Pieni varovainen avaus pienten lasten päivähoidosta ammattilaisen näkökulmasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "täti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"täti"

Vieras
Olen työskennellyt useassa päiväkodissa, arvostetuissakin. Olen toiminut hoitajana pienten alle 3v lasten puolella ja ikäväkseni voin todeta, että päiväkoti ei ole 1-vuotiaan paikka. Ei vaikka kuinka miettisi ja asiaa kääntäisi. Ryhmässä ei ehditä antamaan huomiota lapselle tarpeeksi vaikka kuinka yritettäisiin, jotkut hoitajat ovat jopa epäammattimaisia ja tekevät työtään leipiintyneinä, sijaisia tulee ja menee, pikkuiset sairastavat yleensä ainakin ensimmäisen puoli vuotta kun tulevat päivähoitoon...Kun asiaa kysyy päiväkodissa työskenteleviltä niin vastaus on yleensä, että omaa lastaan eivät toisi hoitoon päiväkotiin, ei ainakaan alle 3v iässä. Jos vain mitenkään pystytte niin pitäkää ne pikkuisenne vielä kotihoidossa älkääkä altistako päiväkotiympäristölle. Yli 3v lapsille sellainen jo sopii ja 4-5v iässä lapsi on omimmillaan päiväkodissa. Mutta ne 1v ikäiset itkevät hoitajien sylissä ja reagoivat stressillä muutokseen voimakakasti. Moni sanoo tähän, että hänen lapsensa ainakin on sopeutunut niin hyvin päivähoitoon, mutta on paljon mitä vanhemmat eivät näe. Kiirettä, epävarmuuttaa saako sijaista, melua..
Lapsella on yleensä kaikken paras olla kotona vanhemman kanssa. On totta, että onnellinen äiti = onnellinen lapsi, mutta kuinka kukaan voi olla onnellinen jos tietää liian aikaisen päivähoidon aloittamisen vaikuttavan negatiivisesti lapseensa?

Tätä samaa kannatan!

Itse työskentelin pienissä ja niitä alle vuoden ikäisiä oli viisi siinä ryhmässä ja se tuntui kamalalta niitä pieniä kohtaan, vaikka "hyvin" pärjäsivät, mutta koko ajan jossain oli joku jäämässä isompien lasten jalkoihin :(

Kolme hoitajaa ja ei se syli riittänyt koko aikaa kaikille.. surullistahan se oli!
Yritin jopa liikaakin silloin olla kaikille se kuka niitä vahtii, välitti, hoiti, kun muut vähästä välitti ym.!

Tätä samaa kannatan!

Itse työskentelin pienissä ja niitä alle vuoden ikäisiä oli viisi siinä ryhmässä ja se tuntui kamalalta niitä pieniä kohtaan, vaikka "hyvin" pärjäsivät, mutta koko ajan jossain oli joku jäämässä isompien lasten jalkoihin :(

Kolme hoitajaa ja ei se syli riittänyt koko aikaa kaikille.. surullistahan se oli!
Yritin jopa liikaakin silloin olla kaikille se kuka niitä vahtii, välitti, hoiti, kun muut vähästä välitti ym.!

Kuulostaa tutulta.Osaa hoitajista ei kiinnosta pätkääkään. Kun vanhemmat tulevat hakemaan niin silloin esítetään hyvää hoitotätiä:( T.itsekin alalla

Samaa mieltä. Mä sain esikoisen "nuorena". Vanhempieni mielestä olin teiniäiti, vaikka olin 20. Tuli vanhemmiltani niin suuri painostus mennä äkkiä kouluun opiskelemaan, että itkien vein 11-kuukautista lasta päiväkotiin. Olisin niin halunnut olla kotona sen 3-vuotta lapsen kanssa, kun puitteetkin sen olisivat sallineen. "mitähän muut ajattelee" periaatteella vanhemmat iskostivat muhun niin terävästi sen, että pakko mennä kouluun. Lukio oli pohjalla jo.

Ei liity tähän, mutta sainpahan avauduttua.

[QUOTE="nimenomaan";25363682]Kuulostaa tutulta.Osaa hoitajista ei kiinnosta pätkääkään. Kun vanhemmat tulevat hakemaan niin silloin esítetään hyvää hoitotätiä:( T.itsekin alalla[/QUOTE]

Tämä on niin sitä mistä nousee karvat pystyyn.. :O
Sitten kyllä vanhemmille ollaan tietäväisiä mitä lapset on tehnyt ja blaa blaa ja paskat oo edes sitä koko lasta sinä päivänä edes kahtonu.. Aaargh!

Ei hoitajille niin hyvää palkkaa makseta, että tälle hommalle kannattaisi itsensä uhrata kokonaan. Päinvastoin palkan perusteella usein ajattelee, mitä järkeä tätä on tehdä. Nykymaailmassa kun ei enää pelkällä kutsumuksella eletä. Aika pahassa jamassahan tilanne on, ku ei asiakkaillakaan usein ole varaa valita, joten työt ei ainakaan lopu, vaikka kaikki ei ihan aina nappiin menisi.

Alle 3-vuotiaan paras paikka on kotona! Itse olen hoitovapaalla ja anonut kotihoidontuen siihen asti kun laps täyttää 3v. Naurettavan pieni tuki,mutta lapselle paras vaihtoehto. Lisäksi ainokaiseni on ruoka-allerginen ja atoopikko,niin millä resursseilla hoitotädit valvoisivat ettei utelias 1,5v pistä suuhunsa mitään sopimatonta esim toiselta lapselta pudonnutta ruokaa ja saa sitten pahoja oireita, kysyn vaan?
Miten hoitotädit kerkee tukemaan lasta,kun on uhmaiässä ja tarvitsee tukea pettymyksiinsä ym uusien tilanteiden ratkaisemisessa ja vielä puree herkästi toisia ja vetää tukasta? Epäilempä etteivät pysty ja laps saa pärjätä omillaan...
Arvostan toki hoitajien työtä ja suurta vastuuta,se on vaan päättäjissä vika,kun pitä säästää väärissä asioissa kuten henkilökunnan määrissä hoitoalalla.

[QUOTE="nimenomaan";25363682]Kuulostaa tutulta.Osaa hoitajista ei kiinnosta pätkääkään. Kun vanhemmat tulevat hakemaan niin silloin esítetään hyvää hoitotätiä:( T.itsekin alalla[/QUOTE]

Peesi. Valitettavasti.

Aivan varmasti suurinosa hoitasi lapsensa kotona, mikäli se olisi siinnä elämäntilanteessa mahdollista ilman suuria elämän muutoksia.

Onko asiallista heittää näin vettä niiden vanhempien niskaan joiden on ollut pakko tehdä valinta ja viedä pieni lapsensa hoitoon, vaikka toisin olisivat toivoneen tehdä. Varmaan monia kalvaa syyllisyys itseään kohtaa ja tämän kaltainen teksti vain lisää sitä ahdistuneisuutta heidän kohdallaan.

Tämä on vain minun ajatustani.

Pitäisi varmaan tietää jo paremmin ja olla avaamatta näitä aloituksia. Tuli taas niin paha mieli... Jos olisi mahdollista, hoitaisin lapseni mieluiten kotona sinne kolmivuotiaaksi. Mutta valitettavasti kaikki ei aina mene niin kuin toivoisi. :(

Hoitomuotoja on muitakin kuin päiväkoti ja koti. Itsellä on ollut vauvoja hoidossa, pienin 3kk kun olin yksityinen pph. On rauhallinen,kodinomainen ympäristö, saa nukkua kahdet päikkärit ja monta tuntia putkeen,ehtii olla sylissä,voi nukkua ulkona...JNE JNE:: Ja hoitajia on hyviäkin,eikä vain leipiintyneitä yksilöitä! Vieläkin on ikävä palleroita, varsinkin niitä pieniä, jotka pistää pikku pullerokätensä kaulan ympäri ja puristaa tiukasti kiinni :heart:

Hoitomuotoja toki on muitakin kun päiväkoti. Kaikilla paikkakunnilla ei kuitenkaan ole tilaa edes yksityisillä PPH ottaa vastaan kaikkia niitä jotka olis tulossa hoitoon, jolloin monesti uudet vauvat jäävät ulkopuolelle ja ainoa vaihtoehto on se päiväkoti.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikkea sitä kuulee!;25364034:
Suomessa on se vika, että kaikki muuttaa sinne etelään ja siellä on ihan liikaa porukkaa. Ymmärrän kyllä että pakkohan se on mennä sinne missä töitä on, mutta palvelut ei pysy perässä ihmismäärään nähden.

Mä asuin pienellä maalaispaikkakunnalla tyttäreni ollessa pieni ja tällä kunnalla oli päivähoitoon tarjota paikkoja omassa kunnassa ryhmäperhepäiväkoti eikä sinne kaikki tarvitsevat mahtuneet, joten vaihtoehto oli sitten joko hoitaa keinolla millä tahansa tai ottaa vastaan kaupungista päiväkotipaikka, koska heillä oli kaupungin kanssa päivähoidosta tällainen sopimus, et ei se aina ole siitäkään kiinni et olis ylikansoitettua.

Olen samaa mieltä. Ja olen varma, että suurin osa ei lasta veisi sinne 1-vuotiaana, jo olisi joku muu vaihtoehto. Eläminen kuitenkin maksaa, joten pakko on tienata. Mä olen silti myös sitä mieltä, että se ei ole edes 4-5-vuotiaan paikka. yli 20 lasta pienessä samassa tilassa pyörimässä ei varmasti ole ihannepaikka edes tuon ikäiselle.

Me ollaan ratkaistu asia niin, että mies käy päivätöissä, minä teen ilta-ja viikonlopputyötä. näin lapset saavat olla kotona ensi syksyyn ast, jolloin nuorin on reilu 2v.

Turha tässä on syyllistää vanhempia mitenkään. Ei se ole vaan niin yksinkertaista, että jäädään kotiin sillä pienellä kotihoidontuella. Eikä ne kaikki työpaikat odota montaa vuotta. Se on karua, mutta totta kuitenkin. joten ei voi kuin toivoa, että he jotka päiväkodissa työskentelevät, tekevät työnsä kunnialla ja hoitavat lapset hyvin.

No onpa jännä, kun täällä Lahdessa moni tuttu päiväkotitäti on kertonut laittaneensa onan lapsen 9-12kk iäsdä päiväkotiin ja mulle suositeltiin nimenomaan päiväkotia 1-vuotiaalle kun pph on yleensä yksin töissä ja päiväkodissa taas on useampi hoitaja ja vauvojen ryhmässä omahoitajat.

Minä olen pph ja hoidan neljää lasta, joista kaksi on vuoden paikkeilla ja kaksi sitten 4v.
Ja minusta nämä pienet on tosi hyvin sopeutuneet hoitoon, tykkäävät kovasti jäädä tänne meille, eivätkä itke vanhempien perään.
Pienten vanhempien toive oli ollut juuri pph, koska eivät halunneet lastaan isoon päiväkotiryhmään. Näin tekisin varmaan itsekin, jos samassa tilanteessa olisin aikanaan ollut =)

[QUOTE="minna";25364114]Olen samaa mieltä. Ja olen varma, että suurin osa ei lasta veisi sinne 1-vuotiaana, jo olisi joku muu vaihtoehto. Eläminen kuitenkin maksaa, joten pakko on tienata. Mä olen silti myös sitä mieltä, että se ei ole edes 4-5-vuotiaan paikka. yli 20 lasta pienessä samassa tilassa pyörimässä ei varmasti ole ihannepaikka edes tuon ikäiselle.

Me ollaan ratkaistu asia niin, että mies käy päivätöissä, minä teen ilta-ja viikonlopputyötä. näin lapset saavat olla kotona ensi syksyyn ast, jolloin nuorin on reilu 2v.

Turha tässä on syyllistää vanhempia mitenkään. Ei se ole vaan niin yksinkertaista, että jäädään kotiin sillä pienellä kotihoidontuella. Eikä ne kaikki työpaikat odota montaa vuotta. Se on karua, mutta totta kuitenkin. joten ei voi kuin toivoa, että he jotka päiväkodissa työskentelevät, tekevät työnsä kunnialla ja hoitavat lapset hyvin.[/QUOTE]

Niin että parempi uhrata perhe-elämä kuin viedä se lapsi hyvälle perhepäivähoitajalle muiden sisarustensa kanssa, tuurilla olisi kuin sinun lapsesi, jos niitä on useampi. Ei kiitos! Haluan viettää aikaa perheenikin kanssa.

Esikoinen oli perhepäivähoitajalla, jolla oli vain yksi pieni, muut isoja. Toinen meni päiväkotiin, mutta pienessä päiväkodissa oli kaikkiaan 16 lasta, joista omamme oli ainoa alle 3-vuotias. Molemmat menivät hoitoon alle vuoden ikäisenä. Sujui loistavasti.

Nyt iltatähden kanssa olen törmännyt vain laitostuneisiin vaihtoehtoihin. Eipä todella näytä alle 3-vuotiaalle sopivalta. Onko Suomi muuttunut näin paljon 10 vuodessa? En tiedä. Ehkä meillä vain oli onnea silloin.

Tietenkään iso laitos ja ryhmä ei ole hyvä pienelle, varsinkaan jos siinä isossa ryhmässä on pelkkiä pieniä.

Mä oon kuullu samanlaisia mielipiteitä mun päiväkodeissa työskenteleviltä kavereilta (joukossa sekä lastentarhanopeja että lastenhoitajia) kuin ap:lla. Ei siellä riitä aika niille pienimmille niinkuin pitäisi. Myös kun omani olivat vuorohoidossa niin kun sielä aloitti hoidon joku 1vee niin hoitajat oli aina pahoillaan tilanteesta, lapsen puolesta. Kun heidän mielestään vuorohoito ei todellakaan ole pienten paikka.

Mutta minkäs sille mahtaa jos velat painaa ja on pakko mennä töihin. Suomessa pitäisi olla paremmat mahdollisuudet tehdä osa-aikaista työtä niin, että työnantajat siihen suostuu ja se kannattaa myös taloudellisesti. Keski-Euroopassa, missä moni vie vauvansa 3kk hoitoon, äidit tekee useimmiten 3 päiväistä työviikkoa ja työaika on n 6h päivää kohti. Onhan se ihan eri asia pienelle olla kolmesti viikossa muutama tunti hoidossa kuin olla Suomen tapaan 5 päivänä viikossa jopa 10 tuntia hoidossa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kookosta
Kai se riippuu päiväkodistakin :) Esikoinen meillä meni 3v päiväkotiin ja kaikkein vaikeinta aloittaminen oli hälle. Kaksi nurempaa olleet n. 1,5v ja viikossa lähtenyt sujumaan tosi hyvin kummaltakin. Tänäänkin nuorin 2v lähti innolla joululoman jälkeen hoitoon, reippaana vaatteet päälle ja menoksi ja hermostui jo iskällekin kun sillä kesti. Meidän lasten pk on pieni yksityinen päiväkoti. Olen itse hoitoalalla ja päiväkotiin missä olen opiskeluissani tehnyt työharjoittelun en lastani veisi. Todella iso päiväkoti ja aika kylmiä hoitajia :(Ja aikaa ei tosiaan niille ihan pienimmille ole.

Onpas taas kivaa syyllistämistä työssäkäyville vanhemmille, jotka yrittävät hiki hatussa tienata elantoa perheelle. Kaikille nyt vaan ei ole mahdollista olla kotona syystä tai toisesta montaa vuotta putkeen. Onko sitä niin vaikea tajuta?!

Kyllä päiväkodit on parempi systeemi kuin 'entiset hyvät ajat', jolloin lapset hoituivat itsekseen siinä sivussa navettatöiden ohella. Lapsia kuoli paljon tapaturmaisesti, kun heidän peräänsä ei kukaan ehtinyt katsoa.

Esikoiseni joutui niin huonolle pph:lle, että tämä siirrettiin kesken kauden toisiin tehtäviin, joten vein lapseni erittäin mielelläni päiväkotiin, kun piti palata taas töihin kuopuksen syntymän jälkeen.

[QUOTE="Hanna";25364223]Onpas taas kivaa syyllistämistä työssäkäyville vanhemmille, jotka yrittävät hiki hatussa tienata elantoa perheelle. Kaikille nyt vaan ei ole mahdollista olla kotona syystä tai toisesta montaa vuotta putkeen. Onko sitä niin vaikea tajuta?!

Kyllä päiväkodit on parempi systeemi kuin 'entiset hyvät ajat', jolloin lapset hoituivat itsekseen siinä sivussa navettatöiden ohella. Lapsia kuoli paljon tapaturmaisesti, kun heidän peräänsä ei kukaan ehtinyt katsoa.

Esikoiseni joutui niin huonolle pph:lle, että tämä siirrettiin kesken kauden toisiin tehtäviin, joten vein lapseni erittäin mielelläni päiväkotiin, kun piti palata taas töihin kuopuksen syntymän jälkeen.[/QUOTE]

No eikai tässä kukaan oo vanhempia syyllistäny. Eihän se vanhempien vika oo jos päiväkodeilla ei oo tarpeeksi resursseja ja hoitajat on huonoja.

• Tykkää
Reactions: Wolt

Yhteistyössä