Meidänkään lapset eivät ole olleet missään yökylässä ennen kouluikää. Yöllä meillä ollaan kotona - siis nukutaan. Ja päivisin äiti hoitaa lapset itse. En ymmärrä, milloin ja miksi lapset pitäisi yöhoitoon viedä?!
Meidän perheessä ei ole tullut yhtäkään yöhoitoa vaativaa tilannetta. Tuttu naapurinäiti on hoitanut kotonamme isompia lapsia, kun olen ollut synnyttämässä ja isä on ollut mukana synnytyksessä. Raivoraittiina emme harrasta ravintoloissa käymistä tai terassseilla istuskelua.
Jos yöhoito on ehdoton pakko, mielestäni paras vaihtoehto pienelle lapselle on järjestää hoitaja omaan kotiin. Lapsen vieminen viikoksi pois kotoa ei ole hyvä vaihtoehto. Lisäksi monella perheellä mummolat ovat satojen kilometrien päässä. Eivät ole potentiaalisia varahoitopaikkoja.
On myös jokaisen oma arvovalinta, pitääkö pienten lasten vanhempien harrastaa "kahdenkeskisiä menoja". Parisuhde punnitaan arjessa. Kenenkään parisuhde ei mene pilalle, vaikka lapsia ei pidetä yökylässä. Olen tehnyt mielenkiintoisen havainnon lähipiiristä. Ne vanhemmat, jotka ovat vieneet lapsia ahkerasti yöhoitoon omien menojensa takia, ovat eronneet. Ne vanhemmat, jotka ovat viettäneet tiiviisti aikaa kotona ja omien lastensa kanssa, ovat edelleen yhdessä - 15-25 vuoden jälkeenkin.
Pikkulapsi ei voi olla yksinään kotona. Äiti ja isä järjestäkööt menonsa pikkulapsen ehdoilla!