Pissaako teidän mies kotona seisaaltaan vai istualtaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/55f60bc6-bc51-4988-958a-5d93f64d43c7_we.shtml

Seisaaltaan vai istualtaan? Urologi kertoo, miten miehen tulisi pissata

”En oikein ymmärrä, että miksi miehet eivät saisi istua ja pissata. Kotona minulla on jo vuosia ollut tapana pissata istualleen. Hyvin harvoin pissaan seisaaltaan.Silloin olen juuri menossa ulos hirveällä kiireellä”, lukija kertoo.

Miten on, kumpi tapa on terveyden kannalta parempi?

Muutama vuosi sitten Leidenin yliopistossa Alankomaissa tehty metatutkimus osoitti, että sellaiset miehet, joilla oli eturauhasen hyvänlaatuisen liikakasvuun viittaavia virtsatieoireita, hyötyivät istualtaan pissaamisesta. Istuma-asennon ansiosta he pystyivät virtsaamaan enemmän, nopeammin ja tehokkaammin kuin seisten.

Eturauhasen hyvänlaatuinen liikakasvu on normaali ikääntymiseen liittyvä ilmiö, joka on todettavissa 80 prosentilla yli 60-vuotiaista miehistä. Noin neljällä viidestä on liikakasvun aiheuttamia oireita.

Leidenin yliopiston tutkijat arvelivat myös, että iäkkäät, eturauhasen liikakasvusta kärsivät miehet saattavat tuntea olonsa turvallisemmaksi istuen kuin seisten. Jännitys voi estää virtsan vapaata virtaamista.

”Miesparat joutuvat istumaan”
Urologian erikoislääkäri, professori Teuvo Tammelan mukaan on mahdollista, että osalla miehistä, joilla hyvälaatuista liikakasvua on, virtsaaminen sujuu helpommin istualtaan.

- Joillekin asento voi avata rakon kaulaa paremmin, kun eturauhanen kampeutuu sopivaan asentoon. Tämä on kuitenkin harvinaista.

Joissain tapauksissa myös ummetus voi aiheuttaa sen, että eturauhaseen kohdistuu painetta, ja istuminen voi tuntua paremmalta vaihtoehdolta.

Tammela uskoo, että yleensä aloite istualtaan pissaamiseen tulee kuitenkin ennemminkin puolisolta kuin mieheltä itseltään.

- Usein kyse on siitä, että vaimo on moittinut, että pytyn reunat kastuvat ja miesparat joutuvat istumaan sen takia.

Oikea ja luonnollisin tapa virtsaamiseen on Tammelan mukaan ehdottomasti seisten.

- Se on terveellisin asento, joka tyhjentää rakon parhaiten.

No mä en ainakaan ole moittinut ikinä ja ukko pissaa istuviltaan aina. yhteenmuutettuamme ajattelin kyllä sen olevan hiukan outoa.. :unsure::D

Mä olen yrittänyt ja yrittänyt huomauttaa että se on eturauhaselle parempi kun istuu mutta mies vissiin luottaa muihin hoitotapoihin riittävästi.

Ja jos henkilökohtaisen mielipiteen sanoa saa, niin kyllähän housut kintuissa seistätönöttävä mies näyttää hieman hassulta. :X3:

Mutta. Yksi työkaveri kerran selitteli, miksi pisii aina seisten. Kun se vehje ei vaan riitä pytynreunan alle saakka. Eli koko saattaa tässä tapauksessa ratkaista. Tai siis pituus suhteutettuna pakaroiden/reisien lihas- tai rasvamassaan.

Mä olen yrittänyt ja yrittänyt huomauttaa että se on eturauhaselle parempi kun istuu mutta mies vissiin luottaa muihin hoitotapoihin riittävästi.

Ja jos henkilökohtaisen mielipiteen sanoa saa, niin kyllähän housut kintuissa seistätönöttävä mies näyttää hieman hassulta. :X3:

Mutta. Yksi työkaveri kerran selitteli, miksi pisii aina seisten. Kun se vehje ei vaan riitä pytynreunan alle saakka. Eli koko saattaa tässä tapauksessa ratkaista. Tai siis pituus suhteutettuna pakaroiden/reisien lihas- tai rasvamassaan.

Pieni etunoja, kun pissaa istualtaan....

Vatsa ottaa kiinni reisiin. Siis jos on tuhdimpi.

Kaveri oli sekä lihaksikas että varsin hyvinsyönyt.
Minä olen sekä lihaksikas että todella hyvinsyönyt, mutta en koe asiassa ongelmaa. Mutta jos siinä joku ongelma on, niin myös istuessa on mahdollista ohjata kädellä sitä mihin suuntaan peli osoittaa. Ja tarvittaessa kusta vaikka miehekkäästi suoraan alaspäin niin että koko talo kuulee lorinan.

Syy miksi itse mieluiten istun on se, että kun esinahka pitää vetää tieltä pois, se kiristää omalta osaltaan terskaa ja se taas saattaa muuttaa virtsa-aukon muotoa ja siitä seuraa suihkun mahdollinen rikkoutuminen. Välillä menee hienosti ja välillä suihku tuleekin sellaisena sprinklerinä, että pitää varoa ettei housut kastu. Lisäksi pitkänä miehenä koen että pönttö on tarpeettoman alhaalla. Siinä mielessä pisuaarit ovat parempia.

Jos eturauhasellekin istuminen on parempi, niin eipä asiaa tarvitse miettiä. Ja vielä keksin yhden bonuksen lisää, joka on se, että kun pari kertaa työpäivän aikana avaa housut ihan kokonaan, niin siinä tulee samalla sitten tungettua paita siististi housuihin ja muutenkin fiksattua asustus kuntoon. Muutenhan sitä helposti painaa menemään paidanhelma repsottaen.

Minä olen sekä lihaksikas että todella hyvinsyönyt, mutta en koe asiassa ongelmaa. Mutta jos siinä joku ongelma on, niin myös istuessa on mahdollista ohjata kädellä sitä mihin suuntaan peli osoittaa. Ja tarvittaessa kusta vaikka miehekkäästi suoraan alaspäin niin että koko talo kuulee lorinan.

Syy miksi itse mieluiten istun on se, että kun esinahka pitää vetää tieltä pois, se kiristää omalta osaltaan terskaa ja se taas saattaa muuttaa virtsa-aukon muotoa ja siitä seuraa suihkun mahdollinen rikkoutuminen. Välillä menee hienosti ja välillä suihku tuleekin sellaisena sprinklerinä, että pitää varoa ettei housut kastu. Lisäksi pitkänä miehenä koen että pönttö on tarpeettoman alhaalla. Siinä mielessä pisuaarit ovat parempia.

Jos eturauhasellekin istuminen on parempi, niin eipä asiaa tarvitse miettiä. Ja vielä keksin yhden bonuksen lisää, joka on se, että kun pari kertaa työpäivän aikana avaa housut ihan kokonaan, niin siinä tulee samalla sitten tungettua paita siististi housuihin ja muutenkin fiksattua asustus kuntoon. Muutenhan sitä helposti painaa menemään paidanhelma repsottaen.

Niih. Toki myös peniksen pituus vaikuttanee. Sulla ei ehkä oo lyhyimmästä päästä.

Yhteistyössä