Pieni / suuri ikäero lapsille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MarieHos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MarieHos

Aktiivinen jäsen
17.03.2011
7 390
2
36
Espoo
Pohdintaa pohdintaa..

Meillä on nyt kaksi lasta, 2,5v ja 1v1kk. Mies on kuumeillut kolmatta jo kun nuorempi oli alle vuoden ikäinen. Tiedossa on ollut, että kolmas meille tulee, mutta ajankohta ei olla mietitty sen enempää..
Nyt sitten itsellekkin on syttynyt ajatus, josko se kolmas sittenkin perään.
Tosin ei ihan vielä. Häät ensi vuoden heinäkuussa, enkä tahdo häissä olla raskaana / vasta synnyttänyt. Joten jos päädytään nytheti kolmanteen, alkaa yritys vasta vuoden päästä. Mitä aiempia raskauksia miettii, niin raskaudun helposti. Ja näin ollen nuorimmille lapsille tulisi se vajaa 3 vuotta ikäeroa.

Onkohan se sittenkin vain liian pieni ikäero? Se tietäisi myös sitä, että jäisin kotiin vielä muutamaksi vuodeksi. Nyt ajatuksessa on ollut lähteä vuoden päästä keväällä opiskelemaan ja kolmannen aika olisi opintojen jälkeen.
Vai onko se "turhaa" lähteä opiskelemaan ammatti, olla töissä hetken aikaa ja jäädä taas äitiyslomalle + hoitovapaalle? Tällä hetkellä minulla ei ole työtä odottamassa, ja haluan lähteä opiskelemaan uuden ammatin ennemmin tai myöhemmin.

Toisaalta olen miettinyt sitäkin, kuinka helpompaa se olisi olla uuden vauvan kanssa, kun vanhemmat lapset ovat vanhempia (n. 8-7 vuotiaita). Kahden vaippaikäisen ja paljon syliä ja äitiä tarvitsevan lapsen kanssa se vauva-aika on ollut ajoittain raskasta ja hankalaa.. Mutta, 3v ikäeroa vai enemmän? Siinäpä vasta kysymys..

Mulla on kahdella ekalla tasan 2 v ikäeroa. Kakkoselle ja kolmoselle tulisi ikäeroa 6-7 vuotta, jos ja kun meille se kolmas tulee. Tässä välissä olen opiskellut, valmistun ensi keväänä. En koe ollenkaan 'turhana' sitä, että olen opiskellut, ehdin ehkä olemaan töissä jonkin aikaa (toivottavasti ehdin!) ennen kun jään äitiyslomalle. Helpompi palata työelämään mahdollisen äitiysloman jälkeen kun on suht tuore tutkinto ja ehkä työpaikkakin plakkarissa. Mies saisi vuorostaan jäädä hoitovapaalle.

Minä oon utelias ja kokeilunhaluinen. Suht pieni ikäero on jo koettu, seuraavaksi kokeillaan sitten sitä isompaa jos meille kolmonen suodaan :)

Mä alkaisin opiskella ja vauva tulisi sitten, kun tulisi. Minusta äitiysloma on ihana aika yhdistää opintoihin, olen jo kahdet opinnot aloittanut äitiysloman korvilla tai keskellä sitä. Nytkin nuorin on 2,5kk ja taapero 1v7kk - opinnot taas meneillään :) ihanaa vastapainoa tuo aivojumppa :)

Mä alkaisin opiskella ja vauva tulisi sitten, kun tulisi. Minusta äitiysloma on ihana aika yhdistää opintoihin, olen jo kahdet opinnot aloittanut äitiysloman korvilla tai keskellä sitä. Nytkin nuorin on 2,5kk ja taapero 1v7kk - opinnot taas meneillään :) ihanaa vastapainoa tuo aivojumppa :)

Sehän olisi myös, että opiskelun pystyisi järjestämään itse ollessa kotona. Se vaan vaatii itseltään tosi paljon itsekuria ja ennenkaikkea sitä viitsimistä.
Hyvä vaihtoehto silti tuo, täytyykin laittaa korvan taakse ;)

Mulla oma kokemus "isosta" ikäerosta - mulla ja isoveljellä vajaa 7 vuotta. Ihana lapsuus oli,ja veljen kanssa ollaan aina oltu aika läheisiä.

Kaverilla taas tällanen kokemus: Hänen isoveljellä ja -siskolla ikäeroa pari vuotta,ja kaverini on 6 vuotta siskoaan (joka siis perheen keskimmäinen) nuorempi. Hän on kuulemma aina kokenut olevansa "ylimääräinen" sisarusten silmissä,riesa. Millon on sisarusten pitänyt vahtia pikkusiskoa,millon on sisko rikkonu leikit jne..

Ikäero on niin yksilöllinen asia. Itse olisin halunnut molemmat vaikka vuoden ikäerolla, mutta en tullutkaan heti perään raskaaksi ja nyt olen iloinen kolmen vuoden ikäerosta. Lapset leikkivät hyvin yhdessä ja isompi puolustaa pienempää. Ei siis ole kokemusta isosta tai pienestä ikäerosta mutta 3v ainakin on tosi hyvä. Isompi osaa jo syödä, pukea, käydä vessassa itse, ja on muutenkin omatoiminen. Lisäksi on saanut vauvana paljon huomiota ja sai olla "ainoa lapsi" pitkään. Nuorempi taas ei tiedä muusta, joten on sopeutunut siihen että välillä pitää odottaa. Joten jos teille tulee se 3v ikäeroksi, siinäkin on puolensa :)

Eilen juteltiin, että taidetaan antaa sen kolmannen 'tulla jos on tullakseen' ensi vuonna häiden jälkeen =)
Kummatkin kun sitä kolmatta vielä haluaa, eikä minullakaan ole työpaikkaa odottamassa, niin tämä on hyvä väli tehdä se kolmas vielä. Saa vanhemmatkin lapset olla vielä kotona.

Kolme lasta meillä on ollut mielessä koko ajan, ja kun se on "saavutettu", voin hyvällä mielellä lähteä luomaan uraa itselleni. Ilman, että alkaa pohtimaan perhe-asioita vielä lisää. Vaikka mistä sitä koskaan tietää, jos sitä alkaakin haaveilemaan suuresta perheestä.. :whistle:

Ja antaahan meille ikäkin kuitenkin vielä myöten, tehdä vaikka 15 vuoden päästä se iltatähti :)
Tuli pieni helpotuksen tunne tästä päätöksestä. Tai kun on suunnitelmat selvillä taas muutamaksi vuodeksi eteenpäin.

Yhteistyössä