Pillereiden lopetus, ei vauvahaaveita...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saraldo

Vieras
Olen syönyt 15-vuotiaasta pillereitä. Siinä kohtaa tietysti tuli taukoa, kun alettiin yrittämään lasta ja tulin raskaaksi. Aloitin uudelleen pillerit pari vuotta sitten ja nyt ajattelin, että mitä jos lopettais ne ihan kokonaan? Me käytetään muutenkin kondomia pillereiden lisänä, joten periaatteessa ne pillerit on ihan turhaan. Kuitenkin mulla on todella epäsäännöllinen kierto ilman pillereitä, kuukautisia ei itse asiassa tule juuri lainkaan ilman noita hormoneja.

Onko kellään muulla samanlaista, että menkkoja ei juurikaan näy ilman pillereitä? Ja mahtaako siitä olla mitään haittaa, jos niitä ei tule? Ja olisko ketään, jolla olisi jotain kokemuksia siitä, kun pillerit jää pois ja pelaa pelkällä kumilla? Onko käynyt "vahinko"? Onko oma olo parantunut, kun ei ole enää pillereiden hormonit jylläämässä? Mitään vauvahaaveita meillä siis ei ole. Emme toivo enää lainkaan lisää lapsia. Toisaalta jos nyt niin huono tuuri käy, että ensimmäisen kerran meidän kohdallamme kumi hajoaisi ja tulisin raskaaksi, niin ei se maailma siihen kaatuisi.

Mulla on juurikin tuo tilanne. Kumilla menty jo 2 vuotta eikä vahinkoa. Ainutkaan ei ole mennyt rikkikään mutta jos menee niin haen jälkiehkäisyn. Periaatteessa siitä ei ole haittaa että vuotoa ei tule, ainoastaan itsellä aina hiipii pelko mieleen et jos olenkin raskaana. Gyne määräsi terolutit joilla aina 3 kuukauden välein käynnistän vuodon.

Kannattaa keskustella lääkärin kanssa tuosta lopettamisesta ja mitä mahdollista hyötyä/haittaa siitä on. Omin päin en menisi lopettamaan, voi olla tosi vakaviakin vaikutuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Kannattaa keskustella lääkärin kanssa tuosta lopettamisesta ja mitä mahdollista hyötyä/haittaa siitä on. Omin päin en menisi lopettamaan, voi olla tosi vakaviakin vaikutuksia.

Voi lopettaa ihan omin päinkin, itsekin söin vuosikaudet mutta lopetin kun tuli ero eikä ehkäisyn tarvetta siten ollut.

No mä lopetin kans kun lapsia haluttiin, ekaa tehtiin melki kaks vuotta, takana 7 vuotta pillereiden napsimista. Sitten syntyi toinen lapsi, ja sen jälkeen oon käyttänyt e-pillereitä, kuparikierukkaa ja nyt hormonikierukka. Ihan itse aina olen päättänyt jättää pois niin halutessani pillerit, mutta sitten on tullut ressi ehkäisystä kuitenkin..ja se on paha juttu sekin. Kumin varaan meillä ei lasketa, se on sellainen ressaava juttu.

Olethan sinä kerran ainakin raskaaksi tullut. Jos se on ainoa kerta kun olet ollut ilman pillereitä et mitenkään voi tietää luonnollisesta kierrosta mitään.

Itse aloitin pillerit 15-vuotiaana koska menkat tulivat miten sattuu jos ollenkaan. Kun vuotta myöhemmin pidin puoli vuotta taukoa, ei menkkoja tullut lainkaan. 18-vuotiaana sain kapselin ja sen kanssa menkat tuli paremmin kuin ilman pillereitä. Sehän ei sinällään vaikuta kiertoon.

Kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn vauvahaaveissa, kuukautiset tulivat säännöllisesti. Sen koommin en ole hormonaalista ehkäisyä käyttänyt, odotusajan jälkeen käytettiin kumia ja menkat tulivat melko hyvin. Imetin vielä kun aloin odottaa seuraavaa ja senkään jälkeen ei ole ollut hormonaaliseen ehkäisyyn paluuta.

Ei ole käynyt koskaan vahinkoa ja maailma ei meilläkään vauvaan kaatuisi, vaikkei sellainen nyt tilauksessa ole.

Luulen, että en koskaan enää aloita hormonaalista ehkäisyä.

Mulla oli ollut kolme vuotta aika säännöllinen kierto ennen pillereiden aloittamista, mutta sitten kun jätin ne pois tullakseni raskaaksi, niin kierrot alkoikin venyä ja venyä... lopulta kun kierto alkoi olla yli 75 päivää, sain Terolutit tasoittamaan kiertoa ja niiden avulla tulinkin sitten raskaaksi. Kun mulla oli reilu vuoden kapseli, niin ensin ei menkkoja tullut juuri ollenkaan ja sitten vuosinkin koko kuukauden. Se riitti mulle ja otin tilalle pillerit.

Nyt tosiaan mietin sitä, että jos niitä menkkoja ei taaskaan näy, niin onko siitä jotain haittaa? Toisaalta mun runsas ylipainokin voi aiheuttaa häikkää hormonitoiminnassa, näin olen ainakin ymmärtänyt. Tuo kumi on meille tosiaan ihan mukava asia, joten sen käytössä ei ole mitään ongelmaa.

Yhteistyössä