Pidennetty vanhempainrahakausi monikkoperheille - mitä se tarkoittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HooWee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HooWee

Jäsen
13.06.2007
419
0
16
Tästä on varmasti keskusteltu jossain aiemmissa viesteissä mutta en nyt jaksa kahlata kaikkia läpi.... :ashamed:

Mitä pidennetty vanhempainrahakausi käytännössä tarkoittaa? Tuplista kun tulee 60 päivää lisää. Jostain olen lukenut että isä voi pitää esim. 60 päivää lomaa heti isyysloman jälkeen äidin olleessa samaan aikaan äitiyslomalla. Mutta sitten taas jossain keskustelussa tuli ilmi että näin ei voi tehdä vaan pidennetty kausi pidetään normaalin vanhempainrahakauden jälkeen ja vain yksi vanhempi voi olla yhtä aikaa kotona.

Miten asia oikeasti menee?

Yhtä aikaa voi olla. Kelan sivuilla kerrotaan seuraavaa:

Jos lapsia on syntynyt samalla kertaa useampia, suoritusaikaa pidennetään 60 arkipäivällä lasta kohti toisesta lapsesta alkaen. Pidennysjakso on mahdollista käyttää osittain tai kokonaan äitiys- tai vanhempainrahakaudella tai heti sen jälkeen. Näin monikkoperheiden vanhemmat voivat olla yhtä aikaa kotona hoitamassa lapsia.

(http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020103135411MH?openDocument)

Alkuperäinen kirjoittaja HooWee:
Tästä on varmasti keskusteltu jossain aiemmissa viesteissä mutta en nyt jaksa kahlata kaikkia läpi.... :ashamed:

Mitä pidennetty vanhempainrahakausi käytännössä tarkoittaa? Tuplista kun tulee 60 päivää lisää. Jostain olen lukenut että isä voi pitää esim. 60 päivää lomaa heti isyysloman jälkeen äidin olleessa samaan aikaan äitiyslomalla. Mutta sitten taas jossain keskustelussa tuli ilmi että näin ei voi tehdä vaan pidennetty kausi pidetään normaalin vanhempainrahakauden jälkeen ja vain yksi vanhempi voi olla yhtä aikaa kotona.

Miten asia oikeasti menee?

siis nää on joo vähä vaikea selkosia asioita munki mielestä mut mun mies oli kotona mun kaa yhtaikaa ku olin äippärahalla vielä.
miehellä on mahollisuus pitää 60pv yhtaikaa äidin kaa(visii siis vain sillo ku äiti on nimenomaan viel äippärahalla/vanhempainrahalla mut ei kotihoidontuella)
mun mies oli eka 30pv kotona josta tuli kaikkiaan 5 viikkoo ja ny ens kuussa se pitää viel 12pv+12pv josta muodostuu ns. isäkuukausi.
jos isä pitää tästä 60pv:stä osan ni se vähennetään äidiltä sieltä loppupäästä..menikö vaikeeksi? :)
mut se on kuitenki siis mahollista et isä on pidempää äidin kaa kotona ku vain sen 18pv.