Tämä teksti ei liity pätkän vertaa aloitukseen. Mua vaan alkoi huvittaa nuo kommentit joiden mielestä se kotona olevan "työ" koostuu puolentunnin päivittäisestä imuroinnista. Joten pieni vastine siihen, lukekaa huumorimielellä
Meillä ainakin (mun ollessa kotona hoitamassa lapsia tai yleensäkin vapaapäivinä)
- syödään monta kertaa päivässä (2 alle kouluikäistä ja yksi kouluikäinen lapsi, ainiin ja minä itse ja mieskin usein)
- ruoanlaitosta voisi tietysti tinkiä, mutta musta on tärkeää tarjota lapsille alusta asti itse valmistettua ruokaa mahdollisimman puhtaista raaka-aineista. Toki syödään välillä eineksiä (raneja/kalapuikkoja/pakastepizzaa)
- pestään pyykkiä vähintään kerran päivässä (pyykkikone ei itse lajittele pyykkiä, siirrä märkiä kuivausrumpuun, viikkaa vaatteita ja kuljeta kaappeihin)
- tiskari pyörii väh. kerran päivässä (meillä ei ainakaan vielä automaattisesti täytä itseään ja tyhjennä kaappeihin)
- imuroidaan kerran päivässä (joudun imuroimaan itse, sillä meillä pidetään mattoja, joten robotti-imuri ei oikein toimi)
- mopataan myös useampi kerta viikossa (milloin maidot, pissat, jne lattialla)
- hoidetaan lemmikkien ulkoilutus yms. (voisin toki potkaista vain ovesta pihalle, mutta sitten joutuisin keräämään koirankikkareet jossain vaiheessa itse pihalta/ pesemään lasten haalareita kun eivät ole huomanneet läjää talon nurkalla)
Lisäksi nuorimmalle
- vaihdetaan vaippoja (ei onneksi vie kuin muutaman minuutin/vaihto)
- opetetaan käymään potalla (tähän saattaa uhrautua aikaa, kun kakka ei tule aina samalla kellon lyömällä)
- harjoitellaa pukemista, jne. (tämäkin vie aikaa, kun koitan saada lapsen opettelemaan itse, jotta pääsisin tulevaisuudessa pienemmällä vaivalla)
- Isompi kotona olevista pärjää ns. itse, mutta vaatii paljon aikuisen seuraa ja huomiota (opettelee kellonaikoja, lukemista, jne.).
- Koululaisella vielä lyhyet päivät, kun on ala-asteella, joten suurimman osan päivästä on kotona. Tunti menee helposti läksyjen tekoon (lukuläksyt, tarttee kaveria englannin opettelussa, yms.)
- Tän lisäksi hoidan esikoisen treeneissä käyttämisen sekä nuoremman kerhon ja näihin liittyvät ylimääräiset menot.
- Ainiin, ja mulle jää myös kaikki lapsiin liittyvät menot (neuvolat, lääkärit, vanhempainvartit, yms.).
- Lasten sairastelujen/ikäkausien hoitaminen (yövalvomiset sairastelun/painajaisten tms. vuoksi, oksennuspyykit, jotka tulee aina yllättäen sänkyyn taudin alkaessa jne.) kuuluu myös työnkuvaan.
- Työpäivä ei siis mikään 8-9h, vaan aikalailla vuorokauden ympäri.
Musta on kiva olla töissä, siis niissä missä saa palkkaa. Aamulla vien lapset hoitoon ja haen ne iltapäivällä/alkuillasta riippuen työpäivän pituudesta. Joku muu hoitaa kaiken fyysisen/psyykkisen/sosiaalisen työn mun lapsiin liityen. Mähän vietän niiden kanssa enää muutaman tunnin päivästä ja pistän sitten yöunille.
Mutta musta on ollut myös ihana olla kotona se eka 1,5vuotta kun lapset on ollut pieniä. Mähän niitä olen halunnut ja kummalliselta tuntuu hommata lapsia, kun
tärkeintä on saada ne mahdollisimman pian hoitoon, että pääsee töihin, jotta mies vaan ei tunne itseään hyväksikäytetyksi?!?
Mun mies tekee paljon töitä, se ei haittaa mua. Kiva, että voidaan pitää elintasoa yllä ja asua uudessa talossa. Mies on halunnut lapsia yhtä paljon kuin minäkin. Sen puolesta olisin voinut olla enemmänkin kotona, mutta musta tuntuu että "pakko" palata töihin, että hän ei joudu elättämään koko kaartia.
Kaiken lisäksi oon itse töissä lastenhoitoalalla, joten tälläkin hetkellä suurin osa päivästä menee siihen, että kasvatan MUIDEN lapsia, omien ollessa hoidossa. Taas vuoden alusta tuli kaksi 9kk:n ikäistä hoitoon..Onhan se ihan kiva sanoa vanhemmille, että "tänään Lissu sanoi ekan sanan" tai "Nyt Petteri otti ensimmäiset askeleensa". Itse oon pyrkinyt olemaan sen 1,5vuotta kotona, että näen ne ensimmäiset virstanpylväät, sillä mulle tulisi paha mieli kun nuo jäisi kaikki kokematta (toki lapset on yksilöllisiä näiden suhteen).
Jokainen taaplaa kuitenkin tavallaan ja annettakoon kaikille se vapaus valita.
Että tällainen avautuminen