pienen lapsen yökyläilystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2,5-vuotiaana oli ekaa kertaa yökylässä, silloin omasta tahdostaan. Kolmevuotiaana on kerran ollut kaksi yötä isovanhemmillaan, pärjäsi hyvin mutta huomasin kyllä, että kaksi yötä on tosiaan yhtä yötä pitempi aika lapsen käytöksestä. Ensi kesänä saa ehkä olla jo kolme yötä putkeen, eli siis 4-vuotiaana. Muutoin en tällaisia pohtisi, mutta olen yh ja lapsen isän suku tahtoo ottaa lasta mukaan mökille yms. Olen asiallisissa väleissä exän äitiin mutta exään en lainkaan. Jotta lapsi saisi viettää aikaa isänsä ja isoäitinsä kanssa niin on nyt yksinkertaisinta tehdä näin.

P.S. Ja ennen kun joku sanoo, että isä ei ole lapsen hoitaja tms niin tämä lapsi kyllä tuntee mumminsakin paremmin kuin isänsä, ei ole koskaan asunut isänsä kanssa, säännöllisesti rupesivat tapaamaan vasta lapsen ollessa yli 2-vuotias ymsymsyms. Se, että lapsi sattuu olemaan hänen siittiöistään ei tee hänestä tasavertaista vanhempaa ja siksi minusta voin sanoa, että lapsi yökyläilee kun on isoäitinsä & isänsä kanssa.

[QUOTE="KotiÄiti";24704552]Meidänkään lapset eivät ole olleet missään yökylässä ennen kouluikää. Yöllä meillä ollaan kotona - siis nukutaan. Ja päivisin äiti hoitaa lapset itse. En ymmärrä, milloin ja miksi lapset pitäisi yöhoitoon viedä?!

Meidän perheessä ei ole tullut yhtäkään yöhoitoa vaativaa tilannetta. Tuttu naapurinäiti on hoitanut kotonamme isompia lapsia, kun olen ollut synnyttämässä ja isä on ollut mukana synnytyksessä. Raivoraittiina emme harrasta ravintoloissa käymistä tai terassseilla istuskelua.

Jos yöhoito on ehdoton pakko, mielestäni paras vaihtoehto pienelle lapselle on järjestää hoitaja omaan kotiin. Lapsen vieminen viikoksi pois kotoa ei ole hyvä vaihtoehto. Lisäksi monella perheellä mummolat ovat satojen kilometrien päässä. Eivät ole potentiaalisia varahoitopaikkoja.

On myös jokaisen oma arvovalinta, pitääkö pienten lasten vanhempien harrastaa "kahdenkeskisiä menoja". Parisuhde punnitaan arjessa. Kenenkään parisuhde ei mene pilalle, vaikka lapsia ei pidetä yökylässä. Olen tehnyt mielenkiintoisen havainnon lähipiiristä. Ne vanhemmat, jotka ovat vieneet lapsia ahkerasti yöhoitoon omien menojensa takia, ovat eronneet. Ne vanhemmat, jotka ovat viettäneet tiiviisti aikaa kotona ja omien lastensa kanssa, ovat edelleen yhdessä - 15-25 vuoden jälkeenkin.

Pikkulapsi ei voi olla yksinään kotona. Äiti ja isä järjestäkööt menonsa pikkulapsen ehdoilla![/QUOTE]

Voi jestas,et varmaan ollut ihan tosissaan :D Voisi kysyä missä kulkee kultainen keskitie... Ja mitä jää jäljelle parisuhteesta lasten poismuuton jälkeen mikäli sitä ei ikinä hoideta kahdenkeskisellä ajalla. Minusta on rikkaus että lapsi voi yökyläillä, toki ikävuosiinsa sopivia aikoja,tutuilla isovanhemmilla taikka muilla läheisillä ihmisillä.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;24704245:
Meillä nyt 10 ja 11v olivat mun äidillä kolme yötä/neljä päivää, ja kovin oli kotiin mieluusti tulossa kun menin hakemaan.

Aiemmin vaan yhden yön keikkoja mummilla tai kavereilla.
Eiköhän ne kerkiä, vielä eivät ainakaan halua uudestaan useammaksi yöksi minnekkään.

Tuskin tulee juuri tarvetta jatkossakaan. Jos mummin kanssa ei lapsena vietä aikaa, sitä on turha enää teillä kohta alkavassa teini-iässä odottaakkaan.

[QUOTE="ihmetys";24704660]Voi jestas,et varmaan ollut ihan tosissaan :D Voisi kysyä missä kulkee kultainen keskitie... Ja mitä jää jäljelle parisuhteesta lasten poismuuton jälkeen mikäli sitä ei ikinä hoideta kahdenkeskisellä ajalla. Minusta on rikkaus että lapsi voi yökyläillä, toki ikävuosiinsa sopivia aikoja,tutuilla isovanhemmilla taikka muilla läheisillä ihmisillä.[/QUOTE]

Älä nyt ole rajoittunut :D Toiset meistä eivät halua elää kuin lastensa kautta ja se heille suotakoon.

Minun pieni vauvani joutui olla minusta erossa pitkän aikaa, koska jouduin sairaalahoitoon. Isä oli kuitenkin vauvan kanssa koko ajan. Näinkin voi käydä ihan tahtomattaan..

reilu 2v on ollut kerran 1yön hoidossa kun meillä oli miehen kanssa molemmilla niin aikainen aamu ettei saatu lasta niin aikaisin päiväkotiin. Mun puolesta vois kyllä mennä useamminkin, mutta en halua vaivata isovanhempia, kun lapsi on astetta haastavampi eikä pysty luottamaan siihen että nukkuisi varmasti.

2 vuotias ei ole ollut vielä ollenkaan yökylässä. 9 ja 5 vanhat on ollu pisimmillään kaksi yötä pois. 9 v voisi kai olla pitempäänkin mutta 5v ei ole halunnut olla pitempään.

Miten ahdasmielistä porukkaa täällä on. Miksei esim. 5-vuotias saisi olla jonkun muun läheisen ihmisen huomassa muutaman päivän(esim. mummun), tai jopa viikon. Minun mielestäni olisi ainakin joskus kiva päästä miehen kanssa kaksin vaikka risteilylle tai jopa ulkomaille. Minulla on se mahdollisuus ja aion myös tulevaisuudessa käyttää sen.

• Tykkää
Reactions: DragonMistress
Miten ahdasmielistä porukkaa täällä on. Miksei esim. 5-vuotias saisi olla jonkun muun läheisen ihmisen huomassa muutaman päivän(esim. mummun), tai jopa viikon. Minun mielestäni olisi ainakin joskus kiva päästä miehen kanssa kaksin vaikka risteilylle tai jopa ulkomaille. Minulla on se mahdollisuus ja aion myös tulevaisuudessa käyttää sen.

Meillä ei ole ollut tarvetta lähteä pitemmälle reissulle vain aikuisporukassa, lapset ovat aina mukana. Muuten vaan ovat olleet mummolassa yökylässä halutessaan. Ja jos viis vee soittaa kahden yön jälkeen että haluaa tulla kotiin, niin totta ihmeessä hän saa kotiin tulla. Mitä ahdasmielistä siinä on?

Meillä ei ole ollut tarvetta lähteä pitemmälle reissulle vain aikuisporukassa, lapset ovat aina mukana. Muuten vaan ovat olleet mummolassa yökylässä halutessaan. Ja jos viis vee soittaa kahden yön jälkeen että haluaa tulla kotiin, niin totta ihmeessä hän saa kotiin tulla. Mitä ahdasmielistä siinä on?

Enpä nyt juuri sinua tarkoittanut. Eräs mamma oli sitä mieltä, että ei missään nimessä yökylään jne. En nyt jaksa sitä esimerkkiä tuolta tähän kopioida :) Mutta joo kaikilla on omat mielipiteet ja näkemykset.

[QUOTE="ihmetys";24704660]Voi jestas,et varmaan ollut ihan tosissaan :D Voisi kysyä missä kulkee kultainen keskitie... Ja mitä jää jäljelle parisuhteesta lasten poismuuton jälkeen mikäli sitä ei ikinä hoideta kahdenkeskisellä ajalla. Minusta on rikkaus että lapsi voi yökyläillä, toki ikävuosiinsa sopivia aikoja,tutuilla isovanhemmilla taikka muilla läheisillä ihmisillä.[/QUOTE]

Kahdenkeskistä aikaa on uíltaisin, kun lapset nukkuvat. Itsehän olemme lapsemme halunneet, miksi heidät täytyisi yöjylään työntää. Mummot ovat lapsensa jo hoitaneet ja vanhoja, tarviivat omaa rauhaa tylviikon jälkeen. Kun lapset tulevat murkuiksi, oma aika jää vähiin, koska valvovat myöhään, ovat reissuillaan. Eli tulevaisuutta ajatellen täytyy oppia lastensa kanssa olemaan ja huolehtimaan.
Pienet lapset pienet murheet, isot lapset isot murheet.

[QUOTE="KotiÄiti";24704552]Meidänkään lapset eivät ole olleet missään yökylässä ennen kouluikää. Yöllä meillä ollaan kotona - siis nukutaan. Ja päivisin äiti hoitaa lapset itse. En ymmärrä, milloin ja miksi lapset pitäisi yöhoitoon viedä?!

Meidän perheessä ei ole tullut yhtäkään yöhoitoa vaativaa tilannetta. Tuttu naapurinäiti on hoitanut kotonamme isompia lapsia, kun olen ollut synnyttämässä ja isä on ollut mukana synnytyksessä. Raivoraittiina emme harrasta ravintoloissa käymistä tai terassseilla istuskelua.

Jos yöhoito on ehdoton pakko, mielestäni paras vaihtoehto pienelle lapselle on järjestää hoitaja omaan kotiin. Lapsen vieminen viikoksi pois kotoa ei ole hyvä vaihtoehto. Lisäksi monella perheellä mummolat ovat satojen kilometrien päässä. Eivät ole potentiaalisia varahoitopaikkoja.

On myös jokaisen oma arvovalinta, pitääkö pienten lasten vanhempien harrastaa "kahdenkeskisiä menoja". Parisuhde punnitaan arjessa. Kenenkään parisuhde ei mene pilalle, vaikka lapsia ei pidetä yökylässä. Olen tehnyt mielenkiintoisen havainnon lähipiiristä. Ne vanhemmat, jotka ovat vieneet lapsia ahkerasti yöhoitoon omien menojensa takia, ovat eronneet. Ne vanhemmat, jotka ovat viettäneet tiiviisti aikaa kotona ja omien lastensa kanssa, ovat edelleen yhdessä - 15-25 vuoden jälkeenkin.

Pikkulapsi ei voi olla yksinään kotona. Äiti ja isä järjestäkööt menonsa pikkulapsen ehdoilla![/QUOTE]

Juurikin näin Niina M.

• Tykkää
Reactions: DragonMistress
Joo ja ei ole lapselle reilua, että täytyy 7v odottaa, että pääsee jonnekin yökylään ilman äitiä ja isää. Ei tuossakaan ole mitään järkeä, ei teidän vanhempienkaan kannalta.

Heh heh hee. Joo, onhan se ihan epäreilua ettei alle kouluikäinen saa yökyläillä! Kyllä mummolassa kuuluu olla joka kuukausi monta yötä, ja toisessa mummilassa ja kummilassa ja kaverin luona! Muuten lapsesta tulee epäsosiaalinen eikä osaa aikuisenakaan nukkua kuin äidin kainalossa, niitä peräkammarin poikia tulee sillä tavalla.

Oletko tosissasi??? Yli 1-vuotiaan on minusta ihan ok yökyläillä jos tarve (oli tarve mikä tahansa, vaikka sitten että vanhemmat tarvitsevat yhteistä aikaa) vaatii, ikäänsä sopiva määrä öitä (ja minusta vasta n. 4-5 vuotiaalle on ok olla useampi yö putkeen yökylässä), mutta minkäänlaista tarvetta sillä lapsella ei ole olla ilman vanhempiaan ilman kouluiässä. Sanoisin, että päinvastoin.

5v on ollut viikon verran mummolassa. 2½ v on tainnut maksimissaan olla 2 yötä putkeen ilman kumpaakaan vanhempaa yökylässä.

En mä meinaisi raaskia tuota isompaa antaa noin kauaa olla, mutta hän itse haluaa mennä serkun kanssa mummolaan. Ja viihtyy sielä. Joten en halua alkaa pilaamaan toisen ilos ja olen antanut olla (on kuitenkin sovittu äidin kanssa että voi tuoda aikasemmin pois jos ikävä iskee poikaan).
Nuoremmassa aion roikkua vielä muutoman vuoden tiiviimin kiinni ennen kun lasken pidemmäksi aikaa.

Niin ja sen verran vielä, että itsellä on helpompi laskea lapsia yökylään kun mukaan lähtee toinen (veli tai serkku) eikä lapsen tarvitse mennä yksin (vaikka mummot ja ukit tuttuja ja rakkaita onkin).

Viimeksi muokattu:
Kaksi vanhinta muksua on olleet mummolassa yön yli joskus 2v.
6v kieppeillä ovat olleet jo viikon kesälomalla, koska ovat halunneet olla. Edelleen viihtyvät pitkiä aikoja 11 ja 13 vuotiaana.

Seuraava muksu oli 4 vuotiaana 3 yötä reissussa mummon ja papan kanssa. Sen pidempään ei viihdy nykyäänkään (8v), vaan kotiin pitää päästä parin yön päästä.

Kuopus 1v 7kk ei ole ollut missään yökylässä, enkä minä ole siihen henkisesti valmiskaan :D Se on kuitenkin edessä, kun pikkuveli syntyy vuodenvaihteessa. Tai jos hyvin käy, ei tarvitse olla kuin päivän hoidossa..

Ömm lasketaanko lapsen etäisää tähän yökyläilyyn? Jos lasketaan, lapseni on joka viikko yökylässä. välillä jopa sen viikon putkeen.

Jos ei lasketa, mä kyllä laskisin lapsen viikoksi isovanhempien halutessa esimerkiksi lomailemaan. Mutta tuskin normi-olosuhteissa tulee oltua niin pitkiä aikoja koska asumme lähekkäin.. 3-vuotias on 1-4 yötä/kk mummolassa yötä. Tosin yleensä olen silloin itsekin siellä yökylässä, ainakin aamuyöstä lähtien, kunhan pääsen töistä. Tai baarista :D

Omat on ollut max yhden yön kerrallaan, nuorempi kerran vähän alle 2-vuotiaana ja vanhempi ehkä yhteensä 6-7krt, alkaen 3-vuotiaasta.
Mutta meillä ei ole oikein paikkaa minne menisivät ja sikseen, eivät halua mennä. Antaisin kyllä mielusti useammin yökylään, mut en nyt pakottamaankaan ala. Joskus sitten, ehkä. Ja musta yks yö on ihan jees, meillä menot järjesty niin, et meille tulee lapsenvahti kotiin, ja hän poistuu sitten kun palaamme menoiltamme, ja kyllä, toinen voi olla jopa humalassa, mutta toinen ajaa kotiin :)
Mutta meitä on moneen junaan, se mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Koskee sekä lapsia että vanhempia. Musta 5-viikkoinen yöhoidossa on typerää, tosin tiedän kaks viikosenkin joka oli mummilassaan, molemmat siksi että vanhemmat pääsee baariin.
Tiedän puoli-vuotiaan joka oli 1.5viikkoa mummilassa, yhden lapsen joka on ollut pari vuotiaana jo monet kerrat viikon pätkän hoidossa. No ei sopis mulle, eikä mun lapsille, mutta tiedättekö mitä? Ei nämä lapset siitä ole kärsineet, suurimmin siitä kai kärsii ne jotka ei voi sitä ymmärtää. Toiset kaipaa enempi omaa aikaa kun toiset, toisilla on mahdollisuus antaa lapsi luotettavaan paikkaan vaikka viikoksi. Ei sitä poista, että edelleen musta se on vähän outoa, mut varmasti niistä on outoa se etei meijän lapset ole koskaan juurikaan hoidossa.
Joten, kukin tyylillään, kait.

Meillä nyt 1 v 8 kk:n ikäinen kuopus ollut äidilläni hoidossa n 2 kuukauden välein yhden yön. Antaisin kyllä kahdeksikin yöksi, mutta en ole kehdannut ehdottaa. Asumme niin likekkäin. Anoppi ei ole vielä ikinä tuota nuormmaista yöksi ottanut.

Antaisin kyllä. En ole niin riippuvainen lapsistani.

Pikkuisen liioittelua täällä joillain, kun ei malteta laskea vielä koululaisiakaan yökylään :O:O:O.

"Kaksi vanhinta muksua on olleet mummolassa yön yli joskus 2v. 6v kieppeillä ovat olleet jo viikon kesälomalla, koska ovat halunneet olla. Seuraava muksu oli 4 vuotiaana 3 yötä reissussa mummon ja papan kanssa."

Oletkohan ihan tosissasi??? Laitatko 2-vuotiaan yöksi hoitoon ja 6-vuotiaan viikoksi pois kotoa? Ja 4-vuotias 3 yön matkalle isovanhempien kanssa? Miksi?!!

Meillä hoidetaan lapset itse ja olemme ylpeitä siitä! Isovanhempiin pidetään yhteyttä ja heillä kyläillään. Isovanhemmat eivät ole lastenlasten yöhoitajia ja mummola ei ole mikään lapsiparkki 365 päivää vuodessa.

En jaksa ymmärtää, miksi äidit ja isät haluavat olla pitkiä aikoja erossa pienistä lapsistaan. Mummot ja vaarit raahaavat leikki-ikäisiä lapsenlapsia jopa etelänmatkoillaan mukana! Vai onko se näitten äitien ja isien tarkoituskin? Saada omat lapset pois jaloista ja pois mielestä?

Hoito- ja kasvatusvastuu kuuluu lapsen omille vanhemmille!

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;24704954:
Entäs jos ei ole ketään, jonka luo voisi mennä yökyläilemään?

Se on mielestäni ainoa pätevä ja täysin hyväksyttävä syy sille, ettei lapsi yökyläile.
Aina ei kertakaikkiaan ole mahdollisuutta antaa lapselle kaikkia sellaisia asioita, joiden kuitenkin tajuaisi olevan hänelle hyväksi.

Se taas jos joitain sellaisia riistetään vain vanhempien omien ongelmien tai vaikkapa omistuksenhalun vuoksi on yksinomaan kuvottavaa.
Ja tuplasti kuvottavaksi se muuttuu silloin, kun sillä "ylpeillään."

Viimeksi muokattu:
Kolmevuotias oli nyt pari viikkoa kesällä, kaksivuotiaana taisi olla jonkun viikon tai vähän yli mummolassa.

Eikä mitään ongelmaa, niin mummolla kuin lapsellakaan ollut. Eikä meillä, naapureilla, tutuilla, sukulaisilla tai kavereilla. Mut täällä siitä varmaan saadaan sellainen aikaan :D ?

[QUOTE="heh";24705935]Kolmevuotias oli nyt pari viikkoa kesällä, kaksivuotiaana taisi olla jonkun viikon tai vähän yli mummolassa.

Eikä mitään ongelmaa, niin mummolla kuin lapsellakaan ollut. Eikä meillä, naapureilla, tutuilla, sukulaisilla tai kavereilla. Mut täällä siitä varmaan saadaan sellainen aikaan :D ?[/QUOTE]

Minä en näe tuossa ongelmaa.
Jos jotain oikein kaivamalla kaivaisi niin miksi noin harvoin?

(Toisaalta siihen järkevä selitys taitaa löytyä ihan vain pitkästä etäisyydestä?)

:)

Yhteistyössä