Pienet lapset ja työ: onko teillä työnantajat joustaneet ja miten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hanna

Vieras
Itse olen vielä hoitovapaalla, mutta jo valmiiksi stressaa.

Olen työssä, jossa työaika loppuu klo 16.15 ja pk-seudulla kun ollaan niin julkisilla kestää tuohon ruuhka-aikaan sen 45 min meille kotiin töistä. Osittaista hoitovapaata ts. työajan lyhennystä voin käyttää vain sen hetken kun lapsi on alta 3v.

En ole vielä pomolle soitellut. Jotenkin "noloa", vaikka onkin tärkeä asia. Tahtoisin siis noin 15 min lyhentää työaikaa esim. siten että tulisin aiemmin töihin. Saa nähdä onnaako.

Onko teillä onnistunut tämän tyyliset joustot? Mistä asioista olette pyytäneet joustamista? Myös esim. palkattomista vapaista, vuorotyön muuttamisesta päivätyöhön, osittaisen hoitovapaan käytöstä jne. olisi kiva kuulla kokemuksia!

itseasiassa tuota osittaista työajan lyhennystä voi käyttää sinne asti, että lapsi menee kouluun ekan vai tokan luokan jonnekin asti. puoleen väliin tai loppuun. en muista ihan varmasti mihin asti. tuon 3v jälkeen siitä ei vaan makseta.

Meillä on vuorotyö, eikä siihen passaa joustava saapuminen ja lähteminen, mutta jos on ala ja työpaikka, missä sellainen on käytössä, mikä sen parempi. Mutta tämä on ihan työpaikkakohtaista. Niin tärkeääkin kuin se vanhemmille onkin saada hoito ja viennit ja haut sujumaan, se ei ikävä kyllä ole työnantajan murhe.

Täällä onnistui joustaminen. Aloitin uudessa työpaikassa ja onnistuin jo ennen työn alkamista neuvottelemaan työaikaa vähän lyhemmäksi. Työ tosin on sellaista luonteeltaan, etten ole ainoa työntekijä joka sitä tekee + työpaikka on suuri. Pienissä työpaikoissa + jos on ainoa kyseisen työn tekijä, voi olla hankalampaa...

Joissain päiväkodeissakin on sellainen pidennetty hoitoaika, kantsii kysellä sellaistakin.

Onnistuu se yleensä, eli palkkaa vähennetään samassa suhteessa kuin työaikakin lyhenee. Näin meillä menee. En tiedä että työnantaja on meillä kertaakaan kieltäytynyt.

Sitten se on epäreilua muita työntekijöitä kohtaan, jos joku saa tehdä lyhyempää päivää kuin muut, ilman että sillä on vaikutuksia palkkaan.

Kannattaa muistaa, että työnantajan ei ole mikään pakko suostua työajan lyhennykseen.
Sinuna kysyisin rohkeasti työpaikasta, onnistuuko. Tai sitten pitää tehdä niin, että sinä viet ja mies hakee (jos se häneltä onnistuu). On myös päiväkoteja, jotka ovat auki pidempään kuin klo 17 saakka.

...huippu työnantaja! Kolmevuorotyö terveydenhuollossa ja saan tehdä itselle ensin työvuorot ja sit pomo tekee vasta muille. Meillä 5 työntekijää ja pareittain ollaan töissä, mutta onnistuu hyvin. Kuukausipalkkaan oikeuttavia tunteja tulee kuukaudessa n. 30h vähemmän mitä pitäisi ja saan silti täyden palkan. Tämäkin näköjään sopimuskohtaista. Muutenkin hyvät edut! Rohkeasti neuvottelemaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja mulla:
...huippu työnantaja! Kolmevuorotyö terveydenhuollossa ja saan tehdä itselle ensin työvuorot ja sit pomo tekee vasta muille. Meillä 5 työntekijää ja pareittain ollaan töissä, mutta onnistuu hyvin. Kuukausipalkkaan oikeuttavia tunteja tulee kuukaudessa n. 30h vähemmän mitä pitäisi ja saan silti täyden palkan. Tämäkin näköjään sopimuskohtaista. Muutenkin hyvät edut! Rohkeasti neuvottelemaan =)

Ja muut työntekijät on varmaan tosi tyytyväisiä....

Alkuperäinen kirjoittaja Sh:

Ovat tyytyväisiä!!! Tää on toki neuvoteltu kaikkien kanssa. Teen kyllä ihan samoja vuoroja kuin muutkin, mutta niin että lastenhoito onnistuu mutkattomasti. Työkavereilla jo isot lapset että heille ei esim väliä ovatko maanantaina vai tiistaina yövuorossa...

Alkuperäinen kirjoittaja Sh:

Ovat tyytyväisiä!!! Tää on toki neuvoteltu kaikkien kanssa. Teen kyllä ihan samoja vuoroja kuin muutkin, mutta niin että lastenhoito onnistuu mutkattomasti. Työkavereilla jo isot lapset että heille ei esim väliä ovatko maanantaina vai tiistaina yövuorossa...

Ja sanompa vielä senkin, että olivat pojat keskenään tämän asian miettineet ennenkun päätin töihin paluusta... Mietin nimittäin työpaikan vaihtoa tai sitten että jään hoitovapaalle kotiin!

Anteeksi mutta kyllä isojenkin lasten vanhemmilla voi olla omia menoja, harrastuksia ja ns elämää, johon olisi kiva päästä esittämään toiveita vuorolistoissa.

=) Jos siis joku saa esittää toiveita, teillä ilmeisesti on asiat kaikkien puolesta mukavasti, se on hyvä, mutta ei pliis sanota, että vain pienten lasten vanhempien työvuoroilla on väliä tai niissä pitää joustaa, eihän?

on joo jossain joustettu. Kahteen vuoteen ei ole tarvinnut olla jouluaattoa töissä, joulupäivän , tapanin, uudenvuoden ja juhannuksen olen luonnollisestikin sitten töissä...
meidän työpaikan motto on, "olkaa tyytyväisiä että teillä on töitä!"

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

Anteeksi mutta kyllä isojenkin lasten vanhemmilla voi olla omia menoja, harrastuksia ja ns elämää, johon olisi kiva päästä esittämään toiveita vuorolistoissa.

=) Jos siis joku saa esittää toiveita, teillä ilmeisesti on asiat kaikkien puolesta mukavasti, se on hyvä, mutta ei pliis sanota, että vain pienten lasten vanhempien työvuoroilla on väliä tai niissä pitää joustaa, eihän?

Niinkuin jo aiemmin mainitsin, niin tämä tuli työkavereiden aloitteesta =)
Tottakai muutkin saa esittää toiveita, se on heidän asia ilmaista se pomolle. Ja varmaan niin tekevätkin. Kyllä mä sen ymmärrän että lapsettomillakin voi olla menoja... Lausuin nuo sanat vaan 'työkavereideni huulilla' ; )

Minun mielestä on työnantajalta todella niuhoa olla joustamatta, mikäli kyse lasten hoitojärjestelyistä! Ja tämä siis siinä tapauksessa, että joustaminen on mahdollista ja järkevää työn luonteen kannalta (yleensä on!). Kuitenkin työntekijätkin joutuu joustamaan, välillä tehdään töitä tukka putkella jne.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
on joo jossain joustettu. Kahteen vuoteen ei ole tarvinnut olla jouluaattoa töissä, joulupäivän , tapanin, uudenvuoden ja juhannuksen olen luonnollisestikin sitten töissä...
meidän työpaikan motto on, "olkaa tyytyväisiä että teillä on töitä!"

Meillä nuo pyhävuorot menee keskenään sumpliessa... Yksi haluaa olla kaikki pyhät töissä (rahan takia kaiketi) ja se sopii kaikille. Vuorotellaan sitten aina kuka on sen parina...

Tottakai muutkin saa esittää toiveita, se on heidän asia ilmaista se pomolle. Ja varmaan niin tekevätkin. Kyllä mä sen ymmärrän että lapsettomillakin voi olla menoja... Lausuin nuo sanat vaan 'työkavereideni huulilla' ; )

Hieno homma, varauduthan kuitenkin siihenkin, että tilanne voi muuttua, ettei sitten tule tunne, että työkaverit ovat pettäneet, sillä nämä jutut voivat alkaa siellä työpaikalla tuntua sitten eriltä. Ymmärsin, että työkaverisi ovat miehiä, siellä voi kotona olla toinen ääni kellossa jossain vaiheessa, että ai jaa, teillä sitten naispuolinen työkaveri määrää muittenkin vuorot, vaikkei niin ollenkaan olisikaan. Naiset kyllä osaavat kääntää asiat päässäät helposti vaikka miten päin. Mutta toivottavasti kaikki jatkossakin sujuu hienosti ja joustavasti =)

Hieno homma, varauduthan kuitenkin siihenkin, että tilanne voi muuttua, ettei sitten tule tunne, että työkaverit ovat pettäneet, sillä nämä jutut voivat alkaa siellä työpaikalla tuntua sitten eriltä. Ymmärsin, että työkaverisi ovat miehiä, siellä voi kotona olla toinen ääni kellossa jossain vaiheessa, että ai jaa, teillä sitten naispuolinen työkaveri määrää muittenkin vuorot, vaikkei niin ollenkaan olisikaan. Naiset kyllä osaavat kääntää asiat päässäät helposti vaikka miten päin. Mutta toivottavasti kaikki jatkossakin sujuu hienosti ja joustavasti =)

Joo, kaikki ovat miehiä - perheellisiä, mutta ei se tilanne muutu... Ollaan hyviä ystäviä kaikki, myös puolisoiden kanssa... Pieni yksityinen firma maaseudulla, homma toimii =) Yhden työkaverin vaimo sanoikin että on se hyvä että mä olen taas töissä - näkee miestä edes joskus kotonakin ; ) Mun tilalle ei oltu saatu ä-loman ajaksi ketään...

Tunnen olevani etuoikeutettu kun on niin hyvät työkaverit =)

Mutta onhan se niin että alta 10v lasten hoito on niin tärkeää että se menee ohi tärkeydessä niiden isojen lasten vanhempien harrastuksista. Vai mitä? On melko ikävää jos joka toinen päivä myöhästyy hakemasta lasta hoidosta, pk-tädit siellä sitten pävystää ja odottaa vanhempia yliajalla. Kuin että joku lapseton tai isojen lasten äityli ei nyt pääsekään siihen tiistain spinning-treeniin työajan vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Mutta onhan se niin että alta 10v lasten hoito on niin tärkeää että se menee ohi tärkeydessä niiden isojen lasten vanhempien harrastuksista. Vai mitä? On melko ikävää jos joka toinen päivä myöhästyy hakemasta lasta hoidosta, pk-tädit siellä sitten pävystää ja odottaa vanhempia yliajalla. Kuin että joku lapseton tai isojen lasten äityli ei nyt pääsekään siihen tiistain spinning-treeniin työajan vuoksi.

Minä olen erimieltä. Se sopinee? Kukin tekee vuoronsa ja hoitaa muut asiansa sen mukaan, joustoa tarvitaan, mutta kukin hoitakoon työnsä sen mukaan miten työajat ovat, reilu peli.
=)

Eikä minusta harrastusten takia lähetäkään etuajassa töistä ei tietenkään, muttei voi kukaan muukaan jatkuvasti lähteä.

Kyllä meillä voi jonkun verran sumplia. Mutta esimerkiksi työajan alusta ei voi oikein ottaa pois, koska meillä pitää olla tietyn verran porukkaa kello seitsemän paikalla. Loppupäästä voi sitten joissain määrin nipistää. Esim. mulla on kestotoiveena yhtenä päivänä viikossa, että pääsisin ajoissa töistä, jotta ehditään lapsen harrastukseen. Ja se on ollut kaikille ihan ok.

Olen itse vuorotyössä, ja alalla jossa on työvoimapula. Tämä viimeinen tarkoittaa sitä, että voin sanella millaisia vuoroja teen ja mitä en, ja tähän saakka työnantajat ovat joustaneet. Käytännössä en ole tehnyt yövuoroja ollenkaan, ja iltavuorojakin mahdollisimman vähän. Aina ovat suostuneet, koska ei ole varaa muuhunkaan..

Yhteistyössä