Pienen lapsen karvankasvu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan

Vieras
Lapsi vähän päälle kaksi vuotta ja nyt huomasin että säärissä kasvaa karvaa. Ei siis sitä hentoista vaaleaa vaan oikeaa tummaa karvaa, varsinkin nilkkojen seudulla. Voiko olla merkki jostain vakavammasta sairaudesta? Koetin googlettaa mutta ei sieltä löydy selvää tietoa. Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa miksi karvat ovat alkaneet kasvamaan. Olen peloissani :(

Jospa hormoonitoiminta vaan sellainen?

meillä on kans jotain 2,5v:stä alkaen alkanu kasvamaan kinttukarvat. Ei tosin pikimusta vaan hennot hailakat mutta selkeästi havaittavat. Ja normaali poika on :)

Munuaissairauksia itsekin epäilin heti kun karvat huomasin. Jostain muistelin myös että voisi liittyä. Silti en löydä tietoa. Voiko paljolla kortisonirasvauksella saada aikaan jotain häikkää?

Mutta on se toinenkin puoli olemassa enkä toki halua pelotella yhtään tippaa. JOS se karvankasvu on sellaista runsasta ja ei normaalia niin voi olla jokin sairauskin. Yhtä tyttöä olen hoitanut aikoinaan ja hällä oli sairaudesta johtuva karvojen runsas kasvu käsissä ja ilmeisesti muuallakin. En nyt tarkkaan muista enää kun on jo pitkä aika siitä. En tiedä mikä sairaus oli mutta todella pitkät tummat karvat kasvoi, eikä voinut olla huomaamatta.
Ei se sitä tarkoita että teillä välttämättä olis mitään sellasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja huolissaan:
Voiko kortisonivoiteet tehdä tuota karvankasvua? Näyttää siltä että karvaa on juuri niissä kohdissa joita on pitkään voideltu kortisoneilla.

Voi ja tekee. Kortisoni ei ole mitään kevyttä kamaa :|

Olethan varma että kortisoni tekee tuota? Voisin sitten huokaista helpotuksesta :)

http://www.yle.fi/akuutti/laakariarkisto/kortisonin_haittavaikutukset.htm
Akuutin lääkäriarkisto
KORTISONIN HAITTAVAIKUTUKSET
vaikkapa karvankasvu lisääntyä.
Akuutin omalääkäri Risto Laitila

eli voipi..tossa oli kyse pillereistä, mutta kortisoniahan se voidekkin on ..ja kertta kohdistetusti tulee se sivuoire..

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Voiko kortisonivoiteet tehdä tuota karvankasvua? Näyttää siltä että karvaa on juuri niissä kohdissa joita on pitkään voideltu kortisoneilla.

Voi ja tekee. Kortisoni ei ole mitään kevyttä kamaa :|

Olethan varma että kortisoni tekee tuota? Voisin sitten huokaista helpotuksesta :)

Mun lapsella on elinikäinen kortisoni ja hydrokortisonilääkitys tabletteina ja lisäksi vielä jatkuvat kortisonirasvausta tarvitsevat ihottumat joten noista sivuvaikutuksista mä olen muutaman lääkärin ja farmaseutin kanssa keskustellut.

Mutta siis se kortisonilla rasvaaminen kyllä kannattaa lopettaa jos on epäilystä että siitä tulee noita sivuvaikutuksia

Yhteistyössä