Pikkuvauvan nukuttaminen vatsallaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oletteko uskaltaneet nukuttaa pikkuvauvoja vatsallaan? Meillä kuukauden ikäinen tyttö jolla todettu esikoisen tapaan refluksitauti ja yöt ovat olleet yhtä vääntöä. Olen pahimmillaan yöllä kantanut neitiä kantorepussa neljäkin tuntia syötön jälkeen ja heti kun laskee selälleen alkaa ähinä, huitominen ja pian myös huuto.. Olen todella väsynyt. Viime yönä kokeilin asettaa vauvan makuilleen nukkumaan ja mikä ero! Lapsi nukkui neljän tunnin pätkän heräämättä.

Nyt vaan mietityttää uskaltaako tuota jatkaa kun nykyisinhän suositellaan selällään nukuttamista kätkyt-riskin vuolsi.. Tosin tuntuu ettei se tuntien kipukaan selälteen hyvää pienelle tee..

Meillä on käytössä myös lääke refluksiin mutta toistaiseksi se ei ole öitä helpottanut.

Auttaisiko kyljellään nukuttaminen? Omien lasten vauva-aikana (2 ja 4v.) suositeltiin nukuttamista kyljellään. Jos sekin olisi parempi asento vauvalle kuin selältään. Olen kyllä itsekin alkanut nukuttamaan vauvaa mahalleen, mutta en enää muista tarkalleen, kuinka vanhoja lapset silloin ovat olleet. Muistaakseni kuitenkin vanhempia kuin 1kk.

Kyllä muistan, että esim. sairaalassa ovat nukuttaneet vauvoja mahallaan: "Kun ne nukkuvat paremmin." Tietty turvallisuutta lisää, jos vauvalla ei ole mitään irtokankaita tai tyynyä tai peittoa suuhun tungettavana. Ja auttaisko, jos nostaisit pääpäätyä vähän ylemmäksi? Vaikka lauta tai paksu kirja sängyn jalkojen alle.

Meidän kuopus (viides) on ensimmäinen, joka nukkuu "vain" mahallaan. Pari kk yritin aina laittaa selälleen nukkumaan, mutta heräilee vähän väliä ja kitisee koko ajan. Kyljellä ei suostu nukkumaan yhtään. Nyt 3kk ja luovutin, saa nukkua rauhallisesti mahallaan koko ajan, herää vain kerran yössä.

Sängyn päädyn nostaminen ei meillä valitettavasti auttanut. Selällään tai kyljellään itkee, huitoo ja nieleskelee. Kantorepussa nukkuu hyvin, mutta tämä toimii vain päivisin kun minun ei tarvitse nukkua. Ainoa mikä tähän mennessä on rauhoittanut pientä on tuo vatsamakuu. Ylimääräisiä peittoja tms ei sängyssä ole ja patjassa tiukka petaus...

Ap

Lisäyksenä vielä että vaikka esikoinenkin oli refluksilapsi eivät yöt olleet hänen kanssaan tällaista kantamista ja valvomista vaan nukahti syötön jälkeen. Päivät sitten olivatkin yhtä huutoa, mutta se on eri tarina.

Mä olen nukuttanut omaani nyt 8kk lasta koko ajan mahallaan, vaikka nykyään suositellaan selällään. Meillä pojalla on maitoallergia, joka aiheuttaa refluksia. Nyt allergia oireita ei ole, mutta on jo niin tottunut mahallaan nukkuja ja tosiaan osaa jo ite kääntyillä. Vatsallaan nukkuminenhan on joissakin tutkimuksissa todettu lisäävän kätkytkuoleman riskiä ja siitä tämä suositus. Meillä poika tosin on jo aikaisesta jaksanut nostaa päätään ja ollut tosi jämäkkä.

libero oppaat ja muut sanoo että selällään..
Mutta TYKS:ssä oltiin vuoden vaihteessa hyvin tarkkoja ja topakoita sen suhteen että ei koskaan selällään, aina kyljellään.
Esim just ettei rekfluksipulautukset jää kurkkuun

Lapset nukkuvat sikeämmin ja paremmin vatsallaan. Minusta isompi riski on nukuttaa vauva selällään kun voi tukehtua omaan pulautteluun!. Meiän vauva on pariviikkoisesta asti nukkunut vatsallaan (sitä ennen sivuttain) ja on aina osannut kääntää päätään. Meiän vauva inhoaa olla selällään ja viihtyy myös hereillä paljon vatsallaan. Nyt vauva on 4kk. Talvellakin oli vaikeaa nukuttaa vauvaa ulkona kun mahallaan ei oikeen voi ulkovaatteet päällä laittaa ja selällään heräili koko ajan. Sisällä sai sitten nukkua mahallaan vaunuissa ja nukkui hyvin.

Varmuuden vuoksi meillä on silti käytössä hengityshälytin joka hälyttää jos tulee yli 20 sekunnin hengityskatkos. Tosin käyttäisin varmaan hälytinta nukkumisasennosta riippumatta. Hälytin asennetaan patjan alle ja tuota samaa hälytintä käytetään myös sairaaloissa.

Esikoisella oli refluksi ja nukutettiin vatsallaan, kun ei muuten nukkunut. Toisella vauvalla oli joku vaihe jolloin itkeskeli illalla ja yöllä, ja nukutin vastallaan kun kerran siinä asennossa sai nukutuksi, kunnes nuo itkut meni ohi ja suostui taas kyljellään nukkumaan. Tiedän että ei suositella, mutta eipä sitä jaksa ihan loputtomiin kantaakaan vauvaa.

Soitin vielä neuvolaan ja sanoivat ettei saa nukuttaa vatsallaan, ehdottivat että istuisin sohvalla vauva sylissä ja nukkuisin siinä, mutta ei tuo kyllä meikäläisen unenlahjoilla tule onnistumaan... Aika epätoivoinen olo. :(

[QUOTE="vieras";28529059]Soitin vielä neuvolaan ja sanoivat ettei saa nukuttaa vatsallaan, ehdottivat että istuisin sohvalla vauva sylissä ja nukkuisin siinä, mutta ei tuo kyllä meikäläisen unenlahjoilla tule onnistumaan... Aika epätoivoinen olo. :([/QUOTE]

Neuvolan ehdotus kuulostaa tosi vaaralliselta. Sohvalla nukkumista ei tosiaankaan suositella putoamisriskin takia.

Kätkytkuolema johtuu jonkun "aineen" vajeesta aivoissa. Tarvitsee jonkun laukaisevan tekijän esim vatsallaan nukuttamisen.
Jos sen takii oot nukuttamatta vauvaa vatsallaan, ni muista karsii elämästä myös muut laukaisutekijät veks.

Mitäpä jos tekisit niin, että nukutat niin kuin itse parhaaksi näet. Ei ne neuvolantätit ole mitään jumalia, eikä ole vain yhtä oikeaa tapaa hoitaa vauvaa. Meillä kaksi nuorinta ovat nukkuneet aina mahallaan, n 2 viikkoisesta alkaen ja hengissä ovat :) Ja molemmat ovat ihan supernukkujia. Ja siis myös vaunuissa nukkuivat mahallaan. Mulle ainakin maalaisjärki sanoi sen, että teen asiat lasten kanssa niinkuin itse parhaaksi koen. En niin kuin jossain oppaissa sanotaan.

[QUOTE="Kolmen äiti";28529126]Mitäpä jos tekisit niin, että nukutat niin kuin itse parhaaksi näet. Ei ne neuvolantätit ole mitään jumalia, eikä ole vain yhtä oikeaa tapaa hoitaa vauvaa. Meillä kaksi nuorinta ovat nukkuneet aina mahallaan, n 2 viikkoisesta alkaen ja hengissä ovat :) Ja molemmat ovat ihan supernukkujia. Ja siis myös vaunuissa nukkuivat mahallaan. Mulle ainakin maalaisjärki sanoi sen, että teen asiat lasten kanssa niinkuin itse parhaaksi koen. En niin kuin jossain oppaissa sanotaan.[/QUOTE]

<3

[QUOTE="Kolmen äiti";28529126]Mitäpä jos tekisit niin, että nukutat niin kuin itse parhaaksi näet. Ei ne neuvolantätit ole mitään jumalia, eikä ole vain yhtä oikeaa tapaa hoitaa vauvaa. [/QUOTE]

Eivät ole jumalia, eivät. Mutta kannattaa muistaa, että neuvolantätien ohjeiden ansiosta ehkä 50 tai 60 suomalaista perhettä vuodessa säästyy kauheimmalta kuviteltavissa olevalta surulta.

Niin paljon kätkytkuolemat vähenivät, kun nukuttamissuositus muutettiin mahalta selälleen.

En väheksy neuvolan suosituksia, mutta jos vauva ei tosiaan nuku kuin sylissä tai vatsallaan, niin huomattavasti vaarallisempi tapa mun mielestä tuossa tilanteessa on nukkua istuallaan vauvaa sylissä pidellen(!?). Voihan sitä tietysti myös valvoa yöt vauvaa kanniskellen ja nukkua joskus pieniä pätkiä kun esim. mies on kotona, mutta pahasti univelkainen äiti taas on yhtä turvallinen kuin humalassa oleva äiti :) Minä laittaisin vauvan vatsalleen nukkumaan.

Mulle taas neuvolatäti nimenomaan suositteli vatsallaan nukuttamista n. 1kk ikäiselle, kun oli vatsavaivoja: "Pääsee ilma paremmin tulemaan ulos, eikä jää vatsaan kiertämään".

Meidän keskimmäinen lapsi nukkui hyvin pienestä mahallaan. Oli lonkkalastassa ja sen kanssa nukkui kaiken parhaiten mahallaan, luulen että selällään ollessa lasta painoi jotenkin, mutta mahallaan oli helpompi nukkua. Pariviikkoisena veteli 7-9h unia mahallaan. Mä olen sitä mieltä että lapsi saa nukkua siinä asennossa missä parhaiten nukkuu. Joskus kun oli masuvaivoja niin pidin lasta kyllä nukkumassa mahani/rintani päällä, sängyssä oman selän taakse ja vähän sivuille käsien alle tyynyjä ja sellaisessa puoli-istuvassa asennossa tai loivemmassa joskus öisin nukuttiin tunti-pari.

[QUOTE="vieras";28528131]Kyllä muistan, että esim. sairaalassa ovat nukuttaneet vauvoja mahallaan: "Kun ne nukkuvat paremmin." Tietty turvallisuutta lisää, jos vauvalla ei ole mitään irtokankaita tai tyynyä tai peittoa suuhun tungettavana. Ja auttaisko, jos nostaisit pääpäätyä vähän ylemmäksi? Vaikka lauta tai paksu kirja sängyn jalkojen alle.[/QUOTE]

On totta että monet vauvat nukkuu ja saturoi(hapettuu/hengittää) parhaiten mahallaan mutta sairaalassa on vauvoilla monitorit että mahdollinen hengityskatkos havaitaan + välineet elvyttää, kotona ei. En kyllä suosittelisi nukuttamaan vatsallaan.

Meidän vauvalla oli laryngomalasia ja erikoislääkäriltä kysyin tuosta nukuttamisasennosta. Sanoi, että mahallaan vauvan olisi paras nukkua ja hengittää. Lisäsi, että ei hän sitä voi suositella, kun yleiset suositukset on toiset, mutta... lopetti lauseen tuohon ja virnisti hieman eli olisi suositellut, jos olisi voinut. Antoi ohjeen kierron kautta. Tuon jälkeen meillä kyllä nukuttiin vatsallaan.

Toki siinä riskinsä on, mutta ei huonosti nukkuminenkaan hyvää tee lapselle eikä äidille pidemmän päälle. Ja tosiaankaan en nukkuisi vauvan kanssa sohvalla. Vauva voisi helposti pudota ja itse ei saisi nukuttua.

Yhteistyössä