Pidetään vauvan nimi salassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikä juttu tää on?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meilläkin nimi on pidetty salassa kastajaisiin asti, vanhan kansan uskomuksen mukaan kun kertoo vauvan nimen ennen kastetta kuulee piru nimen ja vie mennessään...

Ja kaikkihan ei järjestä ristiäisiä... Kristillisen kasteen tarkoitus on tosiaan joku muu kuin nimen antaminen. Nimiäiset tai nimenantojuhlat ovat sitten mielestäni asia erikseen. Silloin kohokohta yleensä on juuri nimen julkistaminen. Näin ainakin meillä oli. Se, että ei kerrottu etukäteen, liittyi vain siihen, että juhlissa oli ikään kuin enemmän juhlimisen aihetta, se nimi.

Itse taas en oikein ymmärrä niitä, jotka pitävät sukupuolen salassa synnytykseen asti, jos vanhemmat itse sen jo tietävät. Mikä vitsi siinä oikein on?? Suprise-suprise: Poika tuli! Tosin me tiedettiin se jo. Ööh...

Mä en ymmärrä mitä kummallista siinä nyt on ettei sukupuolta kerrota muille ennen syntymää. Me aiotaan rakenneultrassa kysyä josko sukupuoli näkyis ja jos näkyy ja saadaan tietää niin hyvä niin. Mutta ei aiota kertoa sitä muille, ei ole muiden asia ja näkevätpä sitten syntymän jälkeen. Itse halutaan kuitenkin tietää, mutta ei se velvoita kertomaan muille tai ole tyhmää jos itse tietää, mutta ei kerro muille.

Esikoista odottaessa menin isälleni kertomaan lempinimiä joita voisi antaa vauvalle. Hän kommentoi jokaista tyyliin "mikä nimi se semmoinen on?" sekä "ei kait sellaista nyt kukaan nimeksi anna" jne. Joten päätimme pitää nimen salassa ristiäisiin asti myös kakkosen kohdalla. Eipähän tule ennakkoon haukkumisia ja itselle pahaa mieltä. Puhukoot sitten ristiäisten jälkeen jos enää viitsivät ja kehtaavat mollata toisten nimiä..

Yhteistyössä