Pihan laittamisesta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiinnostunut....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiinnostunut....

Vieras
Osaisko joku viherpeukalo vähän neuvoa... Ostettiin viime kesänä vihdoin viimein miehen kanssa mökki, tällainen 50 neliöinen yks kerroksinen punavalkoinen perinteinen mökki.. Pihalla on saunarakennus, liiteri, huussi, joku grillikatoksen tapainen, ja koiranhäkki. Mökki on joen rannalla, pihapiirissä on pieni kasvimaa (villiintynyt, mutta pelastettavissa, sanoisin) ja lähinnä mäntyä ja pari koivua ja piha muuten on nurmikkoa.
Mulla tekisi kovasti mieli, laittaa kasvimaata ja pihaa vähän parempaan kuntoon ja nätiksi. Kasvimaan nyt osaan, mutta en oo ikinä aiemmin ihmeemmin tehny mitään "kukkajuttuja" tms, yritin netistä katsoa vinkkejä mutten hirveästi löytänyt.
Millä tavalla tällainen aloittelija pääsisi alkuun, ja mitkä olisi helppoja kasveja mökille, mielellään ehkä jotain monivuotisia? Ja ylipäätän jotain vinkkejä tuollaisten "asettelujen" tekoon..

Höh! Käännät maan haluamastasi kohtaa ja lykkäät maahan siemeniä. Jotain kasvaa tai sitten ei. Mielenkiintoista seurata mitä tapahtuu. Kyseessä ei ole vakava asia, joten kannattaa touhuta ja kokeilla kaikenlaista. Minä olen kesällä iloinen jopa risukompostini kompostoitumisesta, joten homma on mukavan stressittömällä tasolla. :)

Aloittaisin menemällä kirjastoon tai kirjakauppaan ja sieltä hankkisin jonkin opuksen missä on kuvattu eri tyyppisiä puutarhoja. Niin saisit hyviä ideoita joita voisi sitten toteuttaa ja hankkia lisätietoa kun osaa rajata tarkemmin mitä haluaa. Niin mä olen tätä meidän pihaa lähtenyt tekemään.

Perinteinen mökkipiha tai vanhan talon piha on sellainen, että on nurmikkoa tai ruohikkoa, joka ajettu nurmikoksi ja sitten yksinkertaisia perennapenkkejä kohtuudella ja pensaita. Ei mitään monimutkaisia hörsötyksiä eli helppo on aloittaa. Inspiraatiota voi hakea vaikka kurkkimalla vanhojen talojen pihoihin. Googleta perinnekasvit, maatiaisperennat ja lainaa niihin liittyviä kirjoja, niin löydät sopivan näköisiä ja kestäviä lajikkeita. Näistä saa usein taimia tuttavilta ja naapureilta.

Huolettoman puutarhan saa, kun valitsee paikkaan sopivat kasvit (valoisuus, maaperä), tekee riittävän syvät penkit, muistaa kastella ensimmäisenä kesänä hyvin ja huolehtii, ettei valitse kasveja, jotka leviävät aivan järkyttävästi (penkkiin reunukset asentamalla saa estettyä rikkakasvien tuloa penkkiin, mutta ei ole pakollista). Myöhemmin monia kasveja voi helposti siirtää eli ei ole niin hirveän tarkkaa suunnittelu aluksi.

[QUOTE="vieras";26273359]Perinteinen mökkipiha tai vanhan talon piha on sellainen, että on nurmikkoa tai ruohikkoa, joka ajettu nurmikoksi ja sitten yksinkertaisia perennapenkkejä kohtuudella ja pensaita. Ei mitään monimutkaisia hörsötyksiä eli helppo on aloittaa. Inspiraatiota voi hakea vaikka kurkkimalla vanhojen talojen pihoihin. Googleta perinnekasvit, maatiaisperennat ja lainaa niihin liittyviä kirjoja, niin löydät sopivan näköisiä ja kestäviä lajikkeita. Näistä saa usein taimia tuttavilta ja naapureilta.

Huolettoman puutarhan saa, kun valitsee paikkaan sopivat kasvit (valoisuus, maaperä), tekee riittävän syvät penkit, muistaa kastella ensimmäisenä kesänä hyvin ja huolehtii, ettei valitse kasveja, jotka leviävät aivan järkyttävästi (penkkiin reunukset asentamalla saa estettyä rikkakasvien tuloa penkkiin, mutta ei ole pakollista). Myöhemmin monia kasveja voi helposti siirtää eli ei ole niin hirveän tarkkaa suunnittelu aluksi.[/QUOTE]
Ja siis pienestä penkistä kannattaa aloittaa. Sitä voi myöhemmin laajentaa. Valitse sellaisia kukkasia mistä tykkäät ja joitakin, jotka ovat myös näyttäviä (mutta helppohoitoisia). Esim. jossakin Siperiankurjenmiekassa on sekä kauniit kukkaset että lehdet.

Mutta ei kai noita kukkiakaan voi mitä tahansa lätkiä ja minne vaan, ettei tule ihan sekavaa pihaa.. :D Ainakin siellä on sellaisia kivenmurikoita, millä voisi varmaan rajata jonkun kukka-istutuksen.. Meillä on tarkoitus viettää mökillä paljon aikaa kesällä, mutta miten on, jos sieltä vaikka pari viikkoa on pois, miten saa huolehdittua ettei kukat kuole sitten..? Joku ravinne?

En välttämättä laittaisi palon kiviä rajaamaan, vaan sijoittaisin penkit luonnollisiin kohtiin, esim. valoisaan paikkaan kivasti jonkun isomman kiven viereen, talon päätyyn ym. Kyllä sen näkee. Aluksi on vähän pakko kastella, kun juuret eivät ole kehittyneet eli mikään ravinne ei auta, jos ei sada. Joku pitää saada kastelemaan. Myöhemmin perennat eli monivuotiset kasvit eivät juuri vaadi kastelua. Kesäkukkia (eli kesän eläviä) ei kannata laittaa ollenkaan, jos on mökiltä poissa, koska vaativat tiheämpää kastelua.

Juu yhden kesän kukkia en aikonutkaan laittaa, vaan nimen omaan näitä monivuotisia.. Ketään ei tosin valitettavasti saa kastelemaan, jos sieltä mökiltä lähdetään. Eikö tällaisia kastelijoita voi itse kehitellä? Olen kuullut että joku vesisanko ja siitä lanka ja menemään sinne kukkien luo.. Kuulostaa kyllä vähän ihmeelliseltä.
Olis siellä pihalla ainakin runsaasti tilaa kaikenlaiselle. Suht valoisakin se alue siellä on..

Sireeniä ja juhannusruusua :) siinä on kasvit millä saa mökkitunnelmaa. Ovat myös helppoja. Sommittele puut ja pensaat yhdeksi jatkuvaksi kokonaisuudeksi luonnon puiden kanssa äläkä tee mitään erityistä puutarhaa. Ota kuva mökistä ja sommittele ajatuksissasi siihen ne puut ja pensaat. Kenties kaada muutama puu pois tuomaan lisävaloa. Ei mökillä pidä olla hirveää puutarhatyötä... siellä lepäillään ja kaivellaan kasvimaata korkeintaan.

Yhteistyössä