pillerit ja migreeni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nebi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nebi

Vieras
Olisiko jolloin vastaavaa kokemusta ja ratkaisua siihen?
Olen käyttänyt yhdistelmäpillereitä seitsemän vuotta täysin onnellisesti ja ilman sivuhaittoja. Sitten eräällä reseptin uusimiskeikalla lääkäri kieltäytyi enää kirjoittamasta yhdistelmäpillereitä, koska kärsin joskus (n.1-2 kertaa vuodessa) aurallisesta migreenistä. Estrogeni ja auramigreeni voivat kuulemma aiheuttaa aivohalvauksen.

Jouduin siirtymään minipillereihin ja siitä asti ollaankin sitten kärsitty. Iho akneentui, hiukset lähtevät päästä ja puolen vuoden sisällä on ollut ehkä 10 vuodotonta päivää. Olen nyt syönyt kahta eri minipilleriä, molemmat toimivat yhtä huonosti. Erityisesti tuo hiusten lähtö huolestuttaa, että pitääkö kohta mennä peruukkikauppaan (hiuksista on jäljellä n. kolmasosa entisestä). Ja olisihan se kiva joskus harrastaa veretöntäkin seksiä...

Mutta syökö moni aurallisesta migreenistä kärsivä yhdistelmäpillereitä? Tai kirjoittaisiko joku toinen lääkäri minulle reseptin? Alkaa olemaan aika epätoivoinen olo...

Minä lopetin myös pillerit, ja aivan samasta syystä. Tosin mulla verenpainekin jo huiteli ihan omissa sfääreissään, et eipä tarvinnut enää harkita jatkavansa syömistä. Jännä muuten, että ensimmäistä kertaa viisi vuotisen pillereiden popsimisen jälkeen vasta tämä lääkäri muisti mainita migreenin ja pillereiden yhteisvaikutuksesta syntyvästä aivohalvauksen riskistä.

Olen parisuhteessa ja tällä hetkellä hoidamme ehkäisyn kortsuilla. En enää koska mihinkään hormonaalisiin ehkäisykeinoihin, se on varmaa. Minipillereistä olen minäkin kuullut pelkkää huonoa, joten onkohan sinun ihan järkevää jatkaa niiden syömistä? Jos ne eivät siis kauhean hyvin tunnu sulle sopivan? Kyllä kortsunkin kanssa pärjää :) Niitäkin on niin erilaisia!

Miten kauan sulla muuten on jo lähtenyt hiuksia? Mulla kans lähtee niitä ihan tuhottomia määriä, lopetin tosin pillerit päivälleen kaksi kuukautta sitten. Tuttu kampaaja sanoi, et tämmöinen hormonien heilahduksesta johtuva hiustenlähtö voi olla rajuakin n. puolisen vuotta. Sain kuitenkin sen käsityksen et sulla se on jatkunut jo sen aikaa ainakin? Voisko syy sit olla jossain muualla, esim. just noissa minipillereissä?

Mut tsemppiä tuohon hiusongelmaan ja yleensäkin. Todellakin tiedän miltä se tuntuu...itse vaan yritän olla kovasti siitä stressaamatta, mutta helpommin sanottu kun tehty! Ei oo kiva kun enää puolet ihanasta paksusta tukasta on jäljellä :(

...niin ja älä jatka niitten yhdistelmäpillereiden syömistä, vaikka joku ne sulle määräiskin! Ei varmaan hirveen kiva ois esim. saada sitä aivohalvausta yksien pillereiden takia. Anteeksi et kärjistän, mutta näin minä asiasta ajattelen :)

Sitä paitsi, se sun hiustenlähtö alkaa tod. näk. kohta hellittää. Sit jos aloitat taas pillerit, niin hormonit heilahtaa ja se voi alkaa uudestaan. Ja sit jos taas joudut lopettaa, niin sama on edessä. Tosi hieno kierre olis :(

Mut tosiaan en mitenkään tahdo ruveta neuvomaan, toivottavsti näistä mielipiteistä olisi päinvastoin jotain hyötyä!

Kiitos vastauksestasi, on mukavaa tietää, etten ole ainakaan maailman ainoa tapaus :)
Hiusten lähtö alkoi kesällä, toivottavasti se pian loppuu. Välillä se ei häiritse ollenkaan, mutta sitten joskus varsinkin kun yrittää laittaa jotain vanhaa kampausta ja kun ei vaan enää riitä hiukset, niin tulee paha mieli. Hiuksilla kun on vielä melkein peppuun asti pituutta, niin ohentuminen tuntuu jotenkin suuremmalta.
Olen itsekkin parisuhteessa ja olemme miettineet kortsuun siirtymistä. Surettaa vaan mieheni puolesta, koska luonnollisestikin hänen tuntoherkkyytensä siinä kärsii ja kun ei noita lapsia ole tarkoitus vielä muutamiin vuosiin hankkia, niin tuntuu aika pitkältä ajalta pelata kortsun kanssa, kun niin monta vuotta ollaan onnellisesti eletty yhdistelmäpillerien kanssa.
Kaikkein eniten tässä kuitenkin häiritsee nuo jatkuvat vuodot, joiden takia alunperin olen pillerit saanut. Koko elämä on yhtä vessan kyttäämistä, kun ikinä ei tiedä, koska taas valutaan. Varsinkin kun kuivat päivät ovat käyneet kovin harvinaisiksi. Pelottaa hieman, että koska alkaa tulehdukset tai ihottumat vaivaamaan jatkuvasta vaippojen käytöstä.
On tämä naisen elämä mukavaa...
Mutta kiitos kommenteista, hassua miten paljon muiden kokemuksista saa lohtua.

juu älä vaan ikinä palaa pillereihin, tuo veritulppa/ aivohalvausriski on todellinen. Tunnen yhdenkin naisen jolla oli veritulppa 10 vuoden käytön jälkeen.
Hormonikierukka tai kuparikierukka voisi sinullekin sopia, itse vaihdoin lääkärin suosituksesta pillereistä Mirenaan (= hormonikierukkaan) juurikin tuon migreenin takia. Siitä riskistä ei tosiaan puhuta!

Mä olen syönyt monta vuotta pillereitä niin yhdistelmä- kuin minipillereitäkin eikä kukaan gyne ole maininnut mulle aivohalvausriskistä! Aloitin pillerit koviin menkkakipuihin, jotka hävisivät mutta tilalle tuli migreenin. Migreeni vaivaa mua koko tyhjennysvuodon ajan ja siihen on jo niin tottunut, et kun migreeni hellittää tuntuu ihan oudolta. Tuon migreenin takia olen syönyt mm. cerazettea, marvelonia, harmonettia, nyt viimeiseksi mirelleä. Toukokuussa tuli ensimmäisen kerran vuotohäiriöitä, kun vuosin 6 vkoa yhtämittaa ja migreeni oli sen mukainen. Nyt alkaa pinna olla loppu ainaisen pääkivun ja pahanolon takia ja lopetan pillerit kunhan kesä on ohi. Pelottaa nimittäin pilleritön aika: kierto, kivut, vuodon määrä, pahaolo ja pääkipu. Luulen kuitenkin, et mun elämä tulee olemaan paljon mukavampaa ilman pillereitä.

Itse ehdin syödä yhdistelmäpillereitä pari vuotta kun sain kovan aurallisen migreenikohtauksen, joka kesti reilut kaksi päivää, olin sairaalassa tiputuksessa, eli lääkkeet menivät suoraan suoneen, mutta silti ei mennyt ohi. Lääkäri kauhistui kun kerroin syöväni yhdistelmäpillereitä, sinä päivänä jouduin lopettamaan.

Johanna
Oletko kokeillut syödä 2 laattaa pillereitä yhteen menoon. tulisi se migreeni harvemmin. Toki sulla on niin pitkäkestoinen migreeni, että pillerittömyyttä kannattaa kokeilla.
Olen itse käyttänyt tuota keinoa. Nykyisin osaan paremmin rentoutua ja käyttää hierontaa rentoutumiseen ja välttää tiettyjä asioita juuri ennen kuukautisia.

Alkuperäinen kirjoittaja harvoin migreeni:
Johanna
Oletko kokeillut syödä 2 laattaa pillereitä yhteen menoon. tulisi se migreeni harvemmin. Toki sulla on niin pitkäkestoinen migreeni, että pillerittömyyttä kannattaa kokeilla.
Olen itse käyttänyt tuota keinoa. Nykyisin osaan paremmin rentoutua ja käyttää hierontaa rentoutumiseen ja välttää tiettyjä asioita juuri ennen kuukautisia.

Joo suosittelen pillerilaattojen syömistä putkeen. Kärsin myös kovasta migreenistä aina kuukautisten aikaan. Gynekologi kirjoitti minulle reseptin jossa neuvottiin syödä 3-4 laattaa putkeen ja sitten pitämään viikon tauon. Eli näin kuukautisia on vain muutaman kerran vuodessa! :)
Kyllä helpottui migreeni.

Kannattaako pillereitä syödä vaan entistä enemmän (siis jatkuvaan putkeen), jos ne on se syy joka alun perin on laukaissut migreenin?

Mä lopetin pillerit vuosia sitten, kun ensin alkoi migreenit ja sen jälkeen yölliset suonenvedot jaloissa. En todellakaan kaipaa kortsutonta seksiä "henkeni kaupalla". Nyt tosin onneksi olen steriloitu.

Söin Cerazette-nimisiä pillereitä migreenin ehkäisemiseksi. Ei tullut vuotoa, ei migreeniä eli niiltä osin olis ollut mukavaa aikaa mutta nämä pillerit eivät vaan muuten sopineet mulle. Ja taas vaihdettiin pillerimerkkiä. Olen syönyt laattoja peräkkäin mutta jotenkin mun kroppani tietää, milloin olis oikeasti tyhjennysvuodon aika ja migreeeni iskee vaikka syönkin pillereitä. Tällöin migreeni ei kestä kuin päivän pari. Onhan sekin helpompi kestää kuin viisi päivää migreeniä. Tuntuu, että olen näiden pillerivuosien aikana kokeillut kaikkia mahdollisia keinoja migreenin ehkäisyyn ja hoitoon. Nyt alkaa voimat olla lopussa tämän asian suhteen ja pilleriresepti on jo lentänyt takkaan.Ei pillereitä mulle enää syyskuun jälkeen.

Voi hyvät hyssykät meitä naisia. Kyllä nykyään on niin monta muutakin tapaa hoitaa yhkäisy yhtä luotettavasti kuin pillereillä, joten on aivan järjetöntä, että kärsitään noin kovasti. Hyvälle ja asiaan paneutuneelle gynekologille nyt, ei migreeni-ihmisten pidä syödä pillereitä!

Itse olen juuri noita migreenistä kärsiviä ja oma lääkärini sanoi, että sellaisen ei pidä pilleriä käyttää. Jos noin rajusti elimistö oirehtii, se on hälytys siitä, että tämä ei sovi sinulle.

Kierukat ja muut sisäiset ehkäisyvälineet ovat sopivampia, eikä tarvitse syödä särkylääkkeitä. Kondomi on tietysti ehdoton, koska se suojaa myös sukupuolitaudeilta ja tulehduksilta.

Kaikki luonnon järjestyksestä poikkeamiset tuovat omat riskinsä, joten enpä lähtisi omalla terveydelläni leikkimään ja vuotovälejä pidentämään.

Hormonit ei ole mitään karkkeja, mutta niitä annetaan liian helposti ehkäisyvälineeksi! Itselleni hormoniehkäisy on hengenvaarallinen vaihtoehto verenpaineen nousun vuoksi ja lisääntyneen aivohalvausriskin vuoksi (kärsin myös aurallisesti migreenistä). Minulle on selvää, että hormoneihin en enää halua koskea.

P.S. ystäväni oli viikon teholla e-pillereiden vuoksi ja minulla meinasi henki myös lähteä. Ei ne varoitukset ole vain huvin vuoksi.

Olisiko jolloin vastaavaa kokemusta ja ratkaisua siihen?
Olen käyttänyt yhdistelmäpillereitä seitsemän vuotta täysin onnellisesti ja ilman sivuhaittoja. Sitten eräällä reseptin uusimiskeikalla lääkäri kieltäytyi enää kirjoittamasta yhdistelmäpillereitä, koska kärsin joskus (n.1-2 kertaa vuodessa) aurallisesta migreenistä. Estrogeni ja auramigreeni voivat kuulemma aiheuttaa aivohalvauksen.

Jouduin siirtymään minipillereihin ja siitä asti ollaankin sitten kärsitty. Iho akneentui, hiukset lähtevät päästä ja puolen vuoden sisällä on ollut ehkä 10 vuodotonta päivää. Olen nyt syönyt kahta eri minipilleriä, molemmat toimivat yhtä huonosti. Erityisesti tuo hiusten lähtö huolestuttaa, että pitääkö kohta mennä peruukkikauppaan (hiuksista on jäljellä n. kolmasosa entisestä). Ja olisihan se kiva joskus harrastaa veretöntäkin seksiä...

Mutta syökö moni aurallisesta migreenistä kärsivä yhdistelmäpillereitä? Tai kirjoittaisiko joku toinen lääkäri minulle reseptin? Alkaa olemaan aika epätoivoinen olo...

Viimeksi muokattu:
Itselläni kanssa 5vuotta sitten kiellettiin e-pillerit, koska sairastuin auralliseen migreeniin äkisti. Kohtaus kesti 3vuorokautta ja elin elämäni pelottavimmat päivät koska olin ihan varma, että minulla on tukos aivoissa. Pillerit piti lopettaa samantien ja sain cerazette minipillerit. Hiusten lähtö oli valtavaa ja sain elämäni kamalimman ihon! Siis iho meni aivan pilalle, isoja kipeitä näppyjä koko naama täynnä. Sitten lopetin ne, pidin taukoa kunnes hermostuin kondomeihin mieheni kanssa ja aloitin cerazeten uudestaan. Akne palasi aika nopeasti. Söin niitä puolisen vuotta ja lopetin pettyneenä.

Sitten suositeltiin microluton minipilleriä jota olen nyt syönyt kohta parisen vuotta. Ne eivät ole aiheuttaneet mitään psyykkisiä oireita, kuukautiskierto on kokoajan ollut säännöllinen, vuotoon ei ole vaikuttaneet ollenkaan. Kärsin kuitenkin limakalvojen kuivuudesta ja rasvoittuvasta ihosta ja joudun todella paljon hoitamaan ihoani ettei se ole huonossa kunnossa.

En tiedä saanko kierukkaa, koska minulta on hoidettu kohdunkaulan vakava solumuutos? Haluaisin kuparikierukan, mutta voidaanko sitä asentaa minulle? Tai kannattaako ylipäätään koska kärsin kovista kuukautiskivuista ja minulla on epäilty endometrioosia, mutten suostunut siihen tutkivaan leikkaukseen.

Olen ihan hukassa, olen viime kuukaudet miettinyt, etten ole ehkä tyytyväinen tähän microlotoniinkaan, vaikka on se selkesti paljon parempi kuin cerazetet. Ne on ihan kauheat pillerit!

Olen testannut kondomit, en tykkää niistä yhtään. En luota niihin ja koen ne hankaavina. Olen testannut myös ne patentex oval puikot, mutta niihinkään en luota ja ne kirvelevät.

Mitä vaihtoehtoja on rasvoittuvan ihon omaavalle, aurallista migreeniä sairastavalle, synnyttämättömälle, ja vakavan solumuutoksen sairastaneelle?

Aika masentavaa....