Pikku päiväunikieltäytyjä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jojo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jojo"

Vieras
Miten toimisitte kohta 1v9kk ikäisen päiväunista kieltäytyvän lapsen kanssa? Mielestäni tämän ikäiselle kuuluisi vielä yksi annos unta päivällä yöunien lisäksi. Joskus ennenkin on ollut satunnaisia päiviä, kun uni ei ole tullut, mutta nyt niitä on jo useampi peräkkäin. Yöunet eivät ole ihme kyllä häiriintyneet, olen odottanut huutokonserttia kello kolme yöllä, mutta ei. Toissayönä lapsi nukkui 11 tuntia, viime yönä 13, nukahdettuaan syliini kesken illan.

Olin ihan varma, että tänään päiväunet nukutaan entiseen malliin perhekerhon päälle, mutta kitin kontit. Sänkyyn viety lapsi sen kuin hyppi ja ilakoi, kunnes kokeilin vain jättää hänet rauhoittumaan ja poistuin - lapsi vanavedessäni. Nyt täällä rundataan potkumopolla pitkin huushollia eikä vilaustakaan nukkumatista tai edes lievästä väsymyksestä.

Mitäs nyt sitten? Ei lasta voi väkisinkään nukuttaa, joten..? Kuitenkin tuntuu, että noin pieni on liian pieni päättämään, nukkuuko vaiko ei. Ihme kyllä iltanukutukset sujuvat toistaiseksi, (kop kop) kun en ole ollenkaan varma, onko tässä kyse siitä, ettei lapsi tosiaan tarvitse päikkäreitä vai viedäänkö minua kuin litran mittaa lapsen päättäessä, huvittaisiko nukkua vai mahdollisesti tehdä jotakin muuta.

Eilen ja toissapäivänä hikosin toista tuntia sängyssä malliksi, ei tulosta. Lapsi kyllä pysyi omassa vuoteessaan, mutta ei nukkunut. Sitten tuli ajan rajallisuus vastaan ja oli pakko lähteä ruoanlaitolle yms. Tulihan siinä toisaalta rauhoittumishetki muksullekin, mutta en voi alkaa vetää lonkkaa paria tuntia päivässä vain seuran vuoksi, kun toinen lapsi syntyy muutaman viikon päästä.

Aaa-puu-va!

Meillä ei 2,3 v ole nukkunu enää säännöllisesti päikkäreitä moneen kuukauteen.. Nukkuu yöunet 13h.N Nyt mennyt päiväkotiin ja siellä on nukkunut päikkärit.. =)

Kyllä noin pieni tarvitsee vielä päiväunet. Mitä jos heräisi aamulla hiukan aiemmin ja menisi päikkäreille hiukan aiempaa myöhemmin? Ulkoiletteko aamupäivällä, että pääsee purkamaan energiaa? Ainakin lepäillä pitää, jos uni ei ihan joka kerta tule silmään...

[QUOTE="darin";23425636]Meillä ei 2,3 v ole nukkunu enää säännöllisesti päikkäreitä moneen kuukauteen.. Nukkuu yöunet 13h.N Nyt mennyt päiväkotiin ja siellä on nukkunut päikkärit.. =)[/QUOTE]

No mä kyllä kanssa luulen, että päiväkotipäivä imisi meidänkin muksusta mehut, tokihan sitä virikettä piisaa monin verroin enemmän kuin kotona. Mutta silti tuntuu kummalliselta, että tämä yhtäkkiä jaksaa kuin duracell-pupu läpi koko päivän, vaikka kotona onkin. Mutta eipä näy sentään olevan ainakaan ainoa varhain päikkäreistä eroon yrittänyt :)

Sinnikkäästi kun kantaa takaisin sänkyyn, lepää siellä ainakin vaikkei nukkuiskaan. Pikkuhiljaa taas unet palasivat rytmiinsä ja nyt kuopus nukkuu 2h päiväunta. Älä jätä vielä noin pieneltä pois.

mulla ei kyl mitään kokemusta nukuttamisesta oo, mutta jos asettuu itte sen lapsen asemaan niin vois keksii jotain tylsää tekemistä joka väsyttäs.. Innosta lasta ensin rauhoittuun vaikka piirtämishetkellä tai telkkarin katonnalla josta sitten johdattelet että äiti haluisi lukea jonkun kivan sadun ja ois kiva jos kuuntelisit, sitten vaan sänkyyn ja satua lukemaan.. luulis että tulee uni jos eka rauhottuu. Eikä niin et suoraan leikistä sänkyyn.. johdattelee jontenni silleen et se ois mukamas sen lapsen idea että nyt nukutaan.. ;) En tiiä tajusitko mutta vois toimii?

[QUOTE="vieras";23425667]Sinnikkäästi kun kantaa takaisin sänkyyn, lepää siellä ainakin vaikkei nukkuiskaan. Pikkuhiljaa taas unet palasivat rytmiinsä ja nyt kuopus nukkuu 2h päiväunta. Älä jätä vielä noin pieneltä pois.[/QUOTE]

Se on levosta kaukana kaikilla, kun roudaat 200 kertaa ton ikästä takasin sänkyynsä. Ihan turhaa stressiä koko porukalle. Nukkuu sitten kun nukuttaa, eli yöllä.

[QUOTE="Joo";23425657]Kyllä noin pieni tarvitsee vielä päiväunet. Mitä jos heräisi aamulla hiukan aiemmin ja menisi päikkäreille hiukan aiempaa myöhemmin? Ulkoiletteko aamupäivällä, että pääsee purkamaan energiaa? Ainakin lepäillä pitää, jos uni ei ihan joka kerta tule silmään...[/QUOTE]

Me noustaan yleensä 8 maissa, sitten mennään aamupalan jälkeen noin 2 tunniksi ulos, sen päälle syödään vähän ja touhutaan sisällä. Päiväunille menoaika on valunut myöhäisemmäksi vaikka olen yrittänyt hilata rytmiä aikaisemmaksi saadakseni lapsen illalla säälliseen aikaan maate. Usein uni on kuitenkin tullut vasta kolmen aikoihin. Sitten pari tuntia unta, ruoka, iltatouhuja ja nukkumaan, noin 11 aikoihin illalla. Tykkäisin aikaisemmasta rytmistä, mutta lapsen kelloa ei niin vain käännetä.

mulla ei kyl mitään kokemusta nukuttamisesta oo, mutta jos asettuu itte sen lapsen asemaan niin vois keksii jotain tylsää tekemistä joka väsyttäs.. Innosta lasta ensin rauhoittuun vaikka piirtämishetkellä tai telkkarin katonnalla josta sitten johdattelet että äiti haluisi lukea jonkun kivan sadun ja ois kiva jos kuuntelisit, sitten vaan sänkyyn ja satua lukemaan.. luulis että tulee uni jos eka rauhottuu. Eikä niin et suoraan leikistä sänkyyn.. johdattelee jontenni silleen et se ois mukamas sen lapsen idea että nyt nukutaan.. ;) En tiiä tajusitko mutta vois toimii?

Täytyy yrittää. Sänkyyn mennään vielä suht mielellään, mutta siellä tuntuu olevan paljon mielekkäämpääkin tekemistä kuin nukkuminen. Sanoin lapsellle, että nukkumispakkoa ei ole, mutta rauhoitutaan edes. Kyllä tuo aikansa ottikin rauhallisemmin, mutta ei edes yritä nukkua. Saa tosiaan nähdä, miten pakka leviää käsiin, kun vauva tulee taloon...

Meillä samanikäinen totaalikeltäytyjä :D Viikossa noin kolme päivää, jolloin ei nuku päikkäreitä, yöunet pitkät. Se vaikuttaa, että eskarin hakemisen vuoksi päiväunille pääsee luontaista rytmiä myöhemmin, ja uniaika on usein mennyt siinä vaiheessa kun nukutus alkaa. Ei maha mitään, pakko tehdä kompromisseja kun on monta lasta.

Minä olen antanut valvoa jos uni ei ole tullut reilussa tunnissa. Meillä ei ole ollut isompia ongelmia asian kanssa, on hyväntuulinen iltaan asti, jolloin menee noin tuntia normaalia aikaisemmin nukkumaan. Päivähoidon alkaessa olen aivan varma, että nukkuu päivittäin. Samoin oli esikoisen kanssa.

Jos lapsi mene vasta klo 23 nukkumaan, siirrä rytmiä vaikka vartti kerallaan aikaisemmaksi.

No niin, nettiyhteys palasi lopulta. Juu, ei nukuttu päikkäreitä tänäänkään, yritin vielä kerran. Eka yritys oli siksi niin varhainen, että yleensä kerhopäivän jälkeen ehditään nippa nappa kotiin ennen unen tuloa. Ilman niitä päiväunia lapsi simahti toissailtana ennen yhdeksää, eilen uni tuli varttia vaille kahdeksan ja saa nähdä, miten tänään käy. Saatiin sentään edes levättyä tovi, vaikka ei nyt päiväunia virallisesti nukuttukaan.

Ei sitä voi väkisin nukuttaa lasta, joka ei oo väsynyt. Ja toi 11-13h unta vuorokauteen on kuitenkin ihan säällinen määrä - jos jaksaa tyytyväisenä touhuta, niin nukkuu ilmeisesti tarpeeksi.

Yhteistyössä