Pienen pojan raju oksentelu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirpakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kirpakka

Jäsen
24.08.2004
286
0
16
Meidän poika 1v 4kk,meni ihan normaalisti nukkumaan ja nukku puoli tuntia. Sitten alkoi oksentamaan,oksentaminen tosi rajua ! Nyt oksentanu 6kertaa ja yrjö lentää ihan kaaressa. Onko tälläistä mahatautia nyt liikkeellä?

usein mahataudit alkavat rajulla oksentelulla, mutta eihän ole lyönyt päätään mihinkään yhtään kovemmin ,aivotärähdys voi kans aiheuttaa kovan oksentelun.

Onkohan mahatautia..En osaa sanoa, mutta muuten hyvän vinkin halusin kirjoittaa: anna Osmosalia (apteekista ilman reseptiä), jos mikään ei pysy sisällä. Tai jos et pääse apteekkiin, niin kokeile mustikkaa tai jaffaa..että neste- ja suolotasapaino ei häiriinny. Pikaista paranemista ja tsemppiä! :flower:

Meillä viime keväänä noro-tai sitten-rotaviruksen aiheuttama vatsatauti alkoi tosi rajulla oksentelulla (n. 30 min. välein koko yön),sitä seurasi 6 pvää kestävä vesiripuli....todella ikävä tauti pienellä..en tiedä onko sitä liikkeellä juuri nyt

tosi paljon liikkeellä!!!!ainakin kahta eri sorttia!!!!meiän nuorimainen piti just ja 6h ihan vähänväliä oksentelua ja siihen se loppu.mut 39,4 kuumetta kesti 2vuorokautta.serkkuni luona taas 2lasta ja oksentelu kesti 4vuorokautta ja tiputukseen lähtö.myös kuumetta 4päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja lintukka:
tosi paljon liikkeellä!!!!ainakin kahta eri sorttia!!!!meiän nuorimainen piti just ja 6h ihan vähänväliä oksentelua ja siihen se loppu.mut 39,4 kuumetta kesti 2vuorokautta.serkkuni luona taas 2lasta ja oksentelu kesti 4vuorokautta ja tiputukseen lähtö.myös kuumetta 4päivää.
Meillä ei oo kuumetta! mutta oksentaa ihan kokoajan! Aina kun nukahtaa ja sitten kaks minuuttia ja laatta lentää!

Alkuperäinen kirjoittaja kirpakka:
Meillä ei oo kuumetta! mutta oksentaa ihan kokoajan! Aina kun nukahtaa ja sitten kaks minuuttia ja laatta lentää!

Jos mikään neste ei pysy sisällä ja oksentaa siis taukoamatta, mä kyllä soittaisin päivystykseen tai menisin siis päivystykseen näyttämään lasta. Noinkin pienellä se kuivuminen on vaarana. Voimia kovasti, oksentamista on surkeaa katsoa vierestä ja myös inhottavaa siivota sängystä. Toivottavasti helpottaa ja pian! Pikaista paranemista lapsellesi.

Alkuperäinen kirjoittaja Jpes:

Jos mikään neste ei pysy sisällä ja oksentaa siis taukoamatta, mä kyllä soittaisin päivystykseen tai menisin siis päivystykseen näyttämään lasta. Noinkin pienellä se kuivuminen on vaarana. Voimia kovasti, oksentamista on surkeaa katsoa vierestä ja myös inhottavaa siivota sängystä. Toivottavasti helpottaa ja pian! Pikaista paranemista lapsellesi.
Kiitos! Poika kyllä satutti päänsä iltapäivällä mutta jos olis aivotärhdys niin olis varmaan jo aiemmin alkanut oksentaa?

Meillä on ollut vatsatauti tasan kaksi kertaa, ja se on ollut alussa juuri tuollaista :| . Sitten vatsa on rauhoittunut, lapset saaneet nukuttua, ja aamulla ei enää laatta ole lentänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Jpes:

Kiitos! Poika kyllä satutti päänsä iltapäivällä mutta jos olis aivotärhdys niin olis varmaan jo aiemmin alkanut oksentaa?

Meillä aivotärähdyksestä johtuva oksentelu on tapahtunut noin viimeistään tunnin kuluttua kolahduksesta. En muista tarkkaa aikaa. Silloin on lapsi oksentanut korkeintaan pari kertaa, ei enempää. En tiedä olisiko noin raju oksentelu normaalia aivotärähdyksen yhteydessä. Mä olen kuullut kanssa, että joskus kun "kunnon" vatsatauti alkaa - se alkaa rajulla oksentamisella. Koeta kuitenkin tarjota juotavaa, sama mitä, kunhan lapsi jotain nestettä saisi - niin ei tarvitse pelätä sitä kuivumista. Yksi lääkäri suositteli juottamaan niitä valmisvellejä, niissä kun on suoloja yms. jotka ovat tärkeitä silloin kun on oksentanut paljon. Tähän aikaan kun ei taida sitä osmosalia saada mistään. Tietenkin jos on koko yön päivystävä apteekki lähistöllä.

Unohtui sanoa, että mä olen juottanut lapselle vaikkapa ihan pelkkää vettäkin (jopa vedellä lantrattua limsaakin yöllä...) kun ei mikään tahtonut kelvata. Istuin lapsi sylissä ja itse juotin säännöllisesti nokkamukista, kun lapsi ei suostunut tuttipullosta itse juomaan. Niin me saatiin pikku hiljaa nestettä menemään ja olo parani. Onko teillä on oksentelu rauhoittunut?

Yhteistyössä