Pikainen kysymys uskovaisille kristityille! Auttakaa, pliis!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ahdistunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En kuulu kirkkoon, mutta uskon että on olemassa jotain meitä suurempaa. Se näyttäytyy jokaiselle erilaisena, juuri sille henkilölle oikeanlaisena. Itse kutsun uskoani nimellä maailmankaikkeus. Se on ystävällinen ja armollinen, ei tuomitse, rajoita eikä kiellä, on valmis auttamaan kun pyydetään - joskin apu voi tulla eri muodossa kuin olisi itse kuvitellut. Monet sanovat sitä rakkaudeksi. Ja rakkaushan on suurin.

Jos olet hyvä muille ja yrität aina toimia oikein niin Jumala - tai mitä tahansa nimeä käytetäänkään - on varmasti tyytyväinen. En usko Jumalan suuttuvan pilkasta - eiköhän hän suuruudessaan ole sellaisen pikkumaisuuden yläpuolella. En usko hänellä olevan mitään myöskään joogaa vastaan.

Harjoita uskoasi tavalla, joka tuntuu sinusta hyvältä. Älä anna muiden kertoa, mitä sinun pitäisi tai mitä et saisi tehdä. Usko on ihmistä eikä ihminen uskoa varten. Usko on varmasti ihan hyväksi, kun harjoitat sitä tavalla joka kunnioittaa muita ja saa sinut tuntemaan olosi hyväksi. Uskon tulisi tuoda sinulle iloa - ei pelkoa siitä, että teet jotain väärin.

Mä olen ollu uskossa n. ikäni ja ev.lut. seurakunnan työpalveluksessa n. 20 vuotta pian. Suomen "hallitsevasta" kirkosta löytyy vaikka minkälaista käännyttäjää, evankelistaa ja kymmenystenkerääjää. Valitse oma tiesi. Kirkkoon, lahkoon, yhteisöön ei mihinkään tarvitse kuulua eikä osallistua ollakseen uskovainen. Rukous silloin kun se itsestä tuntuu hyvältä riittää :). Mitään taivaspaikkaa ei täällä maan päällä tarvi sen enempää edes yritä ansaita.

Olet aito leipäpappi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ole yhtä oikeaa tapaa;30655115:
En kuulu kirkkoon, mutta uskon että on olemassa jotain meitä suurempaa. Se näyttäytyy jokaiselle erilaisena, juuri sille henkilölle oikeanlaisena. Itse kutsun uskoani nimellä maailmankaikkeus. Se on ystävällinen ja armollinen, ei tuomitse, rajoita eikä kiellä, on valmis auttamaan kun pyydetään - joskin apu voi tulla eri muodossa kuin olisi itse kuvitellut. Monet sanovat sitä rakkaudeksi. Ja rakkaushan on suurin.

Jos olet hyvä muille ja yrität aina toimia oikein niin Jumala - tai mitä tahansa nimeä käytetäänkään - on varmasti tyytyväinen. En usko Jumalan suuttuvan pilkasta - eiköhän hän suuruudessaan ole sellaisen pikkumaisuuden yläpuolella. En usko hänellä olevan mitään myöskään joogaa vastaan.

Harjoita uskoasi tavalla, joka tuntuu sinusta hyvältä. Älä anna muiden kertoa, mitä sinun pitäisi tai mitä et saisi tehdä. Usko on ihmistä eikä ihminen uskoa varten. Usko on varmasti ihan hyväksi, kun harjoitat sitä tavalla joka kunnioittaa muita ja saa sinut tuntemaan olosi hyväksi. Uskon tulisi tuoda sinulle iloa - ei pelkoa siitä, että teet jotain väärin.

"""Älä turhaan käytä Jumalasi nimeä, sillä Herra ei jätä sitä rankaisematta, joka turhaan käyttää hänen nimeään. """"

Hienoa että olet uskossa, onnea siitä. :)

Ja hyviä ohjeita olet uskovilta saanut. Itselle tulee mieleen tämä: se sulle sopiva seurakunta ei välttämättä löydy heti, mulla siihen kesti n.10 vuotta. Sitä ennen kolusin rauhassa hellarit, vapikset ja luterilaisen. Ja vieläkin yhdistelen noita, vaikka luterilaiseen jäin.

Etsi uudestisyntyneiden uskovien yhteisöä. Luterilaisessa sunnuntaijumiksessa ja "korkeakirkollisissa" jutuissa heitä ei aina näy, vaan tuomasmessuissa ja gospelkonserteissa tms. Ja joku seurakunnan työntekijä voi vinkata jostain rukouspiiristä jossa sun usko pääsee kasvamaan. Voin sanoa että uskovien luterilaisten piirit eivät paljoa häviä vapaille suunnille, Jumala tekee ihmeitä ja vaikuttaa.

Ja niin kuin joku sanoi niin ei nykyhellareita ja vapista tartte pelätä että liian ahtaita olisivat. Niissä saa yksittäinen ihminen käydä vuosikausia ilman että mihinkään painostettaisiin, kaikki on vapaaehtoista (ainakin oma kokemukseni).
Eli voit pyöriä vaikka vuosikausia eri uskovien yhteisöissä ja sitten kun joku paikka vähitellen tuntuu kodilta, niin se on todennäköisesti sun seurakunta.

Netistä hyviä sivuja:
-Seurakuntalainen.net. Yhdistelmä eri seurakuntien uutisia.
-Netmission. Hellaripohjainen mutta ne uskovat on aika lempeää sakkia.
-Tv7: tää sit varauksella! Siellä on laidasta laitaan juttuja mut saatat törmätä siellä menestysteologiaan (kaikkien on pakko olla terveitä ja rikkaita ja rumiakaan ei sais olla :D), mut kun ne karsii pois niin hyvää antia on.
-Ja radiosta Dei-kanava. :)

Kasteasia on semmoinen, että sitä ei kannata tehdä pelosta käsin ja kiireessä. Silloin kun panikoi jotain asiaa niin saattaa luulla sitä pelkoa Jumalan puheeksi mut aina ei ole näin. Mulla on tujakassa uskossa olevia ystäviä jotka on käyneet upotuskasteella ja sit on niitä syvästi uskovia joille riittää lapsikaste. Itse koin Jumalan kutsuvan mua aikuiskasteelle, mut on monia lapsena kastettuja jotka eivät koe samaa.
Odota siinäkin asiassa. Se voi sulle selvitä vasta sitten kun jokin seurakunta tuntuu kodilta.

Rukoilen että saat säilyä ja kasvaa uskossa. Omalla kohdalla (olen vähän hulivili luonne) on ihme, että olen kaikkien näiden vuosien jälkeen uskossa. Se ei ole mun ansiota vaan Jumala on itse pitänyt kiinni.

Viimeksi muokattu:
Luterilaisessa kirkossa on paljon ei-uskovaisia pappeja ja seurakunta-aktiiveja, se on ongelma, koska näiltä ei saa Jumalan sanan mukaista opetusta vaan Jumalan sanan mukaiseksi naamioituneita Saatanasta lähtöisin olevaa opetusta ja menoa. Homojutut esimerkkinä.

Nimenomaan on hyvä että "homojutuista" voi edes puhua nykyään luterilaisen kirkon piirissä, vapaissa suunnissa on vielä edessä se. Homot on samanlaisia ihmisiä kuin muutkin ja kaikki tarvitsevat Jeesusta. "Eheytysterapiat" eivät homouteen auta.

Ihan uskovia pappeja olen tavannut luterilaisissa seurakunnissa. Tuo on vanha myytti tuo juttu leipäpapeista.

Kukaan joka pelkää tehneensä Pyhän Hengen pilkan, ei ole sitä tehnyt. Pyhän Hengen pilkan tehnyt ei välitä asiasta pätkääkään. Paavalikin oli kristittyjen vainoaja ja silti uskoon tullessaan sai syntinsä anteeksi, joten ei tarvitse olla huolissaan menneisyytensä virheistä.

Muutenkin terve uskonelämä on ennenkaikkea sisäistä iloa ja rauhaa. Seurakunnan tilaisuuksissa käyminen on suositeltavaa, mutta ei siitä mitään tiukkaa lakia pidä tehdä tai kantaa turhaan syyllisyyttä.

Hei ap,

käy ihmeessä tutustumassa eri seurakunnissa rohkeasti, mikä tuntuu itsellesi parhaalta. Anna Jumalan vaikuttaa päätökseesi, ja ole itsellesi armollinen. Suosittelen unohtamaan lakihenkisyyden, että riittääkö kun lukee sen ja sen verran Raamattua ja käy kerran viikossa tilaisuudessa. Usko riittää.

Minusta tämä ei ole pikainen kysymys. Mitä, jos oikeasti keskustelisit uskovien kristittyjen kanssa? Lukisit Raamattua, rukoilisit, kävisit sielunhoidossa jne.
Anteeksi, etten osaa vastata paremmin. Siunausta ja Jumalan johdatusta!

Hei ap hyvä että olet lähtenyt etsimään ja kyselemään. Ehkä minut oli tarkoitettu tienviitaksi sinulle. Annan sinulle muutamia tienviittoja lisää, jotka on raamatusta joten ei tarvitse pelätä että neuvon väärään suuntaan; etsi raamatusta kohta missä puhutaan hengen hedelmistä sillä niistä tunnistat oikean seurakunnan. Kaikkien hedelmien tulee täsmätä. Jeesuksen sanojen mukaan sinun tulee siis etsiä ensin Jumalan valtakuntaa ja että miksikö niin lue raamatusta viinipuuvertaus. Jumalan valtakunnasta sinulle annetaan kaikki mitä etsit. Usko tulee kuulemisen kautta ja kuulo Jumalan sanan kautta eli kuulo sinulla jo on, koska olet herännyt kuuntelemaan, mutta vielä pitäisi löytää iankaikkisen elämän sanat. Portti Jumalan valtakuntaan on ahdas ja tie kaita. Siksi ns. Vapaat suunnat vievät kadotukseen koska heidän portti on avara ja tie lavea. Jumalan valtakunta on kuin hakomaja yrttitarhassa. Eli ei näytä päällepäin yhtään houkuttelevalta. Tulee kylväjävertaus mieleen kun lukee näitä viestejä täällä, että ei ole kylväjän homma helppoa nykypäivänä, mutta onneksi on vielä joku joka haluaa herätä kuuntelemaan. Mene siis Jumalan sanan kuuloon, koska vain sillä tavalla sinussa syntyy usko raamatun mukaan ja tunnustele puhetta että täyttääkö se kaikki hengenhedelmät ja raamatun kuvaukset Jumalan valtakunnasta. Sitten kun oikea paikka löytyy niin Jumala antaa voiman uskoa niinkuin on kirjoitettu Hänen tahtonsa oleman. Käy ennakkoluulottomasti eri seurakuntien puheita kuuntelemassa, kyllä se Jumalan henki ohjaa sinut oikeaan paikkaan, koska niin Jumala sanassaan lupaa. Aloita vaikka tästä nettiseurat.info
Siellä on nauhoitettua Jumalan sanaa ja myös suoria lähetyksiä netin kautta muutaman kerran viikossa.

Koen vahvasti, että aloittaja pohtii kovasti sitä mihin hänen pitäisi mennä. Ketä pitäisi miellyttää. Kuka tarjoaa hurskaimmat ohjeet ja puitteet.

Kysytäänpä mestarilta tätäkin asiaa:

20. Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
21. eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".

Sinä kasvat ihan siinä niillä sijoillasi, ulkonaisista puitteista riippumatta uskossa. Jumala antaa sinulle ulkoiset olot ja Hän kyllä antaa sinulle sisäisetkin olot, kun vain rukouksessa sanot Jumalalle, että haluat aina olla Hänen omansa. Hän pitää sinusta kiinni.

Ihmisiä älä matki äläkä seuraa.

Alkuperäinen kirjoittaja mä....;30677445:
Koen vahvasti, että aloittaja pohtii kovasti sitä mihin hänen pitäisi mennä. Ketä pitäisi miellyttää. Kuka tarjoaa hurskaimmat ohjeet ja puitteet.

Kysytäänpä mestarilta tätäkin asiaa:

20. Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
21. eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".

Sinä kasvat ihan siinä niillä sijoillasi, ulkonaisista puitteista riippumatta uskossa. Jumala antaa sinulle ulkoiset olot ja Hän kyllä antaa sinulle sisäisetkin olot, kun vain rukouksessa sanot Jumalalle, että haluat aina olla Hänen omansa. Hän pitää sinusta kiinni.

Ihmisiä älä matki äläkä seuraa.
Missään kohtaa raamatussa ei sanota että ilman Jumalan valtakunnan löytämistä kukaan pelastuisi. Se pelastuu joka täyttää taivaallisen isän tahdon. Jatka Jumalan valtakunnan etsimistä vaikka täällä on kaikenlaisia eksyttäjiä. Tunnistat Jumalan valtakunnan hengen hedelmistä. Pelkällä rukouksella ei kukaan kykene pelastumaan koska se ei ole Jumalan sanassaan ilmoittama tahto. Etsi ensin Jumalan valtakunta, sieltä sinulle kaikki annetaan.

Yhteistyössä