Pihan lapset ystävystyvät vanhempien koulutustaustan mukaan (?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmaana tällä kertaa ettei tule ennakkoajatuksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmaana tällä kertaa ettei tule ennakkoajatuksia

Vieras
Olen huomannut hassun asian meidän pihapiirissä (kerrostalo). Ne lapset leikkivät keskenään mieluiten, joiden vanhemmilla on samantyyppinen koulutus :o

Katselin eilen kun lapseni leikkivät pihalla kahden muun perheen lasten kanssa. Yksi poika ei osallistunut lainkaan. Kun meidän perhe lähti kotiin, huomasin että tämä poika juoksi suin päin kahden siskoksen luokse ja heille syntyikin hyvä leikki (ikkunasta huomasin että leikki kesti kauan). Näiden perheiden vanhemmilla on samanlainen koulutus.

Pihassamme on myös kaksi poikaa, jotka tulevat tosi hyvin toimeen - molempien isät tekevät väitöskirjaa. Pojat eivät leiki oikein edes muiden kanssa, vaikkeivät ole edes ihan saman ikäisiä. Erikoista.

Taustalla yksi syy on tietysti vanhempien asenne, ja kyllä itsekin tulen parhaiten toimeen niiden aikuisten kanssa, joilla on samantyyppinen koulutus (ei ala, mutta muuten). Jotenkin arvomaailmat ja muutkin kohtaavat silloin usein.

Oletteko muut huomanneet samaa?

kyllä meillä pidä paikkaansa. asutaan omakotialueella. ammatteja vanheemmilla monenlaisia ja silti lapset leikkii keskenään kaikkien kanssa. on erinikäistä on saman ikäistä. paljon naapureiden kanssa me vanhemmatkin tekemisissä ja eroja on kun yöllä ja päivällä. teillä vain sattumaa.

Olisko niin, että teidän perhe pelotti tuota toista poikaa?

Ei se vanhempien ammateista tms. ole kiinni, kenen kanssa ihminen tulee toimeen, vaan luonteista!
Omat lapset leikkivät muidenkin kuin yrittäjien tai sossun tätien lasten kanssa, jopa täysin kouluttamattomien vanhempien lasten kanssa!

Meilläkin siis pihan lapset leikkii ihan kaikkien kanssa (paitsi se yksi poika), mutta jos on paljon lapsia pihalla ja saavat valita seuransa, niin silloin olen huomannut vanhempien taustan vaikuttavan.

Ja toki vaikuttaa sekin, miten hyvää pataa vanhemmat ovat keskenään. Uskon, että joillain (ainakin minulla :ashamed: ) siihen vaikuttaa muiden vanhempien koulutus ja sen mukanaan tuoma arvomaailma.

En oo kummemmin perehtynyt kun omien lasten kohalta, mutta totta tuo taitaa olla.

Ehkä vaikuttaa se että vanhemmatkin tulee paremmin toimeen samassa sosiaaliluokassa olevan ihmisen kanssa.

Kun on hyvin vaikea kuvitella että minulla olisi mitään yhteistä siivojan kanssa, ei siis mitään juteltavaa, niin miksi lapsillanikaan olisi jotain intressejä siivojien lapsiin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapset viihtyy hyvin yhdessä, kun molempien iskät tekee väitöskirjaa :laugh:
On kyllä fiksu teoria ;)

Öööö. Tää ei tosiaan ollut mun teoria, ja itsekin naurahdin asialle. Nimenomaan musta on kummallista - mutta tässäkin voi taustalla olla samanlainen perhetausta, jonka pojat toisissaan tunnistavat? Samanlaiset arvot, joku käytösmalli yms?

Meillä kans lapset leikkii kyllä kaikkien kanssa. Jos tosta teoriasta nyt jotain voi hakea, niin ehkä saman tyyppisillä vanhemmilla on myös saman tyyppiset kasvatusperiaatteet, mitkä heijastuu sellasen yleiseen käyttäytymiseen. Eihän kaikki aikuisetkaan tule toimeen keskenään, vaan toiset on enemmän kavereita kuin toiset. Ei meillä silti eka kysytä vanhempien koulutus/ammatti taustaa kun tutustutaan. Enemmän se on sitä minkä ikäinen teidän lapsi on? -juttua ja sit lapset tulee joko toimeen tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
Olisko niin, että teidän perhe pelotti tuota toista poikaa?

Ei se vanhempien ammateista tms. ole kiinni, kenen kanssa ihminen tulee toimeen, vaan luonteista!
Omat lapset leikkivät muidenkin kuin yrittäjien tai sossun tätien lasten kanssa, jopa täysin kouluttamattomien vanhempien lasten kanssa!

Niin meilläkin leikkivät kaikkien kanssa, jo ensi viestissä sanoin sen! Mutta valintatilanteissa hakeutuvat tiettyyn seuraan, ainakin tässä pihassa. Täälä on paljon perheitä tosi erilaisilla koulutustaustoilla.

Miten sä voit tietää teidän naapureiden koulutustaustan? :o

No joo, meillä on kavereina kyllä monen moisia, kouluttautuneita ja vähän vähemmän kouluttautuneita. Toiset on vielä koulussa. :D Ja kyll me keskenään kaikki toimeen tullaan.. :whistle:

Mun kokemuksen perusteella ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Lapset löytävät kaverinsa sen mukaan, kenen kanssa leikit osuu parhaiten yksiin ja keitä useimmin pihalla näkee. Iälläkään ei ole niin väliä. Meidän 4v. tyttö leikkii kaikkein eniten 5,5v. pojan kanssa, koska he ovat talviaikaan ainoat, jotka eivät käy päiväkodissa eli he ovat tottuneet leikkimään keskenään. Vastaavasti tytön kanssa ihan saman ikäinen tyttö ei tunnu olevan koskaan leikkikaverina, heillä ei vaan osuu yhtään kemiat kohdilleen. Ovat aivan erilaiset, toinen rauhallinen näpertäjä ja toinen vilkas vaeltaja. Ja koulutausta on vanhemmilla parhaiten yksiin tämän tytön perheen kanssa ;)

Enpä usko. kyllä se lapsen oma sosiaalisuus, luonne on se avaintekijä.
Olen nykyisin työläinen( ex akateeminen) lapsen iskä akateeminen...
Naapurit sitä sun tätä huippujohtajasta rekkakuskiin...ja kaikki on kamuja keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä kans lapset leikkii kyllä kaikkien kanssa. Jos tosta teoriasta nyt jotain voi hakea, niin ehkä saman tyyppisillä vanhemmilla on myös saman tyyppiset kasvatusperiaatteet, mitkä heijastuu sellasen yleiseen käyttäytymiseen. Eihän kaikki aikuisetkaan tule toimeen keskenään, vaan toiset on enemmän kavereita kuin toiset. Ei meillä silti eka kysytä vanhempien koulutus/ammatti taustaa kun tutustutaan. Enemmän se on sitä minkä ikäinen teidän lapsi on? -juttua ja sit lapset tulee joko toimeen tai ei.

Kyllä me aikuiset pihassa jutellaan ammatit ja koulutukset. Ja lapset ovat siis jo vauvoina tutustuneet toisiinsa. Eivät ole isoina tutustuneet. Se prosessi onkin sitten ihan erilainen, silloin ei aikuiset niin vaikuta taustalla.

Pihan lapset 1-7-vuotiaita. Kaikilla perheessä sisaruksia.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Miten sä voit tietää teidän naapureiden koulutustaustan? :o

No joo, meillä on kavereina kyllä monen moisia, kouluttautuneita ja vähän vähemmän kouluttautuneita. Toiset on vielä koulussa. :D Ja kyll me keskenään kaikki toimeen tullaan.. :whistle:

No siis toki tiedän niiden taustasta paljonkin, joiden kanssa vietän samalla pihalla monta vuotta :D Me jutellaan ummet ja lammet, kyläillään puolin ja toisin, ja kyllä kun toiseen tutustuu, niin aika alkuvaiheessa kysellään "mitäs sä teet työksesi" jne.

Ja rautalankaa: toimeen tullaan mekin kaikki. Toiset paremmin, toiset ok.

En ole huomannut, mutta toisaalta meidän asuinalueella sosiaalitaustat eivät aivan kauheasti eroa toisistaan. Suurin osa on keskiluokkaisia, mitään ökyrikkaita tai erityisen korkeasti koulutettuja ei täällä ole, ei myöskään ihan alinta sosiaaliluokkaakaan. Koulussa on sitten enemmän eroa, mutta lapsillani on ystäviä ihan laidasta laitaan. Minusta erilaiset ihmiset ovat rikkaus ja olen tyytyväinen, että olen saannut lapsetkin oppimaan sen, että emme tuijota sen enemmän ihmisen varallisutteen, rotuun, ihonväriin, uskontoon tai koulutustaustaan ystäviä valitessamme. Tosin lapsieni ystäviksi on valikoitunut paljon saman harrastuksen omaavia, mikä lienee sikäli luonnollista, että tuossa harrastuksessa vietetään paljon aikaa yhdessä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Lika barn lekar bäst?

Niin juuri =)

Mä en kyllä halua tietää naapureistani yhtään mitään. Asun kaupungissa ja kerrostalossa säilyttääkseni anonymiteettini, en siksi, että jakelisin curriculum vitaetani pitkin pihoja.

Riippuu varmaan tosi paljon tarjonnasta. Itse olen sen verran metsästä koitoisin, että leikin tasan tarkaan niiden kanssa, jotka lähellä asuivat. Ja nyt oma lapseni kasvaa pienessä rivaripihassa, jossa myös leikitään kaikkien kanssa, koska lapsia on niin vähän.

Mut onhan tossa varmaan totuuden siemen. Kyllähän avioliitotkin solmitaan usein samassa luokassa olevan kanssa. Kai se on sitten se yhteinen kokemus maailmasta, näkee maailman samasta näkökulmasta.

Johtuskohan siitä, että näiden vanhemmilla natsaa ja sitten ovat parempia ystäviä? Tai esim. lasten iät ja sukupuolet? Nuo vaikuttaa kuitenki lapsilla aika paljon. Ja luonteet.

Mulla itellä on ollut ystävänä todella erilaisten koulutustaustojen omaavia, ihan pienestä pitäen. En jotenkin jaksa tuohon uskoa, paitsi sitten kun puhutaan eri asuma-alueista, jolloin vaikutus näkyy paljon, koska leikitään oman alueen lasten kanssa.

Useathan eivät edes tiedä, mikä on naapurin koulutustausta ja ikä jne ja mitä töitä tekee. En minä ainakaan tiedä nykyisistä naapureista kerrostalossa mitään. Ja entisistä tiesin vain pari. Monilla on kyllä paljon oletuksia, varmaan minustakin (olen opiskelija ja teen paljon kotona koulutöitä).