Pienen pk:n huono puoli; tytöllä vaan 2 ikäistään kaveria ja toinen heistä kiusaa tyttöä ;(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiusatun(?) äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiusatun(?) äiti

Vieras
Päiväkodissa on 20 lasta, pienimmät täyttää loppuvuoden aikana 3v ja isoimmat kuten oma tyttöni ovat 5v. Poikia on paljon enemmän kuin tyttöjä.

Tyttöni siis leikkii näiden 4v ja 5v tyttöjen kanssa kun muut selvästi nuorempia tai poikia. Nyt on parin viime viikon aikana sanonut usein että "maija" potki mua eikä antanut mennä viereen istumaan/leikkimään ja näyttää kieltä sun muuta ilkeetä. Tosi kurjaa että käyttäytyy tolla tavalla. Hoitajat eivät kuulema ole huomanneet eikä näin ollen puuttuneet.

Eilen oli lelupäivä ja valitsi yhden lelukoiran. Sit mietti "maija" ja "liisa" varmaan haukkuu tätä poikakoiraksi... Siis mitä ihmettä, pitääkö tytön jo nyt pelätä miten hoitokaverit suhtautuu johonkin lelu-valintaan?? :O

Pitäiskö mun kysästä hoitajilta asiasta miten heidän mielestä näiden kolmen tytön leikit sujuu ja pyytää kiinnittämään huomiota?

Ärsyttävää kun tytöllä ei ole valinnan varaa kaverien suhteen vaan pakko yrittää leikkiä kiusaajan/kiusaajien kanssa :(

Kaverin muksu on isossa päiväkodissa ja siellä kuulema ryhmät pelkästään iän mukaan eli paljon enemmän lapsilla ikäistään seuraa ja vara valita. *kade*

Miksi ei voi leikkiä poikien ja nuorempien kanssa? Meillä ainakin voi.

Sun pitää vaatia hoitajia puuttumaan kiusaamiseen. Ja sanoa tytölle että kertoo kiusaamisesta hoitajille. Selitä että muuten ne hoitajat ei voi auttaa tyttöä. Jos hoitajat eivät hoitajat selvitä kiusaamista, ota yhteyttä päiväkodin johtajaan tai muuhun ylempään tahoon.

Juttele niille hoitajille. Kysy, ovatko huomanneet. Pyydä heitä seuraamaan tyttöjen leikkejä ja puuttumaan niihin. Juttele oman tyttösi kanssa ja kerro, miten voi pitää puoliaan. Sano hänelle myös, että menee aina kertomaan hoitajille, jos kiusaaminen jatkuu puolien pitämisestä huolimatta. Siis jos esim. kiusaaja sanoo, sul on poikakoira mukana, ihan tyhmää. Ja tyttösi sanoo, eikä ole, se on tyttö. Ja jos lällättely jatkuu, niin sit kertomaan hoitajille.

Alkuperäinen kirjoittaja kjlö;24640194:
Miksi ei voi leikkiä poikien ja nuorempien kanssa? Meillä ainakin voi.

Sun pitää vaatia hoitajia puuttumaan kiusaamiseen. Ja sanoa tytölle että kertoo kiusaamisesta hoitajille. Selitä että muuten ne hoitajat ei voi auttaa tyttöä. Jos hoitajat eivät hoitajat selvitä kiusaamista, ota yhteyttä päiväkodin johtajaan tai muuhun ylempään tahoon.

Kyseessä on yksityinen päiväkoti, kunta on ostanut palvelun eli tarkoituksella ei ole "yksityisessä". Päiväkodin johtaja työskentelee samassa talossa puolet ajasta tekee paperihommia ja puolet ajasta on myös lasten kanssa. Voisin itseasiassa suoraan häneltä kysyä asiasta seuraavan kerran kun satun näkemään.

Tyttö leikkii kyllä iltapäivästä poikien kanssa jos muut tytöt on jo haettu, mutta mieluummin haluaa tietty tyttöjen kanssa leikkiä. Sanoinkin että kannattaa sanoa hoitajille... ei vaan ole sellanen "kailottaja" et heti kertois jos joku jotain tekee. Mutta täytyy kannustaa kertomaan jos joku kiusaa.

Itellä 5 ja pual v. On tälläsessä sisarusryhmässä, jossa lapsia kaikenikäisiä. Meidän poika leikkii pääasiassa samanikäisen tytön kanssa, mutta usein myös nurempien poikien kanssa.
Mutta, ehdottomasti keskustelua hoitajien kanssa; ei saa olla kiusaamista.

[QUOTE="vieras";24640248]Itellä 5 ja pual v. On tälläsessä sisarusryhmässä, jossa lapsia kaikenikäisiä. Meidän poika leikkii pääasiassa samanikäisen tytön kanssa, mutta usein myös nurempien poikien kanssa.
Mutta, ehdottomasti keskustelua hoitajien kanssa; ei saa olla kiusaamista.[/QUOTE]

Munkin tyttö on tarkalleen ottaen 5,5v :) Itse olen ollut koulukiusattu niin siksi vielä herkemmin nousee karvat pystyyn kun tyttö on noita juttuja kertonut! Pistää niin vihaksi että alkaako se tosiaan jo noin pienenä!!

[QUOTE="a p";24640264]Munkin tyttö on tarkalleen ottaen 5,5v :) Itse olen ollut koulukiusattu niin siksi vielä herkemmin nousee karvat pystyyn kun tyttö on noita juttuja kertonut! Pistää niin vihaksi että alkaako se tosiaan jo noin pienenä!![/QUOTE]

Sulla siis samat fiilikset, kuin mulla. Naarasleijona tuon pojan kanssa!!

Juttelin sitten seuraavana päivänä pk:n johtajan kanssa kun sattui olemaan vika hoitaja lasten kanssa. Hän sanoi että ovat huomanneet tilanteen näiden 3 tytön kesken ja kuulema kesän jälkeen tilanne muuttui tällaiseksi. Kysyin mistähän johtuu niin sanoi vaan että "tytöt ovat kasvaneet ja ikää tullut lisää". Sanoi että "Maija" ja mun tyttö ovat molemmat voimakastahtoisa että "Liisa" ei niinkään.

Sit kertoi että puolin ja toisin mun tyttö ja "Maija" ovat lyöneetkin toisiaan!! :O Joutuvat välillä kuulema laittamaan huoneen/pihan toisille puolille tytöt leikkimään ettei tule riitaa! Eli ei mun tyttökään ole viaton, kunpa ei hänestä kiusaajaakaan kasvais. Kurjaa että noin ottavat yhteen "Maijan" kanssa.

Mutta ihmettelen ettei ikinä mulle oo mainittu aiemmin tästä asiasta ennen kun ite alko tyttö puhumaan.

Hoitaja vaan sano että tää on ihan normaalia kuulema joidenkin tyttöjen kesken et tytöt nyt vaan on tällasia. Ymmärrä tavallaan, harmi kun näin pienenä jo alkaa :( Sano et pojat on ihan erilaisia et jos ne tappelee ja kumauttaa nyrkillä toista niin riita on sen jälkeen unohdettu ja leikit jatkuu.

No ei auta kuin toivoa että joku sopu nyt tän kauden tytöillä pysyis. Ens kesän jälkeen sit mun tyttö ja Liisa meneekin eskariin niin saa Maija uusia kavereita.

up, onko muille käynyt näin että aina jos välillä kysyy mites on mennyt niin sanotaan "hyvin on mennyt, eipä oo mitään sanottavaa kun tyttö on niin tottelevainen" ja sit paljastuukin lasten kesken tällasta?!

Yhteistyössä