Pienen päiväkodin aloitus (11kk)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äippä

Vieras
Mulla olis nyt kuukausi aikaa valmistella poikaa päiväkodin aloitukseen, poika on siis 11kk kun aloittaa hoidon.

Poika on nyt kotihoidossa saanut nukkua kahdet päikkärit, nukahtaa unille tuttipullon kanssa, ei osaa juoda nokkamukista eikä tee potalle tulosta.

Pitääkö mun yrittää jättää toiset päikkärit pois?
Juottaako ne päiväkodissa pieniä tuttipulloista jos ei toinen ehdi oppia nokkamukista juomaan tän kuukauden aikana?
Antaako ne pojalle tuttipullossa maitoa (jos pyydän) kun pistävät pojan päiväunille?

Mitä muuta mun pitäis osata miettiä "valmentaessani" pientä päiväkodin aloitukseen..?

..Enkä tullut hakemaan kauhisteluja/lohdutteluja tms. siitä että joudun jo taloudellisista syistä viemään pojan hoitoon vaan ihan käytännön vinkkejä siitä miten mun kannattais viettää tää vika kuukaus pojan kanssa kotona..?

Mee sen lapsen kanssa hoitopaikkaan ja kysele niiden toimintatavoista. Ulkoile ja ole lapsen kanssa siinä ryhmässä johon hän on menossa.

Hoitopaikoilla on eroja toimintatavoissa, joissakin pienet saa nukkua kahdet unet halutessaan, joissakin ei.. Joissakin ei anneta pulloa, joissakin annetaan.. YM:..

Pieni varmasti alottelee pottaharjottelut päiväkodissakin, eli jos ei potta kiinnosta sälliä niin elä ota siitä stressiä =)
Juoko poika mitään syödessä ? Päiväkodeissa vaihtelee käytäntö hoitajasta riippuen. Toinen hoitaja antaa juoman pienenä tilkkana mukin pohjalle ilman nokkaa ( nokkamukistahan ei välttämättä tarvitse oppia edes juomaan ) ja toinen antaa nokkamukiin.
Voithan antaa pojalle tilkan vaikka vettä ruoka-aikana nokkamukiin ja katsoa miten poika siihen suhtautuu.
Yleensä päiväkodissa tuon ikäinen saa kyllä nukkua silloin kuin nukuttaa, eli jos on tottunut nukkumaan siihen aikaan kun muut syövät niin ruoka lämmitetään myöhemmin. Ainakin jos vaunut saat päiväkodille vietyä että voi nukkua ulkona ulkoilun aikaan ( jos pojan aikataulu sopii siihen siis ).
=)
Lisäilen jos tulee jotain mieleen =)

Kiitos teille!
Poika ei mielellään joisi mitään heti ruuan päälle, mutta ruuan jälkeen menee yleinsä n. 30min sisällä päikkäreille ja juo silloin pari desiä vettä tai maitoa, ihan kumpaa vain tarjoaa.
Ruuan päälle ei juo nokkamukista eikä tuttipullosta kovin mielellään.. nokkamukia on yritetty tarjota pitkin päivää, muttei poika ymmärrä sen päälle, -kaikki juomat valuu leukaa pitkin paidan kaulukselle =/
Potalle suostuu istumaan, muttei tee sinne tulosta (paitsi 2 kertaa tän parin kuukauden aikana sattunut sinne pissaamaan)..
Poika nukkuu yleinsä ensimmäiset unet klo 9-10 ja toiset klo 12-14.. on vähän aamu-unista sorttia, mutta jaksaa sitten koko pitkän iltapäivän olla virkkuna.. onnistuisikohan noihin aikoihin unet päiväkodissakin vai pitääkö tosiaan yrittää karsia toiset pois?
..ei mikään helppo tehtävä, yritetty on jättää nuo aamu-unet väliin, mut ei pysy hereillä..

Se tosiaan on päiväkotikohtasta miten noihin päiväuniin suhtaudutaan, mutta luulisin että tuon ikäinen voi nukkua noihin aikoihin. Esim. jos menee hoitoon, syö aamupalan, ryhmä lähtee ulkoilemaan niin ovat ulkona tuossa 9-9.30 aikoissa luultavasti. Jos nukkuu vaunuissa niin tuskin ongelmaa kun herää kuitenkin kun pitäisi sisälle mennä ja syökin sitten muiden kanssa samaan aikaan. Ja johan ne muutkin sitten menevät puolenpäivän aikoissa nukkumaan. Eli lisää hommaa ei tule edes tuosta ruokailun venymisestä. =)
Minä itse annoin meidän tytölle nokkamukin käyttöön heti kun oppi tarttumaan leluihin. Sitterissä istui ja löträsi ainakin kerran päivässä vesimukin kanssa. Vaatteethan siinä kastu mutta sai tuntumaa siihen kuppiin, eli märkiä vaatteita ei kannata kauhistua. Päiväkodissakin vaihdetaan kyllä kuivat jos kastuu, kunhan varavaatteita on tarpeeksi kassissa mukana =)
Jos on tottunut nukahtamaan maitopullolle niin eiköhän sen päiväkodissakin saa. Nukkuuko toiset unet kuitenkin sisällä ? Tai siis että osaako poika nukkua vaunuissa sekä sängyssä ?
Ulos tuskin pulloa kaveriksi saa.
=)

Meijän poika oli 1v 4kk kun aloitti ja nukkui silloinkin vielä kahdet (itseasiassa hoidossa nukkuin kahet päikkärit kaksi vuotiaaksi) oli kyllä pph:lla.
PPH laittoi vaunuihin kun menivät ulos noin klo 9 ja poika nukkui siinä puoli tuntia sitten ulkoili muiden mukana ja meni toisille päikyille puolenpäivän aikaa muiden kanssa. Yritettiin välillä olla ilman mutta sitten nukahti klo 11 ruokapöytään :)
Eli ainakin mun kokemuksen mukaan ei tartte jättää toisia pois.

Muuten peesaan tota "joo" kirjoitusta, mee sinne ja kysy

Mä uskoisin että sun sällisi saa nukkua molemmat unensa. Ainakin meidän päiväkodissa ulkoilu tapahtuu aamusta tossa 9-10.30 välillä niin poikahan voi nukkua sen aikaa ulkona vaunuissa. =) Ja toiset unet sitten sopivasti tossa 12 pintaan kun ruokailu on yleensä 11 aikaan p-kodeissa =)
Meidän tyttö aloitti 11kk ja sai nukkua kahdet unet, ei nääs millään pysynyt hereillä aina siihen 12 asti. Ja unille saa varmaankin tuttipullon jos tarvii =) niin meilläkin typsy sai pullon ja nukahti rätin ja tutin kanssa.
Kannattaa tosiaankin käydä tutustumassa ensin yhdessä useasti ja sitten pieni hetki alkuun yksin ja vähän pidentää hoidossa oloa=)
Hyvin se sujuu =)

Osaa nukkua niin ulkona kuin sisälläkin ja nukahtaa kyllä ilman pulloakin mutta ei juo sitten mitään pitkään aikaan.. kun juo tosiaan mieluiten nukkumaan mennessä, muuten ei meinaa juomat kelvata =/
Enkä tosiaan välitä märistä vaatteista, mutta tarkoitin sitä ettei poika siis onnistu kai nielemään mitään nokkamukin sisällöstä kun tuntuu että kaikki valuu vain paidalle.
Poika on tottunut nukkumaan hälinän keskellä joten nukkuisi varmasti rattaissakin vaikka ympärillä juoksisi koko päiväkodin lapset.

Niin.. ja poika ei sitten osaa vielä yhtään syödä itse, paitsi leipää ja sitäkin pitää vahtia kokoajan ettei haukkaa liian isoa palaa, ruokakin pitää haarukalla pistää ihan pieneksi.. mutta kyllähän ne hoitotädit on varmaan tottunut näihin "samettikurkkuihinkin"..?

kyllä siellä tädit katsoo perään ruualla =) Ja ne kyselee teidän ekoilla käynneillä teidän toiveita ja tapojanne, poika saa samettista ruokaa jos niin haluaa :)

Kyllä ne hoitajat on varmasti törmänneet jos jonkin moisiin sihtikurkkuihin =) Ei se tule varmastikaan olemaan ongelma, ja tuo nokkamukista juominen, leivän nakertaminen, lusikan käyttäminen jne. onnistuu varmasti hienosti kun poika rupeaa ottamaan päivähoidossa kavereista mallia =)
En tarkottanutkaan että "elä narise märistä vaatteista" jos se siltä kuullosti, vaan lähinnä tarkotin että se nokkamukin ( tai nokattoman mukin ) käyttö varmasti alkaa luonnistua muutaman märän vaatekerran jälkeen, ja vähän just vinkkinä että päivähoitoon voi ja kannattaakin laittaa useampi kuin yksi vaatekerta vaihtovaatetta mukaan.
Itse työni puolesta olen monta kertaa saanut huomata että jassoo, kaikki muut vaihtovaatteet löytyy mutta esim. kuivaa paitaa ei oo kassissa ollenkaan, eli reippaasti vaan vaihtovaatetta mukaan niin ei haittaa jos maidot kippaantuukin syliin =)

Ja tosiaan, nämä minun "mielipiteet, vastaukset" on ihan ammatinpuolesta, omat lapseni eivät ole olleet päivähoidossa ollenkaan. Eli voivat olla äidin korvaan "vääränlaisia" :ashamed:

Hei!
Meillä ei alkaneet antaa tuttipullosta maitoa päiväunille mennessä (eikä kyllä ruokailunkaan aikana) ja aluksi olinkin vähän huolissani kun tyttö oli selvästi kuiva.Huomautin asiasta ja he lupasivat tarkkailla tilannetta.No tyttö oli jonkin aikaa hyvin janoinen kotiin tullessa,mutta pikkuhiljaa tilanne tasaantui ja saimme pullon kotonakin pois.

Pottahommia ei varmaan monikaan tuon ikäinen hallitse eikä tarvikaan.Meillä on onnistunut ainakin hyvin kun viedään vaipat mukana ja tyttöä käytetään potalla kuin muitakin,harvoin sinne kuitenkaan asiaansa tekee.

Päiväunia oli meilläkin kahdet tarhaan mennessä ja melkoisen väsynyt oli tyttö aluksi kun nukkui (sai nukkua) vain yhdet päiväunet.Mutta aluksi otettiin toiset unet heti kotiin tullessa ja pikkuhiljaa nekin jäivät pois kun oppi tarhassa nukkumaan pidemmät yhdet unet.

Alku voi olla hankalaa,mutta kun pari viikkoakin selviää niin kyllä kaikki alkaa luistaan.Toivotan teille mukavaa päiväkodin aloitusrumbaa,kyllä kaikki järjestyy.

meillä aloitti lapsi 10kk hoidossa pari kk sitten. saa haarukalla soseutetun ruoan, kun ei omista vielä kun 4hammasta.
meillä osasi jo juoda nokkamukista, mut kyl siellä isompiakin lapsia joi vielä pullosta. unimaitoakin. paras olis kyllä et lapsella olis sama rytmi kun muilla. meillä onneks oli jo..
sairastellut on koko ajan, tänään mennään just korvalääkärille, kun neljäs lääkekuuri menossa, kun koko se 2kk mitä tarhas ollut, korvatulehdus päällä. varmaan putkitus edessä..

Kyllä se hienosti varmasti alkaa mennä. Mene tutustumaan yhdessä pojan kanssa, kerro tavoista yms. Alkoittaisihan hän nokkamukiharjoittelut joka tapauksessa pian, joten ota siltä kannalta. Maitoa saa varmasti myös pullosta, jos ei muutoin aluksi rauhoitu, päikkärit varmaan poikkeavina aikoina joustaen. Näin ainakin meillä.

Toisissa päiväkodeissa alottavat pottaharjoittelut varhain. Meillä nuorempi aloitti jo omasi ikäisenä pottailut, vanhempi vasta paljon vanhempana.

Varmasti saat kuulla taivasteluja, kuinka noin pieni menee hoitoon ja vielä päiväkotiin. Varaudu siihen.

Kiitos teille kaikille.. paljon on kysymyksiä mielessä hoidon aloituksen suhteen, mutta ehkä tosiaan parasta mennä kysymään juuri tästä kyseisestä paikasta mihin poika menee hoitoon koska tavat selvästi vaihtelevat taloittain..

mutta oikeesti, -kiitos tosi paljon kun jaksoitte vastailla mulle, tuli tosi hyvä mieli ja hoitoon vieminen pelottaa astetta vähemmän!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Varmasti saat kuulla taivasteluja, kuinka noin pieni menee hoitoon ja vielä päiväkotiin. Varaudu siihen.

Olen jo kuullut taivasteluita enemmän kun tarpeeksi, mutta pph:ta ei löytynyt lähialueilta, ei siis edes 5km säteellä eikä meillä ole autoa joten kuljettaminen kauemmas olisi hankalaa..
Ja kuten tuosta "ei ole autoa" kommentista voi päätellä, meillä on oikeesti talous tiukilla ja meidän on PAKKO viedä lapsi hoitoon koska meillä odottaa laskut maksajaansa kun tuet ei enää riitä elämiseen..

Yhteistyössä