Pienikok. alkio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elli

Vieras
Hei,

onko kellään kokemusta seuraavasta: olen raskautunut ICSI:llä, joten hedelmöittymispäivä on tarkasti tiedossa. Nyt on meneillään rv 10. Olen käynyt useassakin ultraäänessä ja alkio kasvaa ihan mukavasti, sydänäänet kuuluu jne., mutta pikkuinen pysyy koko ajan muutaman millinosan pienempänä, kuin päivät edellyttäisivät. Eli tänään olisi pitänyt mittaa olla 2,8 (rv 9+4) mutta oli vain 2,3 (eli vastaa rv 9+0). Sama juttu on ollut koko raskauden ajan. Alussa gyne tuntui olevan hiukan huolissaan, mutta nyt seurannat päätettiin lopettaa, ja seuraavaksi on sitten vasta np-ultra rv 13.

Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta tai muuten vain tietoa. Olen tosi poikki tästä huolehtimisesta ja olisi IHANAA hiukan alkaa nauttiakin tästä raskausajasta.

Kävin rv 6+4 ultrassa ja alkio vastasi viikkoja 6+1. Mutta nyt ei olekkaan enempää tietoa koosta, kun np-ultrakin vasta kolmenviikon päästä. Onhan niitä terveitä pienikokoisempia lapsia ollut aina! Joillakin menee yläkäyrää ja joillakin alakäyrää... No tämä on vain minun mielipiteeni. =)

Heips,

mulla on joka ultrassa (9+0, 12+0, 18+4) sikiö ollut pienempi kuin ""pitäisi"" päivien mukaan (heittänyt 5-7 päivää). Olen arvellut, että hedelmöittyminen ehkä on tapahtunut myöhemmin kuin kuukautisten mukaan laskettuna. Myös sf-käyrä on vähän ""liian pieni"".

Neuvolan ja lääkäreitten mukaan ei kuitenkaan ole syytä huolestua, koska tärkeintä on, että lapsi kasvaa tasaista tahtia omalla käyrällään ja pysyy kuitenkin ""sallittujen rajojen"" sisällä.

Eli ehkä lapsi on vain pienikokoisempi kuin nuo tarkat keskivertomitat tai hedelmöittyminen on tosiaan ollut muutamaa päivää myöhemmin.

Hmm, en huomannut että olit laittanut viestiin hedelmöittymispäivän olevan tiedossa. No, joka tapauksessa minulle sanottiin neuvolassa, että jos kasvu olisi jotenkin poikkeavaa, niin sitten tulisi erityisseurantaa. Mutta tuollainen muutaman päivän heitto on siis tavallista.

Mulla on sama juttu. PAS:n takia oikea rv tarkasti tiedossa, mutta joka ultrassa (nyt rv 9+4) 2-3 pv pienempi alkio. Kun katsoo ultrakuvan alalaitaa, niin siinä kyllä onneksi sanotaankin, että tulos on oikea n. plus miinus 3 päivän marginaalilla.

Yhteistyössä