Pisetään juhlat aikuisille. Kutsuissa lukee selvästi, että ei lapsia juhliin. Nyt sitten jokainen soittaa vuorollaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piitu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä oon sit varmaan marttyyriäiti, jos kehtaisisin kysyä, saisinko ottaa sen vastasyntyneeni mukaan, jos hän ei muulla ruokinnalla pärjäisi ja näin ollen mulla olisi tosiaan vain kaksi vaihtoehtoa, joko tulla vauvan kanssa tai olla tulematta. Yli 6kk vauvaa en todellakaan ottaisi, enkä edes kysyisi, voisiko ottaa, jos kutsussa on lapset kielletty.

Kun jossain tapauksessa, joku kaveri tai sukulainen voisi jopa pettyä, etten tule ja ihmetellä, etten edes kysynyt mahdollisuutta ottaa vauva mukaan.

No jos sun nimellä kutsu lähetetty, niin siinää varmaan lukee erikseen jos juuri sun lapsesi on tervetullut. Varsinkin, jos kutsujalla on itsellä lapsia, niin hänelle on tullut mieleen kutsua lähettäessä, että sulla on täysimetyksellä oleva vauva. Jos kutsussa ei pyydetä vauvaasi mukaan, niin ehkä hän ihan vain kohteliaisuussyistä lähetti kutsun, vaikka tietää ettet pääse nyt kun sulla pieni vauva.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24714311:
Mun mielestä on itsestäänselvää, että jos juhliin meno ei kiinnosta, niin sitten niihin ei mennä. En mä ole ollut läheskään kaikissa juhlissa, joihin mut on elämäni aikana kutsuttu. Juhlien järjestäjänkään ei mielestäni pidä loukkaantua, jos joku vieras ei tulekaan.

No niinpä. Eihän tässä kukaan ollut loukkaantunutkaan siitä, ettei juhliin olla tulossa, vaan siitä, ettei muka ymmärretä selvää suomen kieltä.

Ja minun top vitosessa ei ole lapsettomat juhlat vaikka kuinka asiaa yrittäsit minulle puolustella.
Pidä sellaiset bileet kuin haluat ja anna muiden (kutsuttujen)
päättää haluaako he teidän bileisiin osallistua eläkä suutu oli heillä syy mikä tahansa kun juhliin ei tule.
-Typerää syyllistämistä koko ketju puolin jos toisin.

Toki, mutta tässä ketjussa pointtina olikin se, että jos kutsussa lukee selvästi että ei lapsia näihin juhliin, niin pakkoko kutsuttujen on soittaa vielä perään ja kysyä saako piltit tulla mukaan. Muistathan olla soittelematta turhaa jos asia on selvä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24714324:
No niinpä. Eihän tässä kukaan ollut loukkaantunutkaan siitä, ettei juhliin olla tulossa, vaan siitä, ettei muka ymmärretä selvää suomen kieltä.
Jep, en tarkoittanutkaan tuota kommenttiani ketjun aloittajalle vaan sille kirjoittajalle, joka ei halua mennä ilman lapsiaan juhliin.

[QUOTE="ehkäpä";24714322]No jos sun nimellä kutsu lähetetty, niin siinää varmaan lukee erikseen jos juuri sun lapsesi on tervetullut. Varsinkin, jos kutsujalla on itsellä lapsia, niin hänelle on tullut mieleen kutsua lähettäessä, että sulla on täysimetyksellä oleva vauva. Jos kutsussa ei pyydetä vauvaasi mukaan, niin ehkä hän ihan vain kohteliaisuussyistä lähetti kutsun, vaikka tietää ettet pääse nyt kun sulla pieni vauva.[/QUOTE]

Voi olla, mutta mielestäni kysymisestä ei ole mitään haittakaan, vaikka toki on kurjaa hääparille, jos joka toinen samaa asiaa kysyy ja kaiken lisäksi vielä olisi pahimpia uhmaikäisiä mukaan ottamassa.

Ehkä mä vain soittaisisin ja sanoisin, että mun pitää jättää häihin tulematta, kun toi vastasyntynyt on vielä rinnassa kiinni, eikä pysty olemaan tuntia kauemmin erossa. Silloin toinen osapuoli voi päätellä, että olisin kyllä halukas tulemaan ja jos vauvan ottaminen mukaan olisi ok, niin kertoisivat.

Juu, hassua, että kysyvät vielä. Oiskohan, että ajattelee, ettei vauva ole sellainen lapsi, jonka vuoksi erityisjärjestelyjä tarvii.
Että vanhemmat sen hoitaa ja ruokkii yms.
Siis ei liukastele kallioilla yms. Oikeasti mä olen pystynyt helpon vauvan kanssa olla niin, ettei sitä muut edes huomaa, jos ei halua. heh.. juu, mutta tuollaista en kysyisi kuitenkaan.

[QUOTE="teeri";24712591]Mä olisin ehkä vauva-aikana saattanut tuollaisen kutsun lähettäjälle soittaa ja kysyä, että käykö jos piipahdan hetken vauvan kanssa ja lähden sitten kotio nopsaan... Tuollaisia käyntejä tein, ihan siis niin, ettei mua oltu kielletty ottamasta lasta mukaan ;) mutta koska bileiden pitäjä ja kaikki muut vieraat olivat lapsettomia niin arvasin kyllä illanistujaisten luonteen ihan oikein. Tein siis niin, että jos juhlat alkoivat esim 18:30, niin olin itse paikalla jo 18:00, saatoin auttaa emäntää järjestelyissä yms. Sitten alkoi saapua muita siinä 18:30-19:00, vaihdoin pari sanaa tuttujen kanssa ja kaikki ihastelivat vauvaa/pikkutaaperoa. Sitten siinä seitsemän kieppeillä lähdimme kotio ja muut jäivät juhlimaan.

Tuo nyt ei kaikille sovi, jos porukassa esim kaikilla on pieniä lapsia niin aika turhaa tehdä noin, mutta jos on yksi tai kaksi tuoretta äitiä pienen vauvan kanssa niin tuo on hyvä tapa näille äideille saada nähdä tuttuja edes hetken kaikki samassa paikassa, ja silti itse juhlat ovat aikuisten juhlat. Jos pariskunnan mies on tulossa niin äiti voi heittää hänet, käydä sisällä, juoda kupponen teetä ja lähteä sitten kotiin. Yli 1,5-vuotiasta lasta en kyllä tuollaiseen tilanteeseen toisi, sillä heillä on jo tapana sotkea ja pitää meteliä sen verran, ettei se sovi edes illanistujaisten alkumaininkeihin.[/QUOTE]

Mua harmittaa suunnattomasti, jos joku viers tulee etukäteen vauvan kanssa tai ilman. Yleensä olen suunnitellut asiat niin, etten halua "ulkopuolisten" apua. Miehen sisko tulee jostain syystä joka hemmetein juhliimme puoli tuntia-tunnin etuajassa. Ja minua se riepoo. Tyhmä tietysti olen, kun en ole kehdannut asiasta suoraan sanoa.

Ne jotka täällä inttävät, että lastenkin pitäisi päästä aikuisten juhliin ja että juhlat pitäoisi aina järjestää niin että lapsetkin voivat tulla, eivät itse järjestä juhlia ja heillä ei oikeasti ole mitään käsitystä juhlien järjestämisestä. :)
Jokainen joka juhlia on järjestänyt tajuaa miksi lapset eivät ole tervetulleita kaikkiin juhliin.

Ihan oikeasti, kannattaako sitä tietämättömyyttään nyt niin toitottaa.

[QUOTE="vieras";24714420]Ne jotka täällä inttävät, että lastenkin pitäisi päästä aikuisten juhliin ja että juhlat pitäoisi aina järjestää niin että lapsetkin voivat tulla, eivät itse järjestä juhlia ja heillä ei oikeasti ole mitään käsitystä juhlien järjestämisestä. :)
Jokainen joka juhlia on järjestänyt tajuaa miksi lapset eivät ole tervetulleita kaikkiin juhliin.

Ihan oikeasti, kannattaako sitä tietämättömyyttään nyt niin toitottaa.[/QUOTE]

tunnut tosiaankin olevan tietämätön joten onkin hyvä jos huomasit sen itsekin

Mä olen täysin pöyristynyt tätä ketjua lukiessani. Oikeestiko joku on lapsissaan kiinni 24/7? Ja toisaalta, ihan sama vaikka olisikin, eihän se kenellekään kuulu mutta typerää paheksua jos joku haluaa joskus vain aikuisten seuraa.
Ja se ei edes ollut alkuperäinen pointti kuten jo onkin muuta muukin korostanut vaan se että eikö osata lukea selvää suomen kieltä.

Toistan itseäni, mutta lapsettomat juhlat on lapsettomat ja sillä sipuli. Turhaan sinä siitä nolostut, jos jollain on korvien välissä ongelma tai ei osaa lukea. :D Kyllä se on ihan heidän noloutensa. Ja toteat vaan ovella kutsu kädessä, jos joku sen lapsen sinne tuo, että tässähän lukee selvästi, että ei lapsia ja toivottelet hyvää illanjatkoa - kotosalla.

Mä olen täysin pöyristynyt tätä ketjua lukiessani. Oikeestiko joku on lapsissaan kiinni 24/7? Ja toisaalta, ihan sama vaikka olisikin, eihän se kenellekään kuulu mutta typerää paheksua jos joku haluaa joskus vain aikuisten seuraa.

Tiedän yhden pariskunnan joka on, siis joka ikinen minuutti vauva oli ihossa kiinni, heti jos piti pienintäkin ääntä (ei tarvinnut olla edes itkua) niin kaapattiin syliin ja pideltiin ja voivoteltiin. Vissiin ne vähän relas siinä kun lapsi oli jotain 16kk, mutta edelleen omasta mielestäni "hiukan" ylisuojelevaisia.
Sitä touhua ei voinut kyllä muuta kuin ihmetellä, ja tulee olemaan mielenkiintoista nähdä mitä siitäkin lapsesta oikein tulee. Ja mitä se tekee tulevalle pikkusisarukselleen...

Ihmiset ajattelee eri tavalla, ei se minusta ole noloa kysyä. Meillä kaveripiirissä jos juhlia järjestetään, niin kyllä pienet vauvat voivat mukaan tulla, ei ne ymmärrä alkoholinjuomisesta vielä mitään. Tosin me ei mitään änkyräkännejä koskaan vedetä muutenkaan, että mitä se haittaa, jos joku tulee pienen vauvan kanssa käymään. Kivempaa se on että tulee käymään kun että jää kokonaan pois.

[QUOTE="heh";24714443]tunnut tosiaankin olevan tietämätön joten onkin hyvä jos huomasit sen itsekin[/QUOTE]

:D Meidän tuttavapiirissä järkätään paljon juhlia, samoin kotona on järjestetty hyvin virallisiakin kekkereitä, kultturi on pitkä ja homma hallussa. Onneksi myös kutsutut tajuavat miten ja minkä kaavan mukaan milloinkin juhlitaan.

Ja se ei edes ollut alkuperäinen pointti kuten jo onkin muuta muukin korostanut vaan se että eikö osata lukea selvää suomen kieltä.

Meillä kävi kevättalvella niin, että kutsussa luki selvästi, ettei paikka sovi lapsille ja juhlat aikuisille vain JA että vihdoin saimme xxxn pitämään sen "viskien lyhyen oppimäärän". (tuttavapiiriin kun kuuluu yksi alan tuntijoista, aina illanistujaisissa sitä vaan on suunniteltu, nyt toteutui) JA luki selvästi sekin, että jos haluat opastetusti maistella viskejä niin ole paikalla viimeistään 17.00, koska xxxn on oltava loppuillasta muualla yms.

Silti tuli kaveriperheemme lapsineen paikalle klo 16.30, valittelivat sitä että onpa kylmä juhlapaikka ja tytöilläkin on prinsessamekot päällä.. ja olivat veljelleni avautuneet paheksuen sitä, että "noi viinapullotkin on ihan heti alkuillasta tossa tyrkyllä, eikö aikuiset osaa sivistyneesti..." Ei *****! Velipoika hoiti asian niin, että perhe läks melkolailla hetimiten kotiinsa, itse en ehtinyt kun moit sanoa, kun olin puhelimessa opastamassa bändiä paikalle....

Voi olla, mutta mielestäni kysymisestä ei ole mitään haittakaan, vaikka toki on kurjaa hääparille, jos joka toinen samaa asiaa kysyy ja kaiken lisäksi vielä olisi pahimpia uhmaikäisiä mukaan ottamassa.

Ehkä mä vain soittaisisin ja sanoisin, että mun pitää jättää häihin tulematta, kun toi vastasyntynyt on vielä rinnassa kiinni, eikä pysty olemaan tuntia kauemmin erossa. Silloin toinen osapuoli voi päätellä, että olisin kyllä halukas tulemaan ja jos vauvan ottaminen mukaan olisi ok, niin kertoisivat.

Juuri näin :) Yleensähän kutsuun on laitettu se "vastausta pyydetään" ja tuo on oikein hyvä tapa hoitaa tilanne. Kumpikaan - kutsuja tai kutsuttu - ei joudu millään tavalla noloon tilanteeseen.

En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Tänäänkin soittanut jo kaksi ja kysyneet voivatko ottaa lapset mukaan. Taas olen kertonut paikasta ja sen, että juhlat ovat ilman lapsia.

[QUOTE="vieras";24714586]:D Tästä ketjusta voit päätellä että soittoja tulee lisää. Otan osaa.[/QUOTE]

taisi olla viimeiset kutsut jotka pidetään. Itselläkin lapsia 3 ja en olisi voinut edes unissani kuvitella, että jotkut alkaa soittelemaan perään kun asia on selvästi kirjoitettu.

Menee maku koko jutusta!

ja tosiaan se juhlapaikka on sellainen, että ei sovellu lapsille ollenkaan ( jyrkän kallion päällä, paljon rappusia, liukkaat kalliot )

ei sinne edes vaunuja saisi.

Tämä on olennainen tieto. Jotenkin oletin, että juhlat olisivat kuitenkin teillä kotona.

No, nykyään kaikki on toisin kuin meidän lapsuudessa. Ei silloin mietitty sopiiko juhlapaikka lapsille vai ei. Toisaalta pääsääntö tuntui olevan, että lapset jäävät kotiin, ellei heitä nimenomaan erikseen ole kutsuttu. Muistelen, että vanhemmat kävivät häissäkin kahden pistäytymässä. Toisaalta sitten taas ei aikuisten alkohin käyttö ollut niin tabu kuin nykyään eikä mikään este juhlille. Muistan yhdenkin illanvieton, jossa leikki-ikäiset lapset alkoivat leikkiä elefanttimarssia ja olivat ihan innoissaan, kun kerrankin saivat aikuiset mukaan. Kaikilla oli hauskaa. Nykyisin tosta joku jo soittaisi sossun paikalle.

Sori, eksyi aika kauas aiheesta. Tuli vaan mieleen ;)

En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Tänäänkin soittanut jo kaksi ja kysyneet voivatko ottaa lapset mukaan. Taas olen kertonut paikasta ja sen, että juhlat ovat ilman lapsia.

Minä taas en voi kuin ihmetellä että mikä se selvä sanamuoto on joka ymmärretään noin väärin. Joskus on käynyt niin että yksi vieraista ei ole ymmärtänyt kutsun olevan vain aikuisille, mutta että kaikki haluavat asian varmistaa.

taisi olla viimeiset kutsut jotka pidetään. Itselläkin lapsia 3 ja en olisi voinut edes unissani kuvitella, että jotkut alkaa soittelemaan perään kun asia on selvästi kirjoitettu.

Menee maku koko jutusta!

Niinpä. Olitte järjestämässä kavereille kivoja juhlia mutta jotkut kaverit eivät niitä arvosta, eivätkä ota huomioon toiveitanne. Varmasti on myös niitä jotka tulevat mielellään mukaan. Unohda nuo joilla ei ole käytöstapoja. Pitäkää hauskat kekkerit ja pidä kekkereitä jatkossakin. Osa aikuisista osaa arvostaa muitakin kuin lastenjuhlia.

• Tykkää
Reactions: Mansikkainen mamma
[QUOTE="vieras";24714617]Tämä on olennainen tieto. Jotenkin oletin, että juhlat olisivat kuitenkin teillä kotona.

No, nykyään kaikki on toisin kuin meidän lapsuudessa. Ei silloin mietitty sopiiko juhlapaikka lapsille vai ei. Toisaalta pääsääntö tuntui olevan, että lapset jäävät kotiin, ellei heitä nimenomaan erikseen ole kutsuttu. Muistelen, että vanhemmat kävivät häissäkin kahden pistäytymässä. Toisaalta sitten taas ei aikuisten alkohin käyttö ollut niin tabu kuin nykyään eikä mikään este juhlille. Muistan yhdenkin illanvieton, jossa leikki-ikäiset lapset alkoivat leikkiä elefanttimarssia ja olivat ihan innoissaan, kun kerrankin saivat aikuiset mukaan. Kaikilla oli hauskaa. Nykyisin tosta joku jo soittaisi sossun paikalle.

Sori, eksyi aika kauas aiheesta. Tuli vaan mieleen ;)[/QUOTE]

Minun lapsuudessani osattiin lukea kutsuja ja tajuta milloin juhlat ovat lapsettomat, alkottomat, rennot, viralliset jne. Silloin panostettiin juhliin, niin kutsujat kuin vieraatkin. Nykyään kaikki taitaa olla samaa mössöä?
Tuntuu että tavat on totaalisesti hukassa. Omassa kaveripiirissä ei tosin samanlaista epäselvyyttä ole, kuten tuntuu olevan tällä palstalla ja vieläpä aika monella. Liekö kyseessä mallin puuttuminen? Juhlia on ehkä järjestetty lapsuudessa vähän ja yleensä ilman sen kummempaa protokollaa? Protokolla kun sisältää muutakin kuin vaatetuksen.
Ja koska kohta joku taas älähtää sanan käytöstä, niin tiedoksi heille, että protokolla=ohje johon voi nojata, jos ei ole varma miten toimia.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Olen todella pahoillani puolestanne! Olette nähneet paljon vaivaa juhlien järjestämiseen ja sitten jotkut käyttäytyvät noin, eivätkä tajua, että haluatte nimenomaan viettää ystävien ja aikuisten kesken mukavaa iltaa. Olisin ikionnellinen tuollaisesta ystävästä! (mulla suurin osa ystävistä perheettömiä ja kaukana asuinpaikastani, joten tapaan heitä sitten mahdollisuuksien mukaan).

Älä nyt kuitenkaan lannistu ja kadota juhlamieltä! Toivottavasti juhlat kaikesta huolimatta onnistuvat ja paikalle saapuvat ne, jotka osaavat aidosti nauttia aikuisille järjestetystä mukavasta illanvietosta! =)

Yhteistyössä