lapset jäävät ulkopuolisiksi ja etäisiksi, koska heitä tehdään vain vakaumuksen vuoksi. 19lasta nyt kuulostaa melko hullulta mutta enpä mä tiedä millasia ovat ihmisenä. Jos lapset halutaan oikeasti ja ollaan läsnä, uskon että useammankin lapsen pystyy kasvattamaan hyvin ja olla läheinen.

Minulle vanhemmat on aina olleet aika etäisiä vaikka olen ainoa lapsi.
Itselläni on useampi lapsi ja väittäisin että läheisemmät välit on jokaiseen kun itselläni aikoinaan omiin vanhempiini.

Minua säälittää erityisesti ne vanhimmat lapset, jotka joutuvat olemaan vastuussa pienemmistä, eivätkä saa kokea normaalia nuoruutta.

En pidä suurperheen vanhempia ihan täysillä käyvinä.

• Tykkää
Reactions: nisäkäs
no kyllä ison perheen lapset saa olla samalla tavalla nuoria kuin muutkin, ja saavat elää juuri sellaista elämää kuin haluavat. he vain oppivat kantamaan vastuuta uusavuttomia suomalaisnuoria paremmin, kun onneksi joutuvat kotona ottamaan vastuulleen edes jotain. (on toki myös poikkeavia suurperheitä, jossa vastuuta jaetaan liian kanssa, mutta yleensä näin ei ole minun havaintojen mukaan). Mikä onni, että on suurperheitä. Kyllä minä sanon, että ongelmia on siellä ja täällä, pienin ongelma loppujen lopuksi on suurperheet....

Oishan se hienoa jos kaikki maailman ihmiset lisääntyisivät holtittomasti. Varmaan vaan ihmisten olot maapallolla paranisivat. Huoh. Nyttenkin jo liikakansoitusta ja se johtaa köyhyyteen ja muihin ongelmiin. Sitten jotkut valopäät tekevät lapsia niin paljon kun niitä tulee.

• Tykkää
Reactions: nisäkäs
Tuo on niin vanhemmista riippuvaista, satsataanko siihen lapsuuteen ja annetaanko hyvät eväät elämään vai tehdäänkö lapsia vaan ajattelematta, kenties rahan takia ja sitten huusholli on ryönäinen ja lapset elävät kuin pellossa.

Jos en tietäisi erästä 13-lapsista lestadiolaisperhettä josta on tullut menestyviä ja sosiaalisia lapsia niin voisin itse heittää lonkalta että se tervejärkisyyden raja tulee kymmenessä vastaan. Mutta tuo perhe on kyllä tosi ihana. Mutta pointti on, että aika koordinaattoreita saa siinäkin vanhemmat olla.

Sitten taas tiedän 1-lapsisia perheitä joissa ei ole asiat hyvin...

Viimeksi muokattu:
Eikös täälläkin paljon palstaillut "suurperheellinen" lopulta sairastunut masennukseen ja muutti kauas tervehtymään? Ei se elämä lopulta ollutkaan auvoisaa lapsi-/lapsenlapsilauman kanssa.

Ihan jees jos se on vapaaehtoista, eikä yhteisön painostuksesta ehkäisemättömyyteen.
Tosin tiedän liian monta suurperhettä, jotka ei kierrätä jätteitä, eivät käytä lainkaan kestovaippoja, joka paikkaan kurvataan auto(i)lla ja muutenkin viis veisataan jätteistä ja päästöistä. Eletään siinä kuvitelmassa, että on ihan jees ja ok, että vaikka kaikki länsimaalaiset pukkaisivat yli 10 lasta.

Toisaalta tunnen äärimmäisen fiksuja, ihania ja älykkäitä lestadiolaisperheitä, joten siinä näen kyllä poikkeuksen!

Kuten myös. Ei se lapsimäärä sanele millanen perhe on. Se 15 lapsen perhe voi olla paljon rakastavampi kun se 2 lapsen perhe. Saahan sitä hankkia monta jos kykenee huolehtimaan ja olemaan se tarvittava vanhempi.

pari jaksoa katsonut kyseisestä ohjelmasta. Yksi lapsista käy kodin ulkopuolella koulua, äiti pitää kotikoulua muille lapsille. Ameriikassa kun ovat, niin tuskin kukaan muu heitä elättää. Isä tosiaan kaataa puita ja kolme vanhinta poikaa kulkee töissä mukana. Kaikki lapsista osallistuu kotitöihin, jotka on tarkkaan organisoitu. Isommat lapset opettaa kotitöiden tekoa lapsille. Mielenkiintoisin jakso oli, kun vanhemmat opettivat lapsille, miten julkisilla paikoilla käyttäydytään. Sääntöjä käytiin läpi ja ihan kävelemisestä lähtien harjoiteltiin ensin kotona, sitten kaupassa ja lopuksi ravintolassa. Molemmilla vanhemmilla tuntuu olevan kovasti paljon aikaa lapsille, ainakin ohjelman perusteella. Koti on hämmästyttävän siisti, ainakin yhteiset oleskelutilat ja keittiö.

Kyl tuosta vinkkiä sai omaankin lasten kasvatukseen. Ehkä joka vanhemman pitäis pitää noita julkisilla paikoilla käyttäytymisen harjoituspäiviä.

Suurperheen hankkimisessa ei ole järkeä, jos itse ei sitten jaksa lapsia kasvattaa ja paneutua siihen. Ohjelman perhettä pidän ihan täysjärkisenä, lapsia fiksuina, hyvin puettuina ja kasvatettuina. Vanhemmat on itse valinneet sen, että lapsia tulee paljon, ja elävät sen mukaan.

Yleensä kyllä... :D Meille syntyy 7. piakkoin ja ihan täysjärkisiä ollaan. Seitsemän ei kyllä edes tunnu kovin suurelta lapsimäärältä... tässä lähellä asuu perhe johon äskettäin syntyi 14. lapsi ja se on kyllä jo liikaa...

Yhteistyössä