Pienen pojan ympärileikkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en tunne yhtään miestä, joka valittaisi vehkeestään ylipäätään, oli sitten leikattu tai ei. Mä en käsitä, miksi tästä pitää edes väitellä: varmasti molempi parempi, mutta kysymys kuuluu, eikö se mies saisi päättää leikkauttamista/leikkauttamatta jättämistä ihan itse, kun on tarpeeksi sellaiseen päätökseen ikää? Ei kai pieniä lapsia tarvii leikellä... :/

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Sitäpaitsi esinahka on tarpeellinen kun haluaa vetää käteen, ellei meinaa käyttää jotain liukastetta sinä. Vaan ehkä tarkotus onkin just estää poikien käteenveto?

Mitä sä tästäkin asiasta muka tiedät....
Mun mies kuolee nauruun kun kerron tämän sille :laugh: .

Mitä sä tiedät leikkaamattomasta? Tai mitä sä tiedät vauvan kyvystä tuntea kipua?

Onhan mulla leikkaamattomia miehiä ollut, useampikin :whistle: . Joten joo, tiedän kyllä.
Ja leikkaus täytyy tottakai tehdä puudutuksessa, ja huolehtia kipulääkityksestä sen jälkeen. Vai olenko väittänyt jotain päinvastaista?

Ai niin joo, olikos tää nyt taas niin, että kun en ole käynyt lukiota, niin en voi tietää mitään? Sulla on tietoa sun ympärileikatulta ukolta, joka tietysti vakuuttaa vehkeensä olevan tosi hieno. Kaikki ympärileikatut ei kuitenkaan niin ajattele.

Mä tunnen monia leikattuja. Tosi monia. Eikä kukaan ole valittanut, oli sitten suomalainen kristitty, juutalainen, tai ulkomaalainen muslimi.

Niin ku ei varmaan kuulu arkipäiväisiin keskustelunaiheisiin valittaa. Harva mies käy muutenkaan kalustaan valittamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Mä en tunne yhtään miestä, joka valittaisi vehkeestään ylipäätään, oli sitten leikattu tai ei. Mä en käsitä, miksi tästä pitää edes väitellä: varmasti molempi parempi, mutta kysymys kuuluu, eikö se mies saisi päättää leikkauttamista/leikkauttamatta jättämistä ihan itse, kun on tarpeeksi sellaiseen päätökseen ikää? Ei kai pieniä lapsia tarvii leikellä... :/

Samaa mieltä. Paitsi jos leikkaamiseen on terveydellinen syy, silloin ei oikein voi odottaa että haluaako poika itse tulla leikatuksi vai ei, jos on toistuvasti tosi kipeitä tulehduksia jotka ei meinaa parantua millään.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:

Samaa mieltä. Paitsi jos leikkaamiseen on terveydellinen syy, silloin ei oikein voi odottaa että haluaako poika itse tulla leikatuksi vai ei, jos on toistuvasti tosi kipeitä tulehduksia jotka ei meinaa parantua millään.

Joo, ne tietysti, mutta niistähän tässä ketjussa ei ollut kysymys, terveydellisistä syistä.

Niin ku ei varmaan kuulu arkipäiväisiin keskustelunaiheisiin valittaa. Harva mies käy muutenkaan kalustaan valittamassa.

Ei kuulu ei. Mutta aiheesta on kyllä keskusteltu.
Ja nämä nyt ei edelleenkään liity siihen, että sä hetki sitten ihan pokkana väitit ettei ympärileikattu mies voi tumputtaa ilman liukastetta. Kyllä voi.

...teille kaikkitietäville, kiitos.
En muista, koska mies olisi nauranut ihan vedet silmissä.

Valistin sitä, kuinka sen seksielämä on pilalla eikä se voi vetää käteen ilman liukkaria.

Totes vaan, että hyvä oppia tämäkin asia nyt, reppana kun on koko aikuisikänsä ollut seksielämäänsä ihan tyytyväinen ja tumputtanut autuaan tietämättömänä siitä tosiasiasta, ettei kykene siihen...

Jos meillä olisi poikia, en lähtisi uskonnollisista syistä vauvana kuitenkaan leikkauttamaan. Sitten myöhemmin, jos sitä itse haluaa. Kun on siinä iässä, että kykenee moisesta päättämään.
Terveydelliset syyt on sitten asia erikseen.

Minä en kyllä oikeasti osaa kuvitella olevan kovin hyväksi kenellekään sellainen, että täysin tervettä kudosta poistetaan "hygieniasyistä". Eiköhän se pippeli olisi syntyessään esinahaton, jos se sellaiseksi olisi tarkoitettu.

Alkuperäinen kirjoittaja punaolkaturpiili:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun lapselle en IKINÄ antaisi tuota operaatiota tehdä muuten kuin terveydellisistä syistä.
Turhaa kivun tuottamista, verrattavissa mielestäni pahoinpitelyyn.

Tätä mieltä minäkin.

yhdyn..mutta sitten taas jos pojasta tulee juutalainen ja ympärileikkaus kuuluu siihen niin se on sen hinta :/

Minä en antaisi mitään lääketieteellistä syytä tehdä lapselleni ympärileikkausta. Odottaisin että lapsi kasvaa ja saa sitten itse päättää haluaako kyseisen operaation.

Alkuperäinen kirjoittaja wannabemommy:
eiks se vois ite valita isona haluuko vai ei..............kai sen voi isonakin tehda ja saman verran sattuu vauvana ja isona

Isot ihmiset käsittääkseni operoidaan sairaalassa puudutteiden kera. En tiedä mikä käytäntö Suomessa on ympärileikkauksissa, tekeekö sen joku rabbi täälläkin vauvoille.

En antaisi leikellä tyttöjäni enkä poikiani.

Tällaiset asiat puhuisin ennen avioliittoa, jos harkitsisin liittoa vierasta kulttuuria edustavan kanssa. Mulle tuollainen vaatimus olisi este avioliitolle ja enne siitä, että voi tulla yhtä ja toista muutakin kulttuuriin/ uskontoon liittyvää kahnausta.

Voi olla, että joku muu on joustavampi, mutta tämä oli mun mielipide.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja Pastori:
pilaat pojan seksielämän.

seksi on tuhannesti parempaa leikkaamattoman vekkulin kanssa.

Höpö höpö! Suosisin jokaiselle miehelle tehtävän ko leikkauksen.

Niin ne väittää telkkarissa :D

seksin hyvyys tai huonous on kiinni ihan muusta kuin siitä onko miehellä esinahka vai ei

seksin hyvyys tai huonous on kiinni ihan muusta kuin siitä onko miehellä esinahka vai ei

Joo näin mäkin uskoisin.

Oon täysin samaa mieltä.

Antaa väittää, kokeiltoot vaikkapa ensin. Ihan hygienia syistä suosisin ko. jutun tehtävän.

ite en antas leikata lastani,ihan jo siitä syystä että se esinahka on myös suojana ja jos se ei ois tarpeellinen ni ei sitä siinä oliskaan.

mutta se että tuomitsenko kyseisen operaation johtuu syyn lisäksi myös leikkaustavasta. eihän siitä kovinkaan kauaa oo ku tuli se dokkariki niistä uskonnollisista ympärileikkauksista missä joku rabbi(vai mikä onkaan) sen suorittaa ja siitä muutamakin asiaa tutkinu sano et se on täyttä paskaa se väite etteikö se sattus,pienelle vauvalle se kipu on ihan järkyttävää,menee lähes shokkiin.

Yhteistyössä