Pinnasängyistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annukka-80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

annukka-80

Jäsen
02.05.2007
315
0
16
Käytiin tänään katsomassa pinnasänkyjä ja ensikertalaisena ollaan aika ymmällä millainen kannattaa hankkia. Joten kertokaapa,

Mitä mieltä olette pyöristä, hyötyä vai haittaa?

Entäpä laskettava laita, itsellä on haave että vauvan sänky on oman sängyn vieressä niin ettei yöllä imettäess tarvitse nousta ylös ollenkaan. Mutta onnistuuko käytännössä? Jonkun verran laitaa varmaan tarvii kuitenkin olla ettei pääse kierähtämään oman sängyn ja pinnasängyn väliin?

Meillä käytössä Ikean Sniglar-pinnasänky, esikoinen nukkui siinä 2-vuotiaaksi saakka ja kuopus on nyt 7½kk. Maalasin sen ennen kuopuksen syntymää valkoiseksi. Sängyssä on kolme korkeutta pohjalle, laitaa ei saa laskettua. Kun esikoinen oli taaperoiässä väsäsin rimanpätkästä tuen toiselle pitkälle sivulle, ja poistimme toisen sivun kokonaan. Sitten virittelin ritilän putoamissuojaksi ja sängystä tuli mainio nukkumapaikka pikkuiselle. Pääsi itse pois, ja sängyn pohja oli mukavan matalalla.
70457_PE185756_S4.jpg

Juuri tänään käytiin Ikeassa ja sinne oli tullut uusia pinnasänkymalleja.Kahta erilaista oli sellaista mistä sai laidan pois kokonaan eli käy tosiaan lastensängystäkin niin kauan kun pituus vaan riittää.Aika kätevän oloisia.Ja aika edullisia, alle 100? muistaakseni.
Meillä "perintönä" tullut ihan perus pinnasänky, jossa pohjan saa kolmeen korkeuteen ja laitaa ei saa laskettua.Hyvin on sillä pärjätty.Jotenkin liikkuminen makuuhuoneessa menisi vaikeaksi jos vauvan sänky olisi ihan kiinni meidän sängyssä niin en ole osannut sitä siihen sijoittaa, vaikka juuri ja juuri sellainen väli sängyillä on, että siinä mahtuu seisomaan.
Tarkoitako ap ettei tarvi nousta ylös, siis seisomaan tai istumaan?Vai onko sulla ajatuksena, että vauva olisi omassa sängyssä ja sänky siinä vieressä niin, että voisit imettää vauvaa, kun se on omassa sängyssään.Kuulostaa vähän vaikealle.Esikkoa imetin yöllä aina makuultaan, mutta toista imetän yleensä istualtaan, koska mun selkä jotenkin kipeytyy makuultaan imettäessä, vaikka aikasemmin sitä ongelmaa ei ollut.Ja jonkun verran joutuu kuitenkin könyämään, kun imettää vuorotellen kummastakin rinnasta.
Eli parhaiten sen varmaan tietää sitten vasta kun vauva on siinä ja on itse kokeillut mikä sopii teille ja tuntuu parhaimmalta :)

Meillä on Brion pinnasänky, jossa toisen laidan saa laskettua alas, ja pohjan kolmeen eri tasoon. Laitaa ei olla laskettu alas kertaakaan (johtuen pinnasängyn päällä olevasta hoitoalustasta). Alussa oli kiva, kun vauvaa ei tarvinnut laittaa niin matalalle nukkumaan, vaan pohja oli ylimmässä asennossa (myöskään oma selkä ei tullu hirmu kipeeksi): tästä syystä jonkun edellä ehdottama matkasänky ei ehkä ole kaikkein kätevin. Nytkin poika (7kk) nukkuu pohjan ollessa keskitasolla, ja alatasolle vaihdetaan vasta, kun poika oppii itse nousemaan seisomaan. Eli musta toi pohjan eri tasoille laittaminen on erittäin kätevä juttu. =)

meillä Stokken sleepy sänky ja on todella kätevä juuri siksi et pohjan saa eri korkeuksille ja laidan saa keskeltä pois kokonaan. Meillä poika nyt vuosikas ja pohja alhaalla ja keskilaita pois kokonaan, kun hänen sänkynsä on meidän vieressä. Hänet saa kätevästi nostettua meidän viereen tai tulee itse.. Pyörätkin on todella kätevät, kun siirtelemme ahtaassa makkarisamme monta kertaa päivässä pojan sänkyä. Sängyn saimme lainaan kälyltäni, itse en olis raaskinut maksaa ihan tuota hintaa minkä maksaa. Ostimme vain uuden patjan ja sekin oli ihan vain Familonin patja jonka tuunasin tuohon sopivaksi, saman tein petarille. Mutta matkasänkyä en vakikäyttöön ottais, olen niin lyhyt itse, et pienen laitto nukkumaan on mahdotonta matkasänkyyn. En kertakaikkiaan yletä laittamaan poikaa sinne pohjalle.

Mä taas olen ehdottomasti laskettavan laidan kannalla ja semmosen sängyn, missä on monta eri pohjankorkeutta. Meillä on 2 pinnasänkyä, merkkejä en saa päähän, mutta toinen on perussänky jossa on 3 eri pohjankorkeutta ja ei laskettavaa laitaa, toinen on sänky, jossa on 4 pohjankorkeutta ja laskettava laita. Ja pienellä vauvalla, vähän isommallakin vielä, niin mä tosiaan tykkään tosta että laidan saa alas. Siitä vaan laskea reuna alas jos vauva itkee ja nostaa vauva syliin, eikä mun ainakaan tarvii ylös sen takia nousta sängystä. Meillä on myös pienemmän (8kk) pinnis meidän sängys kiinni ja laitaa käytän edelleen kun tyttöä pois otan meidän sänkyyn. Harmittelin jo noiden muiden 3 kohdalla kun ei tuota laskettavaa laitaa tuossa toisessa sängyssä ole että se olis ollu tosi kätevä. Matkasänkyä mä en myöskään kokopäiväkäyttöön ottais, nimikin sen jo kertoo mikä se on. Matkasänky eli väliaikainen peti.

Mä aattelin ennen vauvan syntymää että laskettava laita on ihan must, mutta eipä olla sitä ominaisuutta tarvittu kertaakaan.
Vauva näet lopetti yösyömisen jo silloin kun nukkui kopassa, niin pinnis ei meillä sitten ollutkaan oman sängyn vieressä.

Laskettava pohja tuossa on, se on toki hyvä kun vauva alkaa nousta seisomaan sängyssä niin pohjan saa alas ettei putoa.

Pyörille en kyllä keksis meillä mitään käyttöä, ei ole tarvis mihinkään tota liikutella.

Meillä on käytössä brion pinnis ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä!! poika on 7kk:tta ja nukkuu keskitasolla ja laskeva laita ahaa eipä tarvii kumarrella turhia laitojen yli :) suosittelen!
Mitä tulee pyöriin niin munnilassa on pinniksessä pyörät ja lasta ja sänkyä on helppo liikutella paikasta toiseen ei tarvii sänkyä nostella..nyt joku miettii että miksi siirrellä...no meillä on ainakin sen verran seuran kipee poika eikä talvella vedon vuoksi voinut maassa pitää oli sänky hyvä siirtää olohuoneeseen päiväksi ja yöksi makuuhuoneeseen ja sen sai siirettyä ihan yksinkin!!

meillä on tällä hetkellä ihan joku brion perus pinnis jossa saa pohjaa laskettua muttei laitaa (kait?). Esikoisella oli emmaljungan pinnis jossa sai laitaa laskettua, mutta eipä siitä ollut pitkää iloa sillä poitsu siirtyi pinniksestä muuramen jollaan jo reilun vuoden ikäisenä...kiipeili pitkin pinniksen laitoja niin että meinas tulla parisen kertaa alas päälleen.
Eli mä kannatan ihan vaan jonkun peruspinniksen hankitaa.

Yhteistyössä