Piiiitkä saitsu, mistä rahaa? Kokemuksia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APUA!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="madame";27292187]no johan on hiton vaikeeta!! mulla meni käsi poikki marssin terveyskeskukseen(niin terveyskeskukseen enkä työterveyshuoltoon), käsi vedettiin paikoilleen muutaman kerran. mutta luutui lopultä väärään asentoon, joten käsi leikattiin!

joo se leikattiin xxxx tapaturma asemalla, olin vrk siellä sisällä. tais maksaa itelle muutaman kymmenen euron, eikä mulla mitään vakuutuksia ollut.

niin miten se on niin vaikeaa suomessa on julkinen terveyden huolto. ukko tk:seen sitä kautta lähetteellä julkiselle puolelle leikkausjonoon, ei tuu mitään tonnien laskuja!

ja hei mä sain vaan sen sairaspäivärahan kelasta... hyin pärjäsi. turha kitinä siis nyt pois ja suunnittelemaan rahan käyttöä! eka laskut, sit loppusumman jaatte kuukauden jokaiselle päivälle... jos päiväsumma on 20e niin sit on ja sit eletään sen mukaan! ja on joka päivälle ruokarahaa[/QUOTE]

Jänteen repeämää ei huomattu heti kättelyssä. Ensin tuli tavallista saitsua lihasrevähdyksestä, ja lopulta hirveän tappelun jälkeen pääsi kuvauksiin (uhkailua tuli, et jos ei kuvauksissa mitään näy niin joutuu its emaksumieheksi jne).
Ja leikkausjono on täälläpäin tosiaan vähintään sen 6kk, ei ihan seuraavana päivänä pääse. Oletettavasti on eri asia jos on käsi poikki, mutta kun tämä jännevamma ei ulkopuolisen silmissä näytä vakavalta, joten sitä voi huoletta pitkittää. Ei ajatella sitä seurausta. Ja ehkä surkastuneen jänteen paikalleenompelu on vähän erikoisempaa kuin raajan kipsaus? Ei ihan jokainen lääkäri sitä suostu tekemään?

Ja kelan rahoista jää "päiväsummaksi" ehkä about 7,5€. Suht hyvin pärjäillään kun minä maksan ison osan ja saa tutuilta velaksi (veronpalautuksista sitten maksetaan takaisin), mutta silti v*tuttaa että liitolle on pistetty hemmetinmoinen määrä rahaa viimeisten kymmenen vuoden aikana, eikä mitään apua tai tukea sieltä saa. Sylettää tää koko hemmetin yhteiskunta.

[QUOTE="madame";27292193]no kaverilta leikattiin sydäntä julkisella puolella(oli läppävika) ja hengissä on!

onkohan tää vähän vaativampi juttu ku sun miehellä :D[/QUOTE]

Enpä tiedä. Itseltäni (oikeasti en oo ihan niin tapaturma-altis ja sairas ku mitä nyt ehkä saatte ymmärtää :D ) korjattiin kans reikä sydämessä, ja aivan älyttömän simppeli 10min toimenpide oli. Että uskon kyllä että lihas- ja jännevammojen korjaaminen saattaa hyvinkin olla hankalampaa, vaikka tietysti aina jos kyseessä on sydän, niin se kuulostaa hurjan hankalalta ja pelottavalta.

Mutta joo, julkisellehan tämä on nyt menossa. Se on vain se että yksityisen leikkaussaliin ois päässyt tyyliin HETI, ja julkiselle kestää puol vuotta.

[QUOTE="jaa";27292205]Aika moni yksityinen kirurgi on myös samaan aikaan ihan julkisessa sairaalan virassa...[/QUOTE]

Juurikin noin. Itselläni työtapaturman jälkeen (leikattiin kyllä heti tapaturman satuttua, kun oli niin paha vamma) yksityinen lääkäri määräsi leikkauksen (korjattiin vielä uudestaan siis) ja yksityisellä siis lääkäri sanoi, että jos ei vakuutusyhtiöltä tule myönteistä korvauspäätöstä, niin hän laittaa mut julkiselle puolelle omaan jonoonsa, eli leikkasi myös julkisella puolella.

mutta silti v*tuttaa että liitolle on pistetty hemmetinmoinen määrä rahaa viimeisten kymmenen vuoden aikana, eikä mitään apua tai tukea sieltä saa. Sylettää tää koko hemmetin yhteiskunta.

Ihan pakko kysyä, onko mies kysynyt toimintaohjeita luottamusmieheltä, sairaalan sosiaaliohjaajalta, liiton puhelinneuvonnasta vai mistä? Ja mikä liitto kyseessä?

Sairaalana sosiaaliasiamies on nimenomaan etuuksien selvittelyssä ym apuna, tekee tarvittaessa yhteystyötä ptilasasiamiehen kanssa.

[QUOTE="ltm";27292358]Ihan pakko kysyä, onko mies kysynyt toimintaohjeita luottamusmieheltä, sairaalan sosiaaliohjaajalta, liiton puhelinneuvonnasta vai mistä? Ja mikä liitto kyseessä?

Sairaalana sosiaaliasiamies on nimenomaan etuuksien selvittelyssä ym apuna, tekee tarvittaessa yhteystyötä ptilasasiamiehen kanssa.[/QUOTE]

Liitolta (akt) on kysellyt. Vastauksena on vain ollut että pitää nyt vain odotella ja sit odotella vähän lisää...
Sairaalan sosiaaliasiamies kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta, tosin minkä sairaalan nyt sitten? Kun on julkinen, työnantajan työterveyslääkäri, ja sitten vielä tämä ihan ulkopuolinen erikoiskirurgi.

Kiitos tästä kysymyksestä, juuri tätä haluaisin itse tietää. Eli että kenelle kuuluisi soittaa? Ketä pommittaa kysymyksillä? Liiton neuvojana on kuulemma joka kerta ollut joku kärttyinen täti jota ei selvästikään ole tuntunut kiinnostavan auttaminen yhtään. Tuo oma mies on aika tossukka eikä siis osaa pitää puoliaan näissä asioissa, joten sen takia itse yritän tässä vähän ottaa noita ohjia käsiini :D

Harmi vain että itsekin olen aika huono näissä asioissa. Kaikki olisi varmasti niin paljon helpompaa jos osaisi olla röyhkeä, törkeä ja kova, mutta kun myö ei olla.

Liitolta (akt) on kysellyt. Vastauksena on vain ollut että pitää nyt vain odotella ja sit odotella vähän lisää...
Sairaalan sosiaaliasiamies kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta, tosin minkä sairaalan nyt sitten? Kun on julkinen, työnantajan työterveyslääkäri, ja sitten vielä tämä ihan ulkopuolinen erikoiskirurgi.

Kiitos tästä kysymyksestä, juuri tätä haluaisin itse tietää. Eli että kenelle kuuluisi soittaa? Ketä pommittaa kysymyksillä? Liiton neuvojana on kuulemma joka kerta ollut joku kärttyinen täti jota ei selvästikään ole tuntunut kiinnostavan auttaminen yhtään. Tuo oma mies on aika tossukka eikä siis osaa pitää puoliaan näissä asioissa, joten sen takia itse yritän tässä vähän ottaa noita ohjia käsiini :D

Harmi vain että itsekin olen aika huono näissä asioissa. Kaikki olisi varmasti niin paljon helpompaa jos osaisi olla röyhkeä, törkeä ja kova, mutta kun myö ei olla.

Liitto (puhelinpalvelu ja luottari) auttaa pääsääntöisesti työsuhteeseen liittyvissä ehdoissa eli lomat, vuorolisät, km-korvaukset jne.

Onko työnantajan työterveyslääkäriltä tietoa mitä kaikkea työterveyshuolto sisältää eli mitkä kuuluu yrityksen piikkiin ja mitkä itselle, missä menee raja? Sieltä kirjallinen pyyntö /selvitys. Miten mies on ohjattu erikoiskirurgin potilaaksi, hakeutui itse vai lähetteellä? (saattoi ollakin jossain, sori, en muista) Mihin julkiseen sairaalaan ohjattu, hakeutui itse vai lähetteellä?

Tapahtumaketju pitää olla selvillä, sitten katsellaan missä menee kenekin kustannettava osuus. Tässä kannattaa varata aika sinne julkisen puolen sairaalan sosiaaliohjaajalle, tai niin minä tekisin, ja kaikki paperit, lausunnot ym mukaan.

[QUOTE="ltm";27292446]Liitto (puhelinpalvelu ja luottari) auttaa pääsääntöisesti työsuhteeseen liittyvissä ehdoissa eli lomat, vuorolisät, km-korvaukset jne.

Onko työnantajan työterveyslääkäriltä tietoa mitä kaikkea työterveyshuolto sisältää eli mitkä kuuluu yrityksen piikkiin ja mitkä itselle, missä menee raja? Sieltä kirjallinen pyyntö /selvitys. Miten mies on ohjattu erikoiskirurgin potilaaksi, hakeutui itse vai lähetteellä? (saattoi ollakin jossain, sori, en muista) Mihin julkiseen sairaalaan ohjattu, hakeutui itse vai lähetteellä?

Tapahtumaketju pitää olla selvillä, sitten katsellaan missä menee kenekin kustannettava osuus. Tässä kannattaa varata aika sinne julkisen puolen sairaalan sosiaaliohjaajalle, tai niin minä tekisin, ja kaikki paperit, lausunnot ym mukaan.[/QUOTE]

Kiitos! :)

Mies kävi työterveyslääkärillä monen monta kertaa, ja meinasivat vain antaa lihasrevähdyksestä saitsua uudestaan ja uudestaan. Lopulta kokeilivat jotain simppeliä testiä (käsien puristusvoima tjs), ja huomasivat että jotain on (IHME!) vialla. Tässä siis lähemmäs kuukausi turhaa jahkailua. Sit piti mennä kuvauksiin, ja jonotus oli yli 3kk, ja siinä vaiheessa mies hermostui ja sai lopulta lähetteen kuvauksiin yksityiselle ja ajan kirurgille.

Kirurgi pisti lähetteen aikoja aikoja sitten julkiselle, mutta siinä kesti, ja lopulta tuli tieto 6kk jonotuksesta. Mies ilmoitti kirurgille asiasta ja kirurgi lupasi ottaa asian haltuunsa ja vähän painostaa julkista puolta, että asialla on vähä niinkuin KIIRE.

Ja tässä tilanteessa nyt ollaan. Odotetaan, odotetaan, ja odotetaan.

Työnantajan ja työterveyslääkärin kanssa oli joku palaveri tuossa viime viikolla, ja aika kitkerästi taisi mennä. Eli lääkärin mielestä voisi hyvinkin mennä töihin, vaikka oikea käsi on täysin työkyvytön, ja työnantajalla ei tainnut oikein olla mitään sanottavaa. Kuitenkin tuli selväksi että eivät tykkää kumpikaan tuon kirurgin osuudesta koko asiaan. Taitaa olla aika pirun kallis herra se kirurgi.

Tiedän yhden vastaavan tapauksen, kyseessä akillesjänne. Repesi työtapaturmassa, siis jalkaan kohdistui isku, avohaava tuli ja jänne ensin repesi, haavatulehduksen takia meni sitten kokonaan poikki. Vakuutusyhtiö vetosi, että terve akillesjänne ei katkea...

Siis kelahan maksaa sairaspäivärahaa vuoden verran, eli eikö miehesi saa kelasta rahaa? Ja sitten kun tuo vuosi täyttyy saa määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä.

[QUOTE="vieras";27292508]Tiedän yhden vastaavan tapauksen, kyseessä akillesjänne. Repesi työtapaturmassa, siis jalkaan kohdistui isku, avohaava tuli ja jänne ensin repesi, haavatulehduksen takia meni sitten kokonaan poikki. Vakuutusyhtiö vetosi, että terve akillesjänne ei katkea...[/QUOTE]

No joo. Kävin oman liittoni kokouksessa tässä, ja siellä oli meidän vakuutusyhtiön edustaja. Häneltä sitten kysyin mielipidettä akilles- ja hauisjänteen repeämisiin. Ja hän väitti ettei ole KOSKAAN (niin vissiin...) kuullutkaan tuollaisesta ja että voivoi, kuulostaapa huonolta hoitamiselta jnejne.
Muitakin henkilöitä yhtyi minun ihmettelyyn, on vissiin aika yleistä että vakuutusyhtiö yrittää livistää juuri noiden jännevammojen kanssa.

Selvitin asiaa, ja miehen työnantajalla on ihan sama vakuutusyhtiö. Että sillai.

[QUOTE="siis";27292528]Siis kelahan maksaa sairaspäivärahaa vuoden verran, eli eikö miehesi saa kelasta rahaa? Ja sitten kun tuo vuosi täyttyy saa määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä.[/QUOTE]

Kyllä hän saa kelasta rahaa. Ollaan vain aika ihmeissään että miten se voi olla niin pieni summa.

Tosin tietysti nyt on kai tarkoitus karsia kaikesta. Myydä pois auto (pakollinen työajoihin) jne. Harmi vain että miehellä on joku hiton luotto (arvatkaa vain olenko sättinyt häntä siitä), ja takaisinmaksun takia rahaa elämiseen ei oikeastaan vain jää. Tai kitkutteluahan tämä on nyt hänelle ollut jo alkukesästä, alkaa vain ymmärtääkseni hermot ja järki menemään kun ei ole mitää tekemistä. Kyseessä siis ahkera ja (yli)aktiivinen äijä joka on aina ollut töissä tekemässä ruumiillisesti rankkaa hommaa.

Nyt sitten pitää vain istua kotona ykskätisenä, ei edes voi autoja tai kämppää korjailla, kun on vain tuo vasuri käytössä. Pikkasen hän kiipeilee jo seinillä ja on tyyliin sekoamispisteessä kun ei voi tehdä MITÄÄN. Ja siihen päälle tämä stressaava tilanne kun kaikki vain menee pieleen eikä mikään taho tuntuis olevan apuna.

Kyllä hän saa kelasta rahaa. Ollaan vain aika ihmeissään että miten se voi olla niin pieni summa.

Tosin tietysti nyt on kai tarkoitus karsia kaikesta. Myydä pois auto (pakollinen työajoihin) jne. Harmi vain että miehellä on joku hiton luotto (arvatkaa vain olenko sättinyt häntä siitä), ja takaisinmaksun takia rahaa elämiseen ei oikeastaan vain jää. Tai kitkutteluahan tämä on nyt hänelle ollut jo alkukesästä, alkaa vain ymmärtääkseni hermot ja järki menemään kun ei ole mitää tekemistä. Kyseessä siis ahkera ja (yli)aktiivinen äijä joka on aina ollut töissä tekemässä ruumiillisesti rankkaa hommaa.

Nyt sitten pitää vain istua kotona ykskätisenä, ei edes voi autoja tai kämppää korjailla, kun on vain tuo vasuri käytössä. Pikkasen hän kiipeilee jo seinillä ja on tyyliin sekoamispisteessä kun ei voi tehdä MITÄÄN. Ja siihen päälle tämä stressaava tilanne kun kaikki vain menee pieleen eikä mikään taho tuntuis olevan apuna.

Minimi päiväraha on 22€/pvä, kuinka huonot tulot miehellä on ollut jos vain tuon saa?

ettei nyt olisi vähän mennyt vaihingossa puurot ja vellit sekaisin, tarkistakaapa ihan ekana ettei miehelle makseta vahingossa työnantajalle kuuluvaa osaa, eli työantajan kuuluisi maksaa palkkaa saikkuajalta.

Tarkistakaapa liitosta kauanko on työnantajan palkanmaksuvelvollisuus!

[QUOTE="ltm";27292710]ettei nyt olisi vähän mennyt vaihingossa puurot ja vellit sekaisin, tarkistakaapa ihan ekana ettei miehelle makseta vahingossa työnantajalle kuuluvaa osaa, eli työantajan kuuluisi maksaa palkkaa saikkuajalta.

Tarkistakaapa liitosta kauanko on työnantajan palkanmaksuvelvollisuus![/QUOTE]

Yleensä tuo on vain muutama kuukausi (pari...) ja sen jälkeen sitä saa tyytyä siihen kelan rahaan, joka on 60 % palkasta.
Että terveisiä vaan kaikille jotka ajattelee että on mukava lomailla kotona sairaana. Ei se kyllä taloudellisesti kannata.
Kuulostaa minusta siltä että ap:n mies on todella vähän turhan vässy. Kyllähän tuossa ajassa nyt kunnon mies ottaa omista asioistaan selvää, eikä tapellakaan tarvitse, kun menee asiat edellä.

[QUOTE="hmh";27292734]Kuulostaa minusta siltä että ap:n mies on todella vähän turhan vässy. Kyllähän tuossa ajassa nyt kunnon mies ottaa omista asioistaan selvää, eikä tapellakaan tarvitse, kun menee asiat edellä.[/QUOTE]

:D onhan hän vähän.
Mutta mitä olen näistä jännetapauksista kuullut, niin nopeimmillaan keissi on saatu selvitettyä noin 2 vuodessa, ja pahimmillaan saa tapella vakuutusyhtiön kanssa sen 7 vuotta.
Kun niillä on se 6kk vai jopa enemmän aikaa aina vain roikottaa sitä päätöstä. Ja sit ne kieltäytyvät ja uusi valitus pitää pistää menemään ja taas odotetaan se maksimiaika joka on vakuutusyhtiööle mahdollista.
Korkeimpaan oikeuteen pääsee vissiin aikaisintaan kahden vuoden päästä tapahtuneesta, ainakin mitä noita netissä olevia julkaisuja oon lukenut.

Nyt tosin tapaus on jossain valituslautakunnassa, ollut jo yli kuukauden. Saas nyt nähdä mitä siellä ollaan mieltä. Oletettavasti paperit ovat sielläkin mystisesti vain kadonneet tai jotain.

Soitto sinne sairaalaan tai poliklinikalle, jonne lähete on mennyt ja kyselyä, mitä lähetteelle on tapahtunut ja sitten kiirehtimistä! HOP HOP! Samaisessa sairaalassa on varmasti (kuten terveyskeskuksissa) sosiaalityöntekijä ja potilasasiamies, jolle voi purnata hoidosta - he tietävät mitä pitää tehdä! kuulostaa kovien pieneltä tuo päiväraha... Kannattaa soitta kelaan. Onko Kelasta otettu palkkatiedot päivärahan maksua varten edellisen toimitetusta verotuksesta suoraan (v. 2010), vai edeltäneistä työtuloista? Kannattaa olla tarkkana tässä asiassa, jos on ollut vaikkapa opiskelijana tai työttömänä vuonna 2010 ja nyt saa palkkaa.

[QUOTE="vieras";27294610]Soitto sinne sairaalaan tai poliklinikalle, jonne lähete on mennyt ja kyselyä, mitä lähetteelle on tapahtunut ja sitten kiirehtimistä! HOP HOP![/QUOTE]

Heh. Nyt on soiteltu ja hoputettu. EHKÄ joulukuussa on aikoja, mutta hyvin epätodennäköistä. Marraskuu oli ainakin (lokakuussa jo) täyteenbuukattu, eikä mitään aukkoja oltu jätetty kiireellisiä leikkauksia varten. Sinäänsä varmasti melkein kaikki leikkaukset ovat kiireellisiä. Mutta sylettää taas vaihteeksi.

Ainiin, ja sairauspäiväraha tippuu sairaseläkerahaksi, joka on joku ihan minimini. Siinä vaiheessa ei enää tulot riitä laskuihin ja vuokraan, puhumattakaan itse elämiseen. Ja oletettavasti sossu ei edelleenkään mitään auta, eikä vakuutusyhtiöstä ole vieläkään kuulunut mitään.

Yess! Eli tosi hyvää v*tun joulunodotusta täällä.

Ja on soitettu joka paikkaan, mutta kun kaikissa mestoissa vain sanotaan että pitää odottaa, ja jos alkaa jankkaamaan niin puhelimen toisessa päässä hermostutaan. Jotenkin vain turhauttaa.

Sairauspäivärahan menee viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan(eli tänä vuonna 2010 mukaan) ja jos on aloittanut työt vasta sen jälkeen/tulot on merkittävästi nousseet(väh 20%), kannattaa hakea sitä työtulon perusteella. Mitenkään päin se ei voi olla mitään 7euron luokkaa, koska tosiaan työttömällekin minimi 55:n yhtäjaksoisen työkyvyttömyyden jälkeen on se ~22e, eli jossain on virhe tai sitten työnantajan kuuluis maksaa.

Ja tuskin tarvii mitään sairaseläkerahoja(?) tässä vaiheessa vielä miettiä, kun kelakin maksaa 300 päivää sairauspäivärahaa, eli lähes vuoden ja sen jälkeen aletaan miettiä työkyvyttömyyseläkettä/kuntoutustukea.
Kela - Sairauspäiväraha työntekijälle

Yhteistyössä