Pikkulasten kävelytuolitapaturmista usein päävammoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huom harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huom harmaana

Vieras
Nonni, olen aina tiennyt että nämä eivät ole mitenkään tarpeellisia...Näköjään päinvastoin.
Suora lainaus edilexistä.

"Pikkulapsille kuluttajatuotteina myytyjen kävelytuolien (baby walker) on todettu muita lastentarvikkeita useammin liittyvän erilaisiin tapaturmiin useissa Euroopan maissa. Turvatekniikan keskus Tukes kehottaakin kävelytuolien maahantuojia ja myyjiä varmistumaan siitä, että tuote täyttää lainsäädännön vaatimukset ja että merkinnät ja käyttöohjeet on käännetty suomeksi ja ruotsiksi.

Kävelytuolitapaturmissa syntyneistä vammoista jopa 90 prosenttia kohdistuu tilastojen mukaan päähän, ja näistä 30 prosenttia aiheuttaa aivovamman.

- Tutkimusten mukaan lapsi ei opi kävelytuolin avulla nopeammin kävelemään. Lisäksi pikkulapsi joutuu kävelytuolissa alttiiksi monenlaisille tapaturmille, joiden riskiä vanhemmat eivät osaa tunnistaa ja estää. Kävelytuolissa lapsi voi liikkua yllättävän nopeasti ja ulottua paremmin aiemmin ulottumattomissa olleisiin paikkoihin, sanoo tutkija Jaana Markkula Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta.

Turvatekniikan keskus Tukes kehottaa kävelytuolien maahantuojia ja myyjiä varmistumaan siitä, että tuote täyttää lainsäädännön vaatimukset ja että merkinnät ja käyttöohjeet on käännetty suomeksi ja ruotsiksi.
- Tulisi huolehtia siitä, että tuote täyttää standardin SFS-EN 1273:2005 vaatimukset, joilla pyritään estämään esimerkiksi se, että kävelytuolilla voisi pudota portaista, sanoo tutkija Anna Pukander Tukesista.

Käytännössä kävelytuolin on oltava niin leveä, että se ei mahdu oviaukosta tai kävelytuolissa on oltava automaattinen jarrumekanismi, joka aktivoituu, kun yksi pyöristä irtoaa maasta. "

Nykyään lastentarvikeliikkeissä myytävät kävelytuolit täyttävät muutama vuosi sitten voimaantulleen EU-standardin, jossa tuli uusia vaatimuksia niiden turvallisuuden osalta. Tietysti kävelytuoli on tyypillinen tuote, joka ei juurikaan kulu käytössä ja kirppareilla myydään jatkuvasti vanhanaikaisia, nyt laittomia yksilöitä. Samoin niitä kiertää perheestä toiseen käytettyinä. Eli olisin paljon huolestuneempi tästä second-hand -kaupasta, jossa ei ole mitään rajoitteita ja niitä ei mitenkään valvota.

Tietysti voi olla edelleen esim. verkkokauppoja, jotka tuovat maahan jostakin näitä laittomia ja huolimattomasti käytettynä vaarallisia kävelytuoleja, mutta tunnetut maahantuojat ja ammattitaitoiset lastentarvikelikkeet ovat tässä suhteessa olleet valveutuneita jo pitkään.

Kai meilläkin on sitten laiton versio, koska esikoinen syntyi jo -94, mutta ei se ainakaan kaatumisuhassa ollut koskaan.

Hyötyä on paljonkin, pääsee ainakin suihkuun yksikseen kun lapsella on tekemistä ja mielenkiintoa. Saa niin sanotusti kädet vapaaksi.

[QUOTE="mie";22270405]mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi sellainen kävelytuoli pitäisi edes hankkia. Mitä hyötyä siitä on? Voisiko joku valistaa tietämätöntä...[/QUOTE]

Meillä oli satunnaisessa käytössä ihan sen takia että sai laitettua lapsen siihen "talteen" hetkeksi kun piti itse saada tehtyä jotain mitä ei voinut tehdä jos lapsi roikkui jaloissa.

Alkuperäinen kirjoittaja kaikennäköistä;22270442:
meillä 4 lasta sellaista käyttänyt ja monilla tutuilla eikä kellekkään ole mitään sattunut, ihme juttuja taas kirjotellaan :D

jep, ainahan se Turvatekniikan keskus jotain onnettomuuksista satuilee, mutta onneksi palstan mammat tietävät asioiden oikean laidan :laugh:

Minun äiti tiesi jo 90-luvulla kun sisareni oli pieni, että toi on vaarallinen häkkyrä.
Silti se hommasi sellaisen meille. Kyllähän se meni vaan nurin, mutta onneks kävi onni onnettomuudessa ja mitään vakavaa ei tapahtunut.

Mulla nyt toinen lapsi kaahaa ympäri kämppää kävelytuolilla. Mullekaan ei mee jakeluun, että miten tuon sais kaadettua, on niin leveä tuolta alhaalta..... Eikä oo muutenkaan tuolla loukannut, vaikka ihan joka puolelle sen kanssa menee. Päinvastoin tyttö nauttii siitä, että pääsee veljen perässä vaikka lastenhuoneeseen leluja tutkimaan ja muutenkin kulkemaan.

Kauhulla olen katsonut ystäväperheen tyttöä, joka viipottaa kävelytuolin kanssa. Ei muuten mitään, mutta alas meneviin portaisiin ei ole minkäänlaista estettä.

Yhteistyössä