pienen lapsen sukeltelu - äitiä hirvittää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vesipedon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vesipedon äiti

Vieras
Tyttömme ei ole koskaan pelännyt vettä - päin vastoin. Syksyisin ja keväisin, oli sitten iso tai pieni lätäkkö, niin tyttö on siinä rähmällään ja kuulemma UI - siitä asti kun oppi kävelemään. Tätä ollut tosi vaikea saada pois ja tänä keväänäkin, kun täytti 3 ehti muutaman kerran "uimaan".

Varsinaisessa vauvauinnissa ei olla koskaan käyty, mutta uimassa kyllä ihan alle vuoden ikäisestä lähtien lähes viikottain. Ui aina käsivarsikellukkeiden kanssa. Nyt annettiin lasten kahluualtaassa uida ilman, kun halusi ja tyttö alkio sukellella. Olin ihan paniikissa ja kiskomassa tyttöä pintaan.
Huomaanko heti, jos lapsi hörppii / hengittää vettä???
Olen kyllä näyttänyt, kuinka sukelletaan ja että pitää olla suu kiinni ja hengittämättä...
Toisekseen pelottaa tuo, kun menee pinnan alle, että tuleeko siltä ylös... Voi tsiisus, mikä vesipeto meillä on, ja isin kans kumpikaan ei osata kunnolla edes uida...

Pelkään ihan hirveästi kaikkia paikkoja, joissa vettä lähellä, koska tuntuu, ettei tytöllä tosiaankaan ole mitään kunnioitusta vettä kohtaan.

Kannattaa ottaa se pelko tosissaan. Meillä nyt 5v vauvauimari, joka hyppäsi aina veteen sitä nähdessään tuossa iässä. Oli kaupungilla pidettävä tiukasti kiinni kädestä, mökkilomat oli aivan hanurista; ei todellakaan voinut päästää näkyvistä sekunniksikaan. Ruotsinlaivalla sanoi kymppikannella, että "uimaan!" Venetsiaan ei menty, vaikka lomailtiin 100km päässä. Kerran juoksi silmänräpäyksessä rannalla laiturin syvään päähään ja hyppäsi alas 5m syvään veteen. Onneksi oli kellukkeet.

Ei todellakaan mitään kunnioitusta vettä kohtaan, mutta hauskuutta uimaharrastulsesta on saatu sitäkin enemmän :heart: Sinänsä ihan normaalia. Ainakin meidän vauvauintiryhmässä, joka jatkui isompien ryhmänä pari vuotta, kaikki olivat rämäpäitä. Sukellelleet alle puolivuotiaasta niin taaperona haettiin jo renkaita pohjasta, laskettiin liukumäestä pää edellä veteen, hyppivät korokkeelta jne.

Sellanen rämäpää se on meilläkin ja nyt 5v edelleen hengissä. On siitä se hyöty että osasi jo pienenä nousta itse ylös eikä pelästynyt kun pää meni veden alle. On tippunut laituriltakin ja veti ittensä pintaan panikoimatta. Olin siinä aivan takana mutta lapsi itse nopeampi toimissaan. Kunnioitusta on tullut iän myötä kyllä eikä suinpäin ole menossa veteen. Kovaa vahtia se vaati pienempänä. Anna ap toisen sukellella vaan jos haluaa, sopivassa syvyydessä se ei haittaa mitään.

Menette sellaseen altaaseen jossa itselläsi jalat ulettuu pohjaan.
Silloin saat lapsestasi aina kiinni kun tarvii.
Samalla voit harjoitella itsekin uintia.
Olet itsekin lasten myötä oppinut uimaan paremmin.
Meillä myös molemmat vaan sukelteli, nyt vesipetoja. Kohta uimamaistereita.

Meidän edikoinen oli rauhallisempi. Kuopus sen sijaan täys idiootti näissä asioissa, varsinkin vielä viime kesänä ollessaan 1,5.
Nyt 2,5v on hieman rauhoittunut ja ennenkaikkea paremmin oppinut rajansa, ei pyri liian syvään veteen vaan sukeltelee matalammassa. On hörpännyt useita kertoja vettä niinku varmasti kaikki vauvauimarit, sen huomaa siitä että lapsi yskii tullessaan pintaan. Ei se käsittääkseni ole kovin vaarallista ja siinä lapsi juuri oppii ettei sukella liian pitkälle.

Tärkeää tuossa veden kunnioittamaan oppimisessa olis että lapsi sais olla ilman apuvälineitä altaassa, jos on aina kellukkeet
Niin lapsi kuvittelee että vesi aina kantaa. Ap:n lapsi kuulostaa osaavan sukeltaa aiva hyvin, ei kai siinä tarvi sen kummemmin panikoida, pysyytelee vaan lähellä, katsoo että lapsi on tarpeeksi matalassa että pääsee pintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vesipedon äiti;28580115:
Tyttömme ei ole koskaan pelännyt vettä - päin vastoin. Syksyisin ja keväisin, oli sitten iso tai pieni lätäkkö, niin tyttö on siinä rähmällään ja kuulemma UI - siitä asti kun oppi kävelemään. Tätä ollut tosi vaikea saada pois ja tänä keväänäkin, kun täytti 3 ehti muutaman kerran "uimaan".

Varsinaisessa vauvauinnissa ei olla koskaan käyty, mutta uimassa kyllä ihan alle vuoden ikäisestä lähtien lähes viikottain. Ui aina käsivarsikellukkeiden kanssa. Nyt annettiin lasten kahluualtaassa uida ilman, kun halusi ja tyttö alkio sukellella. Olin ihan paniikissa ja kiskomassa tyttöä pintaan.
Huomaanko heti, jos lapsi hörppii / hengittää vettä???
Olen kyllä näyttänyt, kuinka sukelletaan ja että pitää olla suu kiinni ja hengittämättä...
Toisekseen pelottaa tuo, kun menee pinnan alle, että tuleeko siltä ylös... Voi tsiisus, mikä vesipeto meillä on, ja isin kans kumpikaan ei osata kunnolla edes uida...

Pelkään ihan hirveästi kaikkia paikkoja, joissa vettä lähellä, koska tuntuu, ettei tytöllä tosiaankaan ole mitään kunnioitusta vettä kohtaan.

Ja nyt on tärkeää olla siirtämättä tyttöön mitään pelkoja vaan antaa hänen oppia kunnon uimataito. Se tulee kun antaa opetella ja isompana vaikka uimakouluun. Lastenaltaassa on turvallista sukellella ja kohlata, sekään ei oo vaarallista jos vähän vetäsee vettä, opetaa miten kannataa olla kun sukeltaa. Yllättävästi ne vaan tulee ylös itse kun huomaa että asiassa ei oo mitää pelättävää ja kamalaa.

Anna mennä vaan ap. Noin lapsi oppii parhaiten uimaan, kun ei pelkää vettä ja sukeltamisesta se lähtee. Nykyään uiminenhan on melkein pelkkää "sukeltamista" eikä päätä pidetä veden pinnalla niin kuin ennen vanhaan. Jos lapsen keuhkoihin menee vettä, niin ei e ole vaarallista kun lapsi on tajuissaan ja yskii veden pois. Kaikki vetävät ihan varmasti joskus vettä keuhkoihin, mutta ei siihen kuole. Kun olet lapsen lähellä ja vahdit mitä lapsi tekee ja että pääee pinnalle, niin ei ole mitään hätää. Kyllä lapsi oppii itse tulemaan pintaan kun happi loppuu.

Mua itsenäni on harmittanut, kun vanhempani pelkäsivät vettä ollessani lapsi enkä sen takian oppinut uimaan ennen kuin vasta kouluiässä. Nyt omat lapseni osaavat onneksi uida ennen kouluikää ja tyukkäävät uimisesta ja ovat rohkeita uimaan, kun ovat saaneet sukeltaa ja uida ja kokeilla miten sen veden kanssa toimitaan enkä ole koko ajan ollut kieltämässä ja rajoittamassa, niin kuin äitini tuppaa tekemään, vieläkin.

Mene ap itse aikuisten uimakouluun ja opettele uimaan kunnolla, niin saatte koko perhe uimisesta kivan yhteisen harrastuksen.

Täällä yksi vesipeto 23-vuotta :D
Äidille ja isälle varmasti pelkotiloja aiheutin taaperona koska olin todella rämäpäinen, joka lätäkössä rähmälläni ja mielelläni uimassa. Järki kuitenkin kasvoi siinä 3-4 vuotiaana ja kunnioitus vettä kohtaan kasvoi. Mökkilomilla järven rannassa käytiin joka kesä ja hengissä ollaan koko sisarusparvi edelleen. Tiukasti vanhemmat opetti että veteen ei ole mitään asiaa jos aikuinen ei ole valvomassa. Ei edes saanut mennä kahlaamaan.. Uida osaan hyvin ja muutaman kerran olen veden varaan joutunut yllättäen (veneilyharrastus on arvaamaton :D) ja uimataidosta on ollut hyötyä eikä ole tullut mitään paniikkia.

Anna lapsen uida, sukeltaa, läträtä. Älä tartuta pelkoa mutta pidä tiukat rajat. Kunnioitus tulee iän myötä ja lapsi löytää ne omatkin rajansa.
Uiminen on ihana harrastus ja hyvä taito :)

Uima-altaassa riski ei mielestäni ole erityisen suuri: Varsinkaan lasten altaat eivät ole syviä ja altaissa on kirkas vesi, eli jos jotain sattuisi lapsen pystyisi kiskomaan heti ylös.

Enemmän pelottaisi luonnonvesissä, joissa vesi on sameaa ja vedessä voi olla virtauksia, eikä alue ole rajattu. Tietenkin lapsen vieressä pitää olla koko ajan, mutta silti. Tuollaisen rämäpään kanssa hankkisin lapselle kirkkaan väriset uimavaatteet, jotka näkyvät vedestä hyvin, jos kuitenkin jostain syystä jotain sattuisi. Esim. tällaisen

http://www.polarnopyret.fi/tuotteet/uima-asut/12/?prop1=19_0&prop2=16_0

Kiitos vastauksista! :) Ollaan syksyllä menossa 3-4-vuotiaiden perheuimakouluun! Kun kerran näkyy tuota vettä niin rakastavan, niin täytyyhän sitä sitten harrastaa.

tullut suosittelemaan.

Meillä kahdella vanhimmalla on ikäeroa noin 1,5 vuotta. Ovat aina rakastaneet sukeltelua, joten uimassa käyminen heidän kanssaan oli pienenä aikuiselle aika kuluttavaa :) Viettivät yli suurimman osan ajasta pinnan alla, siinä sitä sitten piti viuhtoa ympäri lastenallasta etsimässä kadonneita päitä.

Nyt koululaisina ovat hyviä uimareita (käyneet uimakouluja muutaman kesänä) ja on kiva käydä uimassa perheen kesken.

Lapset yleensä oppivat uimaan sukeltamalla. Minä en siis rajoittaisi sukeltelua yhtään vaan hommaisin lapselle uimapuvut. Paras paikka harjoitella uintia, kun lapsi on noin pieni, on paikka, jossa lapsen jalat ulottuvat hyvin pohjaan, pienet lapset yleensä pitävät myös siitä, kun näkevät sinne pohjaan, eli monisti uima-allas on paras paikka.

Olen kolmen vesipedon äiti, kuopus on 6-kuisena kontannut uima-altaalle, kun tahtoi uimaan.

Aikuisillekin järjestetään uimakouluja ja tekniikkakursseja - niitä teille myös suosittelen!

Myös mun lapsi on vesipeto- osasi sukellella ennenkuin osasi kävellä :whistle:

Meidän lapsi myös pitkään ui niin että sukelteli vaan ja kävi välillä haukkaamassa happea pinnalla ja taas sukeltamaan. Nyt vasta öbaut 7- vuotiaana oppi uimaan niin että pää on pinnalla vaikka ennen sitäkin uitiin syvässäkin altaassa. Mua vaan hirvitti tuo sukellustyyli, mutta uimakoulun ope sanoi että ihan yhtälailla se ion uimataitoa =)

[QUOTE="poikia3";28580391]Lapset yleensä oppivat uimaan sukeltamalla. Minä en siis rajoittaisi sukeltelua yhtään vaan hommaisin lapselle uimapuvut. Paras paikka harjoitella uintia, kun lapsi on noin pieni, on paikka, jossa lapsen jalat ulottuvat hyvin pohjaan, pienet lapset yleensä pitävät myös siitä, kun näkevät sinne pohjaan, eli monisti uima-allas on paras paikka.

Olen kolmen vesipedon äiti, kuopus on 6-kuisena kontannut uima-altaalle, kun tahtoi uimaan.

Aikuisillekin järjestetään uimakouluja ja tekniikkakursseja - niitä teille myös suosittelen![/QUOTE]

Kaikkea sitä kirjoittaakin, uimapukujen hankinnan sijaan hankkisin uimalasit!

[QUOTE="poikia3";28580545]Kaikkea sitä kirjoittaakin, uimapukujen hankinnan sijaan hankkisin uimalasit![/QUOTE]

Uimalasien kanssa sukeltelu syvässä altaassa on sitten toinen juttu, ei pitäisi tehdä sitä kovin syvälle veteen, silmiin kohdistuu liian suuri paine, jos menee kovin syvälle lasit päässä. Silloin on maski parempi. Mutta tämä on varmaan ajankohtaista sitten, kun uimataito on parempi ja lapsi isompi.

[QUOTE="vieras";28580556]Uimalasien kanssa sukeltelu syvässä altaassa on sitten toinen juttu, ei pitäisi tehdä sitä kovin syvälle veteen, silmiin kohdistuu liian suuri paine, jos menee kovin syvälle lasit päässä. Silloin on maski parempi. Mutta tämä on varmaan ajankohtaista sitten, kun uimataito on parempi ja lapsi isompi.[/QUOTE]

Ja höpön höpön, uimalaseja todellakin käytetään ihan lasten altaassa, eikä missään syvällä. Uimalasit edesauttavat uimisen oppimista, koskaan moni lapsi sulkee silmänsä laittaessaan pään veteen. Lisäksi se kloorivesi ei nyt tee hyvää silmille. Uimalasit ovat parempi kuin maski, joka peittää nenän siksi, että lapsi oppii myös pidättämään hengitystään laittaessaan pään veteen.

Pientä lasta ei todellakaan viedä syvälle sukeltelemaan.

Kerron nyt vielä, että mun 3-4 -vuotiaat ovat uineet jo muutaman metrin matkoja, nimenomaan sukeltamalla, ja uimalasit päässä. Uima-asento sukeltamalla uimaan oppimalla tulee kerralla oikeaksi.

Ja tosiaan, sukeltaminen on ihan eri asia kuin uiminen, ne uimalasit kannattaa hankkia todella pienelle lapselle. Meillä ne uimalasit on uimarannallakin aina mukana, ovat olleet jo vuosia!

Mun molemmat vanhemmat osas uida, mutta itse menin uimahalliin vasta koulussa. En pelännyt vettä yhtään, kunnes kerran meinasin hukkua. Siitä tuli niin kova pelko etten nyt vielä nelikymppisenäkään osaa uida. Matalassa vedessä kyllä viihdyn ja rannoilla. Pelkoa lisäsi ala-asteen opettaja joka yritti pakottaa uimaan.

[QUOTE="poikia3";28580616]Ja höpön höpön, uimalaseja todellakin käytetään ihan lasten altaassa, eikä missään syvällä. Uimalasit edesauttavat uimisen oppimista, koskaan moni lapsi sulkee silmänsä laittaessaan pään veteen. Lisäksi se kloorivesi ei nyt tee hyvää silmille. Uimalasit ovat parempi kuin maski, joka peittää nenän siksi, että lapsi oppii myös pidättämään hengitystään laittaessaan pään veteen.

Pientä lasta ei todellakaan viedä syvälle sukeltelemaan.

Kerron nyt vielä, että mun 3-4 -vuotiaat ovat uineet jo muutaman metrin matkoja, nimenomaan sukeltamalla, ja uimalasit päässä. Uima-asento sukeltamalla uimaan oppimalla tulee kerralla oikeaksi.

Ja tosiaan, sukeltaminen on ihan eri asia kuin uiminen, ne uimalasit kannattaa hankkia todella pienelle lapselle. Meillä ne uimalasit on uimarannallakin aina mukana, ovat olleet jo vuosia![/QUOTE]

Siis mitä höpönhöpön? Kiehuiko sinulla nyt vähän ylitse?

sinulle poikia3: Sorry, varmaan ilmaisin itseäni huonosti. Tietysti tarkoitin sitä, että jos sukeltelee altaassa jossa on syvä vesi, ei pidä olla lasit päässä, usein näkee lapsia, siis jo hyvinkin uimataitoisia, hyppimässä altaaseen syvään päähän lasit päässä ja käyvät hyvinkin syvällä. Meillä ainakin lasten uimavalmentaja tästä huomautti, ettei niin pitäisi tehdä, vaan maski on sitten paikallaan, kun mennään syvälle veteen.

En tietenkään tarkoittanut, että pientä lasta heitetään mitään silmillään syvään päähän allasta, vaan että tämä koko asia on ajankohtainen silloin, kun lapsi on oppinut uimaan ja päästetään isoon altaaseen. Silloin vain ei aina ole niitä vanhempia enää katsomassa menoa, eikä lapsi välttämättä tiedä, ettei uimalaseilla kannata sukeltaa syvälle.

Kun ostatte uimalaseja, niin katsokaa että niissä on UV-suoja, käyvät rannalla aurinkolaseista (mutta kirkkaat ja vaaleanpunaiset linssit on huonoja kun heijastavat liikaa!)

Meillä myös "uineet" 3-5v sukeltamalla, sitten oppineet nopeasti uimaan oikeasti. Siitä se lähtee, mutta vahtia tosiaan täytyy! Meillä oli yhdellä rasavillillä sellainen Swimcoach-kellukeuimapuku, ei tarvinnut pelätä niin hirveästi.

Kunhan muistaa tämän... lasten sukeltelu ei aina ole vaaratonta :(

http://www.today.com/id/24982210/ns/today-today_health/t/boys-death-highlights-hidden-danger-dry-drowning/#.UbMSdMsaySO

Uimalasit laitettiin hankintalistalle!
Oltiin tänään puoltoista tuntia hiekkarannalla. Koko ajan sai olla skarppina vieressä, vaikka tytöllä kellukkeet. Oli menossa koko ajan merelle. Kiva katella siinä vieressä samanikäisiä ja nuorempia lapsia, jotka leikkivät nätisti rantavedessä ja hiekalla ilman kellukkeita. Miten sellaisia lapsia voikin olla!
Toivottavasti järki kasvaa iän myötä ja tietynlainen kunnioitus vettä kohtaan, vaikken mitään pelkoa hänelle tosiaankaan halua. Ei kylä yhtään voi rentoutua rannalla, aika vähissä ovat meidän osalta nämä hiekkarantailut. Onneksi tässä on maauimaloitakin.

Yhteistyössä