Pienen vauvan yövaatteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lumppu

Vieras
Millaisia yövaatteita olette käyttäneet vastasyntyneellä? Onko teillä yövaatteet ihan erikseen ja millaisia ne on vai oletteko laittaneet vain kevyempää vaatetusta yöksi?

Hassuja mietin mutta sellaista se on kun esikoinen tulee :D

Meillä tyttönen nyt 4 kk ja käytetään niitä unihaalareita, joissa siis jalkaosatkin ummessa ja nepparilliset kätsät vaipanvaihdon kannalta yms. Eka oli vielä sellanen (siis kokoa 56) että siitä sai kädet piiloon (hihoissa sellaset jotka käännettin päälle) nii ei kädet paleltuneet eikä vauveli raapinut itteään. Nyt sitten vähän isommissa ei noita käsijuttuja oo, mutta jalat piilossa edelleen. Vastasyntyneellä niin huono verenkierto, että palelisi pelkässä bodyssa ja noi haalarit on käteviä...ja tietty päivä ja yövaatteet erikseen. Ethän sä itekään nuku farkuissa tms. päivävaatteissa peitoa alla???

ja alussa (syntyi tammikuussa) käytettiin villasukkia sukkaosien päällä (näin suositteli terkka) koska oli talvivauva ja vauvat palelee helposti, kun eivät liiku. Nyt ei sit niitä enää...

Alkuperäinen kirjoittaja ali:
Meillä tyttönen nyt 4 kk ja käytetään niitä unihaalareita, joissa siis jalkaosatkin ummessa ja nepparilliset kätsät vaipanvaihdon kannalta yms. Eka oli vielä sellanen (siis kokoa 56) että siitä sai kädet piiloon (hihoissa sellaset jotka käännettin päälle) nii ei kädet paleltuneet eikä vauveli raapinut itteään. Nyt sitten vähän isommissa ei noita käsijuttuja oo, mutta jalat piilossa edelleen. Vastasyntyneellä niin huono verenkierto, että palelisi pelkässä bodyssa ja noi haalarit on käteviä...ja tietty päivä ja yövaatteet erikseen. Ethän sä itekään nuku farkuissa tms. päivävaatteissa peitoa alla???

Kuka nyt vauvaa oli farkuissa nukuttamssa?

siis ap kysyi, että laitatteko eri vaatteet päiväksi ja yöksi niin vertauskuvallisesti, että vauvalle eri vaatteet päivällä ja yöllä kuten varmaan ittelläskin?

Alkuperäinen kirjoittaja Ali:
siis ap kysyi, että laitatteko eri vaatteet päiväksi ja yöksi niin vertauskuvallisesti, että vauvalle eri vaatteet päivällä ja yöllä kuten varmaan ittelläskin?

No voin mie joskus heittää päälle tavallisen t-paidan,,miks ei?
mukava päällä ja puhdas kumminkin.

Jos et halua ymmärtää mitä tarkoitan ja jos haluat vain saada riitaa aikaiseksi niin anna mennä mutta mä en lähe tähän mukaan. Täällä just näköjään alkaa "käräjät" kaikesta mitä erehtyy sanomaan ja tasan varmaan tajusit mitä tarkoitin. Ei vissiin mennyt äippäpäivä putkeen, kun pitää yrittää riitaa väkisin vääntää?

Alkuperäinen kirjoittaja Ali:
Jos et halua ymmärtää mitä tarkoitan ja jos haluat vain saada riitaa aikaiseksi niin anna mennä mutta mä en lähe tähän mukaan. Täällä just näköjään alkaa "käräjät" kaikesta mitä erehtyy sanomaan ja tasan varmaan tajusit mitä tarkoitin. Ei vissiin mennyt äippäpäivä putkeen, kun pitää yrittää riitaa väkisin vääntää?

Okei,,mun mielestä tässä nyt en mitään riitaa ollut haastamassa vaan vastasin sun kysymykseesi.
Ja kiitos mun päiväni oli oikein ihana,,ainoat kyyneleet oli onnen kyyneleet :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin meinasin että onko se niin tarkkaa että mitkä on yö- ja mitkä päivävaatteita :/

No meillä ei ollut,, yöksi laitettiin puhdasta päälle.
Ja veikkaan että ei se sun vauvakaan ala valittamaan teit kumminpäin vaan :)

Ok. Sori, ymmärsin väärin. Täällä vaan kaikki käy nykysin päälle kuin yleiset syyttäjät ja itse en oikeesti oo niitten joukossa. Makuasioista ei sovi kiistellä ja sitä rataa :). Onnea onnen kyyneleistä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Niin meinasin että onko se niin tarkkaa että mitkä on yö- ja mitkä päivävaatteita :/

Niin meinasin itekin, kunhan on puhdasta ja mukavaa päällä :)

No ei se pieni vauva osaa arvostaa erillisiä päivä- ja yövaatteita, ainakaan jos makoisat unet joutuu keskeyttämään yöpukuun vaihdon vuoksi. Meillä vastasyntynyt oli kaiken aikaa hiertämättömissä ja löysissä trikoovaatteissa, joten ihan hyvin saattoi nukkuakin päivällä pitämissään vaatteissa. Lapsi tosin oli niin kuumaverinen, että nukkui parhaiten pelkässä lyhytlahkeisessa ja -hihaisessa bodyssa ilman peittoa, kesäaikaan siis.

Musta on tärkeetä, että on erikseen yö- ja päivävaatteet jo vauvana. Varsinkin sit, kun ikää tulee muutama kk. Aamulla pannaan aamupesun jälkeen puhdasta päälle ja sit alkaa päivä ja yöllä taas iltapesun jälkeen puhdas yökkäri...

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Ei sitä vauvaa haittaa mitä hällä on päällä päivällä/yöllä, varmaan vaan usein vanhemmista mukavempi/loogisempi erotella yö ja päivävaatteet. Ja tuleehan siitä sellaisia iltarutiineja kun puetaan yöpuku, tosin ihan yhtälailla jos puetaan puhdas body yöksi.

Vauvoilla on kuitenkin hiukan eri asia noiden vaatteiden suhteen. Vauvat ei nimittäin kulje ympäriinsä niin kuin me itse, jolloin ei ehkä huvita mennä sänkyyn samoilla kamppeilla. Vauvat kuitenki nukkuvat suurimman osan ajasta ni ei väliä mitkä vaatteet on kunhan ne eivät ole liian paksut ja kuumat.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna:
Musta on tärkeetä, että on erikseen yö- ja päivävaatteet jo vauvana. Varsinkin sit, kun ikää tulee muutama kk. Aamulla pannaan aamupesun jälkeen puhdasta päälle ja sit alkaa päivä ja yöllä taas iltapesun jälkeen puhdas yökkäri...

Pesetkö sä yöpuvun joka käytön jälkeen?

Niin sulle on tärkeetä,mutta vauvoille se ei ole tärkeetä.
Ne ei tiedä nukkuuko ne puhtaissa päivä-vai yövaatteissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lissukka:

Niin sulle on tärkeetä,mutta vauvoille se ei ole tärkeetä.
Ne ei tiedä nukkuuko ne puhtaissa päivä-vai yövaatteissa.

Mä oon tuon Sannan kanssa sikäli samoilla linjoilla, että meilläkin on koettu tärkeäksi tehdä pienestä pitäen "aamuhommat" ja "iltahommat" eli pesut ja vaatteidenvaihto. Mun mielestä tuo auttoi jo aika pienenä lasta tajuamaan, koska ollaan menossa nukkumaan. Meillä ei kuitenkaan ollut erikseen yövaatteita, vaan lapset ovat nukkuneet bodeissa ja puolipotkareissa ja samoja bodeja käytettiin kyllä päiväsaikaankin.

Jo kahden esikoisen kans käytettiin yöllä eri vaatteita kun päivällä, eli illalla oli iltatoimet pesut ja vaipanvaihdot ja yöppäriks laitettiin lahkeellinen haalari tai potkupuvukshan niitä sanotaan =) Rutiinit siis alusta asti. Samaten nyt kun odotellaan kolmatta olen ostanut yöpuvuiks trikoopotkupukuja.

Alussa oli samat yötäpäivää, eli body+puolipotkarit.
Pyykkiä tuli muutenkin sitä tahtia etten vielä siihen yökkäriä alkanu vaihtaa.
Isompana sitten yökkärinä oli umpiterälliset potkupuvut.

Yhteistyössä